Låt ingen döma dig… -den troendes rötter, del 16

Om man vandrar i Guds Ord, finns det ingen fördömelse… –från Herren, bör påpekas.
Från andra människor, dock, är saken en helt annan.

Paulus var tvungen att noga föra över denna tanke på alla de föredetta hedningar som nu kommit till församlingen genom sin omvändelse och tillit på Israels Messias.


I kyrkan finns inget utrymme för 10 Guds bud…

Tankar från 3 Mos 21:1-24:23 (Emor = Sade)

Paulus spenderade i huvudsak sin sista del av sitt liv att förmedla de goda nyheterna om att Israels Messias nu hade kommit, till de närliggande nationerna.

En av de saker som presenteras i Bibeln när man blir en troende är en rad fantastiska Högtider att fira.

Exempelvis så säger Gud till sin församling, ekklesia, så här:

Säg till Israels barn: HERRENS högtider skall ni utlysa som heliga sammankomster, de är mina högtider. (3 Mos 23:2)

Väl värt att notera här är att Herren talade till ALLA. Hela församlingen. Inte till Aron. Inte till Mose. Inte till prästerna. Inte till Judarna, utan till Israels barn. (mer om det här och här)

Flertalet av författarna i det vi kallar Nya Testamentet identifierar det snabbt ökade antalet omvända personerna från de olika nationerna, som Israeliter och medborgare i Israel.

Frågan är då: Varför är det tabu att tala om, undervisa och fira dessa högtider idag, i Kyrkan?

Antingen så anser sig Kyrkan med dess ledare att de ersatt Israel?
Eller så… ja inte vet jag?
Jo, vissa säger att det är lagiskt… (Men nej, det går ju inte… då skulle det vara lagiskt att ta upp tionde och ha morgonbön oxå… hmmm)

Lustigkurrar

För att ändå hantera vad de tycker är problemet, alltså de som ändå återupptäckt det profetiska och goda i dessa Högtider och vill fira dem, så kallar församlingar så kallade experter från kyrkans egna led för att ”undervisa” om detta.
Det dröjer inte länge förrän de gör sig lustiga och raljerar och kallar människor som ärligt vill vara Kristuslika, för ”leka Judar”! (Ja, det är hur pinsamt som helst… för talaren alltså)
Heh… nja… då har man verkligen inga bra teologiska argument, när man kärlekslöst vill håna och förlöjliga. Det säger däremot en hel del om deras ande och anda…

Men för att riktigt brilljera och visa hur tokigt och knasigt det är att ”leka Jude”, så använder man inte sällan av, i kyrkans ögon(ännu mer pinsamt… för talaren alltså),

  • ”Skojiga” exempel från Rabbinskt Judisk tradition…
  • Rabbinska Judiska situationer
  • Sammanhang, byggda på Rabbinsk teologi

-Inte nödvändigtvis Bibeln alltså, utan strikt Rabbinsk tolkning-

Det skulle kunna exempelvis handla om vad man får och inte får göra på Sabbaten, eller något liknande, om man är eller har konverterat till Judendom.

När man har skrattat färdigt åt det och vill slå spiken i kistan, så säger man då något i stil med:
-Ja, där ser ni… att leka Jude och fira de Judiska Högtiderna är ju…. osv.
Sabbaten ingår ju i de ”10 Guds bud”.

Vad experten i fråga hoppades på, är att åhörarna inte noterade att han just byggde sin egna teologiska slutsats på… just Rabbinsk tradition/teologi. I Judisk teologi säger ofta man att det var Judar som lämnade Egypten. Abraham var den första Juden etc.

Fråga: Vem säger att Herrens högtider är för Judarna?
Svar: Jo, Rabbinsk judendom.

Fråga: Vem säger Herren att hans högtider är till?
Svar: Hans församling, inklusive om du är Jude.

Fråga: Vem säger nu Kyrkan att Herrens högtider är till för?
Svar: Judarna…

För att alltså kunna styrka sin egen teologi, bygger man alltså på den tradition man själv tagit avstånd från….
Hmmm…

För att sen ytterligare cementera argumenten, hänvisar man till att Judarna tycker:
Alla som vill identifiera sig med sin Gud och vill exempelvis proklamera och fira Messias snara återkomst i trumpethögtiden, som Paulus undervisar om... -ja alla de är löjliga.
Ja, man kan lätt omge sig av två eller tre ”som tycker som jag” för att fastslå att det är den absoluta sanningen…
Men, jag pratade med en så sent som idag med en Jude i Israel, som definitivt inte tycker så, utan tvärt om…
”Det är mäktigt att folk från nationerna vänder om till Torah och anstränger sig för att vilja vandra Guds väg.”
Det har ju nämligen inget med att konvertera till Judendom och bli Jude att göra…
Det är bara tramsigt att  blanda korten och hävda det. Det är dessutom elakt att påstå sådant! För att inte säga missvisande och förvirrande.

Det leder bara till osäkerhet och förvirring för de som läser Bibeln och sen för höra något annat från kyrkliga ledare. Det orsakar bara splittring…

Vad säger då Paulus?

Låt oss då sätta denna den ovan citerade versen i perspektiv:
Vilka var nu dessa ”Israels barn” som Herren talade till?
Jo: -alla de som hade satt sin tillit till Guds löfte och lämnat världens slaveri i Egypten och korsat sävhavet och kommit upp som en ny nation. Ett folk som fått uppenbarelsen vid berget och blivit kallad Herrens församling, ekklesia.

Även ledarna i den nyfödda församlingen i Jerusalem ansåg sig vara ett med och benämnde dem i öknen som ekklesian, den utkallade församlingen, vilket man kan läsa i Apostlagärningarna.

Vad mer?
Jo, det var inte bara människor från de 12 stammarna som tågade ut, utan även andra människor som genom sin tillit till Guds löften, blivit inympade  in i Israel. Tidigare hade de, i Guds ögon varit hedningar, men nu såg han dem som medborgare och inympade Israeliter.

Till dem talade Herren dessa ord…

Dessa Högtiderna som Herren har gett sitt folk, pekar naturligtvis på Guds frälsningsplan genom sin Son, tillika Messias… Något annat är bara befängt att påstå.

När nu vi från nationerna kommer till tro på Herren vår Skapare genom Messias försoningsverk, låt oss nu konsultera Paulus råd och uppmaning:

Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat. (Kol 2:16)

Alltså: Nu när ni inte är hedningar längre… håll då inte på som ni gjort tidigare. Utan nu är ni är Herrens… och har vänt om och eventuellt då nu börjar fira dessa Högtider som Bibeln pratar om och er Frälsare gjorde… och eventuellt börjar justera er kost och börjar äta ”mat”, så låt ingen döma er för det!!!

Vi kommer inte få någon upprättelse från människor, utan som ”Herrens slav” kommer den från vår Mästare!!! Så vänd istället andra kinden till!!

Och vidare, i nästa vers, vers 17, säger han att högtiderna är en skugga av det som SKALL komma… åtminstone i på Grekiskan… (Jag vet att översättarna fixat och trixat på svenska…) Så Paulus ansåg i alla fall att de fortfarande var reko och heeeelt ok att fira.

Med andra ord:
Om du vill fira Jesus i Herrens högtider, låt ingen döma dig.
Vill du inte, så slipper du… men gör dig inte otjänsten att döma någon annan…

6 svar to “Låt ingen döma dig… -den troendes rötter, del 16”

  1. Ulf Ståhle Says:

    Hej Isaskar!
    Efter att ha läst din betraktelse om Kol.2:16 måste jag bekänna att jag är helt tagen av att det finns kristna i det här landet som faktiskt begriper sej på nämnda skrift.
    Första gången jag hörde talas om Kol.2:16 med tillhörande kommentarer var 1968 i Melbourne Australien.
    Naturligvis är det så att Herrens Högtider har stor betydelse beträffande både förr nu och sen. Du får tolka det som ett positivt svar på ditt inlägg.
    Kanske det efter alla dessa år kan bli ett uppvaknande i Sverige beträffande det ”judiska” i Guds Ord.
    Det är tyvärr så att tradition har ett starkr grepp om människan och allt som är okänt blir då uppmärksammat som ett hot mot stabiliteten i vår tillvaro.
    I fysiken nämns inertia eller tröghet som något som måste övervinnas för att få något arbete utfört. Det gääller väl även den andliga dimensionen.
    Tack för inlägget Isaskar.
    Mvh
    Ulf

    • Fredrik Says:

      Hej Ulf,
      Välkommen till Isaskars trådar…

      ”Naturligvis är det så att Herrens Högtider har stor betydelse beträffande både förr nu och sen. Du får tolka det som ett positivt svar på ditt inlägg.”
      –Jag håller med… och väljer att tolka det positivt.🙂 Jag vill inte tro att någon egenligen skulle hävda att det inte är så… men som du säger själv… Traditionen….!!!…

  2. Miryam Says:

    Jag blir så fylld av glädje av din undervisning! Det är på ett så enkelt och befriande sätt du framför sanningar i Herrens Ord!

    • Fredrik Says:

      Tack Miryam…
      Egentligen så är det inte så svårt… men många religiösa män har lyckats få det till det…
      Shabbat Shalom,
      -f

  3. Sam Says:

    Shabbat Shalom alla!
    Sam

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: