Hanukkah och Josef

Just nu firas Tempelinvigningsfesten, eller Hanukkah, enligt de Bibliska datumen.
Är det relevant för dig? Vaddå tända ljus i fönstren?
Vad säger Jesus om det? Finns det en koppling till Josef?


Men, det är ju bara en judisk skröna? -Jaså?

Hanukkah är en otroligt härlig festhögtid som är jätterelevant för alla som läser Bibeln och tror på Gud.
Jesus själv hänvisar till berättelsen när han undervisar lärjungarna om den sista tiden, som kan läsas i Matterus brev kapitel 24.

Kortfattat så firas det för ”det stora miraklet som skedde i Templet” efter en tids krigande sinsemellan och med de grekiska trupperna.
Många av israelerna hade allt mer låtit sig influeras av den grekiska livsstilen och filosofin för att sakta och metodiskt lämna de Bibliska lärorna.
Till slut stod den grekiska ledaren och stoppade Gudstillbedjan på Templet och satte upp en staty av sig själv. En förödande styggelse enligt Jesus. (Matt 24:15)

En liten familj gjorde uppror och snart fanns en lite ”gerillagrupp” som besegrade den grekiska hären och bröt dess inflytande över Templet. Mackabéerna.

När Templet skulle återställas, renas och återinvigas så fanns inte olja så det räkte till Menorahn, ljusstaken.
Man tog vad man hade och det var då, sägs det, som Gud grep in och mirakulöst lät ljuset brinna i de åtta dagar det tog för att skaffa ny olja. Den brinnande lågan är tecknet på Guds härlighets närvaro. Gud var med dem, den lilla kvarlevan som inte ville kompromissa.

Sant eller inte, tvistar de lärde om, men att Jesus erkände och firade högtiden, vittnar lärjungarna och Bibeln om.

Menorahn i Templet är enligt Johannes bilden av den pånyttfödda församlingen.
Oljan är det som gör att lågan kan lysa och visa på dörren som leder in till Tronen där Fadern uppenbarar sig.
Om vi, som troende, tar och gör det vi klarar av, så kommer Gud övernaturlig fylla på med Anden så Guds närvaro finns i oss.
Då vi kan utföra det vi är kallade till att göra, att vara vittnen om Jesus som är vägen, dörren, till Gud.
Det är en av många många applikationer vi kan ta med oss när vi med det upphöjda ljuset tänder de övriga i fönstret, ut mot årets mörkaste nätter …

t

Jesus säger:

Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret. (Joh 12:46)

Det är inte för inte Ängeln kom till den unga tjejen med budskapet att hon skulle föda Guds Son, som skulle återupprätta församlingen och regera över den evinnerligen… just under denna tid…

Josef

Det finns en intressant koppling till Josef och berättelsen om Hanukkah.

Precis som under tiden då ”Hanukkah” utspelade sig så ser vi konflikten mellan bröderna. De var villiga att döda…
Josef hade dock ett större perspektiv. Han ville alltid sina bröders bästa. Han sökte alltid efter sina bröder.

Han[Josef] svarade: ”Jag söker efter mina bröder. Säg mig var de vaktar sin hjord. (1 Mos 37:16)

Han vet att han en dag kommer återförenas med bröderna. Det löftet hade han fått i sina drömmar och när det sker så prövas bröderna för ett sant omvänt/rent och övernaturligt omskuret hjärta.
När han  mötte sin broder Juda, såg han miraklet i honom. Flickan Tamars rättfärdighet var ett ljus som hade tänt en gnista i honom, vilket ledde till Bibelns första omnämnda syndabekännelse och omvändelse.
Hans omvändelse blev räddningen för hela Israel. (-Vad tillåter du Gud göra med din omvändelse? Vad kan den leda till?)
Det är då det brister för honom och han gråter av lycka när familjen/Israel upprättas.

Sann omvändelse är ett mirakel i en människas liv.

I Bibeln så liknas församlingen med både Templet och Israel.
Precis som i Josefs och Mackabéernas tid, kommer det den sista tiden upstå stridigheter mellan bröder och systrar i församlingen.

Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra. Många falska profeter skall träda fram och bedra många. (Matt 24:10-11)

Många kommer förena sig med denna tidens senaste trend, precis som det gjordes med den grekiska världsbilden.

Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror. (1 Tim 4:1)

Tillslut kommer Hannukahberättelsen återupprepas och Gudstillbejan åter förbjudas.

När ni då ser ‘förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats – den som läser detta bör noga lägga märke till det… (Matt 24:15)

Men både Josefs och Jesus längtan är att vi skall vända om och vända oss bort från sådant för att vi som en renad och återupprättad familj/församling triumfera.

Den lilla kvarleva som lever i omvändelse och ständigt tillåter sin olja fyllas på, vinner segern.

Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. (Matt 24:13)

Vi är den mänskliga manifestationen på Israels Tempel där Herrens låga brinner inom oss.

Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? (1 Kor 6:19)

Må vi vara, likt Josef, ett ljus där vi går fram, där vår enhet tillsammans bildar en ren och avskild plats där Guds mirakulösa närvaro kan manifesteras.

Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen… (Matt 5:16)

3 svar to “Hanukkah och Josef”

  1. lewanu Says:

    Intressant…. Jag kan också tillägga att det finns tankar om att det var på grund av att kriget drog ut så på tiden och lövhyddohögtiden blev så försenad det året att de firade den så fort de tagit tillbaka templet. Därav de åtta dagarna..

    Intressant att Jesus också pekar på det som du skrev ”När ni då ser ‘förödelsens styggelse’, som profeten Daniel talar om, stå på helig plats – den som läser detta bör noga lägga märke till det… (Matt 24:15)”

    Tror du att ett fysiskt tredje tempel kommer att byggas?

  2. tackYeShua Says:

    Bra jobbat Isaskar! Ryser när jag ser det här: http://www.youtube.com/watch?v=KHwVgI3Xn-I Har du tänkt på att det var exakt tre år som templet var nedstängt. Kan betyda något kanske

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: