Vattumannen -Tecken i skyn

Vattumannen har många namn.
Detta tecken hänvisas till: ”Den som förser med vatten”, ”Vattenurnan”, eller ”hinken”.


”Han som dog en tidig död och blev upphöjd”.

Bilden visar en man med en stor urna som häller vatten i en båge i skyn.
Stjärnorna i stjärnbilden heter bland annat Saad al Suud och Scheat –”den som går och kommer åter”.

Mytologin kallar honom Ganymedes. Vissa beskriver honom som en som kom och dog en förtidig död. Han blev dock upphöjd, vacker och en ledsagare med den evige fadern…

Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun/Israel som jag har utvalt. Ty jag skall utgjuta vatten över det som törstar och strömmar över det torra. Jag skall utgjuta min Ande över dina barn, min välsignelse över dina avkomlingar… (Jes 44:2-3)

På den sista dagen, den största i lövhyddohögtiden, stod Jesus och ropade: ”Om någon törstar, så kom till mig och drick! (Joh 7:37)

”Satelliter”

Pisces australis är en bild på en fisk som dricker från vattnet som den vackra och upphöjda häller från urnan…

Pegasus – hästen som rusar fram som en fontän… Pegasus har översatts med betydelser som: Överhuvudet, Återkommer med goda flodströmmar och välsignelser.
Stjärnor i Pegasus tecken bär namnen: återvänder från fjärran, grenen, den som bär, vattnen, en flock, den som låter det flöda över.

Cygnus -Svanen som kallas fågelkungen över vattnen. Den har fått namnet: den som cirkulerar och återkommer.
Stjärnor i tecknet är: Herren eller domaren som skall komma, den som kommer och går, den som skall stiga ner.

3 svar to “Vattumannen -Tecken i skyn”

  1. tackYeShua Says:

    Jag är skytte, 18 dec. Född på en sabbat, lördagsbarn e lata. Eller bara oförståndig som inte sover på nätterna.

  2. tackYeShua Says:

    Skapelsen vittnar om G-ds storhet

  3. anne Says:

    somewhere

Kommentera

