Yoga på Torpkonferensen?

Oj oj… blir listan längre?

Har Tikvan spridit sig till Torpkonferensen oxå?

Om nu Jesus kan vara Allah och vi kan ha ”mjukporr” i kristna dagstidningar… och Yoga på Nyhemsveckan… samt meditation för pastorer…  en spiritist på Europakonferensen, så är man  ju inte förvånad???

Tikva är ju inte helt bekvämt i många före detta new age missbrukares ögon…

6 svar to “Yoga på Torpkonferensen?”

  1. Annica Says:

    Fast det som jag tycker är så svårt med det här är, att även om detta sägs vara helt oandligt (vilket jag inte tycker att man kan säga), så undrar jag hur många som tar steget till vanlig yoga……. det är ju inte ett så stort steg om man säger så.

    • Fredrik Says:

      ”…det är ju inte ett så stort steg om man säger så.”
      —Nej, inte om man lyssnar till de som varit fast i, vad de själva liknar det vid, missbruket…

    • Elisabeth2 Says:

      Citat:
      Annica säger:
      3 juni, 2010 kl 09:36 |
      ”Fast det som jag tycker är så svårt med det här är, att även om detta sägs vara helt oandligt (vilket jag inte tycker att man kan säga), så undrar jag hur många som tar steget till vanlig yoga……. det är ju inte ett så stort steg om man säger så.”

      Hej Annica!
      Jag respekterar ditt sätt att se på detta, att du inte tycker att steget till vanlig yoga är stort. Jag vet inte om du har personlig erfarenhet av Tikva eller varifrån du fått informationen.

      Jag har själv varit på både Tikva avslappning och Tikva stretch samt regelbundet gått på Tikva core. Träningen är helt på kristen grund, och trots det har flera personer med bakgrund i österländsk yoga, qi gong, m.m. valt att istället börja gå på Tikva eftersom de mår mycket bättre av detta jfr med yoga. Så min erfarenhet har istället enbart varit åt andra hållet, dvs. att fd. yogautövare har trivts mycket bättre i avslappning/stretching på ”helkristen” grund genom TIKVA, (än att de som tränar Tikva går över till yoga).

      Så jag tror snarare tvärtom, att det är ett sätt att sprida Guds närvaro bland människor som är vana med yoga, och låta dem smaka på en positiv avslappning med fokus att se sitt värde i Gud och vem Han är, istället för att (enligt yoga) söka energin i sitt eget inre och fokusera ”guden inom dig själv”.

      Hoppas du testar på vad Tikva egentligen är och får en positiv upplevelse likt alla jag har mött som gjort det!

      Mvh
      Elisabeth

  2. Maya Says:

    Massmöten, bön i anden och intensiv förbön är inte heller bekväm för alla med New Age bakgrund. Men vem som är störst är då den fråga som ger tro.

  3. Tikva: Yoga eller inte yoga… -det är frågan « Isaskar Says:

    […] Yoga eller inte yoga… -det är frågan Av isaskar Frågan har kommit upp här och här, om huruvida man ”smyger” in yoga på de kristna festivalerna och […]

Kommentera

