Heh… vilken rolig Norgehistoria!!!

Bojkotta Israel i melodifestivalen….
Tja, de får de väl göra… Bara de ser till att vara konsekventa.

Jag antar att de varken har en facebook grupp eller lobbar via SMS  samt att de handmålat flyers som de delar ut… då de båda sakerna kräver Israelisk teknologi för att hantera…

En liten påminnelse:

För att se Israels bidrag, klicka här.

3 svar to “Heh… vilken rolig Norgehistoria!!!”

  1. Ny dålig Norgehistoria « Isaskar Says:

    […] dålig Norgehistoria Av isaskar Som vi såg här så planerar vissa norrmän dumheter i Oslo under kvällens […]

  2. melisa Says:

    Tja!

    Här är ett exempel från mig: Jag! är också en av dem som bojkottar israel. Gud asså jag håller med att Israel finns överallt och därför blir det svårt att bojkotta dem också. Men grejen är att det ligger en annan femma i det hela. Om man vänder det hela ock ser på saken från ett muslimskt (praktiserande muslim) perspektiv hänger inte allt det här bojkottandet på att israel ska förstöras muslimer ska vinna över dem. Som sagt de har utvecklats och utvecklat så mycket att man inte kan missa dem. Detta står också i Koranen som muslimer använder för sitt levnadssätt. ”Det kommer komma dagar då det kommer finnas judiska söner under varje sten” (här menas att de kommer finnas överallt). så muslimer erkänner att israel är stor och grym. Ja, som sagt vad kommer det hjälpa sig om 1,3 miljarder muslimer och några hundra miljoner andra typer av människor bojkottar israel, de är ju ndå i behov av att använda de resorser som israel har kommit på och tillverkat och osv. tom för att kunna bojkotta. Det är inte dessa räkningar vi gör när vi bestämmer att bojkotta ”lilla israel”. Vi muslimer lever inte för denna världen, utan vi lever i denna världen för att kunna komma fram till evigheten. Alltså räknar vi med att vi ärsom en gäst på denna jorden, en gäst har plikter för den plats den befinner sig i eftersom den är inte dens. Gästen måste veta sin roll och hur pass frihet den har på den här ”okända mark”. Vi tror på att vi har vissa grejer vi måste göra på denna mark (det minsta lilla plikten kan vara att inte slänga bananskal på marken, eller en stor plikt: att inte höja rösten för föräldrar) och genom våra goda gärningar få rätten att leva gott (paradiset) i det eviga livet. Alltså kämpar vi inte under vårt liv för att bara leva bättre utan allt vi gör är för Skaparen (Allah) som är EN! Vi kämpar också för att tjäna mer, eller utvecklas mer osv. MEn inom islam är att jobba istället för att sitta eller vänta på chans och få en gratis lottpris, en god gärning. När du har tjänat pengar och betalar hyran, köper mat, betalar fakturor som du är skylldig till staten/ privata företag, gälls det som fullt av goda gärningar. När du tycker om någon får du en god gärning, när du hälsar någon har du klarat av att göra en god gärning. När du äter för att kroppen behöver vitaminer eller sover för att samla ihop ny energi har du gjort fullt av goda gärningar eftersom du passar på din kropp och tillfredsställer det den efterfrågar av naturliga själ. Alltså gör vi allt för att uppfylla något, våra plikter. Därför behöver vi inte vinna över judar. Vi satsar på att vinna paradiset genom att kanske bojkotta 25 märken av tusen. Om vi visar att något går fel och inte håller med detta orättvisa så mycket som vi kan betyder detta ett större hopp för paradiset. Dessa plikten gäller inte bara för palestina. Eller mer rätt sagt, detta gäller inte för bara de muslimer som är orättvist behandlad. I Koranen står det att en riktig muslim stöder alla som har det svårt och står emot all typ av orättvisa. Därför måste jag sörja och stötta thailand när det uppstår en jordbävning, eller försöka hjälpa afrika som har vattenkris, oavsätt om det är somalien, nigeria eller gana.
    Därför bryr jag mig inte definnitivt om jag itne kan bojkotta israel eller slå igen israel. För om något är orättvist på denna jord, kommer rättvisan efter döden..jag låter isåfall allt allting klargöras i det riktiga eviga livet och bara uppfyller mina plikter och försöker vara rättvis själv.

    Det är väldigt sent så jag rablade upp allt jag hade i huvet, hoppas inget är konstigt skrivet, jag orkar inte äns läsa igenom det jag har skrivit🙂

    • isaskar Says:

      Välkommen till isaskar,
      ”Om man vänder det hela ock ser på saken från ett muslimskt (praktiserande muslim) perspektiv hänger inte allt det här bojkottandet på att israel ska förstöras muslimer ska vinna över dem…”
      -Ja, så är det. Intressant att du tar upp det.

      ” Detta står också i Koranen som muslimer använder för sitt levnadssätt. ”Det kommer komma dagar då det kommer finnas judiska söner under varje sten” (här menas att de kommer finnas överallt).”
      -Det går i linje med bland annat Moses profetior från slutet av 5 Mosebok, samt Jesus ord från Matteus 24. Israels folk kommer vara uppblandade med jordens befolkning… de flesta utan att egentligen känna till sin identitet.

      ” Vi muslimer lever inte för denna världen, utan vi lever i denna världen för att kunna komma fram till evigheten.”
      – När fader Jakob fick frågan av farao hur gammal han var, så beskrev han exakt samma tanke som du bär fram.
      Jakob svarade farao: ”Min vandringstid har varat i etthundratrettio år. Få och svåra har mina levnadsår varit. De når inte upp till mina förfäders levnadsår under deras vandringstid.”
      Vistelsen här på jorden är barra en vandring. Ett besök för att komma vidare till den eviga, kommande världen.
      I 4 Mos 33 ser vi hur Mose detaljerat med ord beskriver vandringen för Israels folk med början i befrielsen från slaveriet i Egypten, tills dess de får gå in i det utlovade landet… Det är så jag tror Gud vill att vi skall förhålla oss till vår tid vi fått här på denna jord, i denna tidsålder.
      Vi är här på besök. Livet är en vandring och inte för att rota oss. Lyft blicken och samla skatter i det himmelska, den kommande tidsåldern, genom goda gärningar.

      ” Alltså kämpar vi inte under vårt liv för att bara leva bättre utan allt vi gör är för Skaparen (Allah) som är EN! Vi kämpar också för att tjäna mer, eller utvecklas mer osv. MEn inom islam är att jobba istället för att sitta eller vänta på chans och få en gratis lottpris, en god gärning. När du har tjänat pengar och betalar hyran, köper mat, betalar fakturor som du är skylldig till staten/ privata företag, gälls det som fullt av goda gärningar. När du tycker om någon får du en god gärning, när du hälsar någon har du klarat av att göra en god gärning. När du äter för att kroppen behöver vitaminer eller sover för att samla ihop ny energi har du gjort fullt av goda gärningar eftersom du passar på din kropp och tillfredsställer det den efterfrågar av naturliga själ. Alltså gör vi allt för att uppfylla något, våra plikter. ”
      -Mycket det du beskriver känner jag igen, och håller med om.
      I ett par år bodde jag i ett mulimskt samhälle och jobbade med muslimer. Mycket och ofta blev jag bemött med stor vänlighet och respekt.
      Inte alls som de militanta aktivister(många som inte är muslimer) som uppträder hotfult exempelvis när Israel skall spela fotboll eller handboll.
      För en tid sedan åt jag lunch med en judisk ung man som berättade för mig något som jag tyckte var intressant.
      Han sa: -Den dag, inte om… utan när, vi åter kommer tvingas avsäga oss vår judiska tro kommer de flesta ortodoxa gå över till muslimernas tro… därför de kristnas tro ligger längre från oss i praktiken än vad den muslimska gör.

Kommentera

