Josefs och det höga ljudet

En av de många detaljer som ges om Josef är hans höga ”gråt” när han visar sig som brodern Josef, istället för den egyptiske hovmannen.
Vad är det för ”ljud” och har ni tänkt på vilket sammanhang ”gråtet” kommer?


Vänta, kan det finnas en koppling till Jesus här?

Bibeltankar från 1 Mos 44:18-47:27 (Vayigash-Och han närmade sig)

Innan vi tittar på ”gråten” backar vi lite för att förstå situationen bättre.
En fråga bör ju vara, varför gjorde Josef som han gjorde med bröderna??? Och vad var det egentligen han gjorde?

Det blir inga detaljer här, men för att få er att se lite i paraleller…
-Han satte bröderna i fängelse, som bär samma ord som ”håla”. De hade tidigare satt honom i en håla.
-Han utsatte bröderna för en ”genomsökning” av packningen och fann godset hos Benjamin, Rakels son…. Något de varit med om förut, när Laban kom ifatt dem och godset han sökte fanns i Rakels tält.
Josef iscensatte tillsynes tidigare situationer de varit med om. Steg för steg så ser man hur deras ”syndanöd” ökar.

När Benjamin ”åkte dit” stod bröderna inför ett slutgiltigt vägsjäl.
Här skulle de kunna utnyttja situationen och även göra sig kvitt Benjamin, Rakels son, och avsluta detta kapitel en gång för alla. Först Rakel, sen Josef och nu Benjamin.
”-Där fick Jakob för sin kärlek till Rakel!”, skulle de kunna resonera och lätt komma undan…
Men nu märker Joef att de inte tar det kryphålet, utan står upp för fadern. De hade lärt sig att Gud kan man inte fly och gömma sig för…

Josef 1

Det finns minst två intressanta aspekter på ”gråten” vi läser om.

Då kunde Josef inte behärska sig längre inför alla dem som stod omkring honom. Han ropade: ”Gå ut härifrån alla!” Ingen fick stanna inne hos Josef när han gav sig till känna för sina bröder. Han började gråta så högt att egyptierna hörde det. Faraos husfolk hörde det också. Och Josef sade till sina bröder: ”Jag är Josef. (1 Mos 45:1-3)

Det som var sagt om Josef i drömmarns bilder, började nu arta sig, två år in i hungersnöden.

Ordet för gråt, qowl, betyder inte gråt i den bemärkelsen vi kanske tänker. Snarare är det: ljud, hög röst, åska, eller dån.
Josef kommer nu ut som Hebré. Han är den israelitiska brodern som bröderna en gång sålde, för ett par sandaler.
Han enade sig nu med de som han tillhörde…

Det var en så smärtsam process att han ”grät” så högt att ingen kunde undgå det. Han gav ifrån sig ett högt ljud likt ett dån…

Som vi vet så kände ju inte bröderna igen honom, han som försett dem med bröd, då han fått ett annat namn, annan klädsel och hade ett uttryck de inte kunde förstå eller koppla till.
Nu, när han identifierade sig som en i Jakobs hus, klev han ner till dem från Faraos tron under högan rop.
Men först så rensade han bort, avskilde han bröderna, från de som inte tillhörde familjen.

Många är det som känner igen sig i denna process idag.
-Allt fler börjar gensvara på kallet att börja vandra på de antika, Hebreiska, stigarna under vår moderna och sena tid.
-Allt fler börjar se Messias redan på de första bladen i våra Biblar.
-Allt fler börjar känna en oerhört stark gemenskap och längtan att förena sig med bröderna i Jakobs hus, Israel.
-Allt fler börjar längta efter den starka samröret med Jesus som finns att erfara i Sabbaten och Högtiderna som Gud erbjuder.
-Allt fler börjar uppleva den inre friden, kraften och styrkan att, i villighet och kärlek till Gud, koppla med Honom genom buden i sin vardagliga vandring. (Ordet bud på Hebreiska, mitzva, bär ursprunget: att koppla med/att förena sig med)

Men, det är ett smärtsamt steg att ta. Det kostar.
Missförstånd, utfrysning, rädsla från andra och annan ovishet kommer som ett brev på posten.

Paulus visste detta och skrev till alla som vände om och kom till tro på Israels Gud.

Se till att ingen rövar bort er med sin tomma och bedrägliga filosofi, byggd på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus. (Fil 2:8)

Nu när de fått Skriften till rättesnöre så ville han inte att lockande filosofi och kittlande tradition skulle åter ersätta Messias plats.
De hade fått en ny livsrytm nu, utanför de religiösas regelverk.
De hade kommit tillbaka till ursprunget. De hade fått Guds syn på tid, firande, mat och gemenskap.
En helig(avskild) livsstil.
Han fortsätter:

Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat. (Fil 2:16)

Nu hade de högtider och bordsgemenskap som byggde på Guds Ord, tillvägagångssätt och datum… och inte på andras traditioner.
Men, som sagt, han uppmuntrade dem att inte ta åt sig när andra började döma ut dom. Här kan vi finna lärdom, tröst och hopp…
Segerkransen tillhör de som håller ut, säger han istället.

Josef 2

Den andra tanken kring Josefs höga ljud som hördes vida kring är superintressant.
De flesta känner till Bibelns bild av att Josef är en otrolig bild på Messias.  En av de tydligaste teologiska principerna för att beskriva Messias är lagd till grund bland Israels rabbiner lååååångt bakåt i tiden.
Den bygger på Messias Josefs son och Messias Davids son.

En som kommer och lägger ner sitt liv för bröderna för att ta hand om det fysiska och en som kommer och regerar i landet och bygger upp templet, dvs det andliga.

Vad som sker i texten här är ju att Josef ger sig till känna vid sitt andra möte.
Varför inte vid det första?
Han ville först se enandet av Jakobs hus och se omvändelsen i hjärtat!!

Här är en text som talar om denna enhet, som kommer läsas i många stugor om några veckor:

Se, du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.” (Luk 1:31-33)

När dessa saker faller på plats så kommer Messias Josefs son: som idag bär ett annat namn, bär andra kläder och är kopplad till icke-Bibliska högtider och talar oigenkännande… att visa sig och uppenbara sig som Messias Davids son, Lejonet av Juda stam.

Fråga:
Kommer Han då inte, Han som försett dem med liv, stiga ner från den högstes tron för att uppenbara sig som den broder och Israels Messias som han är, kopplat till ett högt dån/ljud.

…i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas… (1 Kor 15:2)

Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. (1 Tess 4:16)

Denna omvändelseprocess i våra hjärtan och enandet av församlingen inleddes när Jesus kom första gången, för att fullkomnas vid återkomsten.

Dessutom ser vi inte att Han, likt Josef, först skingrar de som inte tillhör familjen?

”Låt båda växa tillsammans fram till skörden. Och när skördetiden är inne, skall jag säga till skördemännen: Samla först ihop ogräset och bind det i knippen som skall brännas upp, men vetet skall ni samla in i min loge.” (Matt 13:30)

De som inte är inympad i Israel, deras liv rycks alltså bort från jorden till en plats av död.

Som det var på Noas tid, så skall det vara under Människosonens dagar… Jag säger er: Den natten skall två ligga i samma säng. Den ene skall tas med och den andre skall lämnas kvar. Två kvinnor skall mala tillsammans. Den ena skall tas med och den andra lämnas kvar.” De frågade honom: ”Var då, Herre?” Han svarade dem: ”Där den döda kroppen ligger, där kommer gamarna att samlas.” (Luk 17:26, 34-37)

Men de som blir kvar har gått in genom Dörren, kommer sen lyftas upp i atmosfären, likt Noa.
De kommer även tillbaka till något nytt och underbart…

Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. (1 Tess 4:17)

Vill någon bli lämnad kvar för att möta Messias för en flygtur? -Ja tack!

Välkommen tillbaka Jesus Yeshua(får vi väl säga då), Israels Messias, Lejonet och Kungen av Juda stam!!

7 svar to “Josefs och det höga ljudet”

  1. lewanu Says:

    ”Vad som sker i texten här är ju att Josef ger sig till känna vid sitt andra möte.
    Varför inte vid det första?
    Han ville först se enandet av Jakobs hus och se omvändelsen i hjärtat!!”

    – Tack Isaskar för en av dina bästa inlägg hit intills. Du är den borne predikanten.
    Tack för dessa tröstens ord

  2. Veckans Potatismos – Vayigash « tackYeshua Says:

    […] Läs Isaskars spännande tankar om Josef här […]

  3. Sam Says:

    Jag är avis att du kan få till det på ett så positivt sätt!!🙂
    Sen är det roligt att se att din syn på vad som hände på Noas tid inte följer majoritetens undervisning.
    När vi blåser i Shofarn så tänkar jag ibland på hur många som känner igen det ljudet?
    Shabbat Shalom
    Sam

    • isaskar Says:

      ”Sen är det roligt att se att din syn på vad som hände på Noas tid inte följer majoritetens undervisning.”
      -Bibeln är väl inte demokratisk…😉

  4. gunnel Says:

    Shabbat Shalom! Kan bara säga ett jublande AMEN! till Din utläggning!

    Be Blessed! G

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: