In God we trust… eller?

”In God we trust…”
Kanske en av de mest kända texterna i världen, myntat på USAs pengar.

Det är ett bra och intressant val av överstättning, för att visa förklara tron.

Men det är oxå intressant att detta tillsammans med ytterligare ett ordspråk på den Amerikanska dollarsedeln, för oss rakt tillbaka till vår Bibliske patriark -Abraham !!?!

Bibeltankar från 1 Mos 1:1-17-27 (lech lecha- gå ut/till dig själv)

Tron

Ordet tro som presenteras hos våra fäder och patriarken Abraham är emuna på Hebreiska.
En mer rättvis översättning än bara ”tro” är tillit, förtröstan eller helt enkelt att lita på.

På så sätt ser vi att det inte har med känslor eller något intellektuellt att göra, som annars bra kan vara kopplat till en bekännelse.

När Abram fick nyheten att han skulle bli far på sina äldre dagar tillsammans med sin Sara, på hennes ännu äldre dagar, så ser vi att han trodde på Herren. Även om det förekom lite fniss från Sara i deras tält.
”In God we believe” sa han då till sin hustru.

På grund av detta, att han inte riktigt litade på Herren, så tänkte han vara så hjälpsam och vänlig att han gärna ville hjälpa Gud på traven och Sara var samarbetsvillig och erbjöd sin tjänarinna Hagar.
Denna gärningslära resulterade i, visserligen ett barn, men Ismael blev inte riktigt det Gud tänkt och menat.

Det var inte förrän han gick ut och samtalade med Herren och såg löftet i skyn där stjärnorna gav den bländande berättelsen om ”sonen som skulle födas genom ett mirakel och avkomman skulle bli enorm” som han började lita på Gud.
Det var då han överlämnade logiken och intellektet åt Gud och agerade i tillit på löftet och Sara födde sin utlovade son, Isak, genom ett mirakel.
”Sara, now we trust God”…

En företagare som fifflar med siffror samtidigt som han ber Gud att hjälpa honom/henne tror att Gud kan hjälpa men litar inte på Honom för försörjning. Snarare tror personen på sin egen logik och sätter Gud ur spel genom ”egna logiska gärningar”.

Herrren var så nöjd med Abrams tillit att det var detta som tillräknades honom rättfärdighet i Guds ögon.

Och Abram trodde på HERREN, och han räknade honom det till rättfärdighet. (1 Mos 15:6)

Sätter du din tillit till en son som föds genom ett mirakel för din rättfärdighet inför Gud?

Ordet emuna kan brytas ner i sina Hebreiska tecken och i sig självt ge en djup innebörd.
א Aleph -som representerar styrka som en oxe
מ Mem -som representerar vatten
נ Noun -Som representerar liv och rörelse likt en fisk som sprätter iväg.

När vi lever i tilliten till Herren så finner vi styrkan i det levande vattnet!
Styrkan i vår förtröstan finner vi i det levande vattnet!

Kom ihåg Jesus ord när han proklamerade om sig självt:

Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger. (Joh 7:38)

Ende Guden

Sen kommer ytterligare ett motto:
E pluribus unum -det är latin och betyder: ”av många, en”

När Abram kallas från Ur, så lämnar han ett sammanhang där man dyrkade många gudar…

Abram räknas som en av de mest inflytelserika och viktiga personerna i världshistorien. Det är han som är vår tros fader och fader till ”monoteismen”, tron på en enda Gud.

Även här är Jesus väldigt sträng och konsekvent med Abram.

När Han fick frågan av de religiösa på den tiden: Vilket är det största budet?
Svarade han:

”Det största är detta: Hör Israel! Herren, vår Gud, Herren är en, och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. (Mark 12:29-30)

Nu drar jag inga kopplingar för övrigt till dollarsedeln.
Den definierar ju inte vilken gud det är… Och vad det är som är många som skall bli en…
Kanske nästa ordspråk ger oss hinten…Novus ordo seclorum att en ny världsordning uppstå… med en gemensam religion och gud???

Det viktiga är att definiera vilken Gud vi har.
Må det vara samma som Jesus tillkännagav sig att tro på:

…jag far upp till min Fader och er Fader, till min Gud och er Gud.
………………………………………………………..-Jesus (Joh 20:17)

Sätt din tillit till Abrahams, Isaks och Israels Gud… så är du i gott sällskap!!!

11 svar to “In God we trust… eller?”

  1. Christian Mölk Says:

    När kommer din bok som jag har tjatat om…?

  2. Hanna Burman, 10 år Says:

    Ok, jag litar på Gud, så jag och Abraham är rätt lika.
    Detta kanske är fel tillfälle, men jag ska berätta när jag litade på Gud.
    Jag och min familj vad på semester i Blekinge. Då, en eftermiddag ville jag leka med en alldeles speciell leksak. Jag ville leka med min little-petshop, ett (litet) spel, men jag kunde inte hitta den någon stans, så jag bad i tystnad;
    – Gode Gud, kan du hjälpa mig, amen.
    Då sa en röst till mig;
    – Hanna, leta i hallen. ( Det var Gud.)
    Jag gick till hallen, när jag stod där tänkte jag,
    ok, men var då sa Gud igen;
    – Under jackorna.
    Ok, tänKte jag. Så jag lyfte jackorna och tro det eller ej där låg petshopen. Visst är det coolt.
    Så kom ihåg lita på Gud, så kan fantastiska saker hända!

  3. Eva som lever Says:

    Christian har rätt. bok om detta bör komma ut. Så Isaskar: Skriv på bara så kommer Gud att senare fixa kontakter och möjligheter att ge ut boken.

  4. miryam Says:

    All vår tillit och trohet tillhör Israels Gud, Hans Ord öppnar vår själ och ger oss vatten och bröd. Så vi ser och förstår sanningen kan gå på Hans väg och leva i Hans vilja.

    Tycker om att läsa dina tankat kring veckans parsha, för det mesta tycker jag att det är bra, i bland håller jag inte med om allt, det har jag överseende med, för jag vet att våra tankar inte alltid stämmer med Hashems tankar.

    Därför är det så viktigt att vår relation till Hashem förblir trogen, att vi i första hand söker oss till Honom.
    Att under sabbaten själv läsa ordet och be om att sanningen uppenbaras för oss, att vila och lyssna till Hans röst, tror jag resulterar i en nära relation till Honom.

    Vad vill jag säga med detta? Jo, att ge ut en bok är ett stort ansvar.
    Vi bör komma i håg att Yeshua sa: att vi inte skall kalla någon annan för lärare, för en är vår lärare.

    Jag tror att du vill peka på vägen och att du vill att andra ska ha en nära relation till Hashem, så har jag sett det. Det som kan vara farligt är om andra förtröstar på att du ska leverera, istället för att förtrösta på att Hashem vill leverera till dem.

    I all kärlek till den Ende : Miryam.

  5. Hanna tio år Says:

    Gud = kärlek

    kärlek = tycka om

    tycka om = Gud

    Gud går runt hela jorden med orden kärlek och tycka om.
    Alla älskar, men alla gillar inte, också, alla är lika, men alla är olika.

  6. Hanna 10 år Says:

    tängk att gud är så stor

  7. Veckans Potatismos nr 3 – Lech Lecha « tackYeshua Says:

    […] som har öron, hör  vad Isaskar säger om Lech […]

Kommentera

