Nytt Samtalsforum i Uppsala!

Spännande värre🙂

Läs mer hos Haggaj.

26 svar to “Nytt Samtalsforum i Uppsala!”

  1. Ludvig Says:

    Det står att man ska hålla utkik på församlingen webbsida, men jag finner ingen info där.

    Var får ni andra tag i all information?

    • Per Stenfeldt Says:

      Sorry, ingen info upp där ännu. Skulle varit där igår. Den mänskliga faktorn du vet🙂 Info kommer även där inom kort. /Per

  2. Andreas Frost Says:

    Är jorden rund?

    Ungefär samma fråga…

  3. Jonathan Ashauer Says:

    Var på en konferensgudstjänst i Augusti då det delades ut små lappar på vilka man skulle skriva namn på folk som man ville skulle komma till tro på Kristus.

    Under en semiar samma dag talades det om hur kunskap om att det finns folk som ber för en kan göra att man inte får ro i själen tills man hade lämnat det gamla livet och gett sitt liv till Kristus.

    Jag kom ihåg detta och fick en ingivelse (tilltal av Heliga Anden?) och därför på min lappar skrev jag Osama Bin Ladan. …………Varför inte? Är det inte det som vi kristna ska göra?

    Jesus som är vår förebild säger i Matt 5:44 : – ”Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er”

    Genom att be för våra fiender och låter de veta det, underminerar vi deras ondska. När Ljuset möter Mörkret är det alltid Ljuset som segrar. Så länge som det finns den minsta lilla gnistan är det aldrig helt mörkt. Kärlekens ljus besegrar hatets och ondskans mörker.

    Att vara hatad är i vissa kretsar, t.ex. bland Talibaner och andra fundamentalister, en stor ära.

    Därför tänk på vad som händer när dessa hatade, ansvariga för hänsynslöst dödande, för andra sorters onda handlingar, får kunskapen om att det finns människor som ber för dem! Människor som ber att de ska bli fyllda med heliga Andens ljus, kärlek och frid och bli omvända till tro på Kristus! Då hamnar dessa personer i kris. Detta eftersom de har tappat kontroll, förlorat maktövertaget.

    Folk är inte längre rädda för dem, och då är det inte ”ROLIGT” längre.

    Nedan finns en bön som ni kan be. Den är i 2 delar. En tackbön samt en förbön. Vill ni, behöver ni bara be förbönen. Det är i den där namnen finns på dem som jag hoppas ni vill be för :

    Tackbön

    Käre Gud, du som har skapat hela universum, vi tackar dig för din kärlek. Tack för att du gav dig till känna för oss människor och ville ge oss kunskapen om kärlekens väg, den väg som du vill att vi skulle vandra. Tack Gud för att du inte övergav oss när vi vänd dig ryggen och istället gick den väg som lider till självupptagenhet, girighet, hat och onda handlingar. Tack för att trots detta du har vandrat med oss och gång på gång genom dina utvalda och profeter försökt tala oss till rätta. Tack för att du t.o.m. kom till oss som en människa och genom Jesus undervisade oss så att vi har fått kunskapen om hur vi kan med din hjälp älska våra nästa, våra medmänniskor.

    Tack för att du inte övergav oss trots att vi dödade Jesus men istället visade oss din makt genom att göra honom levande igen.

    Förbön

    Gud vi ber för de som har gått vilse. Som har aldrig fått uppleva ditt kärleksljus. Som vistas och påverkas av ondskans mörker. Jesus du som är världens ljus kom till dem, på något sätt ge dig till känna så att de inte kan missta vem du är.

    Helige Ande, du som är Guds kraft här på jorden fyll dem med din förvandlande makt. Fyll dem med ditt ljus så att allt mörker och hat som finns inom dem ska försvinna. Ge dem längtan att istället för onda gärningar, gör det goda.

    Jesus ta emot dem i din famn. Ge dem den värme och kärlek som de saknar.

    Vi be för :

    Osama Bin Laden, han som är ansvarig för så mycket död och elände

    Talibanernas ledare – Mulla Omar, deras ledare i Waziristan: Hakimullah Mehsud

    Helige Ande ge de inte ro i själen foran de låter sig renas av ditt ljus, vänder om och tala om fred och liv istället för krig och död.
    ————————————————————————————————————————————– Burmas militärregim,

    Iran’s President – Mahmoud Ahmadinejad samt Landets Religiösa Eliten,

    Jesus kom till dem genom vittnesbörd från en av de som har dig som sin herre.
    ————————————————————————————————————————————— Hamas regeringschef – Ismail Hanieyh, Hamas starke man i gaza – Mahmoud Zahar , Ghazi Hamad, och Hamas politiske ledare i Damaskus – Khaled Mashaal

    Israeli Primer Minister – Benjamin Netanyahu

    Helige Ande ge de inte ro i själen foran de låter sig renas av ditt ljus, vänder om och tala om fred och liv istället för krig och död.
    ———————————————————————————————————————————–Zimbabwes President – Robert-Mugabe samt alla de andra som är ansvariga för lidande, död och förföljelse av oliktankande.

    Jesus kom till dem genom vittnesbörd från en av de som har dig som sin herre. Förvandla dem till nya och kärleksfulla människor.

    ——————————————————————–

    Om ni har bett för de ovan, sprid kunskapen om det till så många som möjligt och då får vi se vad som händer.

    Jonathan Ashauer (Diakon i Svenska Kyrkan)

    • isaskar Says:

      ”Jesus som är vår förebild säger i Matt 5:44 : – ”Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er””
      -Grymt tuff utmaning… Kung David är någon som levde mycket i detta…

  4. Yoel Says:

    Netanyahu talar väl om fred och liv?

  5. Jonathan Ashauer Says:

    Du skämtar!

  6. tackYeShua Says:

    Nej, han skämtar inte. Jag tycker du är lite fräck som säger så till en som bara ställer en undrande fråga. Jag sökte på Youtube och tog första talet jag hittade med Netanyahu och i det talet nämner han faktiskt både fred och liv. Han säger: ”Peace for all” och berättar om en pojke som hette Chaim (hebr. betyder Liv) som dog i ett krig 1969. Israel krigar inte för att de är onda men för att de försvarar sitt land. Och de sänder väldigt mycket bistånd till palestinierna. Och de ber säkert för fred varje dag i synagogorna. Jag tyckte det var ett civiliserat tal. Har du hört han tala någon gång? Här kan du lyssna själv:

    • Jonathan Ashauer Says:

      Hej tackYeShua!
      Nedan är lite gammalt men det gäller fortfarande.

      Gud var med dej Jonathan
      ———————————–
      Hurrah för de modiga?

      (Skriven augusti 2006)

      Jag tycker att det är trösterikt och glädjande att det finns människor som vågar gå mot strömmen. Som vägrar rätta sig efter bestämmelser och överenskommelser och istället göra precis som de vill. Och tänk att det även finns länder vems regeringar gör detta.

      T.ex. Israel. Landets statsminister tillsammans med dess militärledning är inte rädda för att handla. De skickar in landets armé och luftförsvar i områden där det bor fientliga inställda människor. Områdens palestinska befolkning är i deras ögon inget annat än terrorister och då är det nog riktigt som de gör. Israel är ett land där ännu lever människor som fått uthärda de fruktansvärda grymheter som skedde i Hitlers koncentrationsläger. Inte skulle Israels regering behandla ett annat folk lika grymt, hänsynslöst. Aldrig!

      Dessa palestinier har varit så fräcka som att tillfångata en israelisk soldat. Sådant är självklart anledning tillräckligt för att Israel ska invadera palestinska områden. Köra in med sina stridsvagnar och bulldozers vilka tillsammans med sina stridsflygplan och attackhelikoptrar orsakar död och förstörelse. Att många oskyldiga av civilbefolkningarna blir hemlösa, skadade och dödade är nog helt i sin ordning. Man vet aldrig. Dessa skulle kunna vara / bli fanatiska terrorister!

      Bravo Israel! Lyssna inte på sentimentala invändningar som framförs av länderna i EU och FN. Strunt i alla bestämmelser och konventioner som FN har stadgat. Fortsätt att inte släppa in hjälpverksamheter i de palestinska områdena. Dör några alvarligt skadade barn eller vuxna har de endast sig själva att skylla.

      Och ni som styr ska få beröm för att ni även invaderat Libanon. Att civila har dödats, tvingats fly undan död och förstörelser, att en del av landets infrastruktur lagts i spillror är en oundviklig följd av er rättvisa hämnd mot terrorhandlingar.

      Ja, Israels regering är modig. De låter sig inte förskräckas av att deras handlingar skulle kunna orsaka en ”spiraleffekt” så att våldet och angrep mot Israel bara ökar. De nya raketer med betydligt längre räckvidd som terroristerna Hizbollah numera förfogar över är inget att frukta. Idén att ”det är bättre att göra vänner av sina fiender” är något som Israels ledning har genomskådat. Den har nog insett att tesen ”det är bättre att utplåna sina fiender innan man själv utplånas” är mer förnuftig. Klokt att de inte heller lyssnar till landets fredsivrare.

      Och så skönt att det finns ett land som USA vilket gör det möjligt för Israel att försvara sig mot de kringliggande länderna. Länder där de flesta är muslimer och nog är det som sägs riktigt att många muslimer är fundamentalistiska fanatiker?

      Bra George Bush och Condolenca Rice! Bra att ni låter Israel fortsätta med sina ingrep i de palestinska områdena, tillfångata några av deras valda regeringsmedlemmar. Skönt att det finns länder med ryggrad tillräckligt att säkra världens framtid genom att till varje pris ingripa mot terrorism.

      Jag känner mig helt lugn och jag tror säkert att invånarna i Israel känner det samma. Tack vare israeliska regeringens och USA:s handfasta handlande finns det ingen riska att nåt som likna 11te September ska kunna hända i Israel, USA eller någon annanstans?

      Jonathan Ashauer

      Sjukhusdiakon vid Ängelholms sjukhus

  7. Debora Says:

    Jonatan: Man skall inte be till ”Den helige Anden”, för det finns ingen tredje person i en icke-treenighet.
    Vi skall be till Fadern i Jesu namn, det står så i alla fall i Bibeln och den borde väl veta hur man skall be.

    • Jonathan Ashauer Says:

      Hej Debora!
      Jesus sänder Helige Anden som ”Sanningens-kunskapensbärare” (” Mitt uttryck).
      Hur ska man kunna få del av detta om man inte ber Helige Anden om det?
      Jesus säger i Jh 16 V15 : Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er. (Hela fínns nedan) Alltså, Fadern till Jesus. Jesus till H Anden och H Anden kommer från Fadern. Det verkar som de hänger ihop? Samarbetar?
      Guds Frid! Jonathan
      —-I Johannes evangeliet står följande om Helige Anden: Joh 14:26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.
      Joh 15:26 När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens Ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.
      Joh 16:7 Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er.
      13 Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske.
      14 Han skall förhärliga mig, ty av det som är mitt skall han ta och förkunna för er.
      15 Allt vad Fadern har är mitt. Därför sade jag att han skall ta av det som är mitt och förkunna för er.

  8. Yoel Says:

    Men det är ett bra initiativ. Fortsätt be om fred och väckelse på jorden

  9. tackYeShua Says:

    Hittade en intressant grej på wikipedia i ämnet ”Jesus Gud eller människa”

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamism

  10. Lars Enarson Says:

    Ingen teologi kan till 100% förklara Gud. Vad gäller den unitariska monoteismen kontra treenightesläran, så har dock den senare ett betydligt bättre bibliskt underlag. Det handlar helt enkelt om Gud är yachid eller echad, en odelbar enhet eller en sammansatt enhet. Vi vet ju vad Toran säger. Den bibliska trosbekännelsen ”Herren är en” lyder ”Adonai echad” inte ”Adonai yachid”.

    Johannesprologen sammanfattar kanske allra bäst detta mysterium. Jag vill ge ett kort citat från FFOZs omfattande och högaktuella kommentar till Johannes 1 taget från deras helt nyutgivna Torah Club Volume 4.

    ”The divine, living Word is not less than God Himself, yet, at the same time, His living Word is a finite form of God that can function within the limitations of the created universe… Nothing in the first few verses of John at all contradicts the theology of the Jewish Targums… John evokes God’s Wisdom, God’s Torah, and God’s Word (Memra) when he speaks of the Logos. John’s Logos-theology is consistent with rabbinic teaching and interpretation from his day, particularly the mystical teachings about the Work of Creation (Genesis 1). At John 14:1, however, he says, ”the Logos became human.” This pushes the envelope of acceptability. For traditional Judaism, those may be the most difficult words in the New Testament.

    ”To say that the Word became flesh is to say that, in some mysterious sense, God became a man. True, the Logos of God is not God in the sense of His unbridled and eternal infiniteness, but neither is the Logos of God a different or inferior deity. The Logos/Memra is the expression of God, the intentional self/limitation of God, and the expressed self-revelation of God. To say that the Logos became flesh is to say that God became a human.

    ”Christian thinkers and theologians have taken this concept further than the gospel writer ever imagined or implied. Nonetheless, the core truth remains inflexible. Yeshua is more than a man; He is more than a great tzaddik (righteous man); He is more than just divine: He is the expression of God’ very essence, nature, and being – God’s Logos made flesh.” (Slut citat)

    Unitarisk monotheism är en förnekelseteologi. Må Gud bevara oss från att förneka Skrifternas fulla vittnesbörd om Sin Son! Ps 110:1, som handlar om Jeshua sittande på Faderns högra sida, vände upp och ned på fariséernas tänkande om Messias och gjorde dem svarslösa. Men det var just denna vers som blev den mest citerade bibelversen från hela Tanach i apostlarnas undervisning! Och det var bekännelsen av denna sanning som slutligen dömde såväl Jeshua som Stefanus till döden.

    Man måste förstå att Jeshua sittande på Faderns högra sida uppfattades som hädelse utifrån bl a flertalet utsagor i Jesaja, t ex Jes 44:8; 45:5; 45:6; 45:14; 45:18; 45:22; 46:9, osv där det tydligt står att Gud är den ende och det finns ingen annan jämte honom. Såvida nu inte Jeshua av evighet är en del av Guds eget väsen som blivit människa. Och det är ju vad t ex Joh 1 så tydligt förklarar. Han är alltså både Gud och människa.

    Jag vill rekommendera dig att läsa mer om detta i min bok ”Stötestenen – Skrifternas vittnesbörd om Messias gudomlighet”, se http://www.thewatchman.org/se/webshop_item.php?productNo=4596.

  11. Lars Enarson Says:

    Fredrik,
    Jag har varit inne i ”uni-svängen” och vet hur förrädisk den fällan är bland alla som tröttnat på kyrkans falska läror och upptäckt de sanna rötterna. Är väldigt tacksam till Gud att han hjälpte mig komma ur den fallgropen. Jag önskar inte att någon fastnar i förnekelsen av Jeshuas fulla härlighet. Hoppas min bok kan vara någon till hjälp. Jag försöker visa att det var inte kyrkofäderna som drog upp det här spåret utan Jeshuas egna sändebud.

    • isaskar Says:

      Själv har jag varit mycket i skateboard och snowboard-svängen.
      Skämt och sido..
      Personligen anser jag ”alla svängar leder till fallgropar”. Du nämner här ”uni-svängen”. En av människans svagheter är att man måste stoppa andra personer i ”fack”… så man känner sig trygg var han/hon står…
      Jag tror det är en av våra största brister. Man blir så intolerant, då man har en större identitet i sitt sammanhang/kyrka än i vår älskade Messias och Guds Ord.

      Jag tycker är bra är att det finns folk som vågar ta seriösa samtal och låta lyssnare/studerande/sökande människor få bilda egna uppfattningar.

      Per i Uppsala anser jag vara en som vågar ta tag i dessa typ av ämnen och personer som annars försöks tystas ner hos det religiösa ledarskapet i Sverige.

  12. Lars Enarson Says:

    Fredrik,

    Här är en viktigt och för mig avgörande fråga i denna debbat Jag saxar från ett inlägg jag gjort på Haggajs blogg.

    Haggaj,

    Jag ser att du fortfarande inte har svarat på min fråga som jag ställt två gånger till dig så jag tar den en gång till.

    Du har flera gånger hänvisat till Jes 44:24 ”Jag är Herren, som har skapat allt. Jag ensam spände upp himlen, jag bredde ut jorden utan hjälp.” Jag vet inte vilken bibelöversättning du utgår från. Folkbibeln lyder: ”Jag, HERREN, är den som har gjort allt, den som ensam har spänt ut himlen och brett ut jorden. Vem var med mig?” 1917 års översättning lyder: ”den som ensam utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden.” Innehållet är i alla översättningarna liktydigt och väldigt klart.

    Min fråga till dig är hur du utifrån din unitariska förnekelseteologi att Jeshua inte är Gud kan förklara denna vers samtidigt som MÄNGDER av bibelställen visar hur Gud skapat allt genom Messias? Treenighetsläran ger här för mig den enda logiska(!) förklaringen. Men hur förklara du det hela? Här är några exempel på de bibelställen jag syftar på som du måste para ihop Jes 44:24 med att ingen annan var med Gud när han skapade allt:

    ”Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till… Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte.”(Joh 1:3,10)

    ”Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom.” (Kol 1:15-16)

    Det står också i Rom 11:33-36

    ”O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit hans rådgivare? Eller vem har först givit honom något som han måste betala igen? Av honom, genom honom och till honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen.”

    Hur kan man få alla dessa verser att gå ihop om Jeshua inte är Gud? Det är alltså frågan.

    Jag ställde denna fråga utifrån Rom 11 till SÅ för flera veckor sedan. Han lovade återkomma, men jag har fortfarande inte fått något svar. Nu låter jag den gå vidare i alla här på bloggen eftersom Haggaj ännu inte svarat. Han har hittills inte ens förstått frågan. Tordan, du som tydligen har en logisk förklaring på allt det här och förkastar alla mysterier, kan du ge mig ett svar? Elisabet, du som påstår att jag blivit vilseförd av villoandar, kan du ge mig ett svar utan att citera andra?

    Jag ställde tidigare i år frågan om Jeshuas delaktighet i skapelsen som tydligt visar att han är Gud till Ketriel Blad. Det handlade bl a om Heb 1:3 ”Sonen utstrålar Guds härlighet och uppenbarar hans väsen och uppehåller allt genom sitt mäktiga ord.” Jag har flera gånger kollat översättningen med experter på grekiska och den kan inte översättas på något annat sätt än att det är just Sonen som uppehåller allt genom sitt mäktiga ord. Den judiska sidduren är helt enig om att ingen annan än Gud som skapat allt uppehåller hela skapelsen med sitt mäktiga ord. Det är en uppgift som enbart tillkommer Gud.

    Ketriel är den ende som så här långt återkommit med ett svar. Det löd mycket kort: alla verser i NT som motsäger Toran är antingen manipulerade, felöversatta eller missförstådda.

    Detta svar betyder i klartext vänner att vi kan avskriva NT som Guds inspirerade Ord. Stämmer nämligen någon vers i NT inte med min eller rabbinernas tokning av Toran så är den antingen manipulerad, felöversatt eller missförstådd. Min uppfattning är att hela Bibeln från 1 Mos till Upp är Guds inspirerade Ord och aldrig motsäger sig själv. Vår tro måste bygga på både apostlarnas och profeternas grundval. Det är Lammets tolv apostlar, inte rabbinerna, som i Guds rike kommer att sitta på tolv troner och döma Israel. Det är deras tolkning av Toran som vi måste hålla oss till.

    Jag hoppas att du inte är ”Pastor Jansson” i denna fråga Fredrik.

    • Andreas Frost Says:

      Hej Lars,

      ja enbart utifrån dessa ställer du tar upp är det ju tydligt att Jesus ÄR Gud.

      Andra bibelställen:

      De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen. (Rom 9:5)

      Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd. (Joh 1:18)

      Lova HERREN, min själ! HERRE, min Gud, du är hög och stor, i majestät och härlighet är du klädd. Insvept i ljus som i en mantel, spänner du ut himlen som ett tält. Du timrar på vattnen dina salar, molnen gör du till din vagn, du far på vindens vingar. Du gör vindar till dina sändebud, eldslågor till dina tjänare. Du grundade jorden på dess fästen, så att den ej vacklar till evig tid. (Ps 104:1-5)

      Gud välsigne dig!

    • isaskar Says:

      Jag vet inte riktigt om någon fråga var riktad till mig här. Jag ser att Haggaj registrerat frågan, så någon hjälp från mig behövs inte.
      Och någon anställd pastor är jag inte längre. Det finns mycket att säga om det, men avstår för nu.

      Däremot jag ser fram emot att en sådan här samling kommer till stånd.
      Nu kan alla en gång för alla ställa sina frågor till Ketriel och det skall bli spännande. Jag förväntar mig att Jaktis från Dagen gör ett lika gediget arbete kring detta som sin serie för ett par år sedan.

      Hoppas också det kommer på något sätt spelas in så alla kan ta del av det efteråt.

  13. Haggaj Says:

    Lars Enarson,
    Klistrar du in denna fråga lite här och där i bloggosfären? Måste jag springa runt och försöka leta upp ställen där du skriver att jag inte svarar på dina frågor? Det blir lite missvisande när du agerar på det viset. Men det kanske var meningen …

  14. Debora Says:

    Jonatan: Det står faktiskt i bibeln hur man skall be. Till Fadern, INTE till den helige anden. Om det inte står i Bibeln om någon treenighet så lär den inte finnas. Det är mänskliga tankekonstruktioner som har skapat en ny religion på ett sätt som Gud aldrig menat. I så fall hade det sått i profeterna om att den nya tron ”kristendomen” skall komma eller nåt i den vägen. Men är det inte värt att omnämnas i bibeln behöver inte vi idag lägga ner energi på det uten i stället leva i och tro på hela bibeln och INGET annat.

Kommentera

