På tal om Hanukkah och när Ängeln kom…

Här kan du läsa den fantastiska berättelsen om när ängeln kom till lilla Miriam i Israel.

Se hur Herren hade planerat allt i detalj.

Hur ängeln kom mitt under ljusets högtid…
Hur Messias föddes samtidigt som hela Israel samlades för att fira att Herren tar sin boning mitt bland folket.

annunciation1

Miriam blev havande med Världens Ljus, under ljusets högtid.


Förväntan låg hög i atmosfären…
För den unga Miriam skulle denna högtid, ljusets högtid, få oväntade, obeskrivliga och nästan obegripliga konsekvenser…

Ljuset var nu tänt. Det vätte ut mot gatan och Miriam stirrade på det. Hon blundade, men såg det framför sig ändå. 
Hon sjönk in i djupa tankar och kände en stor tacksamhet mot Herren.

Det var med förväntan och spänning i hela kroppen när ljusets högtid,  Tempelinvigningsfesten, gjorde sitt intåg varje år. Det var glädje och fröjd i anden.

Samtalen kring borden när man bröt brödet var hur Herren är trogen sitt folk, sin församling, sitt Ord.
Man påminde sig om hur Herren fyller på sin olja, om man bara gör sig tillgänglig och använder sig av det man själv har när man rensar Herrens hus från avgudars intrång. Mer kan man inte göra och det är då han mirakulöst gör sitt…
Texterna från Daniel är i fokus. Hur förödelsens styggelse, Herrens offertjänst stängdes av och Antiokus Epiphanies höjde sig själv som Guds ersättare och krävde sitt på Tempelplatsen… Men den lilla Hebreiska gerillarörelsen, startad av Makabeerna övervann den grekiska närvaron.
Och det var då, säger historien, när man städade upp i Templet som oljan till Menorahn inte räckte till. Man tog det som fanns för att åter dedicera det heliga rummet för Guds tillbedjan. Herren fyllde sedan på med olja tills det var klart.
Hon förundrade sig över de vises undervisning att Templet var en bild på de utkallade Gudsfolket.
Herren vill ha sin boning i oss”, tänkte hon och nästan ryste av nitälskan, iver och en längtan att få tjäna sin underbara Gud.
Hon slöt ögonen och läste upp Herrens ord till profeten Mose inom sig: ”De skall göra en helgedom åt mig, så att jag kan bo mitt i er.

Chanukah
Ljusstaken som tänds under chanukkah. Det upphöjda ljuset tänder de andra.

Hon hade alltid facinerats av ljuset som var upphöjt över de andra, som i sin tur tände de andra ljusen… Vad ville Herren kommunicera med detta…?

Men detta år hände något utöver det vanliga.
När Miriam hade ätit och hon satt och njöt av atmosfären och kärleken till sin Skapare, blev hon plötsligt helt iskall i hela kroppen. Hon hörde en röst som talade på ett ovanligt närvarande sätt.

”Gläd dig, du benådade. Herren är med dig”, sa rösten.

Hon vände sig hastigt om och dressen hon bar fladdrade till så att ljusens lågor fladdrade till. Värmen och harmonin byttes ut mot rädsla, ja, rent av skräck.
Hon stelnade till inför varelsen som uppenbarade sig inför henne… som lugnande sa:
”Frukta inte, Miriam. Du har funnit nåd hos Gud”, fortsatte han. ”Se du skall bi havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Yeshua (1).”

Hon började nu andas lite långsammare. Hon satte sig sakta ner på pallen hon fått av sin Joseph. Varelsen framför henne visade sig vara Gabriel, en himmelsk budbärare som nu kommit till henne denna, ljusets, vecka.

”Inte nog med det”, sa han vidare. ”Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.”

Varvat med chocken kände Miriam en stor vördnad och tacksamhet i hjärtat. Värmen och storheten i det han just sa spred sig ända ut i fingertopparna. Hissnande frågor började rusa genom hennes huvud.
Hon lyfte blicken mot varelsen och sa: ”Hur skall detta kunna ske?”

I hennes sinne hade det på en hundradels av en sekund spelats upp för henne: det faktum att Jakobs hus är ju ett upprättat Israel, 12 stammar. ”Vi är ju bara två här nu”, tänkte hon. ”Tio är ju i uppblandade bland nationerna enligt de som kan…
Hon tänkte på profeten Hosea… som beskriver detta skeende. Fast det är klart… han berättar dessutom om en som skall komma och förena dem igen… Samtidig tänkte hon på Jeremia som för fram Herrens ord att Han skall förnya förbundet med Jakobs två hus och Hesekiel som talar om samma sak… 
Dessutom var det ju även Kung David, som enade de två husen och regerade över de 12 stammarna…
Sen tänkte hon på ett annat faktum som ändå verkar ännu mera omöjligt, samtidigt som hon konstaterade:
”Ingen man har rört mig!”

Ängeln log och satte sig på huk bredvid henne. Tittade in i hennes djupa förundrande bruna ögon:
”Den Heliges Ande skall komma över dig och denne Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall också barnet bli hänvisat till avskild och Guds Son.”

Han satt tyst bredvid henne en stund. Det var nog en hel minut. Men i stundens allvar så kändes det nog bara som två sekunder. Gabriel ställde sig upp samtidigt som han sa.
”Dessutom, din släkting Elisabet skall på sin ålderdom också få en son. Hon som man har sagt är ofruktsam, hon är nu i sjätte månaden. Ty för Gud är ingenting omöjligt.”
Miriam ställde sig upp. Fylld av mod och förväntan så sa hon ivrigt.”Se, jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du sagt”.
Vid de orden så försvann varelsen lika plötsligt som han hade kommit. Nu var det bara hon kvar, tillsammans med sin fladdrande skugga från det ljusen som brann till minne av Guds trofasthet.

 

1) Namnet Yeshua betyder på Hebreiska Herrens Frälsare/Herren Frälser…

Del 2 kan du läsa här!
Del 3 kan du läsa här!
Del 4 kan du läsa här!
Del 5 kan du läsa här!
Del 6 kan du läsa här!

5 svar to “På tal om Hanukkah och när Ängeln kom…”

  1. lewanu Says:

    Amen, tack för varm och kunskapsfylld undervisning.
    Detta hade varit den perfekta predikan dnna söndag, över världen. Men idag blev den min🙂 i alla fall.
    Du skriver målande texter.
    Jag tänkte speciellt på ”varvat med chocken kände Miriam en stor vördnad och tacksamhet….” det uttalandet beskriver exakt hur jag upplevde det för ett och ett halvt år sen när fjäll föll från mina ögon.
    Att plötsligt se och förstå saker som hela tiden funnits där men ändå varit osynliga.
    Jag kan förstå att Miriam tackade ja, ja vad hade hon för val nu när hon plötsligt visste? Och att få det^^ förtroendet av Gud!! Hon som framtillsnu ”bara” varit sin faders dotter och Josephs trolovade, hon blev plötsligt den som i evighetens ögon skulle bära Yeshua som öppnat vägen till frälsning för för hela världen men i sin egen livstid var hon den som skulle bli betraktad och omtalad som äkgenskapsbytare och mamma till en ”sekterisrisk” galning och dödsdömd och avrättad brottsling.
    Det var ett mycket HÖGT pris hon fick betala för sin villighet att lyda Gud och jag tror inte att hon kunde föreställa sig hur det skulle bli när hon tackade ja.
    Men ändå tackade hon ja, hon hade ju inget val, nu när hon visste….
    Nu när vi vet och lärt känna Yehua, inte bara den Romerska/grekiske Jesus, ja då har vi inget val, även om priset ibland är väldigt högt. Amen😉

    • isaskar Says:

      ”hon hade inget val… Nu när hon visste…” -Hon inte bara manifesterar utan personifierar Abrahams förtröstan/tro!!! Att lita på löftet om sonen som föds genom ett mirakel…

  2. margalit Says:

    Gode Gud, låt ditt ljus dominera överallt. Världen håller på att braka samman. Hjälp mig tro som du vill att jag skall tro och förlåt mig all min otro.

  3. tackYeShua Says:

    Tack Isaskar🙂 Är det här en återanvändning eller ny? Vilket som är det så himla gött

  4. Maria och ängeln Gabriel « tackYeshua Says:

    […] beskriver det hela väldigt vackert och bra här.  Jag rekomenderar dig att läsa […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: