Obamas agenda?!?

Om det här är sant… så förstår vi det där med Ground Zero Moskén….

Många vill kalla det desinformation. Vad tror ni?
Tiden kommer snart visa hur det ligger till… men det pekar ju onekligen åt…

Men, efter man har sett detta… så får man större förståelse till den här:

Hur som helst… att det är en het potatis förstår man när även exempelvis svensk press, även kristen, är mån om att välja publicera artiklar och uttalanden som vill ”rätta till det”.

Mer i ämnet:
Kyrkan som inte får byggas upp igen –här!
Före detta Hamasspionen, nu kristen om moskén –här!
Om Ground Zero Gaybar och Moské –här.
E-Shy om Obamas kyrka etc. –här!

53 svar to “Obamas agenda?!?”

  1. Yoel Says:

    Riktigt spännande nyhet Isaskar!

  2. Samuel Johansson Says:

    Isaskar.

    Eftersom du tagit ett bibliskt namn gissar jag att du är kristen. Det är i så fall viktigt att hålla sig till sanningen. Det du sysslar med kallas lögn och förtal eller ”slander och inuendo”. Du har bara löst prat att gå på, inga som helst bevis. Det är allvarligt om man är en kristen.

    Sanningen är att ”Ground Zero Mosque” inte är en moské och inte ligger på Ground Zero. Det är ett muslimskt kulturcentrum med ett bönerum två kvarter från GZ.

    Sanningen är att Obama är en bekännande kristen och att han aldrig varit en muslim. Som du säkert vet döms man till döden om man konverterar från islam till vadsomhelst annat. Det respektfulla mötet med den saudiske kungen visar just att Obama aldrig varit muslim.

    Sanningen är att Israel ockuperar Västbanken och därför saknar rätt att bebygga området. Och om tre dagar börjar fredssamtalen i Washington om en tvåstatslösning där Västbanken ingår som palestinskt
    territorium.

    Du far med falsarier.

    Samuel.

    • Fredrik Says:

      Samuel,
      Välkommen till tråden.

      Om du läst de olika inläggen så har du sett att jag även beskrivit att ”GZM” även ses som en ”KFUM”liknande center.
      Men ”GZM” är ett namn som inte bara jag, utan även sotra etablerade nyhetsredaktioner i USA samt politiker använder.

      Att det väcker känslor, både glädjande oroväckande och arga, det förstår jag.

      Huruvida President Hussein är kristen vet jag inte. (Men jag hoppas för hans skull.) Jag har aldrig sagt att han inte är det. Däremot pekar jag på saker som jag kan förstå är obekväma för de som ”vet” att han är kristen.

      Att västbanken är ett omtvistat område, det vet jag.
      Vad exakt är det jag påstått är falsarie?

  3. Staffan Says:

    Barack Hussein Obama’s far, Barack Obama Sr., var kenyan — och muslim.
    – Hans styvfar, Lolo Soetoro, var indonesier — och muslim. Under sina år i Jakarta fick den blivande presidenten i skolan lära sig läsa Koranen på arabiska.
    – Den som är född av judisk mor är i judiska ögon själv jude. Den som är född med muslimsk far är på samma sätt i muslimska ögon själv muslim. (Och namnet Hussein ges i arabländerna endast åt små muslimer.)
    – Att sedan inga muslimska ledare idag har intresse av att framhålla detta, ändrar inte faktum. Och att presidenten väl snarast är ateist ändrar heller inte faktum: Ur muslimsk synpunkt är Barack Obama att anse som muslim.

  4. JIMMY Says:

    Här märker ni hur mycket som TT censurerar bort i Sverige när dom väver in nonsens snack om mosken som är en tidigare het potatis i USA. Här har ni orginal videon läs även blogg kommentarena samt dessa länkar som finns där med flera.

    http://www.prisonplanet.com/obama-i-cant-spend-all-my-time-with-my-birth-certificate-plastered-on-my-forehead.html

    http://web.archive.org/web/20040627142700/eastandard.net/headlines/news26060403.htm

    http://theswordoftruth.wordpress.com/2008/11/02/audiotape-bombshell-obamas-grandmother-says-he-was-born-in-kenya/

  5. Samuel Johansson Says:

    Islam är inte en etnicitet.
    Obama är en kristen amerikan född av religiöst inaktiva föräldrar. Hans namn är kulturella attribut utan religiös innebörd.

    Kanske ni har hört att ”America is a free country”. Vilket betyder att man är fri att själv välja sin religiösa identitet.

    Ni som verkar höra hemma på den här sajten far mycket vilse.

    • Fredrik Says:

      ”Islam är inte en etnicitet.”
      -Nej, det är väl en religion, eller en trosuppfattning…

      ”Obama är en kristen amerikan född av religiöst inaktiva föräldrar. Hans namn är kulturella attribut utan religiös innebörd. ”
      -Så är det nog för många. Men inte alla.

      ”Kanske ni har hört att ”America is a free country”. Vilket betyder att man är fri att själv välja sin religiösa identitet.”
      -Amen på det.

      ”Ni som verkar höra hemma på den här sajten far mycket vilse.”
      -Jasså. Varför tycker du det?

    • Staffan Says:

      Bloggaren An American Expat in Southeast Asia har ägnat mycken tid åt detta. Som skolpojke i Indonesien deltog Obama i mengaji — Koranläsning på arabiska.
      – ”Mengaji är en term som har mycket högt anseende bland fundamentalister i Sydostasien. Enkelt uttryckt är mengaji-klasser något som en icke-praktiserande eller så kallat moderat muslimsk familj inte skulle skicka sitt barn till. För att ge en kristen motsvarighet: det är något mer än att bara låta sitt barn gå i söndagsskola.”
      – ”Att Obama deltog i mengaji-klasser är välkänt i Indonesien, och många där har undrat när Obama skulle ‘komma ut ur garderoben’.”
      – ”Bevisen verkar klara att både Ann Dunham och hennes man Lolo Soetoro Mangunharjo faktiskt var troende muslimer då, och att de uppfostrade sin son så.”

      Jämför med att vara jude: Många tyskar judar ansåg sig in på trettiotalet vara helt vanliga tyskar utan tro — men hitleristerna menade något annat; de hamnade i läger trots sin otro. Många muslimer har försökt lämna sin tro — men i stater som Iran innebär det dödsstraff, om det upptäcks. Och muslim är man om ens far är muslim!

  6. Samuel Johansson Says:

    Vad spelar det för roll vad fundamentalister anser om Obama? Han är född som en fri amerikan och har i vuxen ålder bekänt sig till kristen tro i två biografier och genom att regelbundet gå i kyrkan i årtionden.

    Namnen Hussein och Soetoro är helt irrelevanta, liksom hans skolgång under barndomen. Det är de vuxna valen som räknas och som han ska respekteras för, vilket den saudiske kungen visade att han gör genom att bemöta presidenten på samma sätt som han bemötte Bush.

    Men om jag för ett ögonblick skulle köra samma debattstil som ni gör skulle jag kunna slänga ut frågan om inte Irakkriget var ett beställningsverk av den saudiske kungen som sedan Kuwaitkriget var en fiende till Saddam Hussein. Såg ni inte hur Bush jr och kungen gick och höll varandra i handen under en lång promenad? Mycket misstänkt…slander och innuendo, som sagt.

    • Fredrik Says:

      Samuel,
      Jag vet inte riktigt vad du menar.
      Allt fler runt om i världen anser att han agerar mer som muslim än kristen.

      Han må vara jättekristen. Men hans livsstil övertygar inte.

      Vad är det som upprör dig?
      Att han inte övertygar vare sig sina landsmän eller den muslimska världen… eller att jag skriver om det?

      Personligen vet jag inte. Det är inte heller min business.
      Men om det stämmer att han inte deltar i National day of prayer, han lyfter ut de kristna inslagen kring jul etc och att han inte är med i en kyrka sedan ett par år tillbaka… så är det ju inte konstigt om frågor kristna i hans land flyter upp till ytan.

      Sen huruvida Bush konspirerat med någon ang. Irak… det får du ta med någon som är insatt i den grejen.
      Däremot skulle jag vilja tipsa om en intressant filmi ämnet: Green Zone, med Matt Damon.

    • Staffan Says:

      Wikipedia:
      ”Hussein är ett arabiskt nam, diminutiv av Hassan… Det är vanligt som pojknamn bland muslimer, till minne av Hussein ibn Ali (626-680 e.Kr), låt vara att namet ofta ges till personer med sekulär bakgrund.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Husayn

      Yahoo Answers — Fråga och svar:
      ”…jag känner många som heter Hussein, men alla är muslimer… Har jag rätt i att Hussein inte kan vara ett kristet namn?
      Bästa svar:
      Ja, Hussein är enbart ett muslimskt namn… Araber som är kristna skulle aldrig ha det namnet. Det är som Mohammed, ett mycket muslimskt namn.
      http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080417153902AA2D5M6

    • Staffan Says:

      Islamiska Republiken Iran har en hel websajt ägnad åt USA-presidenten — ”Barack Obama jr.” Där undrar man t.ex. ”Is he the First Jewish President”… (Riktigt varför framgår inte. Hans morfar hade möjligen en judisk anmoder)
      http://www.barackobama.ir/

  7. Samuel Johansson Says:

    Fredrik=Isaskar?

    ”Vad är det som upprör dig?
    Att han inte övertygar vare sig sina landsmän eller den muslimska världen… eller att jag skriver om det?”

    Det som upprör mig är att du, i likhet med 18% av amerikanerna, baserar din världsbild på lösa rykten, billigt skvaller, lögner och förtal. Och du gör det i namn av att vara kristen, vilket gör saken tusen gånger värre.

    Du verkar inte förstå det, men du tillhör en liten svensk falang av den fanatiskt antiintellektuella, djupt inskränkta The Lunatic Fringe of The Religious Right i USA. Majoriteten amerikaner föraktar allt vad dessa vilseledda människor står för. De tror att de fått i uppdrag av Gud att etablera en teokrati i sitt land, för att sedan ta över resten av världen, på samma sätt som radikala islamister tror sig ha en gudomlig kallelse att upprätta ett globalt kalifat. Ett totalitärt, fascistiskt imperium av talibanskt slag. Med mänskliga medel.

    De fanatiska fundamentalisterna i The Bible Belt förstår inte innebörden I Jesu ord ”Mitt rike är inte av denna världen”. Med sin lögnaktiga retorik förråder de Kristus.

    Som kristen är det detta som upprör mig.

    • Staffan Says:

      The American Enterprise Institute’s Arthur Brooks has quite accurately described America as a 70/30 nation, with the 70 percent presently massively underrepresented in the federal government, the Manhattan-Beltway media elite and academia.
      … The 70 percent are not ashamed of their belief in God, deeply resent being labeled bigots because they view ground zero as land that ought not to be exploited for ”messaging” of any sort by any group, and are enraged by the scorn which they encounter everywhere in media except Fox News and talk radio.

      Washington Examiner 29/8 — Hugh Hewitt, ”Seventy percent of Americans know they’ve been conned”)

      70 mot 30, käre Samuel ! Tur att du inte bor där. Eller hur?

    • Staffan Says:

      ”Lösa rykten, billigt skvaller, lögner och förtal.” Käre Samuel — vill du förneka att O:s far var muslim? Att hans styvfar var muslim? Att han lärde sig koranläsning (på arabiska) i skolan i Jakarta?
      – Detta innebär nämligen att B Hussein O. — ur konsekvent muslimsk synpunkt — är muslim. Avfallen muslim — men dock muslim.

      Men so what? Varför går du i spin när du får höra vissa enkla, för dig nya, fakta? Du är bra på adjektiv. Du är klen på fakta:
      – ”Majoriteten amerikaner föraktar allt vad dessa vilseledda människor står för. De tror att de fått i uppdrag av Gud att etablera en teokrati i sitt land, för att sedan ta över resten av världen… Ett totalitärt, fascistiskt imperium av talibanskt slag. … De fanatiska fundamentalisterna i The Bible Belt … med sin lögnaktiga retorik…”
      – Men lille Samuel…!

    • Fredrik Says:

      Ja, det är jag, Fredrik, som har Isaskar.

      ”Det som upprör mig är att du, i likhet med 18% av amerikanerna, baserar din världsbild på lösa rykten, billigt skvaller, lögner och förtal. Och du gör det i namn av att vara kristen, vilket gör saken tusen gånger värre.”
      -Min världsbild?

      ”…The Lunatic Fringe of The Religious Right i USA. Majoriteten amerikaner föraktar allt vad dessa vilseledda människor står för. De tror att de fått i uppdrag av Gud att etablera en teokrati i sitt land, för att sedan ta över resten av världen, på samma sätt som radikala islamister tror sig ha en gudomlig kallelse att upprätta ett globalt kalifat. Ett totalitärt, fascistiskt imperium av talibanskt slag. Med mänskliga medel….
      Som kristen är det detta som upprör mig.”
      -Ok Samuel… det skullle uppröra mig med om det var min världsbild.
      Men, jag kan lugna både dig och mig med att konstatera att så inte är fallet.

  8. Staffan Says:

    ”18 procent” i USA är ”fundamentalister”, tror Samuel…
    Rasmussen Reports hade en survey inför påsken 2009 under rubriken ”79% Believe Jesus Christ Rose from the Dead”

    88% av de tillfrågade amerikanerna visste att Jesus var en historisk person (upp 5% från 2008). 5% svarade nej.
    82% svarade att Jesus var Guds son som kom till jorden och dog för våra synders skull. 10% svarade nej.
    79% trodde på den kristna trons centrala dogm — att Jesus Kristus uppstod från de döda. 10% svarade nej.
    (Kvinnor är mer troende än män: 87% trodde på uppståndelsen, av männen ‘bara’ 70%.)
    53% av amerikanerna anser att påsken är en av USA:s allra viktigaste helgdagar…

    Sarah Palin… Tea Party Movement… Vad vet väl ”SR/TV och DN”-troende svennar om sådant… Ingenting, i praktiken.

  9. Samuel Johansson Says:

    Fredrik och Staffan.

    Först en definitionsfråga. Med den definition Staffan ger fundamentalist är jag det också. Jag tror på allt som klassisk kristen tro står för. Men med ord som fundamentalister och radikala islamister menar jag fanatiker med en totalitär politisk agenda, teokrater med ett annat ord. De flesta amerikaner är för demokratin och vill att USA ska förbli en demokrati.

    Det är inte enkla fakta som får mig att gå i spinn; det är de tolkningar ni gör och de konspirationsteorier ni spinner runt dessa som är problemet, i synnerhet om ni samtidigt vill framstå som trovärdiga kristna.

    Ni säger t ex att Västbankens status är omstridd. Ja, om man bara ser till vad religiösa fanatiker säger så är det så, men inte om man ser till de lagar alla medlemmar av FN har skrivit under och som alla icke-fanatiker bekänner sig till.

    Det är därför självklart att även värste höken Netanyahu erkänner att Västbanken är ockuperad, helt enkelt eftersom Israel inte annekterat det territoriet, till skillnad mot hela staden Jerusalem. Det är ju därför man kommer att förhandla om en tvåstatslösning nu närmaste dagarna, om inte Hamas lyckas stoppa processen. Så, nej, sakläget är inte omstritt.

    Samma sak med Obama. Alla seriöst tänkande människor erkänner presidenten som en sant kristen amerikan som står upp för konstitutionen och det amerikanska folkets bästa. Men ni fäster vikt vid helt ovidkommande detaljer i hans familjehistoria och vad lögnhalsar som Fox och Rush säger.

    Varför inte nämna sådana fakta som att Obama fostrats av sin helvita, helylleamerikanska mormor, eller att hans morfar var en krigshjälte från andra världskriget?

    Moraliskt och intellektuellt är Obama den bäste presidenten Amerika haft sedan Abraham Lincoln, medan Bush jr är den i alla bemärkelser värste warcriminal som suttit i Ovala Rummet bredvid skurkarna Rumsfeld och Cheney. Att starta krig är ett brott. Bush har hundratusentals människors liv på sitt samvete och hör därför hemma i fängelse på livstid.

    Bush har dragit det kristna namnet i smutsen precis som ni gör med era lögner om ”Obamas agenda”.

    För övrigt har ni och Hewitt fel om siffran 70-30. Nästan två tredjedelar röstade i de senaste federala valen och har alltså federal representation. De som inte röstar har ingen rätt att klaga.

    • Fredrik Says:

      Samuel,
      Härligt engagemang.
      Dock ser jag att du verkar blanda korten lite, inläggen med kommentarerna, när du anklagar för att fara med falsarier etc.

      När någon kommenterar här på inläggen, betyder det inte att jag automatiskt personligen står för vad som skrivs, eller håller med.

      Du får gärna fortsätta debatten med Staffen.

  10. Staffan Says:

    Ja, Samuel, Obama’s f.d. pastor Jeremiah Wright från Trinity United Church of Christ, Chicago, är säkert en man efter ditt sinne. Söndagen efter 9/11, World Trade Center-attacken, log han att ”America’s chickens were coming home to roost”, nu fick USA betalt för gammal ost.
    – Lite senare predikade han ”Not God Bless America. God damn America” — Inget ‘Gud välsigne Amerika’; Gud förbanne Amerika! Det du, Samuel! Jättefromt, inte sant!

    Om någon skulle vara seriöst intresserad av att förstå president Bush bättre kom boken ”George W Bush, En man och hans tro” av David Aikman, på svenska 2005. Originalet ”A Man of Faith” kom 2004. Aikman var Senior Correspondent för Time magazine i många år, bl.a. som deras man i först Hong Kong, sedan Peking.
    – En utgåva av Bush’s tal med kristen anknytning kom också 2004 — ”George W Bush On God and Country”, med Thomas M Freiling som redaktör.

  11. Staffan Says:

    Re 70-30: Arthur Brooks och Hugh Hewitt talar om åsiktsklyftan mellan det kristna, konservativa USA (man talar ofta om ‘red states’ — folkliga) och det radikala, gudlösa USA (‘blue states’ — elitära). Tidigare kunde man se en uppdelning 50-50; idag handlar det snarare om 70-30.

    Radio- och TV-mannen Glenn Beck ordnade ett folkmöte i Washington nu i lördags 28/8, på platsen för ett av Martin Luther King’s stora möten. Den gången kom 200.000 människor; i lördags var det det en halv miljon eller mer. Man höll mycket medvetet en icke-politisk ton i talen, och hade sagt till att politiska plakat och banér inte var välkomna. Talarna var mer direkt religiösa än politiska, rapporterade Politico.com, och många bekände direkt sin kristna tro. Martin Luther King’s brorsdotter Alveda King (som kämpar mot aborter) var en bejublad talare. Politico: Glenn Beck calls for national revival, 28 aug.

  12. Samuel Johansson Says:

    Staffan.

    Man är inte gudlös för att man är radikal demokrat eller independent. Snarare tvärtom. De bokstavistiska fundamentalisterna är fanatiska rättshaverister bortom räddning. Fullständigt stängda för alla sant bibliska eller rationella argument. Jesus trasade sönder fariséernas demagogeri med gudomliga argument – därför dömde de honom till döden. Det ultimata rättshaveriet.

    Och som åhörare köper man inte allt som sägs från talarstolen. Du verkar glömma att Obama varit professor i ämnet amerikanska konstitutionen och att han självklart hyllar och håller sig till den som president. Han svor inte sin ed på Koranen utan Bibeln. Två gånger.

    Du verkar inte känna till att majoriteten amerikaner bor i blue states och att 70 miljoner av dem röstade på Obama mot 60 miljoner för McCain i red states. En annan siffra: ca 100 000 kom till Becks rally.

    Vad gäller Bush jrs tro så talar hans gärningar högre än hans fromma ord. Har du inte läst Jakobs brev 2: ”Nu kanske någon frågar: ”Har du tro?” – Ja, och jag har gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro.”

    Bush har i handling visat sig vara krigsförbrytare, tortyrförkämpe och massmördare i klass med Saddam Hussein. Likgiltig för mänskligt liv och lidande. I Nürnberg dömdes sådana till döden.

    Du far mycket vilse.

  13. Staffan Says:

    Chicago Sun-Times, 5 april 2010: ”För femte gången gick Obama i kyrkan i Washington som president; på påskdagen i Allen Chapel AME.
    – Boston Herald, måndag 23 aug 2010, från skärgårdsparadiset Martha’s Vineyard: ”I stället för att gå i kyrkan tog presidenten en runda på golfbanan igen. Molnigt, regnigt. Perfekt dag att vara inomhus. Inne i kyrkan, t.ex.
    – Nu när en av fem amerikaner tror att Obama är muslim kunde man ju trott att hans stab skulle ha grejat en liten foto-stund med Första familjen i kyrkan. Man försöker ju berätta att Barry är kristen och ber varje dag.
    – Men de flesta amerikaner har ändå märkt att Obama sällan går i kyrkan. Där skiljer han sig påtagligt för föregångare som George W Bush och Clinton, som nötte kyrkbänken varje söndag.
    – Senast Obama hade en församlingstillhörighet var det i Trinity United Church of Christ i Chicago, känd för sin pastor Jeremia Wright. Och vi vet ju hur det är med honom.

  14. Staffan Says:

    Re ”Restoring Honor” rally i Washington i lördags: Den som läste min länk till Politico com vet att enligt media var det mellan 300.000 och 500.000 deltagare där. Och, som Glenn Beck sade, ”om det är vad media säger, då kan man bara undra vad den verkliga siffran är”.
    – Stor (och imponerande) bild finns hos BBC.

  15. Samuel Johansson Says:

    Här har ni er främsta idol i all sin härlighet!

    Citat från Huffington Post angående Sarah Palin:

    The author of the blistering Vanity Fair profile on Sarah Palin says he wanted to write a positive piece, but was shocked by what he learned as he researched his story.

    ”The worst stuff isn’t even in there,” Michael Joseph Gross said on ”Morning Joe” Thursday. ”I couldn’t believe these stories either when I first heard them, and I started this story with a prejudice in her favor. I have a lot in common with this woman. I’m a small-town person, I’m a Christian, I think that a lot of her criticisms of the media actually have something to them. And I think she got a bum ride, but everybody close to her tells the same story.”

    In the profile, Gross paints Palin as an abusive, retaliatory figure with an extreme ability to lie.

    ”This is a person for whom there is no topic too small to lie about,” he said. ”She lies about everything.”

    Asked about Palin’s political future, Gross said it depends on what the media lets her get away with.

    ”If we decide to let her keep lying and getting away with it, she’s gonna still be around,” he said. ”But if we start returning to the standard that a politician has to talk with people, and a politician has to tell the truth, then she’s outta here, because she can’t stand up to that.”

  16. Samuel Johansson Says:

    Och här har ni Glenn ”Deep-Seated Hatred” Beck:

    HuffPost editor Roy Sekoff appeared on MSNBC’s ”The Ed Show” Thursday night to weigh in on the ”my demo is bigger than your demo” war of words between host Ed Schultz and Fox News host Glenn Beck.

    Sekoff dismissed Beck’s effectiveness at rallying people to his cause, noting that the Fox host has been less than successful when it comes to taking down Barack Obama, the stimulus, the health care bill or financial reform. But he cautioned that Beck’s disaffected adherents shouldn’t simply be ignored.

    ”I think we have to be careful not to denigrate the people who turned out to the Mall or to try to put down or to make it sound like there’s less real, legitimate anger in the country. There’s a lot of suffering, Ed, as you’ve documented in the show day after day,” Sekoff said. ”The danger for progressives is they can’t leave a vacuum for a charlatan and a demagogue like Beck preaching a phony gospel of unity when he’s really talking about hate.”

  17. Lilian Says:

    Fredrik – Tack för en intressent artikel och mycket slående bild, som så ofta förr, en bild säger mer än tusen ord. Det är verkligen orättvist mot Israel!

    Samuel – Jag förstår inte ditt intensiva försvarstal av Obama. Du häver ut dig en massa superlativ om personer du inte känner och anklagar dem för förtal och dessutom kan du tydligen avgöra om de är goda kristna eller inte??
    Mycket förvånande men eftersom du tydligen med säkerhet vet något som resten av världen inte vet (om Obama är en sann kristen eller inte) så är kanske ditt uttalande om Staffan och Fredriks kristna tro lika trovärdigt som ditt uttalande om Obamas religiösa hemvist?
    Dessutom är det inte så mycket som vi egentligen behöver bekymra oss om, Obamas frukt visar på trädet.
    Och om Obama är kristen så är han inympad i det andliga Israel och då är han mer än angelägen att stödja och hjälpa sina andliga syskon i staten Israel. Vi har ju samma pappa i Gud.

  18. Staffan Says:

    USA är som sagt uppdelat mellan folkliga ”röda” områden, och elitära ”blåa”. Idag kan proportionerna vara 70 – 30. Klart att kultursides-eliten blir oroliga. Och då gör man som Vanity Fair (refererad av HuffPo), och försöker ta ner Sarah Palin, med elakt och lögnaktigt skvaller.
    – Men so what. Siffrorna förblir desamma — 70 – 30. Den 2 november är det val i USA — alla platser i representathuset, och en tredjedel av dem i senaten. Då du, Samuel…

    Vi hade fram till 90-talet en äkta, troende fascist i världen — Saddam Hussein, uppfostrad i Baath-partiet. 1988 gasbombade han irakiska staden Halabja: 5-6000 dödade, mest kvinnor och barn (Nat.enc.) Irakiske shia-muslimen Kanan Makiya gav 1988 ut ”Republic of Fear”, där han skildrar Saddams Baath-bakgrund och utveckling. Boken är så fylld av grymheter att jag aldrig orkat igenom den.
    – Men 1993 kom Makiya med ”Cruelty and Silence”, där han t.ex. beskriver hur saddamisterna samlar ihop kurder, mest kvinnor och barn (männen sköt man direkt), och för ut dem i öknen och mejar ner dem i färdigställda gravar. Som i Ukraina 1942. Tolvårige Taimour överlevde, och har berättat för Makiya.

    Men Samuel bryr sig inte om sådant; har aldrig någonsin velat lyssna på det. Känner inga irakier, heller. Vad han vet, och fastnat i, är att den där otäcke troende Bush angripit Irak, och Iraks ledare Saddam !

    Så sött! ”Hellre en fascist än den där hemske evangelikalen Bush!” Berätta mera, Samuel! Blir du med på nästa båt till Gaza?

  19. Samuel Johansson Says:

    Lilian.
    ”varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud” 1Joh.4:2. Eftersom Obama bekänner sig till evangeliernas Kristus – i skrift och tal – så kan både du och jag och resten av världen veta att han är en sann kristen. Eller som Paulus skriver:”ingen kan säga: ”Jesus är herre”, om han inte är fylld av den heliga anden.” Men gärningarna måste stämma överens med orden.

    Och om du följt de senaste dygnens nyheter så vet du att Obama värnar om Israels säkerhet och arbetar hårt för att det ska bli en fredlig tvåstatslösning, som även Netanyahu och Israels folk kan gå med på. Majoriteten har redan accepterat en sådan lösning, men du anser kanske att det bara är de religiösa extremisterna som räknas?

    Obama är en fredsmäklare. Jesus prisar honom salig i Bergspredikan.

    Staffan.
    Jag känner faktiskt svensk-irakier, men framförallt hänger jag med i samtidshistorien och vet därför vilken blodtörstig best Saddam var. Värsta sortens massmördare, krigshetsare, vad du vill. Men känner du ingen sorg över att samma sak kan sägas om evangelikalen Bush? Gärningarna måste stämma med orden; om inte, är orden falska.

    Irakkriget var orättfärdigt, inte främst för att det byggde på en lögn, och inte heller för att krigsförbrytaren Saddam dömdes för sina oerhörda brott, utan för att så många oskyldiga dödades, torterades och ännu fler fick sina liv förstörda för alltid pga lemlästning. Jesus har inget gott att säga om dem som dödar och lemlästar i Guds namn. Tvärtom. De är förrädare likt Judas.

    Palin, Beck, Limbaugh och co. är lögnhalsar i samma klass som Bush.

  20. Staffan Says:

    Ibland försäger sig media. Richard Stangel från Time Magazine var på MSNBC’s Morning Joe, 2 sep, och utfrågades om Time’s omslag i USA där det står: ”Varför Israel inte bryr sig om fred.”

    Stangel: ”Dom har inte haft en bilbomb på två och ett halvt år, och den sorgliga sanningen (the sad truth) är att muren mot Västbanken faktiskt har fungerat. Jag menar, de flesta israeler kommer nu aldrig i kontakt med några palestinier alls. Muren fungerar.”

    Och han fortsatte: ”Och Gaza-remsan är så liten och så isolerad att [israelerna] tycker att dom där, Hamas-folket där, inte är något stort hot.” (Tja. Senaste granatattacken var 25/8. Dessförinnan 17/8. 16/8. 2/8…)

    27 sekunders video hos Real Clear Politics:
    http://www.realclearpolitics.com/video/2010/09/02/time_editor_stengel_sad_that_israeli_wall_is_functioning.html

  21. Staffan Says:

    Läkartidskriften The Lancet (UK) hävdade sept 2006 att 654.000 irakier dödats till följd av kriget efter invasionen 2003. Utmärkt argument inför novembervalet, tyckte rättänkande USA-media och slog upp det stort — 188 artiklar redan första veckan.

    Iraks hälsoministerium däremot räknade ihop dödsattesterna samma tid, och kom fram till att 50.000 irakier dött till följd av kriget.
    – Associated Press har nu siffran 110.000 krigsdödade t.o.m. april 2009.
    – Iraq Body Count räknar med 95 à 105 tusen civila, t.o.m. april 2010.
    Detta från Wikipedia: ”Casualties of the Iraq War”.
    – Ayatollah Sistani, shiiternas ledare, fann sig sep 2007 behöva varna för medias överdrifter om antalet dödade. (Asia Times)

    Hur hade Lancet kommit fram till sin siffra? Den ansvarige, en Mr. Lafta, vägrade att svara på frågor.
    – National Journal (skriver från Wash. DC om politik för ‘insiders’) hade jan 2008 en lång artikel om problematiken:
    http://news.nationaljournal.com/articles/databomb/index.htm

    Lancet-skandalen var rätt omskriven på sin tid — men sådant ”kommer förstås aldrig i tidningen”. Når aldrig ut i Sverige, alltså. Inte politiskt korrekt.

  22. Samuel Johansson Says:

    Antag att ”bara” 50 000 civila dödats i Irakkriget, dvs samma antal amerikanska soldater som dödades i Vietnamkriget, vilket ansågs oacceptabelt av det amerikanska folket.

    Är arabiska barn mindre värda än amerikanska killing machines?

    Vad tror ni Jesus skulle svara?

    Ni kallar er kristna, men likt Bush förråder ni Kristus. Som kristen skäms jag över er.

  23. Staffan Says:

    Kriget i Irak var, om man ser till antalet offer, väsentligen ett inbördeskrig, mellan sunni-muslimer (som tidigare haft makten) och shia-muslimer (som nu kunde räkna med makten).

    Saddam var fascist — Baath-partiets form av nationalsocialism. Assyrierna i vårt land har ju erfarenhet av Saddam. I Assyriska Riksförbundets tidning, mars 2003, stod det: ”Det räcker inte med att Saddam håller hela befolkningen … som gisslan. Även irakier i exil … är effektivt tystade. … Alltså är även de irakier som bor i Sverige gisslan för Saddam, till och med om de levt här i 30 år. Irakier som är motståndare till Saddam är tvingade att p.g.a. rädsla hålla tyst så att deras anhöriga i Irak inte drabbas. De irakier, som vågar yttra sig, är de som är på regimens sida.”

    Och man fortsatte: ”Det finns inget skäl att Saddam ska vara mer skyddsvärd än Milosevic, som avlägsnades efter Natos insatser på Balkan, då Nato bombade Serbien för att ge stöd åt de muslimska Kosovo-albanerna och Bosnien-muslimerna.”

    Det är denne man, Hitlers ende verklige arvtagare och efterföljare i våra dagar, som ni ”rättroende” nu i praktiken försvarar, genom påståendet att Irak-kriget var orättfärdigt.

  24. Staffan Says:

    1979 fick Saddam (hela) makten i Irak. Inom ett år hade han börjat krig mot Iran. Där använde han giftgas t.ex. i kurdisk-irakiska Halabja där 5 – 6.000 dog, mest kvinnor och barn (Nat.enc.). Den totala dödssiffran slutar på en miljon eller mer, anser man; mullorna i Iran var ju heller inte ömsinta av sig, utan skickade t.ex. ut unga pojkar i minfälten.

    1988 tog kriget slut. Då hade Saddam redan tagit itu på allvar med sina kurdiska undersåtar. I ”Anfal-kampanjen” det året dödades enligt kurderna 180.000 människor. En irakier, Kanan Makiya, har i en bandinspelning hört den ansvarige irakiske ministern, Ali Hassan al-Majid, vredgat utbrista: ”Överdrifter! Det var på sin höjd 100.000.”

    1990 var det dags för krig mot Kuwait. Innan allt var över hann Saddam se till att oljekällor i landet brann, eller flöt ut i Gulfen. Upproret mot honom i södra Irak slogs ned med yttersta grymhet. Kanan Makiya skriver om allt detta i sin bok Cruelty & Silence.

    Fram till det slutliga fallet för Saddam 2003 fördes sedan ett lågintensivt krig mellan Irak och en FN-allians.

    Amerikanska ABC TV fick genom irakiska motståndskretsar kontakt med en tidigare bihustru till honom, Parisoula Lampsos, och intervjuade henne. Förutom sådant som att Saddam tog Viagra för att stärka sig, berättade hon att han tyckte om att titta på videos där hans fiender torterades. Han satte på sig cowboyhatt, smuttade på ett glas whiskey on the rocks, och blossade på en cigarr, medan han gladde sig åt hur offren plågades.

    ”He was happy, happy, happy”, sade ms Lampsos. ”Happiest day.”

  25. Samuel Johansson Says:

    Vem har ifrågasatt Saddams ondska? Alla människor gläder sig över att han är borta.

    Men med din logik skulle jag kunna räkna upp ett stort antal länder i behov av en demokratisk regim. Bland dem finns Iran, Syrien, Saudiarabien, Libyen, Kongo, Burma, Kuba, Nordkorea. Och Kina. Borde vi starta krig med världens alla diktaturer? Bör Sverige gå i krig med Vitryssland? Miljoner människor lider under dessa regimer, inte minst de hundratusentals som torteras i fängelser.

    Finns det bevis för att utländska interventioner föder livskraftiga demokratier? Kurdistan är en framgångssaga, men ingen demokratisk dröm precis. Inte heller övriga Irak är demokratiskt stabilt. Lågintensivt inbördeskrig råder, som ingen ser något slut på.

    Nej, krig leder sällan till liberala rättsstater, såvida det inte finns en genuin demokratisk folkrörelse inom landets gränser som kan ta ansvar för landets ledning. Det forna Jugoslavien ligger i vår del av världen där demokratin har djupa rötter och därför står stark.

  26. Andreas Frost Says:

    Tack för denna intressanta snutt! Obama är en lurig typ….minst sagt

    • Fredrik Says:

      Ja, det är inressant att följa på distans…
      Nu har han uppfyllt sitt löfte att ta hem soldater från Irak… Undra hur det blir i Afganistan?

  27. Staffan Says:

    ”Nordkorea TV” fick tag i bilderna från presidentvalet 2008 med söta skolbarn som sjunger ”We’re going to change the world — Obama’s going to change it”. Och nu har man gjort en egen produktion, Sing for Change (Pyongyang Remix), för att visa att Store Ledaren Kim var först med detta. Förstås.

    Det är reaktionära Reason TV i USA som kommer med detta. …fanatiskt antiintellektuella, djupt inskränkta, förstås, men det här har man fått ihop bra.

    Ser ni till höger på den här Youtube-sidan hittar ni ”BARACK OBAMA KIDS AND hmhm YOUTH SING FOR THEIR LEADER”. En youtube på 4½ minut, med den ursprungliga sångstunden som första 3½ minuterna.

  28. Samuel Johansson Says:

    Du griper efter halmstrån för att kunna misstänkliggöra Obama. Om du för ett ögonblick lägger undan dina glasögon från Fox så inser du att presidenten är en klassisk amerikansk pragmatist som vill se till hela folkets bästa, inte bara de rikaste tre procenten som Bush värnade om.

  29. Staffan Says:

    Rasmussen Reports säger nu att 24% av väljarna ”Strongly approve”, klart godkänner, Obama’s arbete som president. 47% däremot ”Strongly disapprove”, ogillar starkt. Minus 23%. Lägsta hittills.
    – (Rapporten uppdateras dagligen. Detta gäller 5 september. Sett månadsvis har siffran legat mellan minus 14 och minus 17 procent under åtta av de senaste nio månaderna.)

  30. Staffan Says:

    Opinion Dynamics Corp. frågade 1-2 sep. väljare i USA om Irakkriget:
    1. Rätt eller fel att börja krig mot Irak för att få bort Saddam? Rätt 58%, fel 35%.
    2. Har irakierna fått det bättre till följd av kriget? Ja 71%, nej 19%.
    3. Är USA och världen säkrare idag, till följd av kriget? Ja 58%, nej 37%.
    Fox News PDF

  31. Samuel Johansson Says:

    Genom att ljuga febrilt och desperat har republikanerna lyckats lura i majoriteten amerikaner att den ekonomiska krisens orsaker står att finna i Obamas politik de senaste 18 månaderna.

    Sanningen är ju att krisen har sina rötter under Bush-åren då finanshajarna fick fritt spelrum att spekulera i papper som ruinerat miljoner amerikaner, gjort dem arbetslösa och tvingat dem att lämna eller sälja sina hus. Finanskraschen ägde rum innan Obama hunnit tillträda liksom the TARP-bailout. (Först de senaste månaderna har antalet jobb börjat öka i absoluta tal.)

    Samtidigt slapp de tre procent rikaste miljarder dollar i skatt medan de båda krigen kostade hundratals miljarder dollar att bedriva. Bush var nära att driva nationen i konkurs. Risken är ännu inte övervunnen.

    Människor som vet något alls om det senaste decenniet och kan tänka själva vet att detta är sant. De vet också att terrorismen står starkare nu än 2001 pga de båda misslyckade krigen.

    Kanske kan Obamas fredsinitativ få den muslimska världen att sluta upp bakom de palestinier som vill leva i fred med Israel. De flesta vill leva ett normalt liv utan terror.

    Men tyvärr litar majoriteten amerikaner på lögnare som Beck, Palin och andra fiender till sanningen. Och som har mage att kalla sig renläriga kristna.

    The Lunatic Fringe of the Religious Right kommer kanske att vinna en kortfristig seger i november, men i längden kommer inte folket att låta sig luras när deras ledare avslöjas som de rättshaverister de är.

  32. Samuel Johansson Says:

    Olika uppgifter florerar i amerikanska media, men de mest trovärdiga siffrorna torde vara dessa: Bureau of Labor Statistics data (sammanfattade av Robert Shapiro i en artikel av Amanda Terkel i Huffpost): The tally, to date: Mr. Obama can be held accountable for the net loss of 41,000 jobs, while the Republicans should be held responsible for the net losses of 7,796,000 jobs.

    Och ang. Obamas ”stimulus money”: The stimulus put 3.3 million Americans to work. Similarly, on July 27, economists Alan Binder and Mark Zandi released a study showing that without a strong federal response — ”Wall Street bailout, the bank stress tests, the emergency lending and asset purchases by the Federal Reserve, and the Obama administration’s fiscal stimulus program” — the U.S. would probably have lost 16.6 million jobs — about ”twice as many as were actually lost.” Additionally, the unemployment rate would have peaked at 16.5 percent. As David Lynch of USA Today recent wrote, ”Eighteen months later, the consensus among economists is that the stimulus worked in staving off a rerun of the 1930s.”

  33. Staffan Says:

    I USA (307 milj inv) finns idag vidpass 12 miljoner illegala invandrare — oftast människor från Latinamerika, men även från t.ex. den muslimska världen — människor som försörjer sig på enkla lågavlönade jobb. Arizona är en viktig ”port”, och många stannar också kvar där. Många arbetar då för de mexikanska narkotikakartellerna.
    – Man tröttnade på detta i Arizona, och tog i år en lag som säger att om polisen av något skäl har stoppat en person ska man också passa på att kolla invandringsstatus. Och (underförstått) sedan se till att illegala förpassas ut ur USA.
    – 70 procent eller så av amerikanerna (ännu fler i Arizona) tycker att det här är en helt riktig lag. Man borde ha en riktig gränskontroll, tycker de också, så att inte allsköns skumma personer — jihadister och andra — kan följa med in.
    – Men regeringen Obama blev jätteupprörd! ”Göra så mot de fattigaste!” Så man har låtit justitiedepartementet ta itu med Arizona. Öppna process mot delstaten.
    – ”Att försöka ta kontroll över gränsen? Never!” Never, menar regeringen Obama. Varför? Det kan man bara undra…

  34. Staffan Says:

    Arbetslösheten i USA i augusti var 9,6%, upp från 9,5% i juli. (Kalifornien är hårt drabbat; 12,3% i juli.)
    – Det här var ”positiva nyheter”, tyckte president O. (Fler helt nya arbeten tillkom nämligen, jämfört med juli.)
    – Antalet personer utan arbete som sökte nytt arbete var 14,9 miljoner i augusti (14,6 milj i juli).
    – Om man även räknar med dem som har deltid men söker full tid, och de som skulle vilja arbeta men har gett upp att söka, så var siffran 16,7% i augusti (16,5% i juli).
    – Källa: Mercury News, San Jose CA, som 3 sep hade en text från New York Times.

  35. Samuel Johansson Says:

    Nästan 8 miljoner förlorade jobb. Under Bush 8 år. Ett onödigt krig som beräknas ha kostat 100 000 liv och 3 triljoner dollar. Som arv efter Bush. Talibaner och andra terrorister är ”alive and kicking”.

    Obamas stimulus money har räddat 3,3 miljoner jobb. Obama har avslutat ett onödigt krig och börjat de mest seriösa fredsförhandlingarna angående Israel/Palestina sedan Clinton.

    Bush misslyckades med praktiskt allt utom att gynna sina rika vänner. Obama har ärvt det värsta läget för landet sedan 30-talet men uppfyller ändå det ena vallöftet efter det andra.

    Du är inte trovärdig om du inte tar hänsyn till dessa fakta i första hand.

  36. Staffan Says:

    Snabb statistik-koll om Bush-åren 2001-2008:
    Sysselsatta i USA
    – år 2001: 136,9 miljoner.
    – år 2008: 145,4 milj.
    Arbetslösa
    – år 2001: 4,7% – år 2007: 4,7%
    – år 2008: 5,8%. (Fannie & Freddie-krisen börjar 2007. Huslån!)
    – nu 2010: 9,6%

    Prata går ju alltid. Att envetet förtränga vem Saddam var, och hur kriget började, t.ex. Men den verklighet som USA:s nuvarande president har att möta förändras inte av våra ord. En arbetslöshet kring 10% och en exploderande statsskuld försvinner inte så lätt.

    Något var fel redan från början. ”We’re going to change the world — Obama’s goin’ to change it”. Hoppades en trendig övre medelklass som här i Kalifornien. Hur är det möjligt att de — och media; även hos oss — blev så betagna av en man som aldrig hade genomfört något på egen hand som beslutsfattare?

  37. Samuel Johansson Says:

    ”Något var fel redan från början.”
    Det har du helt rätt i.
    Allt var åt helvete fel.
    Allt var på fel kurs för den amerikanska nationen och världen i sin helhet.
    Vi känner till Bush, Cheneys och Rumsfelds krigiska och finansiella agenda. Som misslyckades kapitalt och förde USA till randen av konkurs. Som ännu inte övervunnits.
    Saddam var inte fienden.
    Talibanerna var det och är det i likhet med alla andra militanta islamister.
    Obama vill bygga en värld där mutual respect råder allt från den individuella nivån upp genom hela hierarkin till den internationella nivån.
    Fredsinitiativet är beviset.
    Liksom all den lagstiftning han initierat för hela folkets bästa.
    Land skall med lag byggas.
    Man kan bara hoppas att han får genomföra sin agenda.
    Men det ser onekligen mörkt ut.

  38. Staffan Says:

    Visst: Obama vill bygga en värld. Precis som de små barnen sjöng: ”We’re going to change the world — Obama’s goin’ to change it.”
    …en värld där mutual respect råder…, respekt, godhet och kärlek, kort sagt en värld som blir ett paradis.
    Ja minsann…
    Allt var åt helvete fel… Allt var på fel kurs…
    Men nu — nu med Obama som ledare har dörren till Edens lustgård öppnats för oss…

  39. Samuel Johansson Says:

    Till slut blev vi överens;-)
    Vi har alla ett ansvar att bygga en bättre värld, inte en sämre, och är man kristen har man ett dubbelt ansvar att se till allas bästa, i synnerhet de sämst lottade. Alla barn borde få en högklassig utbildning. Alla sjuka…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: