Så Allah är Kristus?!!??!

Vissa saker är svåra att få ihop.

Stämmer det verkligen att Allah är Kristus???


Börjar ytterligare en gemensam nämnare blotta sig mellan religionerna?

Ju mer jag tänker på det… ju mer är det både tydligt och galet…

Nu har man rapporterat om ytterligare ett sådant där jobbigt fall i Kyrkan… suck!!!
Vad synd!!!

Enligt media har nu påven i Vatikanen sparkat en biskop på grund av tveksamt beteende mot barn.
Och sen har vi det här.
(Hur kommer det sig att så många kristna håller på med sånt???)

Samtidigt ger den katolska biskopen i Sverige en vink om ekonomisk ersättning till offer som blivit utsatta. Hmmm… undra om det blir en syndaflod av avslöjanden som kommer slå kyrkan som en tsunamivåg om alla ”berörda” träder fram i dagsljuset???

Jag kan inte mycket om Islam.
Men ett är tydligt… äldre män med unga flickor är inte ovanligt. För oss i väst är det, eller åtminstone bör det, vara bisarrt och långt ifrån vad man anser vara sunt.

Fråga:
Är detta ytterligare en gemensam nämnare mellan dessa två grupperingar??

Om dessa påståenden nu stämmer, att:

  • Enligt kyrkan är Allah och Israels Gud den samme!!?!?
  • Man firar gemensamma högtider med Maria i fokus.
  • Och så… Förhållningen till unga människor…

Så… om nu kyrkans doktriner håller hela vägen ut… så verkar det ju som om det kanske är samma sak till slut… Allah är Kristus.


Varför hedrar han Koranen? Är det verkligen samma Gud?

Om Jesus är Gud och om Gud är Allah… så är Allah Jesus??!?

Det är ju inte helt enkelt för en oinvigd att förstå all katolsk skrift, men så här lyder en märklig paragraf i katekesen:

841 KYRKANS HÅLLNING TILL MUSLIMERNA. ”Men frälsningsplanen omfattar också dem som erkänner Skaparen, framför allt muslimerna. De bekänner att de har Abrahams tro och tillber med oss den ende och barmhärtige Guden, som skall döma människorna på den yttersta dagen.” (KATOLSKA KYRKANS KATEKES, Catholica 1996, s. 246)

Hmmm…

Allah är Jesus… Och DET är ju en skrämmande tanke för många… men inte för alla verkar det som!!!

Men vänta lite… är det inte fler än jag som ändå ser skillnad på Jesus gärning och handling och muslimska förespråkare/ledare?
Kanske Messias som Han framställs i Bibeln inte är Allah trotts allt???
Det kanske är en villolära… För inte är väl Maria Allahs mamma?
-Vilken tur!!!

86 svar to “Så Allah är Kristus?!!??!”

  1. Anders Gunnarsson Says:

    Så otroligt fjantigt och lågt.

    Tänker inte ens bemöta det här.

    Ett tips när du citerar katekesen nästa gång använd den svenska översättningen på http://www.katekesen.se. Så får du åtminstonde en svensk text att förlöjliga…

    Allt gott och lycka till med antikatolicismen i framtiden

    • Fredrik Says:

      Tack för tipset med svenska Katekesen och välkommen till Isaskar Anders.

      Vart förlöjligar jag Katekesen?
      Jag ärligt talat undrar om det är så som det sägs… att allt fler i kyrkan menar att muslimer och kristna tillber samma gud? Hur i hela världen, eller Bibeln, får man ihop det?

      Men du behöver inte bemöta det om du inte vill…

  2. hulda3 Says:

    Saker och ting blir mer och mer absurda Isaskar

  3. lennart Says:

    Heja Fredrik1

    Bra att Du tar upp det här i ljuset.
    Det här är ett känsligt kapitel för”katos”.
    Enligt ”katolicismen”ingår muslimerna i Kristi Kropp!
    Hur ”djävulskt” är inte det. Bra att det kommer fram,
    så att kristna kan förstå vilken ”herre” som är bakom katolicismen.

    • Fredrik Says:

      ”Enligt ”katolicismen”ingår muslimerna i Kristi Kropp!…så att kristna kan förstå vilken ”herre” som är bakom katolicismen.”
      —Ja, det vore ju intressant att reda ut i såfall…

  4. Staffan Says:

    Det finns en Skapare, en enda. Därom är både judar, kristna och muslimer ense.
    Att sedan beskrivningarna kan bli mycket olika är ju en annan sak. Men ”i Honom är det vi lever, rör oss och är till”, som Paulus sade inför aténarna. Gud är det primära, det är Han som ger var och en av oss livet — och våra uppfattningar om Honom är det sekundära. Han förändras inte av vårt prat om Honom.

    Sedan kan man ju undra om alla verkligen tror på Gud. Ofta nog håller man sig kanske mer till en ‘tradition’. (Jag tänker faktiskt på vissa protestanter…) (Och på sina håll tror man tydligen på en sorts lokal ökengudomlighet med starka aversioner mot utomstående…)

    • Fredrik Says:

      ”Det finns en Skapare, en enda.”
      —Amen på det.

      ”Att sedan beskrivningarna kan bli mycket olika är ju en annan sak.”
      —Ja definitivt… Det är väl därför, gissar jag, som Herren definierade sig i det första ”budet” av de ”tio buden”. Jag är YHWH som förde er ut ur Egypten.

      ”Sedan kan man ju undra om alla verkligen tror på Gud. ”
      –Ordet ”Gud”, Elohim, vet vi ju kan tillämpas även på avgudar…

      ”Ofta nog håller man sig kanske mer till en ‘tradition’. ”
      —Där tror jag du sätter fingret på något. Tradition behöver inte vara fel… men när den får en för hög status blir nog även den en avgud….

      ”Och på sina håll tror man tydligen på en sorts lokal ökengudomlighet med starka aversioner mot utomstående…)”
      –utveckla gärna!

  5. Sam Says:

    Vi läste just idag från Parasha 34. Hosea 2:11:
    ”Och jag skall göra slut på all hennes fröjd, på hennes fester, nymånader och sabbater och på alla hennes högtider.
    Kanske ytterligare en gemensam nämnare?

    Sam

    • Fredrik Says:

      Jag tror inte alla hänger med. Utveckla gärna du med…

      • Sam Says:

        Jag gör ett försök.
        I citatet från Hosea så ser vi vad som händer när Israel överger YHWH.
        Eftersom vi alla är potentiella Israeler, genetiskt eller genom adoption, så är det nåt vi alla bör tänka på.
        När Israel övergav YHWH så förlorade de Herrens välsignade tider och stunder. Det är vad jag ser har hänt med islam och kyrkan.
        Orsaken tll det finns i Hosea 4:6,
        Och såsom du har förgätit din Guds lag, så skall ock jag förgäta dina barn.
        Men det finns ännu hopp, Hos 14: Läs själv.
        Sista verse:
        Ty HERRENS vägar äro rätta, och på dem vandra de rättfärdiga, men överträdarna komma där på fall.
        Sam

  6. hulda3 Says:

    Förförelsen börjar gå över världen i stora mått.
    Jag visste inte någonting om vad som har hänt. Jag har levt i min lilla bubbla ett tag.
    Men den 22 februari skrev jag denna blogg om falska herdar.
    Mitt uppvaknande var minst sagt skrämmande när jag såg att nu, nu väller detta in över oss

    http://hulda777.wordpress.com/2010/02/22/synen-4-avfallet-kommer-ske-inom-kyrkan-och-manga-praster-kommer-predika-emot-bibeln/

    Och angående bilden; varför kysser påven kornanen? Gör den nya påven samma sak? Hur många har tappat förståndet i våra upplysta dagar???

    mvh Hulda, som bara tillber Jesus Kristus

    • Fredrik Says:

      ”Gör den nya påven samma sak?”
      —Inte vad jag vet. Men jag vet att han var i en moské i Turkiet och bad en bön som går att tolka åt olika håll… Att han senare besökte Nasaret och även där talade så att det går att tolka som om Allah även är samma som Abraham, Isak och Israels Gud.

  7. Anders Gunnarsson Says:

    Isaskars stil är extremt raljerande och osaklig. innan du fördömer något, bör man sätta sig in i dess argumentation. Det har ni inte gjort.

    Ni tycks tro att alla andra religioner leder till fördömelse. Endast kristen tro ger frälsning. Detta är en missuppfattning av kristen tro är idag bara vanlig inom fundamentalismen. Gud står inte bakom allt som kallas kristet och är inte motståndare till allt okristet. Har inte Jesus alltid betonat att Gud är större än Hans Folk/Kyrka, se Joh 10:16?

    Judarna är våra äldre bröder och kristendomens rot och de – tillsammans med muslimerna – tillber samma Gud (Abrahams). Muhammeds heresi består i att de inte tar hänsyn till inkarnationen och treenigheten. I det mesta annat har muslimer annars en identisk syn på t.ex. Guds egenskaper, Mariologi och etik. Islam är en förenkling av kristen tro, men i vissa avseenden mycket intakt, jämför moralsynen eller Mariologin.
    Men Gud är egentligen verksam i allt verkligt kärleksfullt, sant, skönt, gott och rätt. Därför skall inget verkligt förkastas, för Gud använder all sanning för att dra oss närmare Honom som är Kärleken, Sanningen, Skönheten, Godheten och Heligheten själv. Gud vill att alla ska bli räddade och då kan inte Gud verka uteslutande genom kliniskt rena instrument eller enbart ofelbara kanaler. Gud ger alla, genom Hans kropp, så mycket nåd de behöver för att nå evigheten. Gud verkar i allt, i mer eller mindre utsträckning. Han drar alla till sig, ibland i ofullständiga sammanhang och starkast och säkrast i sanningens centrum. Kristendomen är sann, men sanningar finns överallt. Därför är Kyrkans tro inte reducerande och elitistiskt introvert. St Augustinus och St Thomas av Aquino m.fl. är överens om att vi aldrig skall misströsta om någons frälsning. Kyrkan eller Kyrkorna ser alltså inte ner på allt icke-kristet. Hon har alltid använt de sanningar som finns hos andra, när hon missionerar och inkulturerar kristendomen i världen. För hon gör bådadera; utbreder tron och använder allmänmänskliga sanningar. Det finns mig veterligen ingen organisation, i Sverige eller i övriga världen, som bedriver mer religionsdialog eller ekumenik än Kyrkan. Hon har fullheten, men andra har reflexer och fragment av sanningen, vilket ofta kan blänka till med större ljusstyrka än det som de kyrkotrogna vågat leva ut i en specifik kultur. Kyrkan tar religionsdialog på allvar samtidigt som hon vet sig bära den fulla himmelska skattens hela färgskala, dock ibland svår att skönja hos individuella syndfulla medlemmar. Kyrkan menar – och har sen tidig tid menat – att alla människor skall vara fria att bekänna den tro de själva valt. Detta är Kyrkans grund, jämför med Matt 22:21. Som tur är rår Gud och vi behöver, tack och lov, inte spekulera i hur det går för andra, jämför Joh 21:21b-22 och 1 Kor 5:12f.

    • Fredrik Says:

      ”innan du fördömer något, bör man sätta sig in i dess argumentation. Det har ni inte gjort.”
      — Nej, där av mina frågetällningar.
      Det enda jag hävdar är att OM det är så att Jesus är Gud, som är Allah, som i så fall är Jesus… Då tar jag det som en villolära…
      Det hoppas jag du tycker är ok. Jag har inget emot dig Anders…

      ”tillsammans med muslimerna – tillber samma Gud (Abrahams). ”
      —Tack för tydligheten. Kan jag då tolka det så att, enligt Katolsk teologi, är det samma gud alltså?

  8. Anders Gunnarsson Says:

    OK! Jag kanske missförstod tonen. Ber då om ursäkt. Katolsk tro menar att treenig Gud bäst förstås av katolsk trosförståelse, men sen att tillbedjan av treenig Gud finns utanför kristen tro också, jmf Paulus på Aeropagen…

    Judar och muslimer har inte exakt samma Gudsbild, men det är samme skapare de tillber; Ja.

    Men det kan inte tolkas som att Allah är Jesus, eftersom de inte har vår kristologi eller trinitaritet!

    Allt gott
    Anders

    • Fredrik Says:

      –Ingen fara alls..

      ”Katolsk tro menar att treenig Gud bäst förstås av katolsk trosförståelse,”
      —Logiskt… Jag brukar tänka så… Skriften förstås bäst om man låter Skriften tolka den…

      ”…men det är samme skapare de tillber; Ja.”
      —Ok. tack!

      ”Men det kan inte tolkas som att Allah är Jesus, eftersom de inte har vår kristologi eller trinitaritet!”
      —Att de inte tänker så… det vet jag. Men utifrån katolsk teologi, blir inte slutsatsen då att Jesus är samma som Allah?

      • Anders Gunnarsson Says:

        Jag tror det är felaktigt att säga Allah=Jesus, framförallt för ett muslimskt öra. För honom är detta ”shirk”, hädelse. Men en person i treenigheten är Jesus och Allah tillbes som en Gud, så möjligen kan du hypotetiskt tänka dig att en del av Allah kan tänkas motsvara Jesus. Men jag tror det är omöjligt att blanda ihop Kristologi och Islam/Jehovas Vittne. Det skär sig på första skridskotaget…

  9. Oholiab Says:

    Nu kanske detta är korkat frågat. Men är inte Allah Gud på arabiska?

    • Fredrik Says:

      Inte alls korkat… tycker jag.
      Om det nu är så att elohim och allah kommer från samma semitiska rot… så betyder det ju kraft, vilket vi valt att översätta som Gud eller gud. (Någon kan hjälpa här… är det samma rot och ord???)
      Men ordet el/elohim tillämpas även på änglar och människor och avgudar.

      Det är väl därför ”Israels Gud” definierar sig i det första av de ”tio budorden”, som jag skrev ovan.
      ”Jag är YHWH som förde er ut ur egypten…”

      Att bara säga Gud, eller elohim/allah… räcker ju inte… då kan man ju själv välja och vraka vad man syftar på.
      Men när det handlar om YHWH… då finns det ju bara en att välja på.

      Eller vad tror du?

    • Staffan Says:

      Visst betyder ”Allah” på arabiska ”Gud”. Både kristna och muslimer använder ordet.
      I Indonesien och Malaysia har både kristna och muslimer alltid sagt Allah. (Man har i princip samma språk i båda länderna.) Muslimer i Malaysia försökte emellertid för ett par år sedan reservera ordet ”Allah” för sig. Vid nyår kom dock Högsta Domstolen med ett utslag där man olagligförklarade förbudet för kristna att använda ordet.
      Christian Science Monitor, Boston, 20/4 om detta.

  10. Andreas Frost Says:

    Rätta mig om jag har fel…

    men ser även ni att Världsreligionen blir mer och mer tydlig?

    Kristenheten (Ulf Ekman exempelvis) omfamnar Katolska kyrkan, och KK har ett gott öga till Koranen.

    Är det inte denna Världsreligion som Bibeln kallar för Skökan?

    • Fredrik Says:

      Det är nog för tidigt att ropa ”Alla vägar bär till Rom” som allt mer i mina ögon predikar: ”Alla väga bär till Gud!”
      Men du är nog inne på att något håller på att ta form…

  11. Fredrik Says:

    Sam,
    Jo, ett vet vi: Herrens folk förgås på grund av brist på kunskap….

  12. Staffan Says:

    Påve JP2 kysste Koranen. Ja. Vid sitt besök i Omayyad-moskén i Damaskus den 6 maj 2001.
    – Jag hittar inte längre mina undansparade artiklar, men googlar fram bloggen Father Joe [Jenkins, Maryland USA].
    – Påven hade hoppats kunna besöka Irak, Abrahams födelseland, men det gick inte, Saddam ställde omöjliga krav. Nu kom i stället en delegation från Irak till Damaskus — sunni- och shia-muslimer samt kaldeiska (kristna) patriarken. Och de gav en Koran till påven, som böjde sig över gåvan och kysste den, som ett tecken på tacksamhet och respekt. Patriarken prisade handlingen.
    – Kunde Raphael I Bidawid, ”Patriark av Babylon” acceptera detta som ett tecken för respekt, så bör nog vi här uppe i norr kunna göra det med.

    • Staffan Says:

      Känsliga själar kan stöta sig på ordet ‘Babylon’. Staden B. var tydligen raserad redan kring 100 f.Kr., men som persisk provins levde namnet kvar tills araberna kom på 600-talet. Människor där blev tidigt kristna, men alltså utanför romarriket. Kyrkan stod därför för sig själv, och kallades ”Österns kyrka”.
      – Från 800-talet till 1300-talet var det världens geografiskt största kyrka, med stift mellan Medelhavet och Kina och Indien. 1552 anslöt sig en del till katolska kyrkan — ”Kaldeiska katolska kyrkan”, medan en annan förblev självständig — ”Österns assyriska kyrka”, ibland omnämnd som ”Nestorianer”. (Wikipedia) En församling finns i Jönköping, tror jag.

    • Fredrik Says:

      Tack för den upplysningen.
      Men jag förstår inte kopplingen att kyssa Koranen till att visa respekt för Abrahams hemland.
      Men å andra sidan… jag är en av dom som inte får ihop Allah med Israels Gud.

  13. Fredrik Says:

    Anders Gunnarsson
    Att muslimerna inte ser Jesus som Gud vet jag… men jag undrade utifrån ett Katolskt teologiskt perspektiv.
    Intressant att höra hur du/ni tänker.

    • Anders Gunnarsson Says:

      Katoliker tror att muslimer tillber Abrahams Gud. Vi tillber tre personer i treenigheten, och en av dem är Jesus.

      Allah tillbes som en Gud, så möjligen kan du hypotetiskt tänka dig att en del av Allah som tillbes av muslimer, kan tänkas motsvara Jesus.

      Men jag tror dock fortfarande att det är omöjligt att blanda ihop Kristologi och Islam/Jehovas Vittne. Det skär sig på första skridskotaget… Gud får ordna upp det där, han har ju sagt att vi inte ska bry oss om våra bröders väl och ve.🙂

      Men jag tror nog man gör sunt i att inte förkasta allt omedelbart, som inte är kristendom. Gud verkar med alla människor och ger dem den nåd de behöver för att nå frälsning. Ingen kan anklaga Gud för att hamna i helvetet. Det är ju en ganska sen och märklig teologi framsprungen ur Calvins märkliga teorier…

      • Fredrik Says:

        ”Allah tillbes som en Gud, så möjligen kan du hypotetiskt tänka dig att en del av Allah som tillbes av muslimer, kan tänkas motsvara Jesus.”
        —Oj. Det är ärligt talat långt från vad jag tänkt mig… men då är min tanke lite rätt ändå från blogposten.

        ”Gud verkar med alla människor och ger dem den nåd de behöver för att nå frälsning.”
        —Precis. Min tanke var då att han skickade Messias till världen…

        Tack för all ärlighet Anders

  14. elisabet Says:

    Allah är inte arabiska för gud. det ordet heter ”ilah”

    • Fredrik Says:

      ”Allah är inte arabiska för gud. det ordet heter ”ilah””
      —Ok… välkommen elisabet. Tack för inputen.
      Fråga: Är det samma ”bokstavstecken” för Ilah som Alah på Arabiska? Bygger ”ilah” på samma rotord som ”el”s motsvarighet på Hebreiskan, kraft?

    • Staffan Says:

      ‘Allah’ är det normala arabiska ordet för Gud. Termen är i väst mest känd som muslimernas namn för Gud, men används i betydelsen ‘Gud’ även av arabisk-talande judar och kristna. Ordet hade använts redan av de hedniska Mecca-borna om skaparguden.
      Kristna araber kan använda termer som Allāh al-ʼAb, ‘Gud Fader’, för att skilja sig från det muslimska begreppet.
      Ordet ‘Allah’ kommer från bestämda artikeln al och ʼilāh (gudomlighet, gud). The corresponding Aramaic form is אֱלָהָא ʼĔlāhā in Biblical Aramaic and ܐܰܠܳܗܳܐ ʼAlâhâ or ʼآlôho in Syriac.[10]
      — Mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Allah

      • Fredrik Says:

        Tack för informationen
        Då är det ju intressant vad Katolsk teologi lägger för värdering i Allah. Är det Islams Gud eller Israels Gud. Eller som det tycks vara… de ser det som samma Gud.
        För Allah är ju då motsvarande Eloha på Hebreiskan som betyder kraft och kan tillämpas på Gud, avgudar, människor och änglar.

  15. Fredrik Says:

    Anders Gunnarsson,
    Att Uppenbarelseboken, tillsammans med resten av Bibeln såklart, menar sig på att det skall bli en ny ordning med:
    -en politik
    -en ekonomi
    -och en religion
    …är tankar som går längre tillbaka än allas våra kyrkdoktriner.

    Sen huruvida Rom blir i fokus och är inblandat eller inte… de får framtiden utvisa. Sannolikt är väl att alla religiösa grupperingar kommer bidra på ett eller annat sätt.

    Men då signaler ges att olika religioner blir mer och mer enade på allt annat än Messias som gemensam nämnare… då drar jag i regel öron en åt mig.

    • Anders Gunnarsson Says:

      Jag tror att katolsk tro är så kristocentrisk en religion kan bli…
      Jag förstår din oro, men delar den inte. En gång i tiden var de flesta kristna överens, kanske att Guds Ande (enhetens ande) kan göra subjektiva gudsbevis igen? Men att Islam och kristen tro skulle gå samman är högst otänkbart. Tror inte den viljan finns hos muslimer och den kommer aldrig finnas i Rom.

      Upp är svår. Att vi kommer få det svårt och har det svårt är ställt utom allt rimligt tvivel. Jag är uppväxt protestant (frikyrkligt) och har sett baksidorna av ”sista tiden”-köret. Har du läst Hahn, lammets måltid. Den fick mig att spetsa öronen ordentligt. Bra, lagom tjock och prisvärd bok om Upp. Jag är inte rädd för antikrist, skökor eller Kristus (vilket ”left behind” ger alltså Kristusrädsla).

      • Fredrik Says:

        ”Jag tror att katolsk tro är så kristocentrisk en religion kan bli…
        Jag förstår din oro, men delar den inte. ”
        —Jag ser inte alla sakrament som kristocentriska, utan som katolska traditioner.
        Den enhet jag drömmer om är när man har Messias som gemensam nämnare och inte dens tradition som ”vunnit”.

        ”Men att Islam och kristen tro skulle gå samman är högst otänkbart. Tror inte den viljan finns hos muslimer och den kommer aldrig finnas i Rom.”
        —Det känns ju tryggt. Men trotts det anar jag oråd när man är öppen för att ni tillber samma Gud.

        ”Jag är inte rädd för antikrist, skökor eller Kristus (vilket ”left behind” ger alltså Kristusrädsla).”
        –Heh… Njaaa, Left Behind ger jag inte 10 öre för… Då tittar jag hellre på 24 alla dagar i veckan🙂 (Den är nog förmodligen mer sanningsenlig än LB dessutom hehe…)
        Men visst är Upp svår. För mig är det en sammanställning av profeterna från ”GT”. Inte mycket nytt, utan kopplat i ett nytt sammanhang bara.

  16. Anders Gunnarsson Says:

    Om någon verkligen undrar varför Påven kysser koranen finns ett bra svar här; http://fatherjoe.wordpress.com/instructions/debates/anti-catholicism/pope-john-paul-ii-kisses-the-koran/

  17. elisabet Says:

    med all respekt men wikipedia är inte den mest tillförlitliga källan.

    Ilah= Gud Allah =Guden (bestämd artikel) blir det då?

    Arabiska: La Ilah Illa Allah – Muhammadun Rasulu’llah

    ”Det finns ingen gud utom Allah.Muhammad är guds profet”

    • Fredrik Says:

      Du verkar kunna det här.
      Finns det ”släktband” mellan Ilah och Eloha(Hebr)?

    • Staffan Says:

      Wikipedia: Ilah — ʾIlāh …is the Arabic for ”deity” or ”god”. …with the article, it appears as al-ʾilāhah اﻻﻻﻫﺔ. It appears in the name of the monotheistic god of the Abrahamic religions as al-Lāh, literally ”the God”.
      – ʾIlāh is cognate to Northwest Semitic ʾēl … The word is from a Proto-Semitic archaic biliteral ʾ-l meaning ”god” (possibly with a wider meaning of ”strong”), … addition of a h (as in Hebrew ʾelōah, ʾelōhim).

      El (deity): ʾĒl (written aleph-lamed, i.e. אל, etc.) is the Northwest Semitic word for ”deity”, cognate to Arabic ʾilāh and Akkadian ilum.

      Frågan var ju om ”Allah” är ett exklusivt muslimskt uttryck för Gud. Och svaret är nej. Även judar och kristna säger Allah. Även katolikerna på Malta (vars språk en gång var arabiska) säger Alla.

      • Fredrik Says:

        ”Frågan var ju om ”Allah” är ett exklusivt muslimskt uttryck för Gud. ”
        —Nja den stora frågan är ju om Allah i Koranen är samma som Jesus i Bibeln…
        Och om Allah och Eloha är samma… så reder ju det ut en hel del.
        Tack för info.

      • Staffan Says:

        Troende judar, kristna och muslimer är överens om att det bara finns en Gud. Beskrivningarna skiljer sig däremot: den gud som beskrivs i Koranen har inte påfallande mycket gemensamt med den Kristus som beskrivs i Nya Testamentet.
        Men med påve JP2 vill jag hävda att om en människa (åtmistone bildligt talat) faller ner och tillber den Gud hon (mer eller mindre dunkelt) anar, då lyssnar den reellt existerande Guden till henne.

        Hör man på vissa kristna kan man förstås få intrycket att den Allsmäktige visserligen lyssnar, men vänder sig bort så fort han konstaterat att den här personen har alldeles tokiga uppfattningar. ”Han tror inte på ‘Nåden allena’ — nej se den vill vi inte ha något att göra med…”

        Man kan misstänka att relationen ”uppåt” också blivit lite problematiskt för t.ex. herrarna från WTC 9/11, som flög in i skyskraporna för att visa… ja, vad då? Att den otäcke Busch var en ”kuf”, en otrogen? — Att ‘Ilah inte är road av otrogna, utan helst såg att vi var döda allihop, det var ju flygaressen helt övertygade om.
        Själv är jag väl benägen att tro att Atta & Co idag kan klaga över global upphettning…

  18. Sam Says:

    Åtminstone vet muslimerna namnet på sin gud och sin frälsare.Det är mer än man kan säga om kristenheten.🙂
    Sam

    • Fredrik Says:

      Det finns en gåta i Skriften som säger så här:
      ”Vem har stigit upp till himlen och kommit ner igen? Vem har samlat vinden i sina händer? Vem har knutit in vattnet i ett kläde? Vem har fastställt jordens alla gränser? Vad heter han, och vad heter hans son – du vet det ju?” (ord 30:4)

  19. Birgit Severin Forslund Says:

    Mycket lärorikt och intressant att följa denna dialog. Många pusselbitar faller på plats för mig.

  20. elisabet Says:

    Du ”frälser” dig själv i islam genom att göra gärningar o att följa muhammed.
    Islam styr hela ditt liv inklusive hur du ska gå på toaletten.vilken fot du ska sätta först då du går in till toaletten o vilken fot du ska sätta först när du går ut och vad du ska säga för bön då t.ex.

    islam tror ju inte att Gud har en son.
    Det är den absolut största synden inom islam att begå ”shirk”,dvs att jämställa nån med gud som de tycker att vi kristna gör. Alla synder kan bli förlåtna på domedagen utom just den synden.
    Gudomen verkar inte vara samma som beskrivs i koran o hadith.deras syn på Yeshua är annan. dessutom heter det ju att ”det tycktes dem bara så ”,när Yeshua korsfästes.att allah lurade alla att tro att Yeshua var på korset men det var i själva verket en annan person som hängde där.
    så där håller det på med skillnader hela tiden om man granskar skrifterna.
    även om namnen kanske skulle stämma så är karaktären olik att det inte kan röra sig om samma gud.
    jag anser personligen att det inte är samma gud.
    är YHWH o baal samma? är YHWH o isiris samma,och så vidare…
    Bara för att man tror på EN gud innebär det inte per automatik att det är samma.

    Angående wikipedian så menar jag att den inte är tillförlitlig för att vem som helst kan gå in och skriva där.man kan styra informationsflödet dithän man vill ha det.

  21. Sam Says:

    Elisabeth
    Visst väntar de som tror på Islam på en Messias?
    Sam

  22. elisabet Says:

    Imam Mahdi är en messiasgestalt som sägs ska upprätta en form av gudomligt rike på jorden.

    • Thomas Says:

      Imam Mahdi skulle kunna vara den falske profeten från bibeln. Det händer att för muslimer som har tillbett allah som himlens och jordens skapare visar sej Jesus och säger Jag är Jesus,himlens och jordens skapare och det står om mej i koranen men det är inte sanningen och jag är inte Allah. Om dom då bekänner så är dom frälsta och inte längre muslimer.
      Skulle Gud ha sänt sin son för att frälsa världen och sedan kan man bli frälst genom att vara muslim genom gärningar? Varför skällde Paulus som hade blivit undervisad direkt från himlen ut Galaterna för att de lyssnade på villoläror om inte evangeliet är livsviktigt.
      Vilka blir frälsta? Rom.10:9 Apropå vissa inlägg i strängen ovan.
      ”När han kommer sanningens ande ska han föra er in i hela sanningen”.

      • Fredrik Says:

        ”Skulle Gud ha sänt sin son för att frälsa världen och sedan kan man bli frälst genom att vara muslim genom gärningar? ”
        —Bra poäng… Jag tror ”Jesus död” är det nådemedlet profetiorna pekar på… Inte någon religiös gruppering som kräver gärningar för konvertering och frälsning…

  23. Fredrik Says:

    Staffan,
    Nog tror vi på en Levande Gud, men personligen tror jag inte att det är samma…
    Dessutom är jag inte överbevisad att Allah skulle uppfylla profetiorna om Messias från Mose, Skriften och Profeterna…

  24. elisabet Says:

    Muslimer tror att Muhammed finns med i GT och är profeterad om bl.a av Mose.
    muslimer tror att allt handlar om Muhammed för han är ”den främsta av människor”. Koran säger att världen tillhör allah och hans apostel(muhammed).
    Jag har försökt att lära mig mer om islam sedan 16 ungefär. detta pga av att jag har ett allmänt intresse kring religioner (läser också om österländska religioner och dess skrifter)
    Läst islamska sajter ,läst islamska skrifter, ,pratat med muslimer,läst om islam ur kristet och ideologiskt politiskt perspektiv osv.
    jag brukar också försöka se vad dem själva säger i deras predikningar det finns sajter på nätet där dem läggs ut där dem är översatta till andra språk.
    jag kan tyvärr inte arabiska men önskar att jag kunde.
    jag har sett hur man ändrat lite i presentationen av islam här i Europa utefter tidens gång.

    • Fredrik Says:

      ”Muslimer tror att Muhammed finns med i GT och är profeterad om bl.a av Mose.
      muslimer tror att allt handlar om Muhammed för han är ”den främsta av människor”.
      —Ah. Så intressant. Tack för att du delar din kunskap.
      Ju mer jag nu funderar och gräver i dessa banor, så förstår jag inte hur i all världen man kan få tanken: YHWH, Allah och Jesus till en och samma…

    • Staffan Says:

      Det finns en yttersta verklighet, en enda — men flera (försök till) beskrivningar av denna.
      – Finns det verkligen människor i Sverige som menar att ”YHWH, Allah och Jesus” skulle vara ‘samma sak’? Jovisst: De som tror att ‘alltihop är samma gamla fabler’. Men du lär inte kunna hitta någon ‘troende’ som anser att de är ‘samma sak’ i betydelsen (någorlunda) likvärdiga.
      – För mig verkar det helt orimligt att någon i vårt land skulle gå från medveten kristen tro, till tro på islam och Muhammed. Inte om man har följt med vad som hänt i världen sedan, säg, 1967.
      – Islam idag är knappast detsamma som islam 1950. Se på bilderna av tonåriga skolflickor i Gaza då och nu! Helt olika världar.

      • Fredrik Says:

        ”Men du lär inte kunna hitta någon ‘troende’ som anser att de är ‘samma sak’ i betydelsen (någorlunda) likvärdiga.”
        —Dom själva anser sig nog vara troende…

  25. elisabet Says:

    Frid bröder och systrar

    Redan kring Abraham går skiljelinje då muslimer säger att det är ishmael som skulle offras medan Skriften säger att det var Isak som skulle offras.
    Muslimerna menar att löftet om välsignelsen går genom Ishmael.

    Alla människor är egentligen födda muslimer,enligt islam. Det är människors uppväxt,föräldrar och omständigheter som gör dem till något annat så det heter inte att konvertera till islam utan dem kallar det för att revertera.
    enligt muslimer har gud skrivit in sitt namn i människans händer. där står det 81+18 på arabiska dvs symboliken med de 99 namn som allah har.
    Som muslim är du allahs slav.Inget barnaskap alltså.

    Synen på hur Gud förlåter synder går inte heller att komma ifrån.
    Gud behöver inget offer utan kan förlåta ändå om du uppriktigt ångrar dig. Tio goda gärningar raderar ut en ond gärning.
    Du har två änglar med dig alltid (utom då du går på toaletten) som skriver ner dina goda och onda gärningar. på domens dag väger gud dina gärningar mot varandra. men även om dina goda gärningar skulle väga tyngre än dina onda är det ändå allah som bestämmer var du hamnar. Den enda garanten att hamna i paradis är om du dör då du strider för allah(jihad).

    Häromdagen träffade jag en f.d granne som konverterat till islam.
    Vi stod o pratade säkert 1 timme om islam. Det var mycket intressant att höra om hans tro. Han sa detta att han aldrig kan vara säker på att bli accepterad av gud. Han kan bara göra sitt bästa men att både muhammed och änglar ska vittna och medla för den troende på domens dag men han hade hopp för han sa att den enda synd allah inte förlåter är att sätta någon vid sidan av gud men allting annat kan bli förlåtet för gud är barmhärtig.

    • Fredrik Says:

      En god vän till mig som har lämnat Islam och döot sig till Messias lärjunge känner inte igen sig i denna syn som presenterats, att Allah är ens samma gud som Israels Gud… och lååångt från Messias…

      Tack för allt du förmedlar!

  26. elisabet Says:

    Enligt islam så syndar människan för att gud har skapat människan svag.
    ingen arvssynd alltså.

  27. Thomas Says:

    På tal om skrivet.Det står i bibeln att i Jerusalem vill jag fästa mitt namn.2Kung21:4,7 & 5Mos.12:5. Det syns från sateliter. Det står det heliga namnet JHVH (Jag är)i flera kilometer stora bokstäverpå marken med hebreiska bokstäver under Jerusalem.För oss som har funnit sanningen och vägen är det hypotetisk att diskutera islam eller andra religioner. Jag undrar hur svenskar som blir muslimer tänker. Varför vill dom bli muslimer men inte kristna? Sedan jag själv blev frälst har jag inte svårt att se hur religionerna hänger ihop men jag tyckte innan att det var en enda röra utom möjligen kristendomen. Jag ville ha bevis. Hur kan man tro på något utan bevis?

    • Fredrik Says:

      ”Varför vill dom bli muslimer men inte kristna? ”
      —Jag har just suttit och pratat ikväll med en rikskänd fd pastor i en stor församling.
      Det är inte ofta jag ens vågar prata med kristna om detta, men både jag och han tror att det har med kyrkan, eller traditionen kristendomen att göra. Inte Bibeln, Gud eller budskapet i sig. Det är attraktivt. Men kulturen i kyrkan. Det är oerhört få som ens klarar av den, av de som är med där.

      • Thomas Says:

        Dom vill alltså ha gemenskapen men bryr sej inte om att dom missar målet. Jag tror inte dom vill säga nej till synden heller. Sedan tror jag också att det är det här med gärningar. Man vill bli frälst av egen kraft och gärning.

        Kyrkan ja.Jag som själv har varit hedning kan ju se på det med lite andra ögon. När jag blev frälst (jag fattar fortfarande knappt hur det gick till) fick jag problem med att hitta en församling som jag kände mej hemma i.

        För det första så är det alldeles för många heliga kor. Traditionerna och en strikt Gudstjänst förordning är det viktigaste och man är lite rädd för Helig Ande. Om Jesus kom och ställde ulltimatum: välj mellan mej och dina traditioner klara då alla att välja Jesus?
        Det här är just vad Jesus säger till många församlingar: Se jag står vid dörren och klppar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom.

        Jo jag hittade en församling efter ett halvår som jag verkligen trivs i (Gud ville att jag skulle vara här). Här händer det saker Gud rör sej i församlingen.folk blir frälsta och döpta.Åtminstone en och annan. Gudstjänsten har mycket enkla riktlinjer men ibland händer det saker så man kan aldrig vara helt säker på när man kommer hem.

        Där jag bor har det hänt saker framförallt lagiskhet som gör att det i princip är omöjligt att få folk att bli frälsta förrän det finns en ny kyrka fläckfri och ren.

        Tänk om man kunde börjat från början överallt utan några traditioner och med helt överlåtna människor som brinner och som flödar över av kärlek så att alla ser Jesus återspeglas i dom.

        Men snart kommer väckelsesmörjelsen! Då blir det seger.

  28. Sam Says:

    Tack Elisabeth för dina förklaringar.

    Thomas
    Har du nån länk till satellitefoton?
    Sam

  29. Staffan Says:

    Islam är en mångfacetterad företeelse. Men att Mecka och Saudiarabien har en central roll, är ett faktum. Därför kan det vara motiverat att visa på de råd som U.S. State Department ger till dem som funderar på att bilda familj där. Idag ligger en kortfattad version ute på nätet.
    – I juni 2002 kunde jag spara ner ursprungsversionen, som då fanns kvar hos ABC News. Jag tror att det är samma upplaga som idag finns hos Middle East Forum.
    No subsequent revision could supersede ”Marriage to Saudis,” a minor classic by an anonymous diplomat determined to tell it straight. The document appears here in its entirety.

  30. Thomas Says:

    Jag var och lyssnade på Dan Johansson och han hade bilder på detta.
    Jag hittade en sida men det är svårt att veta säkert vilket som är Jerusalem på satellitbild. http://www.travelpix.nu/karta.php

  31. elisabet Says:

    icketroende äger ej rätt att beträda mekka,medina och andra heliga islamska platser i saudi.
    tror dem även kör medtagna Biblar ner i en pappersförstörare.

  32. Lars-Gösta Gustavsson Says:

    Jag har inte kunnat läsa och följa med i all blogg inlägg här men vill ge en liten kommentar:

    Judendom – Kristendom – Islam. Det är ju i den ordningen vi måste se på utvecklingen av dessa religioner.

    Alltså kommer vår ursprungliga tro och information om skapelsen etc. från Judendomen –

    Och vi får väl med all respekt säga att judendomen gick lite fel eller rättare sagt dom judar och framför allt korupta ledare som inte tog emot Jesus som sin (judarnas) Messias gick fel. Judendomen gick inte fel utan fullbordades genom Jesus (Yeshua)

    Om vi gör ett litet hopp bakåt i tiden så ser vi i skriften att utifrån Ismael skall det också bli ett stort folk som så småning om gick rakt i famnen på Muhamed och så bildades en inom situationstecken ”tredje religion”. Islam.

    Det kan också vara intressant att observera att Abraham är allas vår fader och att genom hans ”avkomling” (Messias) skall alla släkten på jorden bli välsignade.

    Alltså genom Messias blir dom som i dag är judar, hedningar, muslimer räddade genom den frälsning som Israels Gud berätt genom omvändelse och tro på Jesus Kristus (Yeshua Messias)

    H/LGG

  33. hulda3 Says:

    Elisabeth
    inom islam tror man till och med att Abraham, Isak och Jacob bl.a. var muslimer. Vilket i sig är konstigt eftersom islams profet föddes ca 500 år efter Kristus

    • elisabet Says:

      Frid

      Ja det stämmer. alla profeter var muslimer. tror t.o.m adam räknas som muslim.
      alla människor var ju från början födda muslimer säger dem.
      har kommenterat det i tidigare inlägg.

  34. hulda3 Says:

    ”Om du refererar till det arabiska språkets lexikon kommer du finna att betydelsen av ordet Islam är: underkastelse, underkuvar sig och lyder befallningar och beaktar förbuden utan invändning…

    Så här skriver en muslim själv:
    Den islamiska trosbekännelsen, Shahadah: ”Det finns ingen ilah utom Allah och Muhammed är guds profet.” På arabiska لا إله إلا الله محمد رسول الله, Lā ‘ilāha ‘illā llāha wa Muhammadun rasūlu llāhi.

    • Fredrik Says:

      ”betydelsen av ordet Islam är: underkastelse, underkuvar sig och lyder befallningar och beaktar förbuden utan invändning…”
      –Det stämmer ju i och för sig väl med Abraham… Men det är ju vilken Gud han underkastade sig som är knäckfrågan.

  35. Elisabet Says:

    Gud är Abraham ,Isak och Jakobs Gud.
    Ishmael fick löfte att få bli ett stort folk men själva löftet om välsignelsen går genom Isak.
    Skriften(Bibeln) säger att Abraham trodde på Gud och räknades rättfärdig”.

    Islam menar att Abraham och hans son Ishmael ska ha byggt Kaban,den fyrkantiga kub och sten muslimerna vandrar runt för att få sina synder förlåtna och uppfylla sin självrättfärdighet inför sin gud.
    innanför kaban är en sten som man kysser,den var en gång vit men har blviit svart pga människors synder. du blir förlåten då du gör din pilgrimsfärd till Mekka .dör du under den resan tror jag att man anses hamna direkt i paradiset.man går inte bara runt stenen.man går bl.a till ett annat ställe och ”stenar djävulen.

    • Fredrik Says:

      ”Skriften(Bibeln) säger att Abraham trodde på Gud och räknades rättfärdig”.
      –Eller hur… Han trodde på löftet om en son som skulle födas genom en mirakelfödsel… Den Tron håller än…!!!🙂

  36. Elisabet Says:

    Underkastelse i islam betyder att du är en slav under allahs vilja

  37. Elisabet Says:

    muslim betyder den som underkastar sig.men därom tvistar de lärde,tror jag. finns olika förklaringar på både vad islam egentligen betyder och muslim.

  38. Thomas Says:

    L-G Gustavsson.Abraham är vår andlige fader i så fall för vi är ju Jafets ättlingar medan Abraham var ättling till Sem i 9:generationen.
    Vi är tror jag Jafets söner genom Gomer och Askenas. det hade varit intressant om det hade stått mer.
    Det verkar som om Ismael dog i tron på Gud. Han fick 12 söner och de var emot alla och alla var emot dem och de var ständigt i strid med varandra.

    Om jag har förstått saken rätt får man inte ha någon personlig relation med allah utan det är total underkastelse som gäller.Det finns en i bibeln som också kräver samma sak men han kallas inte Gud.

    Varför strimlar man biblar? Jo egentligen är muslimer rädda för att deras folk ska råka läsa bibeln för läser dom bibeln blir dom kristna!
    Det ska visst stå i Koranen har man sagt mej: Om ni vill veta mer om Jesus ska ni fråga bokens folk de som ännu inte blivit högmodiga. Intressant och en möjlig öppnare för om vi diskuterar Jesus öga mot öga utan att bli störda så faller koranen platt och om de verkligen är intresserade av sanningen så kommer Helig Ande att beröra dom.

    Jag hörde ett vittnesmål igår om detta från en mycket frimodig kvinna som fick tillfälle att mycket kort vittna för en muslimsk kvinna som hon var lite bekant med inne i en affär. Denna kvinna blev starkt berörd när hon fyllde på om Jesus fast det inte stämde med vad som står i koranen för kvinnan tror på det Jesus har sagt. Det ska bli intressant att höra vad som händer.

  39. Fredrik Says:

    Tomas,
    ”För det första så är det alldeles för många heliga kor. ”
    —Hmmm… inget nytt under solen (läs in guldkalven…) Man ärligt tror man tjänar Herren… men man gör det på eget vis…
    Att rucka på traditioner upplevs som en ”utmaning mot ledarskap”, tyvärr…

Kommentera

