Sjalkonflikt…

Bara i Mellanöstern… eller?

Många av Isaskars läsare har stajlat sig med Israelsjalen:

Men nu ryter den palestinska myndighetern ifrån🙂 :

PA Angered by Israeli Keffiyeh
Palestinian Authority Minister of Culture Siham Barghouthi said Tuesday that his ministry is investigating what he called Israel’s theft of “Palestinian heritage.”

Detta intressanta uttalande ”stöld från den palestinska arvet”… har ju många bottnar.
Först och främst skall det ställas i ljuset av förra veckans märkliga påstående, att Rakels grav är en moské(på tal om arv….)

Sen till den uppenbara frågan. Palestinskt arv???

Innan 1948 hade alla i området palestinska pass… vare sig arab jude eller grek…
Har det någonsin funnits en palestinsk stat att ärva från?
Vad hette valutan?
Vad var nationalrätten?
Osv…

 

10 svar to “Sjalkonflikt…”

  1. Jonathan Ashauer Says:

    OM man vill stoppa ned huvudet i sanden som en struts (vilket De inte gör) och blunder för verkligheten kan man säga vad man vill om Israel hit och Israel dit. I en del människors ögon kan Israel gör vad som helst därför de är Guds utvalda! Strunt prat! Jag har till och med hört folk säger att ”vad kan man vänta sig? De är inte kristna än!”, vilket antar jag betyder om de dödar många oskyldiga palestinier med sina sulfur bombar, beskjuter dem med sina stridshelikoptrar, stridvagnar m.m. då är det ok. Om Palestinierna hade en armé som motsvarar Israels, då hade det varit intressant! Men det har de inte. Några raketer som de avfira då och då, slungor och stenar finns och sen……………..? Israel är en bit mark som tagits med våld från de som bodde där. Marken som döpts till Israel är befolkad av främst judar från över hela världen och dessa säger sig har rätt att göra så! Varför? Därför att på den mark bit finns en stad som heter Jerusalem. Jesualem säger dessa judar är deras stad. Men Jerusalem tillhör alla. Judar, Kristna och Muslimer. Människor (spelar ingen roll vilken religion de tillhör) som vill påstå att så inte är fallet hindrar Guds verk här på jorden. De vill inte att såret ska läkas, att det ska bli fred och frid bland människor. De ställer sig upp mot Gud och säger sig vet bättre.

    • Sam Says:

      ”Israel är en bit mark som tagits med våld från de som bodde där. ”
      Säg vilket land i europa eller världen där det inte stämmer. Nu är ju Israel på en plätt som FN har varit överens om att de ska ha. Man kan ju argumentera att de borde ha tyskland och tyskarna kunde fått bråka med palestinierna ett tag efter andra världskriget. Trots allt så har ju förlorarna i krig fått ge upp land. så inte tyskland.
      Se bara på gamla Svedalas historia. De finns många folkgrupper som skulle kunna göra anspråk på att Svedala varit deras en gång i tiden.
      Grundproblemet är nog att palestinierna, med terrorister i spetsen, vill utplåna Israel. Av vilken anledning? Som Geraldo sa : How do you negotiate with them? (Palestinierna)
      Sam

    • isaskar Says:

      ”I en del människors ögon kan Israel gör vad som helst därför de är Guds utvalda! Strunt prat!”
      -det finns obotliga romantiker i alla läger… Men vad ändrar det?

    • lewanu Says:

      Jonathan är det så att du anser att schalen inte får förändras och ha Davidsstjärnor? Jag är jätteglad för detta för äntligen kan jag ha på mig en sådan utan att behöva tänka på Arafat.
      Jag skulle aldrig kunna ha på mig en sådan annars som automatiskt skulle förmedla antisemitism som Palestina schalen faktiskt gör.
      Sen tycker jag att det är märkligt påstående att Jerusalem skulle tillhöra Judar, Kristna och Muslimer precis som om detta är tre olika folkgrupper. Judar vet jag vad det är men kristna är väl en religion och även muslimer?
      Jerusalem tillhör Israel senast jag tittade på kartan, och så är det antingen vi gillar det eller inte. Personligen gillar jag det🙂 och när jag var i Jerusalem för ett par måndader sen så träffade jag en massa olika människor från olika länder och de tillhörde också olika religioner som Judendomen, Kristendomen och Islam.
      Men att äga en stad för att man har en viss religion,, det tycker jag är ett mycket märkligt sätt att tänka.

  2. gunnel62 Says:

    Fredsriket har/kan vi inte skapa hur gärna vi än vill.

    och jag tror inte att israelerna vill bli ”kristna” i vår mening.

    Det är fortfarande så att Landet och Staden är Guds. Det står oxå i Guds

    Ord att i den sista tiden innan Jesus kommer, ska många försöka lyfta

    frågan om Jerusalem, och göra efter sina egna tankar och de kommer att

    sarga sig. Vi ska be om Fred och Välsignelse över Israel och Jerusalem

    och vi år Frid och Välsignelse i våra hjärtan och Liv

  3. STELLA Says:

    Jag tycker den sjalen är jätte fin. Den gör också ett bra intryck i det antisemitiska Sverige av idag. Hade jag haft råd hade jag köpt den själv. Istället bär jag min Davidsstjärna runt halsen varje dag för att visa att jag inte är rädd för Islam eller kristna som numera INTE VÅGAR STÅ FÖR VAD BIBELN LÄR.

  4. adamD Says:

    Har min på mig för tillfället😉

Kommentera

