Sneakyleaks

Så här i Wikileakstider, kommer här en liten Sneakyleak, där Isaskar tittar på ett dokument från en välkänd Pastor.

Ett av de många problemen med religiösa ledarskap är när makten går dem åt huvudet.
Nyligen fick jag ett brev skickat till mig där en av landets mest kända kyrkor skrämmer medlemmarna till lydnad.

Hur är det möjligt?

Det är inte för inte Bibeln använder bilden av herden som ledare för församlingen.
En trygg herde går före och flocken följer frivilligt efter.
Att gå i motvind är att föredra, då man slipper stanken från all skit som kommer med flocken…😉

Hur som helst… här är ett brev som kom till mig häromdagen.
Jag blev riktigt skrämd, utan att ens vara medlem.


Men, kära nån!!! Vem vill tillhöra ett sådant sammanhang??? (Tänk om du är nyfrälst!!??!) *svälj*

Det är var en stor ”respekterad” församling på Södermalm, där pastorn alltså använder skrämselteknik för att tillsynes få de kvarvarande medlemmarna att dela samt ställa sig bakom hans visioner och drömmar, de med G12.

Några tankar:

Vem är han att säga att Guds beskydd lämnar familjen om man inte skulle dela en lokal kyrkas dröm?
-Räknas inte längre tron och evangeliet?

Använder han skrämselpropaganda för att han är rädd, då kanske uppåt 60 medlemmar nyligen lämnat församlingen? En ond spiral?
-När en otrygg herde vänder sig om och höjer staven skingras flocken automatiskt.

Ett annat konstaterande är ju att när ett religiöst ledarskap skrämmer till tystnad och använder hotfull auktoritet, vågar man ju inte prata med dem för att begära utträde.
Så kanske medlemmarna även i tysthet smyga iväg för att fira gudstjänst hos andra församlingar….
-Oj då, hoppsan, det har visst också redan börjat hända…

Sen kan man ju undra om verkligen Guds Ande skulle väcka en rikskänd predikant för att ge ett sådant bisarrt budskap och bli kallad profet!!!
-Vakna upp!!!

Vad tänker ni?

41 svar to “Sneakyleaks”

  1. Sam Says:

    Jag säger :dream on buddy!
    2 Tess 2 talar om vad som händer om man överger kärleken till Sanningen:
    honom (den lag(TORAH)löse) som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under

    10och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.

    11Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen,

    12för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag i orättfärdigheten.”

    Man överger kärleken till Sanningen för …..vad?
    humanistiskt tänkande, logik, bondförnuft, street smarts, vad du vill utom Bibeln, speciellt då GT.

    Församlingarna behöver väckelse först.
    Sam

  2. Calle Says:

    Hej, jag tycker mig kunna känna igen den här retoriken från min förra kyrka, framförallt några år bakåt i tiden. Faktiskt hemskt att man skrämmer bröder och systrar på det här sättet. Men det mest tragiska är ju den gudsbild som de inblandade verkar ha. DHA är en gentleman, han har iaf aldrig tvingat sig på mig.
    Allt i guds rike bygger på frivillighet och glädje. Så länge det finns hot och krav kommer lagen ta bort de frön av glädje och frivillighet som finns. det blir kontraproduktivt. Tänk om de istället hade sagt: ”Vi har haft problem, och vi har säkert betett oss dumt, vi är ju inte mer än människor. Självklart har alla människor frihet att gå till vilken församling de vill, men självklart hoppas vi att ni ska trivas så bra här så att ni vill stanna hos oss.” Undrar vad som hade hänt då? troligen hade tillströmningen ökat pga den generösa kristliga attityden. Tyvärr så kan man spåra en fruktan (ev ekonomisk) i ovanstående brev. Börja lita på Gud istället, det är väl ändå han som bygger på huset?

    • isaskar Says:

      ”Men det mest tragiska är ju den gudsbild som de inblandade verkar ha. DHA är en gentleman, han har iaf aldrig tvingat sig på mig.”
      –Ja, man verkar ha gjort sin egen dröm till avgud, som skall beskydda ens familj… good grief!!!

  3. gunnel Says:

    Församlingen ska vara ens andliga hem, där man kan hämta styrka och kraft för vardagens bestyr. Där man i kärlek och gemenskap inger varandra mod och hopp…… och i Bön med Tacksägelse få upphöja Jesus och få lovsjunga Honom sm sitter på Tronen.
    Dessa onda herdar har förlorat fokus, det viktigaste är att de får synas/höras, om de lämnar andliga vrak efter livsvägen kommer inte dem vid…… Gud må hjälpa oss alla…… och ta till oss Bibelverserna som Sam lämnat till oss idag….. Var välsignade alla syskon på vägen

    • isaskar Says:

      ”Församlingen ska vara ens andliga hem, där man kan hämta styrka och kraft för vardagens bestyr.”
      –Precis… Borde inte”verksamheter” komma i andra hand…

  4. Monica Castañeda Segerström Says:

    Det här var ju väldigt intressant… Mina föräldrar (och några fler familjemedlemmar) tillhör dessa som valt att lämna denna församling. Efter 30 år i församlingen kände de inte längre igen sig.

    Men de har nu funnit en ny härlig församling där de kan fortsätta tjäna Gud http://mcastanedaseger.blogspot.com/2010/11/mary-pedro-castaneda.html

    Det viktiga är att folk hittar en ny församling! För det är ju inte som G12-ledaren Cesar Castellanos sa i höstas när han var på besök där, han sa att han hade hört om att folk nyligen hade lämnat församlingen och sedan nått i stil med att: ”folk som lämnar församlingen ruttnar och dör som avhuggna grenar…”

    Nej, folk som lämnar församlingen kan fortsätta växa vidare och tjäna Gud i en annan församling! Kristi kropp består av fler kyrkor än G12.

    • isaskar Says:

      Välkommen till Isaskar…

      ”Efter 30 år i församlingen kände de inte längre igen sig.”
      -Modigt? Religiöst maktmissbruk är bland det fräckaste som finns.

      ””folk som lämnar församlingen ruttnar och dör som avhuggna grenar…””
      -Hur vågar karln? Har han inte läst om ”att som man sår får man skörda?”
      Fast, han kanske menade att man ruttnar och dör bort från maktmissbruket och blir fria människor istället!🙂 (man kan ju hoppas)

      ”Kristi kropp består av fler kyrkor än G12.”
      -Hehe… tveklöst!!! Men, stackars kyrka om man ärligt inte tror det… vilket misslyckande de annars lever i, i så fall…

      • Monica Castañeda Segerström Says:

        Tack för välkomnandet!!!
        Väldigt bra skrivet blogginlägg för övrigt😉

      • isaskar Says:

        Jag var inne och tittade på länken du hänvisade till.
        Var inte din far pastor på Söder?

      • Monica Castañeda Segerström Says:

        Jo, han var assisterande pastor. Innan det var han pastor för de spansktalande. Och innan det assisterade han dåvarande pastorn för sp.talande, Ivar Svensson, i många år.

        Så, jo, han har varit en av pastorerna på Söder…

      • isaskar Says:

        Ajaj… står ni utanför Guds beskydd nu då??

      • Monica Castañeda Segerström Says:

        Hahaha, o nej!!!

        Gud beskyddar alla sina barn, och vi är fortfarande Guds barn. Men jag anser att man SKA vara i en församling, och det är vi allihop. Men det är inte Södermalmskyrkan. Och vi har inte någon ”G12-dröm” heller😉

        Faktum är att jag, mina bröder och mina föräldrar är med i tre olika församlingar – och vi är alla välsignade och beskyddade🙂

      • isaskar Says:

        ”Gud beskyddar alla sina barn, och vi är fortfarande Guds barn.”
        -Puh, vilken tur…😉

        ”Men jag anser att man SKA vara i en församling, och det är vi allihop. Men det är inte Södermalmskyrkan. Och vi har inte någon ”G12-dröm” heller…”
        -Vad sa pastorn när din far gick vidare? Enligt honom står ni väl utanför Guds plan, om man får tro brevet?

      • Monica Castañeda Segerström Says:

        Ja, det är nog bäst jag inte skriver nått mer här😉

        Jag kan säga att pastorn inte har pratat något mer med min far sedan de lämnade Södermalm.

        End of discussion – säger jag med ett stort leende och vill avsluta på bästa sätt🙂

      • isaskar Says:

        ”Jag kan säga att pastorn inte har pratat något mer med min far sedan de lämnade Södermalm.”
        –Han kanske skäms… och inte vågar se honom i ögonen!
        Gott att han gått vidare och inte lät sig lämna tron och Guds församling….

        ”…säger jag med ett stort leende och vill avsluta på bästa sätt”🙂 All heder!

  5. Sam Says:

    Konstigt att när det går på tok har vi så svårt att titta i spegeln.
    Kanske man missat nåt och det blir som Gamaliel sa:
    ”Befatten eder icke med dessa män, utan låten dem vara; ty skulle detta vara ett rådslag eller ett verk av människor, så kommer det att slås ned;

    39men är det av Gud, så kunnen I icke slå ned dessa män. Sen till, att I icke mån befinnas strida mot Gud själv.”
    Sam

  6. Debora Says:

    Det märks verkligen att vi lever i den sista tiden. Men det hade aldrig behövt bli så här illa om man han varit Gud trogen istället för sin pastor.
    Tänk om man la ner lika mycket energi för att läsa Bibeln som att fixa proffsiga konserter eller coola konferenser.
    Vi tror att vi är så andliga men vi känner inte Herren. Det är ju inte alls bara i den församlingen man tappat greppet. Det smyger sig på i alla samfund, i Pingst eller i Svenska missions förbundet.
    Den troende som läser Bibeln kommer inte att låta sig luras, den pastor som förkunnar Gud istället för att prata om sin själv kommmer att rädda både sig själv och sin församling, resten kommmer att gå under…

  7. tackYeShua Says:

    Hittade en cool artikel. Har inte så mycket med Sneakyleaks att göra. Gruvarbetare som satt fast. Kul siffror. 700 meter ned. 33 st. Matreserv för 2 dagar. Instängda 17 dygn. Överlevde pga disciplin och tro. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/disciplin-och-tro-raddning-i-gruvan_5779329.svd

  8. isaskar Says:

    ”Men det hade aldrig behövt bli så här illa om man han varit Gud trogen istället för sin pastor.”
    —Ja, där ligger en hårfin balans för båda parter.
    Man skall hantera sin överhet med respekt, men det går åt båda hållen.
    Att ”hota” och skrämma till lydnad har ju aldrig fungerat, så varför ens börja med sådant…

  9. micael benavi Says:

    Troligen har den s.k profeten (som kontaktat församlingen) en inplanerad predikohelg hos dem. Han vill bara försäkra sig om att de kan betala hans rockstjärnegage och hans hotellnätter för 5000:-/natt.

    Skulle var intressant att höra den s.k.profetens kollektpredikan.

    ”Nu skall vi läsa något från GT, ni vet den där delen före NT, Jesus har upphävt allt i GT förrutom detta: För fullt tionde till förrådshuset……
    Jag är förrådshuset! Ursäkta jag sade fel, jag menade Församlingen är förrådshuset!, du skall inte stjäla från Gud o.s.v”

    Nåd och Frid
    Micael

  10. isaskar Says:

    ”Profeten” är en mycket karismatisk pastor i en mindre församling, men ofta anlitad i olika konferenssammanhang.
    Han är inte direkt känd för flärd och lyx, men just denna incident tycker jag är mycket märklig.
    Jag vet inget om just kollektpredikan…

    Det otroliga med brevet är hur pastorn på Söder väljer att använda ”synen” för att skrämma sina medlemmar.

    • micael benavi Says:

      ”Att gå utanför guds beskydd” om man lämnar församlingen är en retorik jag hört både från en s.k. trosförsamling och från en pingstförsamling.

      Det har tyvärr varit vanlig skrämselpropaganda, i frifräsarsammanhang.

      Tydligen lever tillvägagångssättet kvar.

      Idag får vi hoppas att de vanliga bänknötarna inte är så lättlurade.

      Var frimodiga! Res på er! Gå därifrån.

      Eller varför inte?!
      Ta pastorerna i örat och säg: Med sådana hot är du inte lämplig att vara vår herde.

      Micael Benavi

      • isaskar Says:

        ”Det har tyvärr varit vanlig skrämselpropaganda, i frifräsarsammanhang.”
        -Och det verkar vara på väg tillbaka… Tragiskt!!!

        ”Ta pastorerna i örat och säg: Med sådana hot är du inte lämplig att vara vår herde.”
        -Hehe… Där sa du något!🙂

  11. STRUTSEN Says:

    Det börjar bli riktigt obekvämt för en sån som mig.
    (Mina religiösa känslor har blivit sårade.)

    • isaskar Says:

      Strutsteologi är inte min melodi!!!
      (Jag tror det var Ekman som drog det på ett möte en gång… jag höll på att trycka en tröja med citatet.🙂 )

  12. Björn Says:

    Min första fråga är om du har kontaktat församlingen vars medlemsbrev du publicerat delar utav, för att ge dom (ledarskapet) möjlighet att bemöta det du nu publicerat på din blogg? Jag får intrycket av att du inte gjort det.

    Jag utgår från att varken du eller någon annan som (hittills) kommenterat var med på det mötet samt att ingen heller är med i församlingen.

    Min andra fråga: Vad är syftet med att publicera delar av detta brev, som egentligen är ägnat åt församlingens medlemmar? (eftersom du själv nämner att du fick brevet tillskickat dig så utgår jag ifrån att du inte är medlem själv i den församlingen och egentligen inte heller följt arbetet och vad som sker där i övrigt.)

    Jag kan hålla med om att både predikan den söndagen (10/10 2010) och referatet kan ge intrycket av att församlingen använder sig av ord och undervisning som skapar fruktan (vilket, i sak, är osunt). Jag anser samtidigt att det är fel att ta endast en (1) text, dra den ut ur sitt sammanhang och utan att själv ha varit med på det omnämnda mötet och inte heller ha tagit del av det pågående arbetet i den församlingen, göra ganska grova anklagelser. För kan det inte vara så att det finns mer kring exempelvis en sådan här sak än bara den text du publicerat? Sett i sitt sammanhang kanske det inte är fullt så fruktansvärt som du (och andra) gärna vill framställa det som.

    mvh
    Björn

    • isaskar Says:

      Korrekt att jag inte var på mötet…
      Jag har flertalet vänner som både är med och lämnat, just på grund av bland annat atmosfären och att de känner olustig fruktan.

      Sen att ställa frågor anser inte jag att vara samma sak som grova anklagelser.

      ”Sett i sitt sammanhang kanske det inte är fullt så fruktansvärt som du (och andra) gärna vill framställa det som.”
      – De som du nämner som ”andra” var där och kände det så fruktansvärt som det framställts.

      • Björn Says:

        Tack för ditt bemötande av mitt inlägg. Jag önskar dock svar på mina två frågor. Om du inte vill publicera det på din blogg kanske du kan skicka det i mail?

        mvh
        Björn

      • isaskar Says:

        Vet inte om det är detta du menar:
        -Jag har varit i kontakt med församlingen. Men inte ledningen, om det är det du menar.

        -Jag har följt arbetet på distans en del. Så frågan jag ställer är: Hur kan det gå så?

      • Björn Says:

        Tack för svar, dock kvarstår frågan om vilket syftet är med publiceringen. Särskilt relevant är frågan eftersom du inte kontaktat ledningen med anledning av dina frågor, inte heller verkar det som att du på riktigt tagit hänsyn till händelser i församlingen. Hade man t.ex. besökt hemsidan under hösten och där läst att församlingens pastorer förlorade sin dotter hade man kanske, med lite sunt förnuft, kunnat förstå/tänka sig in i andra människors situation/tagit hänsyn till att sådana händelser kan spela in i hur man som människa sedan hanterar sin omgivning, t.ex. det omnämnda mötet som ju faktiskt ägde rum efter deras dotters bortgång (det kanske t.o.m. kan vara så att detta, att förlora sitt barn, kan påverka, rätt eller fel, hur man uppfattar en besökande förkunnares predikan, och att man då kanske hellre hittar sådant i ex. en specifik undervisning/förkunnelse som på något sätt kanske hjälper en i arbetet med att samtidigt leda en församling).
        Man kan så klart fortsätta diskutera huruvida detta stämmer, om detta (att förlora sitt barn) i slutändan ska påverka hur man leder en församling osv men jag väljer just nu att stanna vid detta. Jag menar heller inte att fördumma eller vara dryg mot varken dig i ditt blogginlägg eller någon annan som gett sina kommentarer.
        Däremot tror jag att det är viktigt att man försöker skapa sig en bild av verkligheten, som knappast kan byggas på enbart ovannämnda medlemsbrev eller att följa ett arbete på distans.

        mvh
        Björn

      • isaskar Says:

        Hej igen Björn,
        Ledsen att det tar lite tid att svara.
        Jag har begränsad tid att sitta vid datorn…

        En kyrka bör ha ett ledarskap som borde ha stöttat upp pastorn och inte utsatt honom för denna situation så att detta brev kom ut. Man borde, som du säger, tagit hänsyn till den fruktansvärda familjesituationen och avrått honom från att ha skickat ut det… OM det nu inte är så som det står ändå är församlingens syn: att den som inte delar kyrkans dröm inte bara skiljs från Guds beskydd, utan även dennes familjs. För det är ju ändå så många medlemmar uppfattat det.
        Fast, missade man det, ifall det är så att detta inte är synen, så skulle det kunna skickats ut en rättelse för de medlemmar som reagerat…

        Syftet med publiceringen?
        -De frågeställningarna som ställs i inlägget.

  13. Debora Says:

    Björn: Det är inte bara i den församlingen som detta brev handlar om som det står illa till i. Problemet är att en obiblisk ointresserad diktatorisk pastor kan göra vad som helst och komma undan med det. Så länge som ingen vågar/vill vara den som börjar bråka/vara biblisk i alla de olika frågor som rör en församling och dess ledning.
    Därför var det jätte bra att Isaskar- publicerade/ville vara en profet- detta brev.

    • Björn Says:

      Förlåt, men förstår jag dig rätt att du anser att pastorn i den aktuella församlingen är obiblisk, ointresserad och diktatorisk? Vilka belägg har du för att denna pastor ”kan göra vad som helst och komma undan med det”?
      Om jag förstod dig rätt anser du även att ”Isaskar” handlade profetiskt som publicerade detta brev. Om man nu anser att en församlings pastorer handlat fel så tycker jag snarare att det rimmar illa med hur Jesus sa att vi skulle handla om vi ser en broder göra fel/synda (i vart fall inbegrep det inte i Jesu ord att det första man ska göra är att presentera felet för hela världen).

      Mvh
      Björn

  14. Debora Says:

    Får jag vara en Sneakeleaksare?
    Det påstås numera att 1600 personer har blivit frälsta i Lerum. Jag tror lika lite på det som på Alingsås P-kyrkas Gåva till stan.
    Läs själva:
    Til nå har over 1600 mennesker bedt frelsesbønnen med oss under Evangeliseringskonferansen i Floda, og jeg regner med at tallet vil stige, sier Tore Kransberg.
    I går var vi utenfor skoleområdet ved et gymnas og stanset ungdommer. I løpet av 20 – 30 minutter ba vi frelsesbønn med 60- 70 ungdommer. Bjørn Erik fikk selv be med 15 av dem i løpet av 30 min.
    Jack Peterson ba til frelse med 30 personer på busser og sporvogner på ca. 30 min sier Kransberg.
    http://www.visjonnorge.com/index.php?sideID=587636&ledd2=0&ledd1=

    Borde inte nåt av detta märkas när man bor här?
    Hur är möjligt att studera Skriften, låta omvända sig och gå med i en församling på 20 min.?

  15. Sam Says:

    ”Hur är möjligt att studera Skriften, låta omvända sig och gå med i en församling på 20 min.?

    Väldigt relevant fråga.Var finns de som, likt Paulus, arbetar med fruktan och bävan på sin frälsning?
    Det du citerar liknar mest McChurch.
    Sam

  16. Classe Says:

    Hej Isaskar och tack för ditt inlägg! Jag har varit med en hel del på Söder tills för några år sedan och jag var tvungen att lämna pga av all galenskap som pågick… Jag har berättat exakt varför jag lämnade till min cellgruppsledare och även försökt att få till en träff med pastorerna… Jag har ingenting mot någon person på Söder, speciellt inte pastorerna som är riktiga underbara Jesus människor, men G 12 Visionen och dess tillvägagångssätt är det mest olustiga jag stött på i hela mitt liv… Brevet här ovan är ju rena söndagsskolan mot det jag sett hört och varit med om… Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men jag vill inte göra ner församlingen för mycket, hoppas att dom vaknar upp snart och lämnar Castellanos sekt, för det är många som mår dåligt och far illa av hans drömmar och visioner…

    • isaskar Says:

      Välkommen till Isaskar Classe,
      ”…men G 12 Visionen”
      -När en religiös ledare gömmer sig eller skaffar sin identitet i ett program, agenda eller samfund blir det förr eller senare problem. För att inte tappa ansiktet görs ofta många ovisa utfall, tystnader eller så gör man sig oanträffbar…

  17. Classe Says:

    Jag är helt för att låta mig användas av Gud för att vinna människor till Hans rike och sen betjäna dom i kärlek, respekt och ödmjukhet tills dom är rotade och grundade i Jesus och Skriften… Så så långt är jag med på tåget… Men jag kan inte finna i Bibeln att detta ska göras med en vis metod, strategi eller tillvägagångssätt.. Speciellt inte med ett som liknar ett Andligt pyramidspel med människor som trofeer.. Sen att det sitter en ledare i toppen som anser sig vara språkrör för Gud med utombibliska uppenbarelser gör ju inte att det hela känns mera stabilt och tryggt direkt… Jag vill följa Bibelns Jesus och inte en människas drömmar och visioner… Visst kan Gud ge en person en dröm och vision för hans liv, men kommer den människan och vill att jag ska underordna mig hans dröm så vill jag först ha rätten att checka av det mot skriften och prata igenom saken med Stor Pappa innan jag ber in saker i mitt hjärta och kastar in mig helhjärtat i arbetet… Sen så tycker jag att det är olustigt att stora delar av Frikyrkan idag så snabbt kan anamma ett protestantiskt påvedöme… Bibeltroende Kristna, pånyttfödda människor??? Jesus är vårt huvud och vi kan alla höra Anden inom oss och vi har skriften som rättesnöre och vägledare… Behöver vi verkligen mellanhänder??? Så jag säger Ja och Amen för att vara ett verktyg i Guds hand så att människor får chansen att höra om Honom.. Men nej tack till att ha någon form av taktik och baktankar när jag träffar folk att jag ska värva dom till sektliknande verksamhet som binder upp dom i religiös lagiskhet… Jesus kom för att sätta människor fria… Frihet, glädje, gemenskap och kärlek i den Helige Ande = ja tack… Maktmissbruk, kontroll och manipulation i Guds namn nej tack… Enkel matematik… Personligen så tycker jag att det är dags att Guds barn vaknar upp, reser på sig och skakar av sig dom religiösa oken, då kanske vi på nytt kan få se ljuset i Hans ansikte stråla fram och det tror jag att världen och dom o frälsta finner mycket mera attraktivt än något hokus pokus från Bogota hur många dom än lyckas samla… Mängden människor är inget som imponerar på mi… Scientologerna och Jehovasvittnen har ochså massa männsikor i sina led det är inget som avgör hurvida det är från Gud eller inte… jag tittar efter frukten och jag har smakat G 12 och jag spottar definitivt ut smörjan som är direkt oätligt… Jag har nu bytt kost och tuggar gladligen i mig det rena Guds Ordet igen och det ger rikligt med energi och kraft och framför allt håller det för att stå på när det stormar och inte trycker det ner mig heller utan bygger upp… Thats that från mig var välsignade bröder och systrar och jag ber och hoppas att ni inte ska behövas snärjas in i något religiöst maktmissbruk…

    • isaskar Says:

      ”…Sen att det sitter en ledare i toppen som anser sig vara språkrör för Gud”
      -Ju mer toppstyrt ett sammanhang blir, desto mer splittring och olycka kommer allt närmare denna gruppering.
      När detta upptäcks vill man som sagt inte tappa ansiktet så då kommer de förtäckta hoten och det blir snart syndigt att inte stötta det som ledaren investerat i.
      Det är bara att lyssna så hörs det överallt idag.

      Tack för din input…

Kommentera

