Skilda från födseln

…och så till veckans icke nyhet:

Visst har jag ändrat mig” -Ulf Ekman

Att Ulf Ekman ändrat sig, och då pratar vi inte bara om glasögon och skägg som han tidigare försökt skämtsamt påpeka, visste hela omvärlden redan… men det var ju skönt för alla att även han nu kommit på det…

12 svar to “Skilda från födseln”

  1. Metodistpastor Berndt Isaksson Says:

    Bara missuppfattningar, fördomar o. högmod?

    En tillsynes ödmjuk ton från Ulf Ekman i en välformulerad bloggpost

    ( http://ulfekman.nu/2010/05/04/om-jag-har-andrat-mig/ )

    där man anar att varje ord är vägt på guldvåg. Men vad är det EGENTLIGA syftet – är det möjligen att en gång för alla få komma in i kristenhetens finrum?

    Livets Ord är framgångsrikt i sina internationella projekt (vad jag kan förstå) men i Sverige står det och stampar, och vissa trosrörelseförsamlingar ute i landet har på senare tid drabbats av splittring och medlemsflykt. Kan det vara så, utan att vara alltför konspiratorisk, att Ekman vill underlätta Livets Ords samgående med något samfund i Sverige, och förhoppningsvis få en ledarroll med ett större medlemsunderlag än vad han har idag? Om hans livsverk är i sönderfall så kan det ju ”räddas” genom att det slås samman med något annat bygge medan det finns något kvar att slå samman.

    Jag tror att den visionäre Ekman är så pass realistisk så att han ser att redan om några år så kan stora delar att trosrörelsens folk (inklusive församlingen i Uppsala) komma att spridas för vinden – somliga dragna till den ”Toronto-Lakeland-rörelse” som nu tycks nått Sverige, andra kommer ta Ekman på orden ang. katolicismen och dra iväg till någon av de s.k. historiska kyrkorna. Några har plockats upp av MFS. Andra åter kommer i besvikelse lämna tron och Gud. Ekman ser detta komma och det som oroar honom mer än något annat är att ”förlora ansiktet”.

    Hur trovärdig är Ulf Ekman när han nu i sin blogg talar varmt för kristen enhet och att vi måste finna varandra och att dagens oenighet bara handlar om sånt som ”missuppfattningar, fördomar eller högmod”.

    Inte med ett ord ger Ulf Ekman uttryck för att han ser något problem i att det just nu i kristenheten i världen, och i synnerhet i Sverige, pågår ett mycket stort avfall. Ett antal kyrkor kommer följa Svensk Kyrkan när det gäller homovälsignelser, vilket ju bortdefinierar en kyrka (samfund) från att kallas en kristen/biblisk kyrka. En sådan fråga kan omöjligen överbryggas med att säga att vi måste ”ta itu våra egna missuppfattningar, fördomar och högmod”. Det är inte fråga om vare sig – missuppfattningar, fördomar eller högmod – om man säger ett bestämt nej till enhet som rymmer något så bibelstridigt som homovigslar.

    Ulf Ekman har på senare år uppträtt som något av en parhäst till Peter Halldorf, som i sin tur med eftertryck sagt att det nu är ”hög tid att vi alla böjer vår nacke för petrusämbetet, dvs påven i Rom. Vid följdfrågor har Halldorf betygat att han menade precis vad han sa. Ulf Ekman har aldrig på något sätt distanserat sig fån Halldorfs katolicism. Och det är inte fråga om vare sig – missuppfattningar, fördomar eller högmod – om man säger ett bestämt nej till enhet som rymmer ett erkännande av påven som kyrkans överhuvud och Kristi ställföreträdare på jorden.

    Likaså bortser Ulf Ekman från att kristenheten idag i vårt land i praktiken stillatigande accepterar och ofta även bejakar den nuvarande abortlagstiftningen. En sant bibeltroende kristenhet kan aldrig anse att det i princip ska vara fri abort som det är idag, och den olikhet i synen som finns mellan bibeltroende och en allt mer dominerande abortliberal kristenhet, kan inte avfärdas med att det bara skulle handla om ”missuppfattningar, fördomar eller högmod”. Nej, i synen på abortfrågan så är det et avgrundsdjup idag mellan liberala kristna som bejakar den nuvarande fria aborten och de som menar att även fostret är ett fullvärdigt människoliv. De båda uppfattningarna i abortfrågan går inte i längden att förena i en och samma kyrka.

    Ulf Ekmans paroll är av skäl vi kanske inte vet, att det ska vara enhet till vilket pris som helst och att inga tros- och lärofrågor får stå i vägen utan att allt får att förena och bejaka.

    Berndt

    • Fredrik Says:

      MBI,
      Jo, nog är orden noga vägda… Han är ju begåvad som få i kommunikation!

      ”Kan det vara så, utan att vara alltför konspiratorisk, att Ekman vill underlätta Livets Ords samgående med något samfund i Sverige, och förhoppningsvis få en ledarroll med ett större medlemsunderlag än vad han har idag?”
      –Hmmm. Har aldrig tänkt så själv. Men det skulle bli lite som ”aktiemajoritet” i så fall.🙂 Intressant tanke.

      ”Hur trovärdig är Ulf Ekman när han nu i sin blogg talar varmt för kristen enhet och att vi måste finna varandra och att dagens oenighet bara handlar om sånt som ”missuppfattningar, fördomar eller högmod”.”
      — Jag tror nog inte man inser hur lite man bryr sig om honom längre, utanför de egna leden. Om det är medvetet eller omedvetet så omger man ju sig ändå flitigt med ”hejarklacken”, som man säger på diverse bloggar…

      Om han hade velat vara trovärdig, skulle denna blogpost kommit för flera år sedan.
      Det är snarare komiskt att han gjort som han gjort.
      Så varför den kom nu, är en fråga som man nu kommer undra istället? Heh…
      Men det är ju ”valår” och han slingrar sig, som du säger, genom de kyrkliga inrikespolitiska frågorna och flirtar med de ”gamla och traditionella”.
      Kommer han överge de ”yngre”…?😉

    • adamD Says:

      Fantastiskt bra kommentar Berndt. Tycker själv inte om när folk skriver sådana meningslösa kommentarer på t ex Ulf Ekmans blogg men måste faktiskt säga att det här var väldigt bra och klarsynt. Utopin ”Livets Ord – den perfekta församlingen” spricker, vad gör man då?

      • Fredrik Says:

        adamD,
        ”Vad gör man då?”
        –Det man borde gjort från början… skaffa sin identitet i Gud istället för som så många gör… i kyrkor eller pastorer😉

  2. Ulf Ekman bekräftar sin helomvändning | Vakna Sverige Says:

    […] Isaskar – Skilda från födseln […]

  3. MyTwoCents - Aletheia.se Says:

    🙂

    Tack för senast!

    Välsignelser

    /Daniel

  4. Gästblogg: Kamau Mweru- Hur man inte blir Katolik! « Erevna – Blogg & Tankesmedja Says:

    […] – Vilken Ulf Ekman har fel? Alertsweden – Ulf Ekman tror på ”Bibelns sanningshalt” Isaskar – Skilda från födseln Dagen – Jag hade fel, säger Ulf Ekman Vakna Sverige!- Ulf Ekman bekräftar sin […]

  5. hulda3 Says:

    Har Ulf Ekman fallit?

    Kom och lyssna på David Wilkersons profetia om kristenheten och det stora skökoväsendet, förmodligen, RKK. Gode Gud hjälpe oss alla.

    Snälla älskade ni alla. Jag har levt i mitt sammanhang i några år. Inte brytt mig om vad som hänt i världen och Sverige. Så upplevede jag en påträngande känsla att skriva om den sista tiden. I samband med det började jag också se mig omkring. Jag har tittat på vart kyrkan är på väg och vad kristenheten i stort håller på med. Jag har levt under stor förvirring några dagar. Hela min värld har vänts upp och ner på 3 dagar.

    Jag är ingen som tycker om att förtala någon. Jag brukar inte ge mig på mina trossyskon. Men nu är det så allvarigt att jag måste. Någon måste tala ut orden. Jag gör det tillsammans med några andra. Leder Ulf Ekman sina efterföljare in under påven i Rom nu? Ja det ser faktiskt ut så

    Snälla älskade vänner. Ulf Ekman, en man som jag storligen beundrade och lyssnade på i många år försöker nu tillsammans med andra att dra in kristenheten under påven och katolska kyrkan, även judarna.

    Alla mina frågor jag ställde till Ekman tillsammans med andra tvingade till slut Ulf Ekman att erkänna att han ”har ändrat sig” vad gäller det katolska väsendet, Maria, helgondyrkan dess trosgrund och utövning. Ulf Ekman håller på att dra in kristna i detta skökoväsende som vi blivit varnade för i alla år, även av honom själv. VI MÅSTE BE ATT JESUS HJÄLPER OSS NU MER ÄN NÅGONSIN.

    Be för oss som inte tänker underordna oss påven och helgonen eller tända rökelse till främmande gudar och allt vad det är. Och vi måste be för öppnade ögon bland de som blivit förblindade och förförda, även UE. Vi måste be för katolikerna som människor, och vi måste be för beskydd för judarna

    Mina kommentarer släpps inte fram längre på U Ekmans blogg. Jag har blivit för obekväm med mina frågor. Också andra människors kommentarer som kritiserar ULF Ekmans nya ”uppenbarelser” raderas eller släpps inte fram.

    Jag är skakad. Vi som stöttat honom på olika sätt har hjälpt honom att få en gigantiskt plattform att arbeta utifrån.

    Jag har på min blogg David Wilkersons profetia om det här på video. Jag försöker hitta den utskriven i skrift och få den översatt till svenska så att så många som möjligt skall förstå vad som händer nu. OCH JAG BER ER ALLA, TILLBE ALDRIG NÅGON ANNAN ÄN JESUS KRISTUS GUDS ENFÖDDE SON VAD SOM ÄN HÄNDER.

    Sannerligen, vi har gått in i den sista tiden.

    Hulda/Sofia

    • Fredrik Says:

      ”Leder Ulf Ekman sina efterföljare in under påven i Rom nu? Ja det ser faktiskt ut så”
      —Hmmm… om det nu är så… så må vi pröva det…
      Ett vet vi… Den laglöse, alltså den som är utan Herrens Lag splittrar och de som skall företräda detta kommer från kyrkans egna led.

  6. Birgit Severin Forslund Says:

    ”Vad gör man då?”
    ”–Det man borde gjort från början… skaffa sin identitet i Gud istället för som så många gör… i kyrkor eller pastorer”

    Mycket bra sagt Fredrik.
    Applåd!

    • Fredrik Says:

      Jag tackar… och bockar coh bugar… Skämt och sido…
      Resultatet om och när man börjar hylla en person, så får ju den personen prestationsångest och måste leva upp till en massa som den inte riktigt tänkt sig… Då börjar man greppa efter allt möjligt för att hålla nivån uppe… Pastorn/Prästen börjar tro att det är han/hon det handlar om tillslut… samtidigt som den som hyllar går på vad som helst i blindo…
      Nej, bort det!!!!

Kommentera

