Höstens duell!??! :-)

Ni har väl inte glömt den spännande duellen på söndag i Uppsala?

8 svar to “Höstens duell!??! :-)”

  1. Andreas Frost Says:

    Ett underbart ställe är Hebreerbrevet 1:1-14. Där finns flera härliga sanningar. Tar några av verserna här:

    Heb 1:5 Till vilken av änglarna har Gud någonsin sagt: Du är min Son, jag har i dag fött dig? Eller: Jag skall vara hans Fader, och han skall vara min Son?
    Heb 1:6 Och när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han också: Alla Guds änglar skall tillbe honom.
    Heb 1:7 Om änglarna säger han: Han gör sina änglar till vindar och sina tjänare till eldslågor.
    Heb 1:8 Men om Sonen säger han: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är ditt rikes spira.
    Heb 1:9 Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder.

    ”Men om Sonen säger han: Gud, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är ditt rikes spira.” – WOW!

    • Lilian Says:

      Andreas, jag förstår med utgångsläge från ditt inlägg att du är en av alla oss som kommer att uppskatta denna debatten väldigt mycket.
      Tänk att den äntligen blivit av!!
      Så länge som det har eftersökts någon som har ”vågat” ta debatten med Stefan Ketriel Blad. Jag beundrar Stefan Gustavsson som ska debattera som förespråkare för en hopplös ståndpunkt.
      Inte bara hopplös, bibellös också😉
      Tex Heb 1:6 som du citerar, vem är det som Alla Guds änglar ska tillbe, sonen eller Gud? Hashem eller Yeshua? Du utgår nog ifrån att det är Yeshua men jag tror att det är Hashem för det är omöjligt att Guds änglar skulle tillbe någon annan än Gud själv. Hade de velat göra det hade de varit med i den gruppen som var med Lucifer i hans fall, de ville ju tillbe någon annan än Gud själv, de ville tillbe Lucifer, en ängel.
      Det är ganska självklart att det är Gud som tillbes av änglarna i glädje över att han har sänt sin enfödde son till oss.
      Så utgår jag ifrån att du vet att ordet som översatts till Gud i NT är Elohim och att du vet att Elohim inte är ett namn på Hashem, Fadern utan är en titel på någon som har makt, alltså kan även änglar eller människor finnas bakom ordet Elohim.
      Därför kan du lika väl läsa texten
      Heb 1:8 Men om Sonen säger han: Elohim, din tron står i evigheters evighet, och rättens spira är ditt rikes spira.
      Men som sagt var, allt detta kommer Stefan att kunna förklara på ett ypperligt sätt är jag säker på och verkligen peka på vad skriften säger.

  2. Missa inte debatten nu på söndag! Says:

    […] Länkar: http://aletheia.se/2010/11/09/blev-gud-manniska-eller-blir-en-manniska-gud/ https://isaskar.wordpress.com/2010/11/10/hostens-duell/ […]

  3. tackYeShua Says:

    Ungefär som i Nicea 325
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Första_konciliet_i_Nicaea

  4. isaskar Says:

    Jag tror Stefan vinner…

  5. Debora Says:

    Yeshua har redan vunnit segern men kommer kristenheten i Sverige krypa till korset nu, på riktigt? Det är tyvärr tveksamt. Bara den sanningssökande finner sanningen och tom religion är tung att flytta på.
    Orkar vi bära lasset? Det gör jag.

Kommentera

