Katolskt språkrör ?!?

Är det någon som har papperstidningen?
Var ”Faktarutan” med denna gången också?
😀

Är Dagen numera ett katolskt språkrör?

Heh…

21 svar to “Katolskt språkrör ?!?”

  1. Lelle Says:

    Jag har ställt samma fråga flera gånger. Ingen kyrka får så mycket reklam som RKK. Varje dag är det ett antal artiklar om RKK eller dess helgon och biskopar.

    Varför? Tidningen Dagen är skapad av pingstvänner och frikyrkliga, som inte alls ser RKK som något de vill göra reklam för.Tvärtom är vi många som ser RKK som ”modern till skökorna på jorden”.

    Men Dagen verkar tycka att religion som religion…….

    • isaskar Says:

      Jag hävdar inte kopplingen, men nyligen träffade jag en representant från Israels Ambassad i ett samtal kring media och det antiisraeliska klimatet i Sverige.
      Tidningen Dagen nämndes som ett exempel där man svängt tydligt den senaste tiden. Stämmer det? Klick och klick
      Men, med tanke på vad som verkar vara de senaste trenderna i RKK så kanske det inte är så konstigt…
      Jag sörjer för Israelvännerna i den falangen…

  2. Andreas Frost Says:

    Ja den frågan kan man verkligen ställa sig. Jag är rätt ofta inne och kikar på nätupplagan av tidningen Dagen (hittar för övrigt sällan något vettigt) och tycker också den sk kristna tidningen mest gör reklam för sådant som vi inte finner i Guds Ord.

    Istället lyfter man fram katolicismen som något gott utan att som de som kristen tidningen borde göra: Vara Herrens röst med Bibeln som rättesnöre!

    Ser också att de har artiklar med församlingsbygge med företagstänkande, något som är helt uppåt väggarna galet! Men så är det väl, när man inte går med Gud bygger man själv något i egen kraft.

    Inget nytt under solen…

    • isaskar Says:

      ”Istället lyfter man fram katolicismen…”
      -Nu är det ju dock en tidning om Nyheter och Kyrka. Så det är väl i och för sig på sin plat, i så fal…
      Men det är lite lustigt just hur man överbetonar just det Katolska på ett konstigt och onaturligt sätt.
      Ungefär som Världen idag behandlade Ulf Ekman under de första åren…

  3. Andreas Frost Says:

    Vill också nämna Rick Warren i samband med församlingsbyggandet med världsligt företagstänkande.

    För den som vill läsa mer om detta ämne och bla Rick Warrens New Age influenser kan läsa mer här:

    http://www.vaknasverige.se/2010/10/14/ett-%E2%80%9Dunderbart%E2%80%9D-bedrageri-kapitel-1-bedragen-med-flit/

  4. tackYeShua Says:

    Det stod i Dagen att hans mormor vädjande att han inte skulle gifta sig med en katolik. Vad hände med ”Hedra din far och mor”😉

  5. tackYeShua Says:

    Zlatan är med i Dagen oxå och han är ju me katolik

  6. alert Says:

    Vi måste inse att världen verkligen är i den Ondes våld och att att satan sedan urminnes tider har sin plan att förföra världens människor och att utrota sann kristendom så att Lucifer, alltså han själv ska få vara gud!

    All media är i den ondes våld och hans mest användbara media är den som kallar sig kristen.

    • Anders Gunnarsson Says:

      Ja världen idag är ond och gårDagen är ond och ondast i världen är Kristi Kyrka som oförvanskat lärt att abort är fel och att omgifte inte är OK.

      Om man lyckats hålla fast detta i 2000 år, kanske man inte är genom ond. Och 2 miljarder människor kanske inte heller är genomonda…

    • isaskar Says:

      Alert,
      Man skall dock skilja på person och institution…

  7. Alex Says:

    Oj, nu blev jag förvånad! Är själv katolik och läser Dagen emellanåt, precis som många av mina katolska vänner. Att höra frikyrkliga fördöma kyrkan på detta sätt, och kalla den ond trodde jag var överspelat. Dagen verkar i alla fall ha insett att även de frikyrkliga har sina rötter i katolska kyrkan…

    • isaskar Says:

      Alex,
      Välkommen till Isaskar,

      ”Oj, nu blev jag förvånad!”
      –Det förvånar mig att du är förvånad… Att det råder oense mellan kristna i olika ”läger” som kommenterar här visar ju på tydligheten i detta.
      Men, förmodligen är du mest ironisk…🙂 precis som din trosbroder Gunnarsson.
      Vet inte om du läst hans blogg någon gång. Där kan du hitta tydliga raljeringar åt andra hållet, än det som du förvånar dig över hos de som kommenterat här.
      Här är några exempel hur det kan låta hos honom:
      -Vill du definitivt slösa tid -så tala Tro med en protestant!
      -Protestantism är en villolära… ett kätterskt system, undermåligt i tro kunskap och logik!
      …För att senare återupprepa:
      -Protestantism är en villorära -Plain & Simple! Den prisar okunskap

      Så, fördomar finns var du helst är öppen för att upptäcka dem…

      Men det var knappast vad denna blogpost handlade om, i och för sig….

      • Anders Gunnarsson Says:

        Isaskar…

        Nu var det en video som du citerar, inte mig. Jag skulle inte säga som Michael Voris, men själva dialogen är kul i all sin krasshet…

        Har du sett videon så är hela dess poäng att fördomarna om oss är så djupa att det inte ens går att diskutera med ”vissa” protestanter. Jag kan inte annat än att hålla med… Erevna-Christian och Lennart Svensson är typiska antikatoliker som inte kan ens sätta sig in i vad vi tror. De hatar vad de tror att vi tror.

        Själv kan jag nog redogöra för olika protestantismer ganska väl, och jag uppskattar många trosfränders sammanhang. Jag t.o.m. besöker dem. När var du i (katolska) Kyrkan sist? När diskuterade du med en katolik sist?

      • isaskar Says:

        ”Nu var det en video som du citerar, inte mig.”
        -Nej, jag kanske borde förtydliga att det var en för dig ”favorit i repris”

        ”Har du sett videon…”
        -Ja. Jag satt och väntade på att det skulle komma något avslut med glimten i ögat, men den vinken kom aldrig.

        ”…”vissa” protestanter”.
        -Nu var det ju ”protestantismen” han diskuterade.

        ”Erevna-Christian och Lennart Svensson är typiska antikatoliker som inte kan ens sätta sig in i vad vi tror.”
        -Det må så vara… men det framgår inte av din bloggpost. Så precis som Voris dömmer ut protestantismen som ”villolära” och visar den allt förakt som något som ”prisar okunskap”, så blir Alex inlägg lite komiskt.

        Ofta när man får ett hedersamt besök i kommentarsfältet från någon med katolsk bekännelse, så gör denne sig ofta till offer och menar att ”alla protestanter ensidigt fördömer oss katoliker”.
        Poängen var att visa att människor som Voris gör precis lika dant, och att vissa katoliker klassar det som favoriter som tåls att upprepas😉

        Hur rätt Voris än må ha i om många protestanters framtoning och okunskap, så var det inte det jag reagerade på.

      • Anders Gunnarsson Says:

        Michael är inte Guds störste humorist. Men humorn ligger i det absurda samtalet han hade haft. Det är tragikomiskt. Faktum är att jag träffat få glada antikatoliker; ofta är de bittra och trötta och grådaskiga…

        Själv älskar jag livet och klivet in i Kyrkans fulla gemenskap. Den mosaiska religionen kan säkert passa klä dig bättre än den revolutionära, militanta och egototalitära superkarismatiska frifrälsar-religionen.😉

        SÅ det är bättre att tillhöra en religion som startades av Gud, än någon som startades av en människa (även om det var Mose)…

      • isaskar Says:

        ”Men humorn ligger i det absurda samtalet han hade haft. ”
        -Det beror nog på om du är katolik eller inte. En ickekatolik skulle nog tycka det är översitteri och ett raljerande.

        ”antikatoliker; ofta är de bittra och trötta och grådaskiga…”
        -Jag tror nog att alla antimänniskor, oavsett vad man är anti mot, är bittra och trötta…

        ”SÅ det är bättre att tillhöra en religion som startades av Gud, än någon som startades av en människa (även om det var Mose)…”
        -Jag tror inte Mose startade något.
        Däremot strävar jag efter att leva i Abrahams tro. En tillit i löftet om sonen som föds genom ett mirakel vilket tillräknas mig rättfärdighet inför Gud… Sen börjar resten…

    • Anders Gunnarsson Says:

      Vänta bara till du får se Aletheia och Erevna. ”Det finns grader även i helvetet”…😉

      • isaskar Says:

        …är det inte så att det är varmare ju högre upp man kommer på eldslågan?
        Då borde de högmodiga som sträcker på sig få det hetare kring öronen, än de ödmjuka som bugar sig…🙂

      • Anders Gunnarsson Says:

        Det är därför vi bugar oss och knäfaller och biktar oss…😉

        De högfärdiga får ett fritt fall, när de är färdiga på sin höga höjd!

        De nödmjuka landar i nöd på den mjuka varma stranden, när de går över floden…

  8. Alex Says:

    Då jag är aktiv inom SUK, Sveriges Unga Katoliker, träffar jag emellanåt kristna av alla möjliga inriktingar, och de flesta unga jag träffat har en mer förlåtande syn oss kyrkor emellan. Men jag kan rekommendera en snabb titt på följande sida för att uppmärksamma hur saker ligger till:
    http://www.whostartedyourchurch.com/

    • isaskar Says:

      ”…de flesta unga jag träffat har en mer förlåtande syn oss kyrkor emellan.”
      -Det håller jag med om…

      ”http://www.whostartedyourchurch.com/”
      -Kul grej…
      Heh…
      Men i så fall har katolska kyrkan ändrats en hel del… i mina ögon.
      Jag skulle i så fall vilja lägga till:
      Moses – ca1500 BC – Guds Församling

Kommentera

