Ingen Tikva på Nyhem??

Många undrar nu om det blir någon yoga tikva på Nyhem eller inte…

Jag gick själv in på Nyhemsveckans hemsida för att kolla efter:


(Klicka för större bild)

Nej, det verkar inte så…

Men, oj, vänta lite… på tikvas egna hemsida står det visst något annat:


(Klicka för större bild)

Där står det att det skall vara i två dagar.

Inget Nyhem valt att offentligt annonsera eller stå för…

Har Nyhemsveckan missat att annonsera det?
Eller är det…..? (fell free to fill in the blank…)

Mer om tivka här här och här.
Samt:
Läs ord från en föredetta New Age-person om Tikva:
http://www.elvorochjanne.se/new_age-mystik/CarinaomTikva.html
och mer här:
http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_125.html

Även här:
http://www.vaknasverige.se/?p=869

14 svar to “Ingen Tikva på Nyhem??”

  1. Annica Says:

    Vad märkligt! Har letat igenom hela nyhems sida jag med och hittar inget. Vill man inte stå för att man erbjuder tikva, eller!? Fast detta har jag hört om innan, när jag själv har diskuterat tikva har man undrat vart det står någonstans. Hm….

  2. Carina Says:

    OM de tänkt ta med Tikva måste de ju stå för det: så falska kan de ju inte vara eller? De kan ju inte lura folk, vare sig Mimmi eller andra. Det måste vi ju ta reda på direkt av ansvariga på Nyhem.

    Bättre fråga direkt ju än att vi antar🙂

    • Fredrik Says:

      Välkommen till Isaskar Carina,

      Personligen tror jag inte det handlar om att medvetet lura… snarare att vara lite i luddig och otydlig.

      Frågor har ställts direk… utan att tydliga svar har getts.
      Jag ringde faktiskt så sent som idag och frågade när, var och hur Tikvan skulle hållas.
      Efter att ha sagt ett ögonblick… så återkom hon med att hon trodde det skulle vara på tisdag och onsdag morgon, någonstans nere vid barntältet vid sjön. Mer visste hon inte…

      På frågan varför det inte fanns med i något program, svarade hon att hon inte visste det heller…

  3. Lilian Says:

    Detta var ju väldigt märkligt.. hrm.. men du *snilleblixt jag fick* de kanske har ändrat sig men inte hunnit uppdatera sidan med info om det, det kanske inte blir någon Tikva efter alla protester som kommit in???
    Hade varit bra om man visste vem på Nyhem som egentligen skulle kunna veta det,, kunde inte kvinna du pratade med, svara på det?

  4. Calle Says:

    Skulle tro att det sannolikt handlar om dålig hemsideuppdatering, vilket inte är ovanligt när det handlar om idéella satsningar. Ingen nämnd ingen glömd…😉 Det finns säkert mkt annat som inte står med på hemsidan som enligt vissa borde finnas med. Har haft kontinuerlig uppsikt över Nyhems hemsida sedan april och det har aldrig stått något om Tikva, så det har nog fallit mellan stolarna.

    • Fredrik Says:

      Calle, välkommen till Isaskar.
      Visst kan det vara så…🙂
      De hade nog dock tjänat på att lägga upp information om det, då det blivit lite väl oväntat uppståndelse kring det…

  5. hulda3 Says:

    vilken röra det börjar bli överallt

  6. Carina Says:

    Hej Fredrik (och alla andra) och tack för välkomnandet :)!

    Nej jag menade inte lura som att ful-lura, men nja… något ditåt ändå, alltså att man medvetet låtsasglömmer att lägga dit det efter allt ifrågasättande. Kanske jag är lite konspiratorisk men har tyvärr alltför ofta stött på falska och duperande kristna. Klart det inte ska färga men lite misstänksamhet lyser nog igenom i mitt svar😉.

    DOCK -tyvärr- kan jag berätta att jag fått det BEKRÄFTAT idag att tiderna för Tikva är tis o ons kl 8.00 på ”Barnens Nyhem”- område. Varför det inte står i programbladet fick jag inget svar på. Frågade igen om de missat det eftersom det inte står med. Får se om jag får ett svar på det.

    Då vet vi det. Tikva BLIR alltså!

    Ha det gott!
    Gympa gärna men gör det ”neutralt”😀

    • Fredrik Says:

      ”Nej jag menade inte lura som att ful-lura, men nja… ”
      – Jo, naturligtvis är det så att man vet om ”problemet” och har valt att inte uppdatera.
      Som Calle påpekar här ovan, så är det i slutändan tid och prioriteringar.
      Mycket finns nog inte med, men program är bland det första man uppdaterar…

      Men som sagt. Det är ju onödiga spekulationer.
      Det som fokus och samtalet borde kretsa kring är Tikvas medverkan på kristna konferenser, där så många ”nyktra” new age personer inte kan få en fristad… precis som våra nyktra alkoholister som deltar.

  7. Carina Says:

    Fredrik: jag håller med!
    Som en fd new age:are (kolla gärna mitt vittnesbörd på: http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=271&PID=416) vill jag förtydliga det du nämner; att ockultister o övr från ”världen” behöver en fristad. Jag besökte som nyfrälst en hel del ställen där det hängde demoner i taken. Kände att jag inte hade någonstans att ta vägen, ingenstans att känna mig trygg, utan risk att möta det onda jag flytt från, det som jag, utan Jesus ingripande, hade dött av. Inte bara ”dött” som det står i Bibeln om, alltså en framtid med risk för att inte komma till homlen, utan ett jagande att försöka döda mig, bla genom en bilolycka.

    Så pass mycket allvar tar fienden på ens samröre med honom.
    Så springer folk i famnen på honom, öppnar dörren och lurar andra in i samma skit som jag höll på att dö genom.

    Ta Bibeln och Guds varningar på allvar!

    • Fredeik Says:

      Tack för vittnesbördet.
      Man gör tröskeln så låg idag att man glömmer att man kan lika enkelt trilla ut igen, som man trillade in.
      Just när det gäller den ‘nya andligheten’, så verkar man inte ta den på särskilt stort allvar…

Kommentera

