”Hitler har med Kyrkan att göra!” Nunna hittade rötter i synagogan

Det låter som en artikel från Aletheia, Mamres eller här på Isaskar… –Men icke då…

Att Hitler skulle ha med kyrkan att göra, det gör ont för många att ens orka ta in…
Men nu kommer en nunna ut med bekännelsen, EFTER ATT HA STUDERAT SINA JUDISKA RÖTTER…

Läs den intressanta artikeln i Svenska Dagbladet

Syster Sofie följde Jesus in i synagogan

Publicerad: 25 mars 2010, 00.01

UPPENBARELSE. Syster Sofie var spränglärd – trodde hon. Under ett år i Jerusalem överraskades den före detta klosterföreståndaren av sin egen okunskap om de kristna rötterna i det judiska. De förfärande insikterna och glada överraskningarna blev till sist en bok om det som förenar – och skiljer – syskonreligionerna.

– Jag gick i synagogan, deltog i alla fester och gjorde en resa in i judendomen. Jag upptäckte mina egna rötter. Vi kristna har ju föraktat och utplånat det judiska, bränt Talmud och förbannat judarna. Och vi får inte glömma att det är vårt fel att judarna också lämnade Europa på 1900-talet, att västvärlden och de kristna står bakom hela judeförföljelsen. Att vi lät detta ske, som är … onämnbart på sätt och vis. Vi förstår inte vad det vill säga att stå inför total utplåning.

Du menar hur har du missat hela rotsystemet?

– Ja, som de flesta kristna – och i 2 000 år! Och inte bara missat rötterna, utan förföljt.

Men kristendomen började ju som en judisk rörelse. När de kristna själva inte längre blev förföljda och kom till makten på 300-talet, började de i stället förfölja judarna. Att det judiska folket har stått emot, att de har överlevt …

23 svar to “”Hitler har med Kyrkan att göra!” Nunna hittade rötter i synagogan”

  1. Linnea Says:

    Tacksam att detta blev utlagt, varmt tack! Så fängslande och intressant.Var välsignad!

  2. elisabeth Says:

    Fredrik,

    Bra att du fångar upp detta viktiga även på din blogg.

    Svenska Dagbladet förvånar med detta avslöjande reportage.
    Som vanligt vågar inte Dagen andas om en sådan sak…
    Nunnan har nog läst ‘mamres.net’ 😉

  3. Ludvig Says:

    Artikeln verkar passa in i den nedsvärtningskampanj av kristna som väldigt många krafter joppar på i vårat samhälle. Det mesta är sant om än lite väl generaliserande. Uttalandena är fullt förståeliga från en nyfrälst människa som under många år levt inom religionens hägn.

    Att ingen tar upp Islam och Darwinismens kopplingar till judeutrotning och de två världskrigen samt att Europa inte varit vidare starkt präglat av kristen tro de senaste århundradena är också fullt förståeligt. Även om det är väldigt tragiskt.

    • Fredrik Says:

      Intressant vinkel Ludvig.
      Tänk, jag såg det från helt andra hållet…
      Vad en kristen person kan ödmjuka sig när man konfronteras med sanningen.

      Men, det är klart, det beror kanske vad man lägger i order ‘kristen’. Artikeln kan ju kanske uppfattas som ert slag mot den Kristna Traditionen. Särar man inte på dem så kan jag förstå din syn på saken…

      • Ludvig Says:

        Jag har ingen avsikt att försvara allt ont som de förment kristna maktimperierna gjort mot varken judar eller andra. Verkligen inte.

        Och även jag tyckte att det mesta i artikeln var riktigt bra. Vi bör sannerligen glädjas med varje människa som på detta sätt upptäcker och vill verka för enheten inom Guds folk.

        Vad jag försökte lyfta fram var enbart vad jag tyckte mig sakna i medierna som helhet där man försöker beskylla ”kyrkan”/religionen” för all ondska genom tiderna och hoppas på att vi kristna/messianer inte synar den bluffen.

        Det är till exempel mycket populärt att skylla arabvärldens brist på demokrati och mänskliga rättigheter på det ”kristna” Europa och dess forna kolonialmakter.

  4. elisabeth Says:

    Ludvig,

    Tänk, det tycker jag inte ! Den tanken kom inte ens i mitt medvetande.
    Däremot gladdes jag över nunnans klarsyn och erkännande av ett ursprung som de kristna förnekat i 1700 år ! De klädde ju av Israels Messias rätta identitet redan under 1:a århundradet och gjorde honom till en internationell gud. Ignatius och Justinus Martyren var riktigt skickliga ! Nä, gott folk vi är FÖR sanningen…inte emot.

    • Ludvig Says:

      Menar du alltså att Ignatius, Justinus och alla de andra sk ”kyrkofäderna” FULLT MEDVETET och aktivt verkade för att i allt förverkliga djävulens onda plan?

      Det är ungefär den bilden jag tycker mig få från dig och Haggaj. SÅ och ES har jag dock bara gott att säga om, trots att vi inte är överens i en hel del frågor.

      • elisabeth Says:

        Ludvig, Vet ej vilka historiska källor du använder, men de visar klart att redan på det 1:a århundradet förändrade dessa kyrkofäder…med god hjälp av senare tillkomna…den ursprungliga apostoliska TRON, som Jesus undervisade. Jesus..vars egentliga ID är att vara Israels Messias vars bevis därom finns i hela Tanach, Skrifterna och profeterna…det förtegs och undanhölls folket (tänk på att alla hade inga biblar att läsa sanningen ) INGET om Messias predikades. Sådana texter allegoriserades och lades filosofiskt till HIMLEN !!! Det predikas FORTFARANDE så. Du har säkert missförstått både E.S. och SÅ.

  5. Fredrik Says:

    Ludvig,
    ”Vad jag försökte lyfta fram var enbart vad jag tyckte mig sakna i medierna som helhet där man försöker beskylla ”kyrkan”/religionen” för all ondska genom tiderna och hoppas på att vi kristna/messianer inte synar den bluffen.”
    —Ja, det är ju exempelvis Humanisterna bra på… Men här tycker jag man ändå visade att vi kan berika varandras läger genom att ge en djupare förståelse och enhet med dem som tillber samma Gud, samt ”vända andra kinden till” (leva ut det näst största budet ”att älska sin nästa…”
    Även om det inte var avsikten, så förmedlade den något oerhört…

    ”Det är till exempel mycket populärt att skylla arabvärldens brist på demokrati och mänskliga rättigheter på det ”kristna” Europa och dess forna kolonialmakter.”
    —Dåliga nyheter säljer…
    Eller som Marcus brukar säga på Aletheia… ”Follow the money!”

    • Ludvig Says:

      Nä, det handlar nog om något värre än att dåliga nyheter säljer. Jag tycker det mer liknar ett öppet hat mot kristen tro. Eller en rädsla för islam.

      Djävulen har en global agenda och jag vägrar tro på en ”mänskligt styrd konspiration” på denna nivå.

      • Fredrik Says:

        ”Nä, det handlar nog om något värre än att dåliga nyheter säljer. Jag tycker det mer liknar ett öppet hat mot kristen tro. ”
        –Trotts att den målades upp så ”sant” i denna artikel?

        ”ller en rädsla för islam.”
        –Definitivt… Vem vågar säga något som kan tolkas som en kränkning????

        ”Djävulen har en global agenda och jag vägrar tro på en ”mänskligt styrd konspiration” på denna nivå.”
        —Vilken nivå? Media? Den styrs väl globalt?

  6. Ludvig Says:

    Med ”denna nivå” försökte jag antyda den märkliga globala agenda som en del försöker förklara med ord som ”bilderberg”, ”illuminati”, ”obama”, ”judar” eller ”kommunism”.

    ”En halv sanning är minst lika bra som en hel lögn”, brukar det heta på Aletheia och det är lite där som problemet ligger här. Jag reagerade inte främst på vad som stod där utan på vad som INTE stod i artikeln. En artikel om tar upp de bitar jag önskat få in i den moderna religionsdebatten skulle sannolikt aldrig bli publicerad i mainstream-media.

    Att skylla alla världens problem på kyrkan och/eller oss kristna är bara nästan rätt. Hade vi som bekänner oss till Kristus/Messias tagit vår tro på allvar hade världen sett väldigt annorlunda ut.

    • Fredrik Says:

      ”Med ”denna nivå” försökte jag antyda den märkliga globala agenda som en del försöker förklara med ord som ”bilderberg”, ”illuminati”, ”obama”, ”judar” eller ”kommunism”.”
      —Ok, tack!

      ”En artikel om tar upp de bitar jag önskat få in i den moderna religionsdebatten skulle sannolikt aldrig bli publicerad i mainstream-media.”
      —Håller med dig!

      ”Att skylla alla världens problem på kyrkan och/eller oss kristna är bara nästan rätt.”
      —Ja, vi är en tacksam bunt att bråka med… Vi är ju så snälla…

  7. Ludvig Says:

    Elisabeth,
    Jag kan hålla med om att det verkligen behövs mer ingående bibelundervisning i många sammanhang om just messiasprofetiorna och den längtan efter Messias som präglar hela Skriften, men hur du kan komma med ett så befängt påstående att de kristna slutat predika om Messias är för mig en gåta.

    Menar du att det hände när man bytte språk och började tala om Kristus istället?

    Att mycket har blivit snett inom kyrkornas värld är väl inte svårt att upptäcka – det är ju bara att jämföra med Skriften, vilket vi ”läsare” gjort i många generationer med skiftande framgång/resultat…

  8. elisabeth Says:

    Ludvig,

    Snälla du, tänk nu lite efter, du skriver så här :” hur du kan komma med ett så befängt påstående att de kristna slutat predika om Messias är för mig en gåta.

    NÄR var du i en kyrka eller församling EFK, IFK, BP, Pingst och allt vad de heter och hörde en predikan om Jesus Messias egentliga orsak till att komma tillbaks till jorden ? Och NÄR hörde du en predikan om ATT Jesus juden från Nazareth ska regera i Jerusalem PÅ JORDEN i Israel i tusen år ?? Du måste ju hålla med mig, att det har enligt god grekisk filosofiskt manér allegoriskt omvandlat detta till HIMLEN !

    Om man skulle ha predikat OM Messias, kunde de lämpligen ha tagit upp varför han ENDAST var sänd ”till de förlorade fåren av Israels hus”…till att börja med. De HAR predikat om JESUS…, men han har blivit en internationell figur i helt andra kläder och identitet.

    • Ludvig Says:

      Elisabeth,
      Det var inte vidare länge sedan jag hörde liknande undervisning i min förra hemförsamling, vilken råkar vara pingstförsamlingen i Hallstahammar. Pastorn där är dock över 65 år gammal och går i pension nu till månadsskiftet.

      Att jag inte håller med varken dig eller min gamla pastor i alla frågor är en annan sak.

      • Fredrik Says:

        ”Pastorn där är dock över 65 år gammal och går i pension nu till månadsskiftet.”
        —Där har vi det!!!!😉
        (ursäkta att jag kom in lite så här…)

  9. Ludvig Says:

    Fredrik,
    Ja, men han är otroligt populär bland den äldre generationen pingstvänner så det är nog inget direkt samband mellan pensionsdatum och predikoval. Däremot har båda dessa koppling till hans generationstillhörighet och ålder.

  10. Uttåget ur kristenheten Says:

    […] http://aletheia.se/2009/02/07/ut-ur-slavlagret/ https://isaskar.wordpress.com/2010/03/25/hitler-har-med-kyrkan-att-gora/ Comments [0]Digg […]

  11. Johan Says:

    Hej Ludvig!
    Vad tycker du om dessa uttalanden i texten om nunnan?

    ”– Jag gick i synagogan, deltog i alla fester och gjorde en resa in i judendomen. Jag upptäckte mina egna rötter. Vi kristna har ju föraktat och utplånat det judiska, bränt Talmud och förbannat judarna.”

    ”Och så blev jag så gripen av deras liturgi. Jag mötte en levande relation till Gud. Jag måste erkänna – även om det är pinsamt – nej, det hade jag inte trott. Här fanns ett folk som inte tror på Jesus men som har samma relation till Gud.”

    Tror du man kan ha en relation till Gud skilt från Jesus?

Kommentera

