Paulus, en klok en! Den troendes rötter, -del 21

Vem bestämmer hur det går till när vi blir inympade i gemenskapen bland Guds folk?

Kan Gud ha lagt mönster för oss redan begynnelsen så det inte skall förfalskas??

Om någon frågar mig… så säger jag Självklart.


Hur kommer man in i gemenskapen?

Tankar från 2 Mos 27:20 – 30:10

Jesus talade ofta inför olika människor. Det måste varit fantastiskt att sätta sig ner och lyssna till Honom.
En gång så sa Han om sig själv.

”Sannerligen, jag säger er: jag är grinden in till fåren. Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad.” (Joh 10:9)

Vad Han säger är något i stil med att: För att stiga in till fållan och gemenskap med andra troende, går man via Honom.

Han instruerade även sina lärjungar att döpa alla som tror på Honom till lärjungadopet. Petrus berättar vidare så här:

”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn…” (Apg 2:38)

Skriften går sedan vidare och beskriver hur vi skall leva i denna gemenskap. Vi liknas vid en brud som lever rent och rätt, som skall få sin brudgum.

”Hon har fått rätt att klä sig i skinande vitt linnetyg. Ty linnetyget är de heligas rättfärdiga gärningar.” (Upp 19:8)

Men det där är inte hur lätt som helst… Jesus visste detta och utlovade en Hjälpare. Guds Ande.

”Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud. Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid…” (Joh 14:16)

Jaha, och vad vill jag med detta nu då?
 Jo, jag frågar mig om det inte finns ett mönster i en intressant ritual i 2 Moseboken.
Vi såg just följande: 
Jesus är vägen till Fadern. Tro på Honom och du blir räddad. Döp dig och ta emot Anden. Och du ska få vara hos Honom för evigt…

Parallellen

Inget nytt under solen

Efter det att Herren undervisat folket om hur Han vill vi skall närma oss Honom och förhålla oss till Honom, förklarar han initieringen för prästen.

”Du skall föra fram Aron och hans söner till uppenbarelsetältets ingång och tvätta dem med vatten. Och du skall ta kläderna och sätta på Aron tunikan, kåpan till efoden, efoden och bröstväskan och binda ihop alltsammans med skärpet. Sätt sedan turbanen på hans huvud och fäst det heliga diademet på den. Tag smörjelseoljan och häll den på hans huvud och smörj honom. Sedan skall du låta hans söner träda fram, och du skall klä på dem tunikor och spänna om dem bälten och sätta på dem huvudbonader. Så skall de ha rätten till prästämbetet för alltid.” (2 Mos 29:4-9)

Såg du det?
 Vi tittar igen:

”Du skall föra fram Aron och hans söner till uppenbarelsetältets ingång och tvätta dem med vatten. Och du skall ta kläderna och sätta på Aron tunikan, kåpan till efoden, efoden och bröstväskan och binda ihop alltsammans med skärpet. Sätt sedan turbanen på hans huvud och fäst det heliga diademet på den. Tag smörjelseoljan och häll den på hans huvud och smörj honom. Sedan skall du låta hans söner träda fram, och du skall klä på dem tunikor och spänna om dem bälten och sätta på dem huvudbonader. Så skall de ha rätten till prästämbetet för alltid.” (2 Mos 29:4-9)

:-)

  • ”Dörren”    -Ta dem till ingången… Jesus ser sig själv som dörren…
  • ”Vattnet”    -Tvätta dem med vatten… Dopet är en yttre manifestation för att visa vem som är Herre i sitt liv.
  • ”Kläderna”    -Kläderna visar din nya position. När vi lever som troende skall vi leva i rättfärdigt agerande.
  • ”Smörjelsen”    -Smörjelse av olja. Oljan kan liknas vid Anden, som vi får del av som en Hjälpare att leva som Skriften lär.

—Ja, men var inte det för prästen… men vi då?
Jo, Petrus ger oss en pusselbit:

”Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet.” (1 Pet 2:9-10)

Paulus var smart och såg till att lägga rätt grund direkt när han konstaterade:

”Från Paulus, Kristi Jesu tjänare, kallad till apostel, avdelad för att förkunna Guds evangelium, som Gud har utlovat genom sina profeter i de heliga skrifterna, evangeliet om hans son…” (Rom 1:1-3)

Parallel 2

På tal om kläder

Ordet som används här är beged, בגד, och betyder även: svek, bedrägeri, förförelse.
Kan någon komma att tänka på något från Skriften där kopplingen/temat kläder, bedrägeri, svek och förförelse finns kopplat?
… Precis.
—Vi kan börja med Adam och Eva. Ormen bedrog och Gud ”täckte över” skammen med skinnet från ett oskyldigt djur…
—Sen har vi Jakob och ”bröderna” med Josefs mantel… k’tonet, som enligt många var en ”översteprästmantel”…
—Dessutom har vi berättelsen Josef och Potifars hustru. Hon tog tag i hans mantel och ljög ihop en looser-berättelse.

Det leder till nästa fråga: Vad finns det mer för gemensamt i dessa berättelser?
Hmmm…
-Jo men visst. Adam… den förste Adam… Vem är den andre Adam? Finns det då en koppling och en Messiansk profetia?

Vad mer?
Pekar Josef profetiskt på bilden av en överstepräst?  Är inte Josef även han en Messiansk bild?

När vi går in i prästtjänsten, så får vi nya kläder. Kom ihåg Uppenbarelsebokens text. Våra rättfärdiga gärningar är våra nya kläder. När vi blivit friköpta av offrets blod får vi ett nytt liv.

Evangeliet, de goda nyheterna, är inget som plötsligt myntades av några människor efter det att Jesus gjort entré i världshistorien.
Nej, som vi ser här så ansåg i alla fall Paulus att det alltid förkunnats genom Guds profeter i historien.

Var lika smart och gör som Paulus!!!
Se till att var grundad i Skrifterna så ingen kan komma och vilseleda dig på någon omväg.
Jesus var ju tydlig: Anledningen till att de religiösa inte trodde på Honom var för att de inte hade Skriften högst, utan människors tradition…

”De tog emot ordet med all villighet och forskade dagligen i Skrifterna…” (Apg 17:11)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: