Mose och Aron -Vår tillgång, Faraos största misslyckande!

Varför var Farao en riktig looser? Vad var det största tecknet på att hans planer hade misslyckats totalt?

-Två gamla gubbar…


Farao, en stöddig looser!!!

Bibeltankar 2 Mos 6:1-9:35 (vayera -och han uppenbarade sig)

Det är med både tjusning och bävan jag läser detta avsnitt i Bibeln.

Först hela grejen med att Mose och Aron går in till Farao.
Vet inte om ni tänkt på det, men bara att dom står där är ett oerhört nederlag för Farao.
Tänk er scenen:

-Hej Farao.
-Ehum, vilka är ni?
-Du kommer försöka förstöra oss. Krossa oss. Förinta oss…
-Hur så?
-Jo, vi är beviset på att du och dina gudar är mesiga och att dina planer är misslyckade.
-Vad menar ni?
-Jo, jag Aron är 83 år gammal.
-Och jag Mose är 80.
-Jaha… och?
-Jo, för 83 år sedan beordrade din stol att barnmorskorna skulle döda alla hebreiska pojkar… och här står jag!
-Och för 80 år sedan skulle alla pojkar kastas i floden… och här står jag.
-Hmmmm….
-Nu kanske du undrar över vårt ärende? Och för att göra det kort så är vi, ditt 80 och 83åriga misslyckande, sända som Israels Guds redskap för att  befria Hans folk!
-Vad hette han, er Gud sa ni?
Farao vände sig om till sina magiker och frågade om de kände till en gud vid detta namn…. De räknade upp en rad namn, Sati, Ra, Hathor, Ptah, Sekhmet, Imhotep, Osiris, Isis, Heka mfl. Ingen började ens på ”Y”.
De skakade på huvudet. Någon YHWH, hade de inte hört talas om.

Det är där och då Israels Gud väljer att presentera sig för Farao och resten av världen

När det brakar

För oss så är det extra relevant att studera denna del av Bibeln, då Gud själv hälsar att vi kommer på nytt få uppleva något liknande i framtiden.

Det skall ske på den dagen att hednafolken skall söka Isais rot, där han står som ett baner för folken, och hans boning skall vara härlig. På den dagen skall Herren för andra gången räcka ut handen för att friköpa en rest av sitt folk, som är kvar från Assyrien, Egypten, Patros, Nubien, Elam, Sinear, Hamat och havsländerna.
Han skall resa ett baner för hednafolken och samla de fördrivna av Israel och de kringspridda av Juda
från jordens fyra hörn.
Då skall Efraims avund upphöra och Juda fiender utrotas.
Efraim skall inte avundas Juda, och Juda inte vara fiende till Efraim. (Jes 11:10-13)

Notera två saker:
-Detta uttåg kommer inte vara från Egypten, utan från världens alla hörn..
-Det är Israel, som vi skall se oss inympade i, som kommer vara med i detta ”uppryckande”. Efraims hus och Juda hus…

Jesaja säger vidare att ”Gud gav oss slutet när han gav oss början”. Att börja tänka i cykler är en ögonöppnare för den som vill studera djupare i Bibeln.

Kom ihåg det som har hänt i det förgångna, ty jag är Gud, och det finns ingen annan Gud,
ingen som jag.
Jag förkunnar från början vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett.
Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra.
ag kallar på örnen från öster, från fjärran land honom som verkställer mitt beslut. Vad jag har talat, det låter jag ske, vad jag har beslutat, det sätter jag i verket.
Hör på mig, ni självsäkra, ni som är fjärran från rättfärdighet:  Se, jag låter min rättfärdighet komma nära,
den är inte långt borta, min frälsning[Yeshua] dröjer inte. Jag ger frälsning[Yeshua] i Sion, min härlighet åt Israel. (Jes 46:9-13)

Något Paulus spinner vidare på när han uppmanar de som har slutet inpå sig att studera fäderna som gick i öknen…

Bröder, jag vill ni skall veta att alla våra fäder var under molnskyn och att alla gick genom havet…
Det som hände dem har blivit ett varnande exempel för oss, för att inte vi liksom de skall ha begär till det onda.
Det som hände dem tjänar som exempel och skrevs ner för att varna oss som har världens slut inpå oss. (1 Kor 10:1,6, 11)

Notera även här att Paulus anser oss från nationerna som kommer in i Tron på Israels Gud, anser att det var våra fäder som gick genom öknen. Vår identitet är inte hedningar längre utan ”Israeliter” i Guds ögon.

Vad vi kan konstatera är att Gud tillåter oss gå igenom en svår tid innan han spelar sitt sista drag och uttåget inleds.
Varför?
Det finns säker massor av anledningar.
Men när han kallar på Mose så säger han något intressant.
”Jag har hört deras klagan och rop. Och jag kommer ihåg mitt förbund jag slutit med Abraham Isak och Jakob!!! (2 M0s 6:2-5)

Kan man tänka så här?
Gud vill försäkra sig att så många som möjligt skall följa med. Assimilering har aldrig varit något våra trons fäder har representerat.
Inte ens Josef eller Mose, som fick bo i palatset.
Tillåter han att det blir jobbigt för att vi inte skall leva i vårt bekväma liv där vi inte någonstans LITAR på Gud, utan bara lätt bekänner sig till ett kulturellt beteende som innebär att jag har en fisk på min bil och konfirmerar mina barn? Ett liv där Tron inte har någon egentlig betydelse i min vardags beslut.
”Visar mitt liv på vem som är min Gud?”
”Vems Högtider identifierar jag mig med?”
”Vems Gudstjänster firar jag?”
”Vems måltider deltar jag i?”
Osv. osv…

Om det är någon som pratar om lidande för den som har en sann tro, så är det Jesus.
Han själv säger att innan Han kommer tillbaka och hämtar Församlingen, kommer Hans lärjungar få lida pin… precis våra fäder fick göra i Egypten.

Vem är vårt största hot? Det är ingen lätt fråga…
-Den som öppet visar sitt förakt och hat mot Guds folk?
Eller, den som är vår vän och får oss att sakta sakta vaggas in i en obiblisk livsstil där vi överger Guds väg utan att egentligen märka det?

Det gäller att välja sida nu.

 

Fyra pelare

Och det är nu man skall vara uppmärksam i texten.
Om man är uppmärksam så ger Gud nu själva planen och grundpelarna för hela frälsningsarbetet.

Säg därför till Israels barn: Jag är HERREN. Jag skall föra er ut från tvångsarbetet hos egyptierna och rädda er från slaveriet under dem och jag skall återlösa er med uträckt arm och genom stora straffdomar. Och jag skall ta er till mitt folk och vara er Gud. Ni skall få erfara att jag är HERREN, er Gud, han som för er ut från slavarbetet hos egyptierna. Och jag skall föra er till det land som jag med upplyft hand lovade ge till Abraham, Isak och Jakob. Jag skall ge er det till arvedel. Jag är HERREN.” (2 Mos 6:6-8)

Här har vi fyra ”skall”.

Jag skall ta er ut… från Egyptens gränser.
Jag skall rädda er… från Egyptens herravälde.
Jag skall återlösa er… från även framtida möjlighet att gå in under slaveriet igen.
Jag skall föra er... till den plats jag lovad Abraham Isak och Jakob och ni är min nation och jag skall ger er den arvedel där jag är er Gud.

När Jesus firade sin sista påskmåltid med sina lärjungar låg detta som bas till de fyra bägare som de drack ur, vilket de gör än idag om man någon gång valt att delta i det som kallas ”sedermåltiden”.

När Jesus kom till tredje bägaren, återlösningens bägare, säger Han:

”Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod…” (1 Kor 11:25)

Han säger vidare att så ofta vi nu firar påsk och dricker dessa bägare, så kom då ihåg denna måltid handlar nu om Mig. Att det är till minne av Guds underbara verk genom Messias.
Intressant är att han säger att han inte kommer dricka av vinet förrän han kommer tillbaka.

Jag säger er: Från denna stund kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger, förrän på den dag då jag dricker det nytt tillsammans med er i min Faders rike.” (Matt 26:29)

Fråga: vad handlar den sista bägaren om?

Även om senare kyrklig tradition har förkortat denna påskmåltid och gjort den lite mindre identifierbar till dess ursprung, så är det en hoppets måltid där vi fått slutet av det hela i berättelsen med Mose och Aron.

För den som väljer att koppla tillbaka till vår Tros rötter och våra Israeliska fäder, kommer notan temporärt bli lite högre, än för den som väljer att gå en annan väg.
Det kommer kosta på lite mer när vi väljer att avskilja oss från denna världen till Gud. Det har ju Jesus lovat!

Och vad spelar det för roll…
-Vi vet att Herren hör våra böners rop… och följer vi Mose och Aron, så vet vi att vi följer denna världens furstes största misslyckande… Hah!!!

13 svar to “Mose och Aron -Vår tillgång, Faraos största misslyckande!”

  1. Debora Says:

    Bra undervisning!
    I dagsläget är det lite annorlunda men ändå inte. Vi måste idag också frimodigt tacka nej till avguderi och Tora-laglöshet fast det uppmuntras inte som det borde i frikyrkan. Om det finns en enda Pingstpastor som läser det här så har jag en bön till dig:

    Du tillhör säkert den grupp människor som är beodrade att gå på utbildning i Pastorsakademin och träffar där du en massa viktiga människor som bestämmer inom Pingst.
    Hälsa dem och säg,
    att vi är många som är djupt förtvivlade över den nya lära som har försts in bakom ryggen på tusentals medlemmar,
    att vi längtar efter att få leva rätt och gudfruktigt,
    att få fira Sabbath igen, (efter 1800 års ofrivilligt uppehåll) helst utan förföljelse,
    att vi skall återinföra bibelstudium och bön på veckoprogrammet,
    att få slippa se dansuppvisningar och drama på gudstjänsttid
    att vi skall börja evangelisera igen
    att vi igen skall börja tro på hela Bibeln
    att vi skall ta helt avstånd från konfirmation och oblater och annat katolsk inflytande.

  2. lewanu Says:

    ”Vem är vårt största hot? Det är ingen lätt fråga…
    -Den som öppet visar sitt förakt och hat mot Guds folk?
    -Eller, den som är vår vän och får oss att sakta sakta vaggas in i en obiblisk livsstil där vi överger Guds väg utan att egentligen märka det?

    Det gäller att välja sida nu.”

    Så bra skrivet …. och sant,, tyvärr,,, måste jag tillägga…

  3. sven vestman Says:

    Gott Nytt År!
    Tack Fredrik för bibelstudiet!
    ”Visar mitt liv på vem som är min Gud?”
    Må det vara vår bön det nya året!

  4. Debora Says:

    ”Vår identitet är inte hedningar längre utan ”Israeliter” i Guds ögon.”

    Så känner jag det varje dag. Det är i detta jag har min frälsning och mitt hopp. AM ISRAEL CHAJ! Israel folk lever och vi lever med dem för de är oss.

  5. lewanu Says:

    ”För den som väljer att koppla tillbaka till vår Tros rötter och våra Israeliska fäder, kommer notan temporärt bli lite högre, än för den som väljer att gå en annan väg.
    Det kommer kosta på lite mer när vi väljer att avskilja oss från denna världen till Gud. Det har ju Jesus lovat!”

    Amen!!

  6. Birgit Severin Forslund Says:

    Tack för en helt suverän undervisning!

  7. Miryam Says:

    Jag ska föra er till den plats jag lovat…
    Jag längtar efter hela hjärtat efter vår Messias, att få komma hem till Sion våra fädernes land.

    Här vid babels floder strömmar tårarna ofta, hur ska vi kunna sjunga sions sånger här. Jerusalem om jag glömmer dig låt min högra hand glömma vad den ska göra. Här i diasporan känner jag mig som en rymdvarelse, annorlunda och jagad.

    Söner och döttrar till Abraham, Israeliter, låt vårt hjärtas dyrbaraste skatt Yeshua leda oss och rena oss på vägen hem.

  8. isaskar Says:

    En stark Psalm, 137…

Kommentera

