Märkligt

Stolen har nu förklarat pedofilövergreppen. Man kunde inte stå emot 70-talets moraliska urspårning i samhället.


Det var det mörka 70-talet som gjorde att våra präster började tycka om pojkar…

Märkligt.
Bara i USA finns det över 10 000 kända fall från 1950-talet och framåt.
Om urspårningen skedde  på 70-talet, så borde de gett utslag först på 80-talet.
I Sverige har vi kända fall från 40-talet som utreds…

Rimligtvis borde även i så fall pedofelin haft ett lika brett bredare genomslag i resten av samhället… vilket det kanske skett.
Någon som vet?

(Vågar man ställa frågan, utan att bli kallad katoikhatare/vara drabbad av katolikskräck, om det finns någon annan anledning parallellt i prästens livssituation/tillvaro som kan ha bidragande orsak?)

En bra början Påven, men bättre kan ni nog.

Suck!

24 svar to “Märkligt”

  1. Läsare Says:

    Skulle kanske fortsätta att bära denna mössa för alltid, för visst är han en tomte.

    Åtminstone verkar det finnas många av dom på lofftet

  2. Anders Gunnarsson Says:

    Övergreppen var vanligare i övriga samhället (se Alltid yrvaken eller Bengts blog). Det gör ju inte tragedin mindre dramatisk. De övergrepp mot småpojkar som tystats ner i KK är förfärligt. Men nu är homosexprästerna utrotningshotade.

    Det finns hopp för KK!

    • isaskar Says:

      ”Övergreppen var vanligare i övriga samhället…”
      –Det är ju en tröst i sig… men som du säger… dock tragiskt.

      Vad tror du det är man bör angripa?
      Är det ett homosexproblem?

  3. Uffe Says:

    Jag tror att en av anledningarna till att de har så mycket problem med övergrepp inom KK är personer som Anders Gunnarsson här ovan. När präster och medlemmar inte ens vet skillnaden mellan ”homosex” och pedofili kan man omöjligt utreda vad som ligger bakom de monstruöst många övergreppen. Det är som att be ett gäng analfabeter att tolka bibeln.

  4. Anders Gunnarsson Says:

    Jag är inte känd för min politiska korrekthet.

    KK:s övergrepp var dock till ca 80-90% på småpojkar. Det kallas pedrasti. Att få bort dessa förövare, så måste det dras upp med rötterna. De som har homosexuell dragning kan alltså inte bli präster längre…

    Anledningen till att homosexuella har pedrastdrag, kan jag bara spekulera i. Jag undviker det gärna. Men samband finns…

    • isaskar Says:

      ok…

    • Uffe Says:

      Anders Gunnarsson:
      Jag är inte heller känd för någon politisk korrekthet vad nu det har med saken att göra.

      När en manlig pedofil ger sig på småflickor så har det inget att göra med heterosexualitet, det har med pedofili att göra. När en heterosexuell man ger sig på småpojkar och när en homosexuell man ger sig på småflickor så har det med pedofili att göra. Förstår du?

      Ditt resonemang skulle betyda att om det sker manliga övergrepp på småflickor på en katolsk flickskola så skulle man lösa det genom att förbjuda heterosexuella lärare. Logiskt? Nej. Med sådan okunskap om brottens natur så klarar ni inte av det här själva.

      • Anders Gunnarsson Says:

        Kära Uffe.

        Att homosexuella har en större tendens till pedofili var just min politiskt inkorekta slutsats. Så resonerar man också i den stora utredning som gjordes omkring skandalerna i US. Du anstränger dig verkligen för att missförstå mig galet…

      • Uffe Says:

        Ja, men inom Katolska kyrkan så är ju den slutsatsen otroligt politiskt korrekt vilket är det stora problemet.

      • Anders Gunnarsson Says:

        Que???

      • Uffe Says:

        Anders Gunnarsson:
        Det vore väl bättre om du var politiskt inkorrekt i Katolska sammanhang. Att du sätter en stolthet i att vara politiskt inkorrekt utanför Katolska kyrkans väggar leder ju ingenstans när ni har problem med pedofiler på insidan. Är det så svårt att förstå?

      • Anders Gunnarsson Says:

        Ärligt talat så förstårr jag inte vart du vill komma. Pedofili verkar inte längre vara ett problem inom KK idag. Åtgärder är gjorda och locket är av. Förövarna behöver dock spåras och sättas innanför lås och bom!

        Jag är nykonverterad svensk katolik. Vi har fyra fall av övergrepp under mitten av 1900-talet. Vad tycker du jag ska göra? Säga åt biskopen att: ja vadå???

  5. isaskar Says:

    Här mitt Hollywoodbidrag
    …med tanke på att skylla hela grejen på något som hände långt efter hemskheterna redan var igång…

    OM jag nu var pressad och saker och ting kom allt närmare mina mörkaste hemligheter.
    Jag har köpt mångas tystnad, men jag har även skaffat många fiender.
    Utredningar flämtar mig i nacken…
    Jag börjar göra allt mer klumpiga och ogenomtänkta uttalanden.
    Min sista utväg är att skylla på händelser och omständigheter så nära min egen mörka hemlighet, för att ingen skulle tro och tänka att jag själv är involverad…

    Vad är det för pengar och skumt som händer här?

  6. Debora Says:

    Jag tror att det är en religiös fråga. Om man är religiös så är det sin religion man följer och värnar om, inte en relation med Gud.
    Har man då ingen relation med Gud och inte har låtit omvända sig så är det inte så lätt att i egen kraft stänga av sin sexualitet. Män har lättare för att spåra ur rent sexuellt och eftersom katolska präster bara är män så blev det så vanligt där…
    Problemet hade aldrig behövt vara så stort om man bara inte hittat på detta människobud att präster inte får gifta sig….

    • Uffe Says:

      Debora:
      Intressant vinkel om män. Eftersom 100% av de som utnyttjade barnen var män så borde ju Anders Gunnarsson, enligt sin egen logik, föreslå ett förbud mot manliga präster inom KK.

      Nä just det, det går ju inte. Det är ju alldeles för politiskt korrekt med kvinnliga präster🙂

  7. Debora Says:

    Uffe: Fast jag är ingen förespråkare för kvinnliga präster, jag bara spekulerade i vad som kan ha lett till pedofileriet i KK.
    Jag förespråkar den typen av andligt ledarskap som det står om i Bibeln, jag är inte religiös och respekterar inte själv några efterkonstruktionstraditioner som numera påstås vara kristna.

    • Anders Gunnarsson Says:

      Nu råkar det var mindre övergrepp inom KK, än i andra sammanhang. Ska då allt andligt ledarskap förbjudas?

      Allvarligt talat, så blir ert spekulerande helt värdelöst. KK har följt den urgamla vägen (Kristi egen), som redan i urkyrkan innebar att man levde celibatärt och var man!

      Som celibatär man, har du mindre sexlust (det är biologiskt och handlar om hormoner). Att detta har missbrukats – speciellt av liberala delar av KK, som haft homosexpräster i stor utsträckning – gör inte att bruket ska ändras. Det är som att ge laxermedel till en magsjuk…

      Om du ska få bukt med en sjuk värld, ska först världen studeras, så att rätt medicin kan ges för rätt sjukdom. KK är på rätt väg (den urgamla bibliska, se hemsidan invändning 36-38). Alla frifrälsarsammanhang är inte på rätt väg. Kyrie eleison!

      • Uffe Says:

        Anders Gunnarsson:
        Men kan du inte försöka att tänka på barnen bästa. Om man skyller det här på homosexuella präster så har ni ju inte gjort något åt problemet eftersom 95% av alla pedofiler är heterosexuella. Med det sagt så har varken hetero- eller homosexualitet med pedofili att göra.

        Ditt resonemang är lika ologiskt som att skylla heterosexualitet när det handlar om personer som sätter på djur. Det har inte heller med hetero- eller homosexualitet att göra.

      • Anders Gunnarsson Says:

        Men just de katolska övergreppen ni talar om, var gjorda på småpojkar av homosexuella ”prästkrakar”. Antingen har du inte läst vad jag skrev, eller möjligen läst, men inte förstått!

        Vad är problemet? Vad vill du ha sagt? Vad är det som är fel i mitt resonemang?

  8. margalit Says:

    Är det där påven? Milde tid vad han ser läskig ut

Kommentera

