Jakob, stenen och stegen

Jakob, den stora (före)bilden för en andefylld troende.

Efter den stora familjekrisen flyr han. Men, efter en natt med huvudet på en sten blir han förvandlad.

Vad kan det ge oss?

Bibeltankar från 1 Mos 28:10-32:3 (Vayetze- Och han lämnade)

Jakob är på rymmen. Han lämnar Beer -Sheva för att gå till Haran.
Det visar sig att han inte gav sig av särskilt väl förberedd, förutom sandaler och sin stav.
När kvällen kom hade han varken liggunderlag eller någon kudde. Han tog en sten som kudde och hade fötterna på marken.

Den natten har han en dröm som fick honom att tappa hakan.

Han såg en stege vara rest på jorden. Den nådde ända upp till himlen och Guds änglar steg upp och ner på den. Och se, HERREN stod ovanför den och sade: ”Jag är HERREN, din fader Abrahams Gud och Isaks Gud. Det land där du ligger skall jag ge åt dig och dina efterkommande. Din avkomma skall bli som stoftet på jorden och du skall utbreda dig åt väster och öster, norr och söder, och genom dig och din avkomma skall alla folkslag på jorden bli välsignade. Och se, jag är med dig och skall bevara dig vart du än går, och jag skall föra dig tillbaka till detta land. Jag skall inte överge dig intill dess att jag har gjort vad jag har lovat dig.” (1 Mos 28:12-14)

Hans respons var:

När Jakob vaknade upp ur sömnen, sade han: ”HERREN är verkligen på denna plats och jag visste det inte.” Han greps av fruktan och sade: ”Hur helig är inte denna plats! Det måste vara Guds boning, ja, här är himlens port. Tidigt på morgonen steg Jakob upp, och han tog stenen som han hade vilat sig mot och reste den till en stod och göt olja över den.” (1 Mos 28:16-18)

Depp

Jakob måste ha känt sig rätt deppig när han lämnade sin familj. Inte nog med att hans mamma och pappa bett honom fly. Hans egen bror var ute efter att döda honom. Han lämnade tryggheten och gav sig av ut i ovissheten utan egentligen några redskap.
När mörkret kom lade hann sig utmattad ner. Hans huvud vilade på en sten.

Ordet sten är en sammansättning av de hebreiska orden far och son, eben.
Där fick han en himmelsk upplevelse. På den platsen fick han ta del av de himmelska löften som gavs Jakob.

Dagen därpå gick han stärkt vidare. Fortfarande ”naken” men styrkt med sin farfar Abrahams tillit/tro. En tillit på löftena från Gud.

Pepp

Mång gånger kan vi hamna i situationer som fått oss att lämna ”Ber-Sheva”, något i stil med källan för sjufaldig ed på Hebreiska…
…för att vara på väg till ”Haran”, ett upptorkat ställe .
Inte känner vi att vi har redskap för att hantera det heller.

Om vi lägger våra liv i vilan på platsen där vi kan möta Sonen som uppenbarar Fadern…

Vi kommer ihåg Han som sa:

Jag och Fadern är ett. (Joh 10:30)

…platsen där änglarna går upp och ner (inte ner och upp). Notera att de går upp…
Har vi alltid änglar med oss?
När vi hamnar på denna speciella plats, öppnas dörren till Fadern och de går upp med våra böner… för att sedan komma tillbaka med svaret.
Där kan vi även ta del av anden(oljan) som utgjuts och gå därifrån stärkta i löftet att Herren kommer ta hand om oss.

På tal om att ta hand om.
Lägg märke till Jakobs ord:

Jakob gav ett löfte och sade: ”Om Gud är med mig och bevarar mig under den resa som jag nu gör och ger mig bröd att äta och kläder att ta på mig… (1 Mos 28:20)

Ordet ”Om” kan även översättas med när…
Så, hur får vi bröd? Jo, vi får arbeta med marken, så och skörda.
Varför får vi kläder?  Ja, för att Adam & Eva syndade.

När vi återkommer till Fadern via Sonen sker en upprättelseprocess.
Vi minns även dessa ord:

Gör er inte bekymmer för ert liv, vad ni skall äta eller dricka, inte heller för er kropp, vad ni skall klä er med.
Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? Efter allt detta söker hedningarna…(Matt 26:25, 31-32)

Ett Guds barn behöver inte oroa sig för dessa saker… Det hör hedningarna till…
Det är därför Gud inte ser oss som hedningar längre…

Med tanke på att Messias även identifierar sig vid tillfället då Jakob hade sin upplevelse, kan det styrka våra liv.

”Amen, amen säger jag er: Ni kommer att få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.” (Joh 1:51)

En gudsman är den som har huvudet i det himmelska, men fötterna på jorden…

Next step

Om vi tillåter oss att gräva lite mer i denna händelse så ser vi att ordet som används för denna plats i meningen…

”HERREN är verkligen på denna plats och jag visste det inte.” Han greps av fruktan och sade: ”Hur helig är inte denna plats! Det måste vara Guds boning, ja, här är himlens port. (v16-17)

…är Makom. Den andra gången ordet används, skrivs det i bestämd form. HaMakom.

Det är alltid intressant att titta på hur Gud har använt ord när han använde dem första gången i Skriften.
Ordet Makom hittar vi i Bibelns första kapitel.

Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats så att det torra blir synligt. (1 Mos 1:9)

Intressant är att det är flera beröringspunkter till vår lilla berättelse med Jakob.
Vatten(Ber-Sheva)
Torrt(Haran)
En plats(Makom)

Jakob är en fin bild på den andefyllda församlingen/Israel. (Abraham är Fadern, Isak Sonen)

Stora vatten är även en biblisk bild på nationerna.
Herren säger att vattnen(plural på Hebreiska) under himlen kommer samlas på en enda plats, på en Makom.
Jakob utbrister att detta är platseN, The Place, HaMakom.
Vad var det för plats. Jo när han vilade på uppenbarelsen om Fadern och Sonen som gav honom kontakt med det Himmelska och fick ta del av löftet som gav honom styrka att gå vidare ut i ovisshetens torra öken. En plats där oljan/Anden utgjuts och flyter ut och smörjer omgivningen…

Må vi alla finna denna underbara heliga plats, där Människosonen uppenbarar sig, i våra liv…

17 svar to “Jakob, stenen och stegen”

  1. sten på sten Says:

    Men rätt stor sannolikhet så är även denna plats det vi idag känner som tempelberget, dvs där Gud har haft och kommer att ha sin boning. För att komma till Haran från Bersheva måste man passera Jerusalem.

    • isaskar Says:

      Bra där.
      Det där är faktiskt många av de vise som tvistar om än idag. Man vet ju inte exakt.
      Original Beit Elohim (Betel) lär vara just Tempelberget… Där Guds Hus byggdes och skall återuppresas när det rytande Lejonet skrämmer livet ur våra fiender…
      Halleluja!!!

  2. Ari Kahn: Vayeitzei Says:

    […] https://isaskar.wordpress.com/2010/11/12/5708/ […]

  3. tackYeShua Says:

    Jag behöver sova på en sån plats

  4. Birgit Severin Forslund Says:

    Ändock tog det många år och mycken smärta och stora lidande innan Gud var färdig med Jakob.

    Så väl att Gud fullbordar det som han begynner. Fil.1:6

    Skönaste bilden av Jakob för mig är då han står inför Farao eller då han tog emot Josef ed angående begravningsplats ”böjd mot sängens huvudgärd” och straxt därefter välsignar Efraim och Manasse Josefs söner innan han gav upp andan.

    Här ser jag en störtskön bild av Jakob framför mig i anden.

    ”Min vandringstid har varit ett hundra trettio år. Få och onda hava mina levnadsår varit, de nå icke upp till antalet av mina fäders levnadsår under deras vandringstid”

    • isaskar Says:

      ”Ändock tog det många år och mycken smärta och stora lidande innan Gud var färdig med Jakob.”
      -Vilken tröst… Om Gud har tålamod med Jakob, har han det med mig… Det viktiga är att vi tillåter förändringsprocessen inledas i våra liv.

      ”Min vandringstid har varit ett hundra trettio år. Få och onda hava mina levnadsår varit, de nå icke upp till antalet av mina fäders levnadsår under deras vandringstid”
      -En av mina favoritversar i Bibeln. Vår tillvaro här och nu är bara en vandring, till något mycket bättre. Inget permanent ställe!!!

  5. Sam Says:

    ”Har vi alltid änglar med oss?
    Upp 1:1 talar om Yeshuas ängel.

  6. Viveka S. Says:

    Makom…

    Tänk vad mycket som försvinner i alla översättningar…

    Se, var Jakob först skulle gå när han återvände….till Makom!

    1Mo 30:25

    När Rakel hade fött Josef, sade Jakob till Laban: ”Låt mig fara. Jag vill bege mig hem till min bygd (Makom) och till mitt land.
    SFB)Svenska Folkbibeln

    And it cometh to pass, when Rachel hath borne Joseph, that Jacob saith unto Laban, `Send me away, and I go unto my place,(Makom) and to my land;
    (YLT)Youngs litteral translation

    Shavua Tov / God vecka
    Viveka

    • isaskar Says:

      Välkommen till Isaskar.
      Herren är cyklernas mästare!

      Precis som när vattnen samlades för att ge tillträde till landet… så skall vattnen/nationerna en dag ämna landet för att Jakobs hus skall återvända!!!

      • Sam Says:

        Yup
        Separation is the word. Det ord som översatts till helig på svenska.
        Separation från världen. Separation från synden.
        Separation, avskiljda till YHWH.
        Sam

  7. Haggaj Says:

    http://drybonesblog.blogspot.com/2010/11/lame-duck.html

  8. Birgit Severin Forslund Says:

    ”-Vilken tröst… Om Gud har tålamod med Jakob, har han det med mig… Det viktiga är att vi tillåter förändringsprocessen inledas i våra liv.”

    Själv har jag gjort det enkelt för mig genom att praktisera regelbundet Rom.12:1,2:

    ”Så förmanar jag nu eder, mina bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära edra kroppar till ett offer, som är levande, heligt och Gud behagligt, eder förnuftiga gudstjänst.

    Och skicken eder icke efter denna världen, utan förvandlen eder genom edert sinnes förnyelse, på det att I mån kunna pröva vad som är Guds goda, behagliga och fullkomliga vilja.”

  9. isaskar Says:

    ”Och skicken eder icke efter denna världen…”
    -Bra verser.
    Det påminner just om Jakob.
    Denna världen söker korruption och girigt överflöd. Jakob sökte mat för att äta, kläder att bära. Han krävde inte ett fullt skafferi eller en flådig garderob…

  10. Birgit Severin Forslund Says:

    ”Och skicken eder icke efter denna världen…”
    -Bra verser.
    ”Det påminner just om Jakob.”

    Exakt.Det gör så.

Kommentera

