Ser du fram emot kriget? Den troendes rötter, -del 26

Det finns en tid för krig och en tid för fred… även enligt Bibeln… (Predikaren 3:8)

I veckans avsnitt så läser vi några ovanliga ord kopplat just till krig…


Kan du höra Lejonet ryta i horisonten? Man börjar skaka tänder i fiendelägret!!!

Bibeltankar från 5 Mos 21:10-25:19 (Ki Teze-När du går ut)

Det är inte frågan om det blir krig. Utan, vi ska vara tränade att tyda tiden så vi kan förstå när det drar ihop sig.
Jesus ägnar mycket tid i sin undervisning åt att förbereda oss för framtiden.

Men, han är inte ensam om dessa tankar. Mose skriver så här:

När du drar ut i krig mot dina fiender och HERREN, din Gud, ger dem i din hand så att du tar fångar, och du bland fångarna får se en vacker kvinna som du fäster dig vid och vill ta till hustru så skall du föra henne in i ditt hus… (5 Mos 21:10-12)

När du drar ut…

Han tar sig en hustru!

Men, det som fastnar, eller fångar min uppmärksamhet är ju det där med att ta sig en hustru bland folket som det krigas mot… Va??

Personligen så tycker jag är det en heeeelt fantastisk vers!

Återigen, väljer vi att ytterst finna Messias i detta så blir det en tröstens vers.
NÄR han kommer för att leda kriget mot nationerna där vi, ”Israeler inympade i Israel som lever/är fångar i exil”, befinner oss… då vet vi att Han, vår brudgum, kommer att finna oss, sin vackra brud, för att ta oss till sin hustru in i Hans hus…

Ok, fråga:
Hans hus?
Kom ihåg ängelns budskap till den lilla flickan Miriam/Maria:

Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut. (Luk 1:33)

Messias hus är Jakobs hus. Vi vet att Jakobs hus är norra riket(Israels/Efraims/Josefs hus) och södra riket(Juda hus) enat.
Vi vet att det är dessa två hus som Israel kom för att återförena och återupprätta:

Se, dagar skall komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus… (Jer 31:31)

Vilken underbar Biblisk enhet med Messias i fokus.

Är du vacker?

En av de tankar som även finns, bortsett från betydelsen/nivån att versen pekar på Messias, är att det står ”vacker kvinna”.
Historiskt sett så är det inte det yttre utseendet, utan den inre som det menas.
En vacker andlig själ är fången bland hednanationer fick man ta med sig. Eller snarare befria från fångenskapen bland nationerna.
Så alltså, åtagandet att ta kvinnan var inte byggt på lusta. Du fick inte ta kvinnan som krigsbyte för att bli av med lite ”frustration” från slagets hetta, då moral och andlig skärpa kan ha blivit ljum och åsidosatt.
Tog du kvinnan så ingick hela paketet. Hon får kreditkort, bil- och husnycklar!!!
Fullvärdig medlem och hustrustatus i huset, med andra ord.

Och DET har vi att se fram emot när Messias kommer och fullbordar äktenskapet med sin brud, Israel!

Frågan vi då kan ställa oss är:
Hur lever jag mitt liv?
Skiljer jag mig från nationerna?
Är jag vacker: ”Har jag tvättat mina kläder inför bröllopsfesten och fyllt på med olja?”

-Låt dina kläder alltid vara vita och låt olja aldrig fattas på ditt huvud. (Pred 9:8)
-På sjunde dagen [Tusenårsriket/Bröllopsfesten/Sabbaten] skall ni tvätta era kläder och så vara rena. Därefter får ni gå in i lägret. (4 Mos 31:24)
-Saliga är de som tvättar sina kläder. De skall få rätt till livets träd och få komma in i staden genom dess portar. (Upp 22:14)

Jag må inte vara perfekt, men jag bör vara vacker i Hans ögon!!!
Då kan vi med en unik förväntan jubla och lyfta vår blick när vi hör stridslarmet/Lejonet ryta.

Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning. (Luk 21:28)

Ha en välsignad Helg!

5 svar to “Ser du fram emot kriget? Den troendes rötter, -del 26”

  1. gunnel62 Says:

    Shabbat Shalom över Israel och över oss alla

    jag kan bara sägaa AMEN till om jag ser fram emot kriget.

  2. Annica Says:

    Vilken härlig text! Har precis läst igenom veckans text och gjorde som jag brukar, gick för att se vilka kloka tankar Fredrik kunde tänkas ha kring veckans avhandling. Ser fram emot att få ett kreditkort från den allsmäktige, undrar vad man kan handla med det!

    Här tvättas kläder för fullt, både bildligt och bokstavligt!

    Shabbat Shalom!

    • Fredrik Says:

      ”Ser fram emot att få ett kreditkort från den allsmäktige…”
      -Heh, alternativet ”antikrists märke” är ju inte lockande i alla fall…

  3. gunnel62 Says:

    Striden är Herrens och om inte
    G-D strider för Israel, då går hela världen under.
    Herren ska strida för Israel och vi ska vara stilla därvid!

Kommentera

