Vadå skärpa lagen

Alltså, om nu bokstaven dödar… varför hålla på???

Moseböckerna handlar bara om lagiskhet och inte om frihet och frälsning…

Eller?

Vad gjorde Jesus när han ”skärpte” lagen? Upphävde han dom då?


Varför hålla på och grotta ner sig i de där gamla texterna?

Bibeltankar från 2 Mos 21:1-24:18
(mishpatim – lagar/regler/stadgar)

Ett av de första framträdanden som Jesus gjorde var att sätta sig ner och undervisa den berömda Bergspredikan.
Under min uppväxt och utbildning i kyrkans värld så lärde jag mig att Jesus skärpte lagen där och då. När jag sedan frågade vad det betydde, att skärpa lagen, så fick jag inget svar. Utan vad man sa var:
-Det är vad jag lärt mig.
Lite ironiskt, med tanke på att man samtidigt fått med sig i den andliga modersmjölken att ”Lagen inte gäller längre”, så skärpte Han den.
Men, som kristen i kyrkan, så besvärade jag ingen mer med frågan utan upprepade vad jag lärt mig.

Anden vs Bokstaven

Sen läste jag också hur Paulus bollar med fraserna ”bokstavens lag” och ”andens lag”.

Det var inte förrän jag upptäckte några år senare att dessa: ”bokstaven och andens lag” var ofta återkommande fraser och idiomer i det judiska religiösa språkbruket som vår tro är sprungen från.

Nyckeln som fick mig att förstå detta var att titta på ordet som ofta översätts ”lag” i våra svenska Biblar, Torah. Torah betyder mer rättvist: undervisning, instruktion.
Sen har vi ordet för bud, som närmas med förståelsen: princip

Det viktiga är att finna den andliga principen i buden, inte endast memorera bokstaven.
Många gånger kan principen försvinna på bekostnad i ett ovist agerande för att uppfylla bokstaven.
Förstår man befallaren… leder det till att man förstår befallningen.

Ett tydligt exempel blev för mig när Jesus undervisar:

Ni har hört att det är sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. (Matt 5:27-28)

Här drar Jesus fram den andliga principen. Jesus upphäver ju inte budet om äktenskapsbrottet. Det gäller ju fortfarande.
Hur många män sitter inte och porrsurfar och tittar på porrfilm på nätterna? Är det att hedra sin hustru? Deras försvar:
-Jag ligger ju inte fysiskt med dem!!!!

Jag tror att en vanlig förekommande inställning och tanke är att många kristna tror att Moseböckerna undervisar en gärningslära. Att man blir frälst och rättfärdig av gärningar och genom att genomgå en konvertering.
Eftersom det kan heta att ”bokstaven dödar”, så dras det tyvärr många okunniga slutsatser som leder till olyckliga anklagelser.

Snarare undervisar denna delen av Skriften:
Tro leder till rättfärdighet.
Rättfärdighet är sann rättvisa.
Rättvisa har ett offer.
Offer leder till räddning.
Kort sammanfattning: Genom din tro är du frälst!

Belöning vs Välsignelse

Ett väl använt ordspråk bland rabbiner lyder såhär.
Det finns ingen belöning för uppfyllelse av buden i denna tidsålder. Endast för din tro!
Våra gärningar bedöms inför nästa liv. Det är därför vi samlar skatter för den kommande världen:

Människosonen skall komma i sin Faders härlighet med sina änglar, och då skall han löna var och en efter hans gärningar… (Matt 16:27)

Däremot finns det utlovad välsignelse genom att leva i Ordet. Det är skillnad på belöning och välsignelse…

Upprättelse vs Anklagelse

Ett annat intressant exempel på Jesus undervisning är:

Ni har hört att det är sagt: Öga för öga och tand för tand. Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom. Om någon vill ställa dig inför rätta och ta din livklädnad, så låt honom få din mantel också. Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig. (Matt 5:38-42)

Här lägger Han ut texten från 2 Mosebok, det avsnitt som är ”veckans text”…
Vid första anblick ser det faktiskt ut som om Jesus upphäver budet ”öga för öga…”. Det ser ut som om Han menar att vi inte skall ha någon som helst rättssystem för en troende, ända tills man går tillbaka till de verser Han citerar från.
Avsnittet handlar om relationer och det lyfts fram två typer av lagar. En för den ”fria” personen och en för ”slaven”.
Kortfattat ser man att upprättelsen för slaven inte kommer från andra människor, utan från sin mästare.

(Hur en person kunde bli en slav är ett intressant avsnitt i sig, men det får vi ta någon annan gång.)
Fascinerande är dock hur en hebreisk slav behandlades. Inställningen historiskt är att den skall anses som ens mästare. Den åt inte knäckebröd och vatten, utan stek och potatis. Den sov inte på golvet utan i duntäcke.
Fråga: Tänk efter lite… Kan det vara denna princip Mästaren Jesus visade på när han tvättade sina lärjungars fötter???

När han nu hade tvättat deras fötter och tagit på sig manteln och lagt sig till bords igen, sade han till dem: ”Förstår ni vad jag har gjort med er? Ni kallar mig Mästare och Herre och det med rätta, ty det är jag. (Joh 13:12-13)

Gud säger så här om sin församling: OM vi håller Hans bud, förbundstecken, visar vi att vi är Hans egendom.

Om ni nu hör min röst och håller mitt förbund, skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk… (2 Mos 19:5)

Vidare: en slav visar sin kärlek till sin mästare genom att vilja leva i Hans hus genom att följa de instruktioner som gäller där…

Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och hans bud är inte tunga. (1 Joh 5:3)
Men om slaven säger: ”Jag älskar min herre, min hustru och mina barn så mycket att jag inte vill bli fri” (2 Mos 21:5)

Antingen är vi den här världens och syndens slav, eller så är vi Guds slav. Det finns ingenting där emellan.

När vi blir angripna på grund av att vi är inympade som Guds egendom, förvänta dig inte någon upprättelse från omvärlden eller någon människa.
Däremot lovar din Mästare att ta itu med situationen!!!

Tro vs Handling

På tal om slav och arbete… Låt oss gräva lite djupare!!!
En arbetare skall ju få sin lön samma dag som den arbetar, det är texten tydlig med.
En fråga vi då kan ställa oss… Om vi uppfyller vår Guds bud, varför får vi då inte belöning samma dag, i den här världsåldern???
Varför skulle inte Gud följa sina egna principer?

Ett svar är…
Om en annan uppdragsgivare kommer mellan slaven och mästaren, har inte mästaren ansvar att betala slaven den dagen.
Faktum är att det är en medlare mellan oss. Mose gav oss buden vid Sinai.

2 saker:
Den första saken
, Ordspråket ovan sa att endast ”Tron ger direkt avkastning”!

Tittar vi riktigt noga på de 613 bud som totalt ges, så är 611 via Mose och 2 från Herren själv.
De två är:
1) Jag är HERREN, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.
2) Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag, HERREN, din Gud, är en nitälskande Gud, som låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen, ja, tredje och fjärde släktledet, när man hatar mig, men som visar nåd mot tusen släktled, när man älskar mig och håller mina bud.

Det är de två första av de 10 orden från Sinai.
Det som är riktigt facinerande är att dessa två handlar om TRO.
Det första definierar vilken Gud det är vi skall tro på. Han som förde oss ut ur slaveriet, ”Tro på mig!”
Det andra är att vi skall tro att han är en. Det finns ingen vid sidan av Honom som är värd att tillbe.

När Jesus svarar på en fråga från några religiösa män som undrar vilket som är det största budet svara han: Hör Israel, Herren är Gud Herren är en.
Det är ett stycke som är känt som ”Den Hebreiska Trosbekännelsen”, Shema.
Det är en sammanfattning av dessa ”två bud” som Herren själv talade vid Sinai.

Sak 2, Facinerande är då att mitt i all denna förkovring av bud och lagar som man läser om i dessa kapitel, så stannar texten upp och vi läser:

Se, jag sänder en ängel framför dig, och han skall bevara dig på vägen och föra dig till den plats som jag har förberett. Tag dig till vara för honom och lyssna till hans röst. Var inte upprorisk mot honom. Han kommer inte att förlåta era överträdelser, ty mitt namn är i honom. (2 Mos 23:30-21)

Några tankar här:
Ordet för Ängel är malach och betyder ”någon som blir sänd” och tillämpas på både himmelska varelser och människor. Ordet ”ängel” finns inte i Hebreiskan.
Herren kommer alltså sända någon speciell som vi måste lyssna på och lyda. Herrens ”Namn” är i Honom.
Ordet namn på Hebreiska, shem, är samma ord som auktoritet. Herrens totala auktoritet är i Honom.

Gud säger alltså här att Han kommer sända någon som vi måste lyssna på för att komma in i det utlovade landet. Ett sändebud som har auktoritet över alla andras auktoritet….
Vem kan det vara?

Sammanfattning:
Din Tro är det enda som ger dig ”avkastning” idag, samma dag, Rättfärdigheten i Guds ögon.
Dina gärningar, som Messias efterföljare, registreras i det himmelska och ger dig belöning in den kommande världen.

Men den som håller Guds bud och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.
—————————————————————————–-Jesus

Allt detta kan man se om man läser, studerar, hittar och lever efter Anden i bokstävernas lag…

Liknande debatt har pågått över på Mamres

23 svar to “Vadå skärpa lagen”

  1. Miryam Says:

    Det här var verkligen en underbart bra undervisning om lagen, all ära till Ende!

    En tanke: När Johannes skriver: Ordet blev kött och tog sin boning bland oss…
    Kan han ha menat att Yeshua föddes under Shavut (pingsten)?
    Det är ju den dag Mose fick Herrens undervisning till Israels folk.
    Den dagen föll även Anden, Guds undervisning i vårt hjärta.

    Önskar dig och din familj en fin sabbat !

    • isaskar Says:

      ”Kan han ha menat att Yeshua föddes under Shavut (pingsten)?”
      -Det är en bra tanke.
      Men personligen lutar jag åt att han föddes under Tabernaklets högtid.
      Då ordet blev kött och tabernaklade bland oss…

      När det gäller pingsten så tror jag att under Shavuot vid Sinai så ”föddes” församlingen.
      Vid Shavuot i Apostlagärningarna föddes den på nytt.

      Fin Shabbis på er med!

  2. tackYeShua Says:

    När jag tänker på skärpa lagen tänker jag att han sätter ett staketbud. Yeshua ger sin tolkning och kommentar

  3. Debora Says:

    ”Ett sändebud som har auktoritet över alla andras auktoritet….
    Vem kan det vara? ”

    Yeshua, så klart!

    Tack Isaskar för undervisningen. Ibland förväntar jag mig en belöning redan men ,men…… jag får väl tåla mig.

    Shabbat Shalom omevorach!

  4. Vivan Says:

    Angående slaven.
    Vi är heliga, avskilda, öronmärkta för Herren.
    I 2 Mos.21:5 läser vi:Men om slaven säger. Jag älskar min Herre, min hustru och mina barn så mycket att jag inte vill bli fri.Då skall hans Herre föra honom fram till Gud.Ställa honom vid dörren eller dörrposten och genomborra hans öra med en syl och sedan skall för alltid vara sin Herres slav.
    Vi är köpta och betalningen är given. Vi har fått en Herre som är oss så kär så vi vill aldrig lämna Honom.Så blir vi då ÖRONMÄRKTA som vår Herres egendom mot den blodsbestänkta dörrposten. Välsignat vare Hans namn
    Shabbat Shalom.
    Vivan.

  5. Birgit Severin Forslund. Says:

    Tack för denna så goda undervisning!

    ”Förstår man befallaren… leder det till att man förstår befallningen.”

    Ett bevingat ord som jag tar med mig speciellt.

  6. Lennart Svensson Says:

    Hej!

    Är den här bloggen en filial till Mamres blogg?
    En Jesus-är-inte-Gud- blogg kanske?

    Mvh L.S

    • Anders Gunnarsson Says:

      Lennart = kättaruppspårarnas mästare…

      Vilken Kyrka är du själv med i? Är det min-egen-och-ingen-annan-reformationskyrkan-av-se-sista-dagars-heliga!

      Hoppas du blir salig på den o-fasonen…

      Allt gott
      Benedikt XVI och hela den universiella Kyrkan genom alla tider genom en glad skit som med nit följer hedenRomsk rit!😉

    • isaskar Says:

      Filial till Mamres…
      Näää, jag tror han klarar sig själv bra utan mig…

  7. Läsare Says:

    Moget Lennart S, nu sjunker du så där lågt igen, tråkigt.
    Vad är det för ålder på dig???

  8. gunnel62 Says:

    en välsignad text om vi vandrar i Guds ljus får Hans Ord o Sanning lysa i och genom oss. Tack för orden om lagen (Torahn), tron och nåden.
    välsigna avslutning av Shabbaten alla syskon i tron

  9. Debora Says:

    Kan man känna ren och skär lycka bara genom att läsa Guds lagar? Ja, det blev två omgångar denna Sabbat förutom din undervisning.

    Det behövde jag. Att ofrivilligt betrakta avgudadyrkan i kyrkan knäcker mig men nu har jag fått ny kraft fån Herren.

    Halleluja!

  10. Sam Says:

    Återigen en jättebra utläggning med enormt flyt!

    Man kan bedöma hur en person ser på Gud,YHWH, genom hur man ser på Torah.
    Älskar man YHWH, så älskar man Torah.
    Vad betyder det om man revolterar mot Torah?
    Torah är det, genom tiderna, bästa kärleksbrev som någonsin skrivits.
    För att den som väljer att läsa och ta det till sig får liv för sig själv och sina barn.

  11. isaskar Says:

    ”Torah är det, genom tiderna, bästa kärleksbrev som någonsin skrivits.”
    -mmmmmm

  12. tackYeShua Says:

    Wow! Ett kärleksbrev. Så har jag aldrig tänkt. Alla gillar ju kärlek. Speciellt mina kristna vänner. Hoppas de kan se det som du ser det en dag snart. Gud är kärlek

Kommentera

