…på tal om kläder, och Gud!

Det är sällan Guds ord är tråkigt… Det är som jag brukar säga om barn.

De är vad man gör det till…

Dessutom är timingen ooooffffta spännande.


Vad kan kläder ha med saken att göra?

Tankar från 3 Mos 16:1-22:27

Barn är vad man gör dom till. Ser man dem som ett problem… ja… med största sannolikhet blir dom problem…
Ser man dem som en välsignelse fån Herren… ja… då blir dom en välsignelse för en…

(Det är min egna lära… så pröva den innan ni köper den…. heh…)

Jag tror Skriften är lite åt samma håll… Lever man i den och förväntar sig något från den… ja då blir den spännande och relevant för min vardag… i relationen mellan mig och Herren…

I veckan har de som tittat in på bloggen sett att jag hakat upp migkläder

Jag har frågat mig… har jag ”löjlat mig för mycket”🙂 -ja, många tycker nog det.

Älska din nästa

Passande är då veckans text som ger oss det kanske näst största budet: Älska din nästa såsom dig själv…

Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är HERREN. (3 Mos 19:18)

Det finns nog bara ett bud som är större, det skom kallas ”Shema”, vilket handlar om att älska och följa Israels Gud, den ende levande Guden, över allt annat.
Jesus rankade det i all fall till synes så, när han i en ordväxling med dåtidens ledarskap:

”En av de skriftlärda som hörde dem diskutera fann att Jesus hade gett dem ett bra svar. Han kom fram till honom och frågade: ”Vilket är det största av alla buden?” Jesus svarade: ”Det största är detta: Hör Israel! Herren, vår Gud, Herren är en, och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa.” Den skriftlärde sade: ”Du har rätt, Mästare, det är sant som du säger. Han är en, och det finns ingen annan än han. Och att älska honom av hela sitt hjärta och av hela sitt förstånd och av hela sin kraft och att älska sin nästa som sig själv, det är mer än alla brännoffer och andra offer.” När Jesus hörde att mannen hade svarat förståndigt, sade han till honom: ”Du är inte långt från Guds rike.” Sedan vågade ingen fråga honom längre. (Mark 12:28-34)

Första konflikten människor emellan hittar vi redan i början efter skapelseberättelsen. Vi var då inte skapade till Guds avbild längre, utan till den fallna människans. Och vilket tragiskt slut den konflikten fick.

Abel offrade från sin flock. Kain offrade från din skörd han hade arbetat på. Herren såg till Abel och Kain blev knastokig och mördade sin bror. Något vi bör tänka på. Något som aldrig bör upprepas.

Herren har skapat oss unika, med unika kvaliteter som Han vill använda för Sitt syfte här på jorden… ska vi då se ner och avfärda det för vi tycker annorlunda?
Vi skall ju inte känna oss ”hotade” för att någon annan har en annan förmåga än den jag besitter!!

Hur som helst… vad har nu detta med kläder och göra?

Vad jag tänkt på denna vecka är just det här att vi skall älska vår nästa som oss själva. Ända sedan brödernas konflikt… (ett tema som i sig inte slutar med Abel och Kain… utan hela första och andra Mosebok hanterar detta tema… tänk efter får ni se… Mer om det en annan gång… men både profeterna och Jesus till och med fortsätter med detta tema… kan ni komma på var???)

Var var jag… jo, brödernas konflikt står lite som ett avstamp i detta att inte hysa agg mot varandra… och där finns mycket lärdom.
Rätt som det är i veckans text, när Herren lär ut lite principer i olika relationsituationer… dyker det upp… versen som det raljeras mycket kring i kyrkor:

…Ett klädesplagg av två olika slags garn skall du inte ta på dig.. (3 Mos 19:19)

Jag skall villigt erkänna att jag inte alls förstått dettar. Senare i 5 Mos så ges lite mer detaljer. Det gäller ull och lin.
Detta ”bud” är indelat i den grupperingen som det förenklat kan förklaras: -det finns ingen logik bakom det.
Det kallas: Chuk, för den som vill fördjupa sig.

Men när man tittar lite närmare på Herrens val av placering, så är det klockrent.

Gör man kopplingen mellan: Älska din nästa, Abel & Kain och klädesbudet så blir det intressant.

Ull har sitt ursprung i offerdjuret Abel förde fram inför Herren.
Lin har sitt ursprung i växriket, som Kain förde fram inför Herren.
Mixen och summan av berättelsen var tragisk.
Mitt i Herrens undervisning om relationer och att vi skall älska varandra, så uppmanar han oss att när vi klär oss varje morgon, bär inte plagg som mixar ull och lin. Kom ihåg berättelsen om era förfäder som var så tragisk. Låt det aldrig upprepas.

Som Paulus säger:

Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? (2 Kor 6:14)

Den som definitivt älskat oss mer än någon annan är vår Messias, som villigt gav sitt liv för oss.

Messias

Ytterligare en intressant detalj i berättelsen om bröderna och offren är inledningen till den. det står i Hebreiskan ordagrant: Det var i slutet av dagarna…

Nog låter det oss se något profetiskt i det, då vi vet att Moseböckerna handlar ytterst om Messias.

Texten om Abel, som är herden, läses att: Abel offrade sig själv…
Jag låter er ”connect the dots”…

Så åter igen, Skriften är vad vi gör den till…

En sak till

Kanske lite off topic, men ändå inte.
Berättelsen innan denna om Abel och Kain handlade om mamman och pappan. Adam och Eva, som lyckades med konststycket att bryta det första budet, av de tio som gavs till församlingen vid Sinai.
De tyckte att de var så duktiga att de ville göra sig lika Gud och inte underordna sig Honom. De älskade sig själva mer än Gud.
Med tanke på det första och det sista (bud)orden av de tio som Mose kom ner med från Sinai… kan ni läsa här.

  • Det första är relaterat till det största.
    1:a -Jag är Herren er Gud…. ”Tro och lita på mig…”
    Största: -Hör och gör allt jag säger till er…
  • Det sista är relaterat till det näst största…
    Sista: -Ha inte begär till din nästas hus…
    Näst största: -Älska din nästa som dig själv

Då blir tanken med Adam & Eva samt Kain & Abel lite tydligare.

Jesus sammanfattar allt så bra när han säger att beviset på vår ovillkorliga kärlek till Gud ser ut så här:

Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och hans bud är inte tunga. (1 Joh 5:3)

3 svar to “…på tal om kläder, och Gud!”

  1. Birgit Severin Forslund Says:

    Otroligt bra undervisning som jag tackar ödmjukt och varmt för. Var rikligen välsignad. Detta ger mersmak.Du har en läraregåva, helt klart.

  2. sam Says:

    Amein!
    Inställningen till allt i livet är allt.
    Sam

Kommentera

