Tidningen Dagen tipsar om vodou -Uppdaterat!

Såg den här annonsen hos den kristna tidningen Dagen:

Klickar man dit så ser man hur världens största samling vodouföremål är på internationell turné och kommer nu till Stockholm.
Väl där, utlovas bland annat ett möte med vodouns mörka kraft!

Man bjuder även på ett filmklipp på hemsidan, som visar människor på ett Benny Hinn möte dansande i trans till trummor m.m.

Dessutom, om du donerar pengar via RödaKorset så kan du vinna gratisbiljetter… Woopidoooo!
-inte konstigt det kan bli insamlingsrekord när man lockas få gratisbiljetter till diverse ockulta evenemang…

Hmmmm…. (vad gör man inte för lite annonspengar???)

UPPDATERAT!
Hmmm… Samarbetet med RödaKorset och ockultism kanske inte betalade sig långsiktigt ändå???

Minst 30 000 har lämnat Röda korset
Röda korset har haft ett tungt år. En tredjedel av personalstyrkan har fått sluta och minst 30 000 medlemmar har lämnat föreningen.

Vi får väl se i februari då man skall trollföra besökarna på Etnologiska…

Mer här

26 svar to “Tidningen Dagen tipsar om vodou -Uppdaterat!”

  1. baratinafina Says:

    Det är väl inte bra att ha vodou i en sån tidning. Dagen
    har ju nästan gått över till en annan religion även om det bara var
    en annons. En annons är det många som märker, så då blir det som
    att Dagen gör reklam för woodou. Om det är så att Dagen behöver
    mycket pengar så kan de väl välja en annan sak att göra reklam
    om.

    • isaskar Says:

      Välkommen till isaskar…

      ”Det är väl inte bra att ha vodou i en sån tidning.”
      -Jag håller med… lite märkligt är det.
      Kanske den bara slank igenom???

  2. Andreas Frost Says:

    Mmmm det var ju inget vidare bra gjort av Dagen, men det är ju inte första gången de marknadsför osunda grejer. Som du kanske märkt verkar de lyfta fram katolicismen som något bra, det är väl nästan snäppey värre med tanke på dess utspridning.

    Texten ovanför det du ringat in är också något som är tragiskt, nämligen det att new age Rick Warren har blivit så populär. Tycker han för övrigt passar ihop med Lama då de är av samma sort. Med andra ord, inte kristen.

    • isaskar Says:

      ”Som du kanske märkt verkar de lyfta fram katolicismen…”
      -Jo, visst är det en makrant skillnad från förr. Det komiska är hur snabbt det gått oxå, om man följt tidningen länge.

      ”Tycker han för övrigt passar ihop med Lama då de är av samma sort.”
      -Kanske menar du lamt kristen😉

  3. margalit Says:

    Konstigt av Dagen

    • isaskar Says:

      Mmhmm…
      Eller så har de ont om pengar och hoppas komma undan med det och skylla på att det är för ett gott syfte med RödaKorset…

      • margalit Says:

        Isaskar vi vet ju egentligen att tiden framför oss kommer te sig märklig. Att det sedan kommer ur våra egna led är djävulens smartaste drag (tror han). Det är bara det att den fallne dåren inte kan besegra Gud. Inte dom som följer den fursten heller.

        Jag har lite troskris just nu. Jag tappade bort mig på något sätt efter vägen. Men jag följer Jesus ändå. Tro mig. Även om det inte alltid verkar så.

      • isaskar Says:

        ”saskar vi vet ju egentligen att tiden framför oss kommer te sig märklig.”
        -Så är det. Det märkliga är att så få verkar reagera när det händer. Jag kommer ihåg när jag jobbade på en av våra kristna tidningsredaktioner, då var man till och med noggrann att ta in annonser när det kom till typ folkhögskolor som erbjöd någon enstaka kurs som eventuellt hade med ”new age” att göra.

        Nu när de har det svårt ekonomiskt så känns det som de ökar farten, sänker tröskeln och hamnar i en ond spiral.
        Men, det gäller ju hela kristenheten i stort… Dock inte alla kristna, vill jag stryka under.
        Det är väl därför både kyrkor och politiska partier tappar allt mer stöd…

        ”Men jag följer Jesus ändå.”
        – Då har du nog kommit längre än de flesta😉
        Jag läste en skön kommentar häromdagen:
        ”Where does it say that you have a contract with God to have an easy life?”

  4. Sam Says:

    Dalai Lama, Rick Warren och en högt talande tomte , St Nick.
    Hmm hur kan man missa femettan och skjuta sig i foten tre gånger?

  5. Sam Says:

    Fyra, vodon inkluderad!

  6. tackYeShua Says:

    Mycket märkligt

  7. M Says:

    Att i en marginell notis(!) nämna att 2 kända personer ligger i ”twittertoppen” är inget anmärkningsvärt alls!
    En helt annan sak om de skrivit en areikel där dessa peroner getts beröm eller liknande.Lite urskillning kanske man ska ha även som ”#vakthållare mot villolärare”…detta blir lite väl…tycker iaf jag.

    Annonsen då, ja inte var det smart och bra, men samma här: vi VET att Dagen inte promotar vodoo, vi vet att det är annonsörens ansvar i alla fall till 99%.Likaväl var det onödigt och rätt dumt ta in den annonsen.Det håller jag med om, men att insinuera att en annons automatiskt ger att läsaren ska tro tidningen helt står bakom annonsören det är faktiskt tokigt.Vodoo är så helt uppenbart sånt som inte Dagen står för, alla vet det, annat om deskrev en artikel som sa vodoo är ju ”spänande” eller ”intressant”…DÅ hade det varit större skäl sätta igång diskussion.

  8. M Says:

    Dessutom, annonsen var i en lite lagom uppenbar ‘ton’, de (muséet)menar givetvis inte att ”på riktigt” lära ut vodoo, eller att de tror på dess verkliga krafter.De är lätt se om man läser annonstextens ”ton”.

    Därmed inte sagt det var ett bra sätt uttrycka sej, det var det inte.Mörka krafter är ju per definition dåliga och även i fallt vodoo farliga, om man ger sej in i att syssla med utövandet av den.Men ett museum KAN spegla utan att det är dumt, ifallet vodoo är det ju ändå så att det är farligt om man ger sej in i det, medan ”kulturell information” om den inte borde vara helt fel.

    Säger jag, som till 100% är fri från både mystik och vodoo, samt katolicism etc.

    Jag uppskattar stort denna bloggen, i likhet med flera som står på ”muren” och vaktar kristenheten mot diverse eländiga idéer och inflytanden, därom råder inte någon tvekan!
    Dvs jag gillar inte ett dugg att Rick W tex har stort inflytande på dagens svenska Pingströrelse, bland annat.

  9. isaskar Says:

    M, Välkommen till isaskar,
    Jag tror inte heller att de som arbetar på tidningen egentligen stöttar vodou…
    Men, som du säger, onödigt och dumt att ta in det.

    Nog är det en ”rätt oskyldig” utställning på museet… men mörka krafter har rätt bra ”PR-byråer”.
    Jag tänker på ”dödens träd” i Edens trädgård. Hade det lanserats med dödskallar, hade nog ingen ätit av frukten. Men ”kunskap” låter ju bättre… och vips så bet man och ”dog”.

    Antingen så var man slapp, chansade eller så ropade ekonomichefen på tidningen att ta in den.

    Ang. Rick W så är han väl en duktig karismatisk säljcoach och psykolog…
    Med andra ord -heeelt ointressant.

  10. isaskar Says:

    …eller som Madonna (!!??!?) sjunger.
    :”The road to hell is paved with good intentions…”😉

  11. Haggaj Says:

    MFS får inte annonsera i Dagen, men det går att annonsera voodoo. Någon är nog lite knäpp i skollan …

  12. Josef Says:

    jag vet inte om ni har lagt märke till samma sak som jag har gjort
    men rätta mig om Jag har fel.
    Jag tycker Dagen har på sistone skrivit och uppmärksammat väldigt mycket om Påven.

  13. margalit Says:

    Isaskar
    ”Where does it say that you have a contract with God to have an easy life?”
    hehe, ingenstans ”tyvärr”
    ibland önskar man att livet kom med en manual. Kanske tur att det inte är så trots allt.

    Det som upprätthåller ett samhälle brakar samman överallt (runt jorden). Det är rent allmänt en nedmontering av många saker just nu. Lagstiftning, ordningsmakter, politik, religion, sexualitet också på sätt och vis och äktenskapet. Vad gäller Gud så verkar det på vissa håll ske en smygande förskjutning. Den här förskjutningen har skett under en lång tid. Nu när den synliggörs mer och mer tror människor att det är rätt och riktigt. Man håller på att byta ut skapelsens Gud mot luftens fursten. En del ser det andra ser det inte utan följer med i den där ödesmättade strömfåran

    Det får mig att tänka på profetissan som sa att hon vid tiden innan Jesu andra återkomst såg två floder i Sverige. En var fylld av ljus och lovsång. I den andra floden vandrade människor i ett kompakt mörker. Inte vet jag om det är sant. Men nog verkar det som om det är en delning mellan ljus och mörker alltid.

    Jesus Kristus hjälp oss alla ber jag om. och, hehe, hjälp mig min lilla argsinta varelse.

  14. isaskar Says:

    ”…ibland önskar man att livet kom med en manual.”
    -Den finns nog mitt framför våra näsor…

    ”Lagstiftning, ordningsmakter, politik, religion, sexualitet också på sätt och vis och äktenskapet.”
    -Ja, det ballar ur rätt rejält..

    ”Vad gäller Gud så verkar det på vissa håll ske en smygande förskjutning. Den här förskjutningen har skett under en lång tid.”
    -Ja, för den som inte helt och hållet har levt innanför kyrkans väggar, reagerar mer och mer. Den som har levt innanför har nog inte märkt vad som hänt.

    När jag jobbat som ungdomsledare och pastor har jag alltid haft ett jobb utanför kyrkan.
    Nu så här efteråt är jag tacksam för det, av många orsaker.
    Men samtidigt har det gett mig en stor nöd för mina många underbara bröder och systrar som inte är intresserade av något annat än det sjunkande skepp de är ombord på.
    Det är en svår balans…

    ”Men nog verkar det som om det är en delning mellan ljus och mörker alltid.”
    -Jo, den är rätt tydlig… om någon skulle fråga mig.

    ”…hjälp mig min lilla argsinta varelse.”
    –🙂 Ärlighet varar längst.

Kommentera

