Mer ekumeniska enhetsproblem i Rom

I morgon planeras en demonstration i Rom. Anledningen är oron över fobin som visas kristna i muslimska länder…

Från Pakistan kommer nu kravet lösningen från en av landets religiösa ledare: ”Konvertera till den sanna religionen Islam!”


Problem solved!!!

(Enerpub)– “Islam is the true religion; convert to Islam!” was the demand issued by a Pakistani radical Islamic organization, led by Malik Shaib, to promoters of a demonstration to be held on January 26 in Rome. The demonstraters express concern over Christianophobia in Muslim-dominated countries and, in particular, the case of Aasi Bibi – a Pakistani Christian woman who was sentenced to death for blasphemy according to Islamic law.

Om man nu, som vissa envist påstår: tillber samma Gud, varför konvertera?
Kanske Biskop Bengt Wadensjö, eller någon annan med denna tro, kan resa dit och lite rart samtala med Mr Shaib och förklara att han har fel…

Mer enhetsfail här.

19 svar to “Mer ekumeniska enhetsproblem i Rom”

  1. Andreas Frost Says:

    Man måste ha något dålig syn om man inte ser skillnad på islam och kristendom. Tänk om apostlarna agerat på samma sätt…då hade det inte blivit mycket till sann omvändelse. Men det är klart, det var ju en annan Ande som de var fyllda med…

  2. Debora Says:

    -Är man van vid att vifta med svärd är det svårt att sluta.-

    Fast på Guds ord står vi trygga!
    Rom 8:35
    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller hunger, nakenhet, fara eller svärd?

    Men vi som tror på ett annat svärd, som förändrar oss inuti.

    Hebr 4:12
    Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.

  3. margalit Says:

    muslimerna vill att vi skall underkasta oss dom, konvertera till islam och betee oss som underlägsna hundar

    Men varför skulle vi göra det som har Gud, skaparen av all och vi har ju dessutom Jesus

  4. tackYeShua Says:

    Såg en svensk professor på Svt som sa att judar, kristna och muslimer har samma gud ”för att Allah betyder Gud på arabiska”. Kan jag stämma honom? Om det nu vore så väl att vi hade samma gud. Då skulle vi nog inte vara så osams. Det är ju för att vi INTE har samma gud och bok som det är krig.

  5. Tony Malmqvist Says:

    professor Mr Hyde, alias Jehkul

  6. Anders Gunnarsson Says:

    Man kan sammanfata denna blogg med att allt som katoliker, muslimer och Obama gör är fel, fel och fel.

    Varför så mycket inlägg, när det kan sägas i en mening!

    • isaskar Says:

      muslimer -mördar kristna och kräver konvertering. Ja, det tycker jag är fel fel fel.
      katoliker -anser att vi tillber samma Gud som muslimer. Ja, det tycker jag är fel fel fel.

      ”Man kan sammanfata denna blogg med att allt som katoliker…” -Om detta att man tillber samma Gud som muslimer representerar allt katoliker står för… så har jag misstagit mig. Jag vet att många katoliker gör mycket gott. Men det skriver ju redan tidningen Dagen och Världen idag flitigt om, för att inte tala om era egna bloggar. Och det gör ni alla mycket bättre än vad jag kan…

      Obama -ja, han gör mycket skoj som är kul att skriva om. Men då skulle du varit med när Bush var president. Han var ännu roligare…🙂

      ”Varför så mycket inlägg, när det kan sägas i en mening!”
      Antingen för att du är mer begåvad än mig, eller så har du valt att ta åt dig på fel sätt min vän…
      Men, vi skall ju inte glömma att vi prisar ju okunskap och representerar ju en villolära😉

  7. Anders Gunnarsson Says:

    Min intelligens är säkert inte världsbäst. Och jag kanske misstolkat dig.

    Problemet är att jag inte kan hitta att Muslimer = ”katoliker light” någonstans i KKK (katekesen.se). KK lär att ingen kommer till Fadern; utom genom Jesus. Han grundade Kyrkan år 30 och därefter har KK uppdraget att föra ut evangeliet till jordens yttersta gräns och till alla människor. Det är genom Kristi kropp = KK som frälsningen förmedlas in i denna värld (och protestAndar är inte bara villoandar, för de har del av dopets sakrament och därigen är de en del av Kyrkan).

    Så då misstänker jag att du målat upp en karikatyr av vår tro. Jag kan ha fel, då jag varit protestant förut…🙂 Men om jag har rätt, så är det inte första gången någon gör karikatyrer av KK till sanningar om KK. Lol

    • isaskar Says:

      ”Problemet är att jag inte kan hitta att Muslimer = ”katoliker light” någonstans i KKK (katekesen.se). ”
      -Här är en av de möjliga misstolkningar. Jag har aldrig tänkt att muslimerna blivit katoliker. Det jag pekat på är att många kristna säger att vi tillber samma Gud.

      ”Så då misstänker jag att du målat upp en karikatyr av vår tro.”
      -Det är inte bara den katolska tron. Här i inlägget pekade jag på en protesterande lutheran…

      (Sen bör vi ha ett samtal om alla KK du använder… för här har vi något som lätt kan misstolkas…😉 )

      • Anders Gunnarsson Says:

        Inte tror du jag pratar om lösaktiga förbindelser när jag skriver KK.

        JAg kan i s f dementera att Kyrkan har denna praxis och att jag menar knullkompis. Din tolkning säger mer om dig, än om oss.😉

      • isaskar Says:

        Haha…🙂
        Kanske någon skulle koppla till något skökoaktigt…
        Man kan ju inte så niga veta.

  8. Debora Says:

    Anders Gunnarsson”….för de har del av dopets sakrament och därigen är de en del av Kyrkan”

    Jag döptes förvisso nar jag var 11 år men jag vill inte och har aldrig kännt någon gemenskap med KK. Om jag nu får bestämma det själv….

    • Anders Gunnarsson Says:

      Du får ta avstånd från allt katolskt som du bara vill…

      För de som är intresserade av ekumenik (vilket utesluter dig), så är allt protesterande som vi delar samma syn med; katolskt (kata holicos = med det hela/fullheten överenstämmande).

      Katolsk kanon, treenighetslära, dop, kristologi etc etc!

      Därmed finns det grund för ekumenik. Att du inte vill ekumenik, säger mer om dig, än om oss eller den kristna trosläran/livet!

      Allt gott!

  9. margalit Says:

    Det är konstigt som det blivit. Vi skall inte ha enhet med alla andra gudar. Vi skall ha enhet med Gud Fader i himmelen genom Jesus Kristus. Annars faller ju alltihop till en sörja av alla möjliga otrossystem

    mvh M

Kommentera

