En fight kyrkan inte kommer vinna?

Jag läste i Världen idag att många skolor rent ut sagt s**ter i kyrkor och krubbor till jul. Något som blir allt vanligare i hela samhället.
Även Dagen skriver om kampen.

Personligen blir jag inte ett dugg förvånad.
För, ärligt, vad har Jul med Bibeln att göra. Inte någonting.
Alla, förutom kyrkans tradition trogna, drar ju kopplingen mellan Jesu födelse och slutet av december.
Alla vet ju ändå att Jesus inte föddes där och då.

Då julen till och med firades långt före det att Jesus föddes, så är inte resonemanget och frågan så svårt att förstå, utan faktiskt rättvis:
-Varför skall vi till en kyrka, bara för att det är jul? De ”kristna inslagen” är ju bara ändå en efterkonstruktion.

(Jag kan däremot förstå de som tycker att det är tråkigt att kristen tradition marginaliseras… men det är ju inte så konstigt när man satt sina förtäcken på något som inte har en koppling till sin Skrift och ursprung?
Jag kan till och med uppskatta och värdesätta att Bibeln läses mycket och ofta med människor som annars kanske inte har den vanan.)

Men, frågan är ändå om det inte är så, att kopplingen mellan Julen till Jesu födelse är en fight kyrkan inte kommer vinna…???!?

Bibeln erbjuder ju ändå relevanta högtider och datum där  man firar att Gud tar sin boning bland människan. Varför inte börja där, så man har några bra trovärdiga argument att komma med, för att försvara varför man firar och gör det man gör.

Som artikeln säger:
”Julen är en av landets viktigaste kristna traditioner…” så kan man ju undra om det inte är dags att vi kanske justerar till något bättre vi kan backa upp från vår Bibel.

Dessutom tänker jag så här.
Om Jesus är den viktigaste personen i mitt liv, så varför inte fira Honom när han föddes?
Jag skulle dessutom tycka det vore märkligt om min hustru började fira mig på en av hennes före detta pojkvänners födelsedagar… men det är ju bara min tanke i och för sig….

För övrigt så lärde jag mig själv under en kurs på Livets Ords Universitet från läroboken som användes att det var romerska soldater som tog med sig traditionen hem med sina fruar de skaffat sig under sin tjänsgöring i det Babylonska riket. Men då var barnet solguden som föddes… (kopplingen till vintersolståndet)
Snopet va?

För den som vill veta vad som ligger bakom julen, så har bloggaren margalit gjort ytterligare en kort sammanfattning här.

19 svar to “En fight kyrkan inte kommer vinna?”

  1. Anders Gunnarsson Says:

    Julen kanske firas för att Gud blev människa. Men jag kan ha fel, då jag bara är en skit under babelonierit!😉

  2. tackYeShua Says:

    ”Jag skulle dessutom tycka det vore märkligt om min hustru började fira mig på en av hennes före detta pojkvänners födelsedagar… men det är ju bara min tanke i och för sig….”

    Jag gillar den tanken. Eller om man firade sin frus födelsedag på sitt ex födelsedag, (för att få tjejer att känna hur det känns). Inte så kul

  3. Sam Says:

    Man behöver inte vara så gammal för att inse att logiken i kyrkans undervisning missar Skriften en hel del.
    Kanske det är där som trovärdigheten för kyrkan har börjat få sprickor i grunden och man tappar besökare, intresserade åhörare?
    Sam

    • Anders Gunnarsson Says:

      You wish!

    • isaskar Says:

      ”Man behöver inte vara så gammal för att inse att logiken i kyrkans undervisning missar Skriften en hel del.”
      -Jag tror det kan bero på att många, inte alla, inte anser det är någon skillnad på skrift och tradition.

      ”Kanske det är där som trovärdigheten för kyrkan har börjat få sprickor i grunden och man tappar besökare, intresserade åhörare”
      -Jo, lyssnar man på människor utanför kyrkorna, så görs det mycket narr av dess läror som inte stämmer. Fast, tyvärr, så slås dövörat till.
      Det är därför det också finns många som samlas utanför kyrkorummen som har en levande, brinnande tro för bön, samtal och Bibelläsning.

      • Sam Says:

        ”Fast, tyvärr, så slås dövörat till.”
        Vanvett definieras ju som att göra samma sak igen och förvänta ett annat resultat.
        ”Det är därför det också finns många som samlas utanför kyrkorummen som har en levande, brinnande tro för bön, samtal och Bibelläsning.”
        Vi stämmer in på den beskrivningen.
        Det finns inget alternativ när man blir utslängd för att man inte vill fira jul och man ordar för Sabbat på sjunde dagenn
        Sam

      • isaskar Says:

        ”Det finns inget alternativ när man blir utslängd för att man inte vill fira jul och man ordar för Sabbat på sjunde dagen…”
        -Även om man inte väljer Sabbat eller hoppa över julfirandet, så är det allt färre som känner sig hemma i kyrkans kultur och jargong. Det är ju en svår och smal kultur och sticker man ut i personlighet eller på något annat sätt, så passar man inte in och orkar inte vara där.

        Men du har helt rätt när det gäller exempelvis Sabbatsfirande oxå. Men där har det nog mer att göra med okunnighet och rädsla…

  4. Sam Says:

    ”Men där har det nog mer att göra med okunnighet och rädsla”
    Jag undrar om det inte går uytöver självvald ignorans eller rädsla för grupptryck?
    Här gör sig the c-mas spirit gällande och den kan nästan kännas fysiskt på många håll.
    Job (den engelska i alla fall)upplevde detta, 4:15:
    ”A spirit glided past my face,
    and the hair on my body stood on end.”
    Sam

  5. isaskar Says:

    ”Jag undrar om det inte går uytöver självvald ignorans eller rädsla för grupptryck?”
    -Grupptrycket leder nog kanske till självvald ignorans… så kan det nog vara…

  6. Markus @ Latter Days Says:

    Några frågor:
    Vilken bibliskt angiven högtid firar Kristi ankomst till jorden?
    Tycker du inte att det är helt i sin ordning att man firar just detta, Jesu födelse?
    Vi vet inte när han föddes, men är inte den mörka vintertid ett ypperligt tillfälle eftersom Kristus är det ljus som ”det folk som vandrar i mörker” ska får se?
    Firar du inte själv jul? Firar du isåfall inte heller påsk i konsekvensens namn (eftersom den inträffar vid tiden för firandet av gudinnan Estre (Easter)? Du målar inte ägg då och dansar inte runt midsommarstången förmodar jag?
    Jag tycker våra kristna förfäder gjorde helt rätt som kidnappade hedniska högtider och gjorde dem till våra. Precis som vi har kidnappat ex antal musikstilar, instrument osv. Så länge bibelns lära inte beblandas med osunda läror vill säga.
    Med det sagt är jag inte heller förtjust över att Särimner fortfarande ligger på julbordet eller att Sankt Nikolaus överlåtenhet till Kristus har blivit en mytisk gubbe i skägg och luva som för fokus bort från Kristus till kommersialism. Men att fira min frälsares födelse, mitt i mörka vintern, älskar jag.

    ps. har du hört låten Santa’s secret med punkbandet Raid rockers (RIP)? Har på känn att du skulle gilla den…

    • isaskar Says:

      ”Vilken bibliskt angiven högtid firar Kristi ankomst till jorden?”
      -ingen med den formuleringen… Vad jag vet…
      Men då exempelvis Johannes undervisar om hur Gud tabernaklar, genom Jesus, hos människan, så ligger nog Lövhyddohögtiden(även kallad tabernaklets högtid) hyfsat bra till, då man firar just detta i sept/okt när Han med största sannolikhet föddes.

      ”Tycker du inte att det är helt i sin ordning att man firar just detta, Jesu födelse?”
      -Varför inte? Det har jag, vill jag minnas, aldrig sagt något om.

      ”Du målar inte ägg då”
      -Heh… Jag målar aldrig mina ägg… Så varför skulle jag göra det då??

      ”Jag tycker våra kristna förfäder gjorde helt rätt som kidnappade hedniska högtider…”
      -Helt ok… Men jag tycker våra Bibliska fäder gjorde rätt som avstod hedniska högtider.

      ”Men att fira min frälsares födelse, mitt i mörka vintern, älskar jag.”
      -Gott, det gör jag praktiskt taget varje dag… Men jag lär inte mina barn eller grannar att han föddes på julafton, då alla vet att det ändå inte var då han tog sin boning bland oss.

  7. Markus @ Latter Days Says:

    >>”Tycker du inte att det är helt i sin ordning att man firar just detta, Jesu >>födelse?”
    >-Varför inte? Det har jag, vill jag minnas, aldrig sagt något om.
    Andemeningen av vad du skriver lutar då åt det hållet.

    >>”Du målar inte ägg då”
    >-Heh… Jag målar aldrig mina ägg… Så varför skulle jag göra det då??
    För att det är roligt?🙂

    >-Helt ok… Men jag tycker våra Bibliska fäder gjorde rätt som avstod hedniska >högtider.

    Intressant nog berättade en närstående i jul att han läst (kom inte ihåg var) att även judarnas högtider förlades vid redan etablerade hedniska högtider. Det hela är när man tänker på det ganska logiskt. Människans högtider följer årstiderna, sådd och skördetid osv så det blir naturligt att fira då, även om man ”bytt religion”.

    >-Gott, det gör jag praktiskt taget varje dag… Men jag lär inte mina barn eller >grannar att han föddes på julafton, då alla vet att det ändå inte var då han tog >sin boning bland oss.”
    Gör någon det?

    • isaskar Says:

      ”Andemeningen av vad du skriver lutar då åt det hållet.”
      -Intressant att du kommit fram till det i så fall.
      Det jag hänvisar till är att man blir upprörd för att kyrkan blir upprörd för att man inte exempelvis skolelever vill titta på julkrubban, då det inte finns någon koppling.
      För mig är det en fight jag inte tror kyrkan kommer vinna…

      ”För att det är roligt? ”
      –😉

      ”Intressant nog berättade en närstående i jul att han läst (kom inte ihåg var) att även judarnas högtider…”
      – Så kan det nog mycket väl vara. Många av dem handlar om datum när de historiskt besegrat någon i exempelvis ett krig eller så.
      Något jag även anser Paulus uppmanade oss nya troende från nationerna som kom in att inte känna oss tvingade som en börda att anamma…
      Men det är inte dom högtiderna jag menar. Jag menar de som Herren själv talar om, som Han själv sätter datum på som handlar om Messias… Exempelvis Tabernakel/Lövhyddohögtiden.

      ”Gör någon det?”
      – Hmmm, vet inte om du skojar lite här…🙂 Jag hör inte rösten i dina skrivande fingrar… Men ok, jag antar att du inte gör det.
      Exempel: Om du är med i en kyrka som har Söndagskola, fråga ett av barnen ”När föddes Jesus?”
      Eller om du varit på en ”julpjäs” i en kyrka. Jag har varit på två olika i år.

      • Markus @ Latter Days Says:

        ”Det jag hänvisar till är att man blir upprörd för att kyrkan blir upprörd för att man inte exempelvis skolelever vill titta på julkrubban, då det inte finns någon koppling.”
        Medger att jag gillar tankegången jag anar att vi egentligen inte har rätt att bli upprörda eftersom vi själva snodde julen en gång. Julen är i dagens läge kulturellt allmängods. Vi kan inte kräva att folk ska komma ihåg Jesus emedan de böjer knä inför Tomten och Mammon då vi knappast ger Asarna någon uppmärksamhet (förutom att vi har Särimner på bordet då..😉.

        ”- Hmmm, vet inte om du skojar lite här…🙂 Jag hör inte rösten i dina skrivande fingrar… Men ok, jag antar att du inte gör det.”
        Gjorde faktiskt inte det. Det var länge sen jag hörde någon påstå det på allvar. Men vi rör väl oss i olika kretsar…

        God koptisk jul förresten!🙂

      • isaskar Says:

        ”Medger att jag gillar tankegången jag anar att vi egentligen inte har rätt att bli upprörda eftersom vi själva snodde julen en gång… Vi kan inte kräva att folk ska komma ihåg Jesus emedan de böjer knä inför Tomten och Mammon då vi knappast ger Asarna någon uppmärksamhet”
        -Då är vi på samma blad här…

        ”Det var länge sen jag hörde någon påstå det på allvar. Men vi rör väl oss i olika kretsar…”
        -Så kan det vara. Jag rör mig mest i Pingst. Jag hörde det tydligt i både Gudstjänsten och på julspelet, som jag skrev om tidigare.
        Jag såg hur du uppmanade om Rom 14.
        Ett ledkapitel i vår vandring. Även om det för mig primärt hanterar mat och bordsgemenskap, så principen att inte döma någon ”som inte lever enligt min uppenbarelse” är viktig på alla områden.
        Om du går in i en frikyrka och firar koptiska julen, så skall du få se hur lite man praktiserar detta kapitel…
        Även om ledarskapet förmodligen vet att Jesus inte föddes i december predikar de annorlunda… samt, dina bröder och systrar hanterar denna tradition som en lag från Jesu egna mun. (inte alla, men majoriteten)

  8. Debora Says:

    Markus: ”Vilken bibliskt angiven högtid firar Kristi ankomst till jorden?”

    Varför skall Jesu födelse firas? Han kom ju inte hit för att starta en ny religion, eller?

Kommentera

