Köttet som blev till liv

Det finns en del kluriga vitnessbörd om Jesus… Särskilt från en av hans efterföljare som heter Johannes.
Många gånger kan det krävas en hel del förförståelse från den tidens religiösa klimat, då han slänger sig med mycket religiösa termer och bildspråk.

Bracha Lavee Pictures.Adam and Eve - Click Image to Close
Finns det någon koppling mellan Johannes kapitel 1 och skapelseberättelsen?

En av dem är det där med kött.
Exempel:

Och brödet jag ger är mitt kött, för att världen skall leva.
Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, har ni inte liv i er. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. Ty mitt kött är verklig mat och mitt blod är verklig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. (Joh 6:51, 53-56)

Det här kan man välja att läsa på minst två sätt. Antingen uppmanar Han här sina åhörare att bli något likt kannibaler och inte bara äckla dem, utan även göra dem till syndare genom att bryta mot Guds bud.
Eller så gör han anspråk på något helt annat. Något oerhört mycket större. Han berättar att han är Messias, deras frälsare.

Ordet för ”kött” på Hebreiska är בְּשַׂר besar och betyder även ”goda nyheter”, det vi översätter till evangelium.

Det är även omskrivet att när Jesus åt sin sista Påskmåltid med lärjungarna, så hände en hel del intressanta saker utifrån detta perspektiv, kopplingen mellan bröd och kött och liv.

En av dem är att han tog ett osyrat bröd, som representerar en person utan synd, och bröt det.
För att sen fortsätta och klä det hela i en talande illutsration, så återkopplade Han till detta att det handlar om att ”äta Honom”.

Det var alltså konkret kring påskmåltiden detta med att ”äta Honom” fick sin uppfyllelse, som handlade om befrielsen/ räddningen från slaveriet i Egypten där man inte hade något liv och utrymme att tillbe Herren.

Genom att ta del av Honom, det han uträttar under Påsken som Guds Lamm, det vill säga dör i vårt ställe, så tar vi del av uppståndelsekraften, Livet som ges då Fadern reser Honom från döden.

Första gången ordet besar förekommer i Skriftgen är mycket intressant i sammanhanget.
En tolkningsnyckel i studier är att gå tillbaka till första gången ett ord används av Gud, för att få en bra utgångspunkt för just det ordet.

Vi hittar besar i berättelsen av skapelsen av kvinnan.

Då lät HERREN Gud en tung sömn falla över mannen, och när han hade somnat tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött. Och HERREN Gud formade en kvinna av revbenet som han tagit av mannen och förde henne fram till honom. Mannen sade: ”Denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött Hon skall heta kvinna, ty av man har hon tagits.” (1 Mos 2:21-23)

Här ser vi hur den förste Adam somnar in för att ge liv åt vad som skall bli sin hustru. Hans besar blir till henne besar. Hans kött blir till henne goda nyheter/evangelium.
Messias omtalas som den siste Adam, som även han somnar in för att ge liv till sin brud, Församlingen.

Så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en levande varelse. Den siste Adam blev en livgivande ande… (1 Kor 15:45)

Den som alltså inte tar del av basar, detta dubbelbottnade ord som både betyder kött som symbolspråk men pekar på de oerhörda Goda Nyheterna/Evangelium… får inte del av Frälsningen, det Livet Messias kom för att erbjuda.

Jesaja säger:

Hur ljuvliga är inte glädjebudbärarens fotsteg när han kommer över bergen och förkunnar frid,
bär fram goda nyheter och förkunnar frälsning och säger till Sion: ”Din Gud är konung!” (Jes 52:7)

Tittar vi bakom svenskan ser vi följande fina kopplingar mellan Evangelium och Messias:

Hur ljuvliga är inte glädjebud(Besar)bärarens fotsteg när han kommer över bergen och förkunnar frid,
bär fram Evangelium(besar) och förkunnar frälsning(Yeshua/Jesus) och säger till Sion: ”Din Gud är konung!”

Eller, varför inte: 
Hur ljuvliga är inte Evangelium(Besar)bärarens fotsteg när han kommer över bergen och förkunnar frid, bär fram sitt kött(besar) och förkunnar frälsning(Yeshua/Jesus) och säger till Sion: ”Din Gud är konung!”

2 svar to “Köttet som blev till liv”

  1. lewanu Says:

    ”Hur ljuvliga är inte Evangelium(Besar)bärarens fotsteg när han kommer över bergen och förkunnar frid, bär fram sitt kött(besar) och förkunnar frälsning(Yeshua/Jesus) och säger till Sion: ”Din Gud är konung!”
    – Så spännande djup som ligger i Guds eget språk, hebreiskan🙂. Överallt ser vi ju hur Gud lyfter fram sin frälsning/ Jeshua genom bibelns alla böcker. Tack för en lärorik artikel🙂.

  2. isaskar Says:

    Ja, det är mäktigt hur Gud har lagt in så mycket djup i texten. Ju mer man har möjlighet att jobba med den, ju mer träder Messias fram…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: