Miriams dans

Efter det att Gud presenterat sig färdigt och generat alla andra gudar, så kom Israel över på andra sidan.
Miriam och de övriga kvinnorna spelade och dansade i glädje över sin frälsning.

Sen kom det mat från himlen…


Har ser din tamburin ut?

Bibeltankar från 2 Mos 13:17-17:16 (B’shallach – och Han sände)

Tamburinen

När Miriam kom över till andra sidan av Sävhavet, så läser vi hur kvinnorna tog en tamburin i handen och började dansa och glädja sig över sin frälsning.

Och profetissan Mirjam, Arons syster, tog en tamburin i handen, och alla kvinnorna följde henne med tamburiner och dansa. Mirjam sjöng för dem: ”Lovsjung HERREN, ty högt är han upphöjd. Häst och ryttare störtade han i havet.”.. (2 Mos 15:20)

Vad vi ser är att Miriam inte beordrade de övriga att göra som hon. Inte väntade de heller på att hon skulle berätta för dem vad de skulle göra. Snarare blev de inspirerade och ville följa.

Som den Bibliska ledare Miriam var, är hon en stor förebild för oss. Speciellt ledarskap: Gå, de som förtjänat ditt förtroende följer utan vare sig hot/smörande/lockande tal. De andra gjorde som hon… ändå!

Som församling och frälsta från slaveriet, väntade de inte på instruktion eller en order från sin ledare. De tog sin tamburin och gjorde uttåget till en personlig erfarenhet och dansade ut sin glädje.
Hur ser din tamburin ut? Vad är ditt instrument? Har du vågat dansa din dans?

Alla kan vi fånga ögonblicket att visa vår frälsning och frihet genom att vara ett gott exempel som andra följer.
Gud har gett dig en nådegåva?
Gud är en god Gud som vill visa dig sann glädje.

Än en gång skall jag upprätta dig, så att du blir upprättad, du jungfru Israel. Än en gång skall du ta upp din tamburin och dra ut i dans bland dem som är glada. (Jer 31:4)

Men vänta inte på att någon människa skall kalla dig.

En annan Miriam

För den som någon gång läst lite mer historia kring uttåget har nog hört talas om hur Miriam, Moses och Arons föräldrar skilde sig. Tiderna var så svåra och deras far blev besviken och bitter.
Miriam gick då fram och konfronterade sin far. ”Du är värre än Farao”, sa hon. ”Farao dödar pojkarna, men du förvägrar även flickor att få ett liv. Dessutom så dödar Farao bara livet i denna världen. För även om de dör, har de en evighet som välkomnar dem. Du ger inget liv till den kommande världen.”
Hennes far ångrade sig och återförenades med modern. Det blev ett stort vittnesbörd för många i Israel, berättar seden.
Miriam var ett redskap till ett återupprättande som gav effekt i den kommande världen. Hon är en hjältinna och är en högt aktad profetissa och hyllas stort.
När hon fått tecknet att Gud sände sin frälsning gav hon i glädje en dans och sång i gensvar. Specifikt så sa Mose de välkända orden:

Mose svarade folket: ”Var inte rädda! Stanna upp och bevittna den frälsning som HERREN i dag skall ge er. Ty så som ni ser egyptierna i dag, skall ni aldrig någonsin se dem igen. (1 Mos 14:13)

Sen lyfte han sin hand och vattnet delade sig…
I Hebreiskan så ser vi Jesus namn som något som skulle manifestera sig då fienden skulle komma att övervinnas: ”Var inte rädda! Stanna upp och bevittna den Yeshua som HERREN i dag skall ge er.”

Hennes sång löd:

”Lovsjung HERREN, ty högt är han upphöjd. Häst och ryttare störtade han i havet.” (2 Mos 15:21)

En annan Miriam, aka Maria, som hört denna berättelse om kvinnan med hennes namn under hela sin uppväxt varje påsk fick, en dag besök av en Guds ängel.
Hon fick besked denna dag att även hon skulle få vara med om Herrens Fräslngin/Yeshua. Att även hon skulle få vara ett redskap till ett återupprättande åt Israel som gav effekt för den kommande världen, evigheten.

Hör den senare Miriams sång, och betänk de enastående kopplingarna bakåt:

”Min själ prisar Herren, och min ande gläder sig i Gud, min Frälsare. Ty han har sett till sin tjänarinnas ringhet.
Och se, härefter skall alla släkten prisa mig salig. Stora ting har den Mäktige gjort med mig
och heligt är hans namn. Hans barmhärtighet varar från släkte till släkte över dem som fruktar honom.
Han har utfört väldiga gärningar med sin arm. Han har skingrat dem som har stolta hjärtan och sinnen.
Härskare har han störtat från deras troner, och ringa män har han upphöjt.
Hungriga har han mättat med sitt goda, och rika har han skickat tomhänta bort.
Han har tagit sig an sin tjänare Israel och tänkt på att visa sin barmhärtighet mot Abraham och hans barn, till evig tid,
efter sitt löfte till våra fäder.” (Luk 1:46-55)

Manna

Sen kommer en av de märkliga och svåra sakerna, mannat.

Det var ju inte svårt i sig. Det var ju roomservice varje dag. Men att det ligger något djup i detta bröd som kom från himmelen, det vet vi.

Det var till och med så att Mose bad Aron gå ut och samla  manna för att lägga i Arken..
Varför då?
Souvenir?

Det finns nog kopplingar på flera nivåer.
Vi vet ju tillexempel att det inte heter manna. Texten läser:  man hu. מָן הוּא
Ni som kan hebreiska, rätta mig om jag har fel. Men det kan läsas med översättningen:
-Vad är det?
-Vem är det?
samt: -Från honom!

De vise har genom åren debatterat vad det kan peka på.
Några hänvisar på mat, andra på gåva.
Den som läst Joh 6 finner att svaren kan vara både och…

Våra fäder fick äta manna i öknen, så som det står skrivet: Han gav dem bröd från himlen att äta.” Då sade Jesus till dem: ”Amen, amen säger jag er: Det är inte Mose som har gett er brödet från himlen, utan det är min Fader som ger er det sanna brödet från himlen. Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv.” De sade till honom: ”Herre, ge oss alltid det brödet!” Jesus svarade: ”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta…
Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig…
Jag är det bröd som har kommit ner från himlen.”…
Jag är det bröd som ger liv, det bröd som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Och brödet jag ger är mitt kött, för att världen skall leva.” (Joh 6:31-35, 38, 41, 51)

Sen tänker jag på en annan vers som Jesus sa:

Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? (Matt 6:31)

En människa som inte behöver vara orolig för mat och inte behöver vara hungrig, är en person som kan tänka klart och vara skärpt.

Fråga:
Varför valde Gud just denna generation, att få Torah, sin undervisning vid Siani?

Kan det vara för att det är den enda generationen som haft roomservice, och inte behövt göra sig bekymmer för vad han/hon skulle äta…?

Hur är det med oss?
Har du fått tag på mannat och sinnesron från Fadern i himlen?
Har du fångat undervisningen från Sinai?

Till sist:

Gud försörjde för 3 miljoner människor i 40 år… Nog kan han ta hand om dig och mig också…😉

11 svar to “Miriams dans”

  1. Tony Malmqvist Says:

    Tror i och för sig inte att andra gudar kan bli så värst generade. Dom är ju döda.
    Själv spelar jag mest gitarr!

  2. tackYeShua Says:

    Jag har ingen roomservice eller diskmaskin men att ens ha en diskho och affär att handla i är ju lyx om man jämför med bara de 100 år bakåt. Sen har vi ju Shabbat att vila och ta till oss Torah. Shabbat Shalom

  3. tackYeShua Says:

    Till Tony: Det är väl onda andar som är bakom avgudadyrkan och de finns?

  4. tackYeShua Says:

    Det fanns iaf avgudar i bibeln. Statyer och tempel. Det finns det även i Rom en hel del

  5. Tony Malmqvist Says:

    Javisst, självklart. Tänkte mest på mångudar, Allah och alla andra slags gudar i religionens namn

  6. isaskar Says:

    Tony,
    ”Tror i och för sig inte att andra gudar kan bli så värst generade.”
    –🙂 Så sant så sant… Men som tackYeshua säger… de som ligger bakom. Men sen har vi de som tillber avgudarna…

    tackYeshua,
    Du har nog mer roomservice än du anar… Sök bara först Guds rike och Hans rättfärdighet…

  7. Birgit Severin Forslund Says:

    ”Men vänta inte på att någon människa skall kalla dig.”

    Tar med mig speciellt detta bevingade ord från denna så förnämliga och inspirirerande utläggning.

    Varmt tack!!!

  8. Birgit Severin Forslund Says:

    Amen!!!

  9. Debora Says:

    Isaskar: ”Gud försörjde för 3 miljoner människor i 40 år… Nog kan han ta hand om dig och mig också…”

    Hur har man räknat ut att det var 3 mille?
    Hur stor var befolkningen i övriga världen vid den tiden?

    Jag har en annan fråga också om det är OK med dig…….
    Hur många procent av jordens befolkning tror du har judisk blod i sig? Eller som härstammar ifrån nån av Israels 12 stammar?

    • isaskar Says:

      Med plus och gångertabell…🙂
      Jag antar att 600 000 män hade varsin hustru. 1 200 0000 och minst två barn i snitt = omkring 3 000 000 personer.
      Övriga världen har jag ingen aning om.

      Judiskt blod? Min spontana gissning är kanske runt 25 miljoner. Men det är heeeelt utan att ha tittat på det.
      För mig är det dock mer intressant hur många som är från de övriga 11 stammarna. De är nog bra många fler…

      Jag tror människor kommer häpna och tappa hakan när de kommer återförena sig med sina bröder, judarna.
      Särskilt tror jag det blir en oerhört pinsam aha-upplevelse hos många kristna, där vi kommer värdesätta nåden på en helt ny nivå…

Kommentera

