Fiskelyckan

När Jesus tog en promenad längs strandkanten vid den Galileiska sjön, såg han två killar som han gav det enastående förslaget att få fiska människor… Då ingen betänketid behövdes släppte de näten och slog följe.

Vad för signal eller kod gav Jesus? Eller, var yrket ”människofiskare” vanligt och med stor prestige, eftersom de ögonblickligen gav upp sitt leverbröd utan att blinka?

Kan det finnas något djupare här som försvunnit genom översättningar och andra tolkningsföreträden?


Hur kommer det sig att de två grabbarna släppte näten och ögonblickligen följde Jesus?

Messias Fiskeuppdrag

Som vi vet är ett av Messias huvuduppgift att Återupprätta Kung Davids tron och regera över Jakobs Hus, Israels 12 stammar.

I alla fall om vi får tro den Himmelske budbäraren och Ärkeängeln Gabriel som gav den lilla judiska flickan dessa kännetecken angående sin blivande sons uppdrag:

Han[Din son] skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.” (Luk 1:32-33)

Vad var det då fiskebröderna hade uppfattat hos denne Rabbin som kom gående längs med stranden? Vad var det som de förväntade sig att egentligen göra? Vilka uttalanden hade han gjort innan detta? Vilka signaler hade han skickat ut för att visa vad han stod för? Vad var det för mirakler, eftersom de valde följa honom?

Möjligtvis var det nyheten att den udda och lite skräniga prästen och profeten Johannes, tillika Jesu släkting, som nyligen hade ”avskilt” Honom till tjänsten som Messias.

”Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade ”Se Guds lamm, som tar bort världens synd.” (Joh 1:29)

Det är väldigt starka ord som inte uttalas om vemsomhelst. Väl införstått för den förankrade i Gudstron.

Ryktet om Jesus, Han som alltså hade blivit korad till självaste Messias av en Levit, kunde följaktligen även ha nått Petrus och Andreas. Att de var fiskare med sand mellan tårna, kan vara just Jesus humor och lek med ord. En sorts levande illustration… Men vi återkommer snart till det…

”När Jesus vandrade utmed Galileiska sjön, fick han se två bröder, Simon som kallas Petrus och hans bror Andreas, kasta ut nät i sjön. De var fiskare. Han sade till dem: ”Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare.” (Matteus 4:18-19)

Jakobs Fiskeprofetia

När Jakob gav sina söner var sin välsignelse lite tidigare bland Bibelns sidor, så säger han något väldigt spännande till Josef:

”Och han välsignade Josef och sade: ”Den Gud som mina fäder Abraham och Isak har vandrat inför, den Gud som har varit min herde från min födelse ända till i dag, den ängel som har förlossat mig från allt ont, han skall välsigna pojkarna. De skall uppkallas efter mitt och mina fäders, Abrahams och Isaks, namn och de skall föröka sig och bli talrika på jorden.” (1 Mos 48:15-16)

I slutet av dessa verser så säger Hebreiskan följande:

”Må de föröka sig likt fisk på jorden” –veyidgu larov bekerev ha’arets

Jakob profeterar över sin son Josef att hans hus skall utspridd likt fisk över jorden.

För den vane Bibel-läsaren så är Josefs hus det samma som Efraims hus, Israels hus, samt Norra riket.

Jesu uppdrag att ena sitt folk och bli Kung över dem, är en av de stora betydelsefulla uppgifterna Han har. Herren säger att han skall förnya sitt förbund med just Judah hus och Israels hus:

”Se, dagar skall komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Judah hus,…” (Jer 31:31)

När så Han väl dök upp, vår underbare Frälsare, och står mitt ibland Judah hus, ger han tecknet på att han är helt enig den Himmelska uppgiften han fått av sin Far:

”Han[Jesus] svarade: ”Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus.” (Matt 15:24)

Jesu Fiskeunder

Josefs hus/Israels hus är som bekant även signifikant med att vara ”uppblandat”. Att Josefs hustru är hämtad från nationerna, är ett välkänt faktum.

En oerhörd spännande tanke som är genomsyrad Skrifterna. Efraim och Manasseh är inympade/adopterde att bli ett med de tolv stammarna av Jakobs hus.

När Jesus undervisade massorna uppe vid Tiberias sjö, klassisk Samarit-bygd där just Josefs hus klev in i förskingringen. När dagen led mot sitt slut kom ännu en ”levande illustration”.

Folket hungrade! ”Den Gode Herden” bad folket flocken att sätta sig i gräset för att få bli gödda av lite mat.

Genom fem bröd och två fiskar mättade han folket och fick tolv korgar över.

Två fiskar symboliserar de två husen, förenat med de fem böckerna skrivet av Mose(som betyder Guds undervisning även översatt till De Fem Moseböckerna eller lagen på Svenska) bildar Guds Folk, Jakobs hus(de Tolv Stammarna).

Apostlarnas Fiskeuppdrag

Att Frälsaren väljer att börja sitt uppdrag med två fiskebröder från Judah hus och ger dem uppdraget att bli människofiskare, med förståelsen att Israels hus är liknat vid fisk som är utspritt över jorden är mäktigt.

Hör dialogen med de ivriga lärjungarna just när Han lämnade över stafettpinnen till dem:

”När de nu var samlade frågade de honom: ”Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?” Han svarade dem: ”Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt. Men när den heliges Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” (Apg 1:6-8)

För övrigt så var Jesu föregångare, Moses, själv uppfiskad ur vattnet. Han som skulle få leda alla som ville, inklusive folk från nationerna som blev inympade och ett med Israel, till befrielse från slaveri för att få komma till berget och tillbe den Levande Guden.

Må även vi bli ledda av Guds Ande, så också vi kan känneteckna en sann människofiskare, för att ena Guds folk under hans underbara Son, Frälsaren.

-Fredrik


Ett svar to “Fiskelyckan”

  1. Thomas Says:

    Att be till Fadern är ju viktigt, för ifrån våra hjärtans överflöd talar vi till vår Fader, vår Skapare som har all Ära, Han kan se in i våra hjärtan om våra uppsåt är goda eller onda.
    Vi kan ifrån våra hjärtan be om beskydd i alla situationer, kraft när vi känner oss svaga, kunskap när vi har svårt för att förstå och egentligen med allting annat också.
    Belöningen är också stor när vi visar kärleksfull omtanke mot människor runt oss, ju mer någon är skyldig dig, desto större blir hans glädje när du efterskänker hans skuld.

    Ett par coola bitar ur Bibeln nedan.🙂

    Mt 17:14-21

    Joh 14:9-21

    T.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: