Fiskarna -Tecken i skyn

Två fiskar utgör tecknet Fiskarna.


Ett annat namn för stjärnbilden är församlingen, sällskapet till den kommande prinsen…

Fiskarna är sammankopplade via ett band som hålls utav ”Väduret” som vi kommer till.

Ett antikt Arameiskt namn för bilden är Nuno som betyder: ”Den förlängda fisken” med innebörden av de efterkommande generationerna.
Ett annat namn är Pi-cot-orion:  ”Fisken”, ”Församlingen”, ”Sällskapet av den kommande prinsen”.
Ytterligare ett namn är Pisces Hore: ”Fiskarna tillhörande den som kommer”.

Namn på stjärnorna i stjärnbilden är: ”De eniga”, ”De uprätthållna”, ”De försvarade/stödda”.

När Jakob välsignar Josef säger han så här:

Och han välsignade Josef och sade:
”Den Gud som mina fäder Abraham och Isak har vandrat inför, den Gud som har varit min herde från min födelse ända till i dag,
den ängel som har förlossat mig från allt ont, han skall välsigna pojkarna. De skall uppkallas efter mitt och mina fäders, Abrahams och Isaks, namn och de skall föröka sig och bli talrika på jorden (1 Mos 48:15-16)

Vad man inte ser i översättarens val av ”talrika” är ordet fisk på hebreiska, dagon/dagan. Läs mer här.
Josef som är en av Bibelns stora skuggbilder av Israels Messias, får välsignelsen att genom honom skall hans avkomma bli talrika som fiskarna på jorden…
En av de första symbolerna bland nationerna på de som var inympade i Israel via Messias var just fisken, en bild många än idag klistrar fast på sina bilar för att visa tillhörighet.

Det intressanta är även hur det är två fiskar.
Bibliskt så är Jakobs hus, ekklesian, delat i två grupperingar: Juda hus och Israels hus.
Otaliga profetior pekar på att Messias skall en dag ena de två:

Se, du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.” (Luk 1:31-33)

Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus…. (Heb 8:8)

Juda barn och Israels barn skall förenas och sätta ett enda huvud över sig och de skall dra upp ur landet. Ty stor skall Jisreels dag vara.(Hos 1:11)

…du Jakob, som jag har utvalt, du ättling av Abraham, min vän! Jag har hämtat dig från jordens ändar, kallat dig hit från dess yttersta hörn och jag har sagt till dig: ”Du är min tjänare, dig har jag utvalt och inte förkastat.” Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand. (Jes 41:8-10)

Därför säger Jesus när han står bland Juda hus att han måste hämta hem Israels hus.

Han svarade: ”Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus.” (Matt 15:24)

”Satelliter”

Bandet -Bandet binder båda fiskarna till en gemensam nämnare. Väduret i nästa stjärnbild. Egyptierna kallade bandet U-or: ”Han som skall komma”.

Cepheus -”Den kungliga grenen” är fiskarnas beskyddare och är klädd med en mantel och en spira. Han är även kallad Per-ku-or: ”Denna som skall komma och regera”
Stjärnorna i Cpeheus heter: ”Frälsaren”, ”Herden”, ”Skyndsamma återkomsten”, ”trampar under foten”

En psalm av David. HERREN sade till min Herre: ”Sätt dig på min högra sida, till dess jag har lagt dina fiender som en fotapall under dina fötter. (Ps 110:1)

Mer stjärntecken här

4 svar to “Fiskarna -Tecken i skyn”

  1. Hulda Says:

    Det finns en annan gammal babylonisk betydelse av fisken också Isaskar, att fisken står för Israel. Försökte hitta tillbaka till sidan men den är puts väck.

    Israel är kanske på väg att skriva fredsfördrag med muslimerna. Lite oroande. Avtal får brytas enligt islams profet.

    http://hulda777.wordpress.com/2010/03/29/islam-och-fredsavtal-gor-mig-fundersam/

    • isaskar Says:

      ”… att fisken står för Israel.”
      -Coolt. Att Israels Messias vill att vi skall vara människofiskare var nog inte bara en ”på måfå tagen fras och liknelse…”

      Ja du… mycket pekar på att det kommer bli en vår där mycket kommer hända.
      Allt är nog inte vad vi tror och vad vi ser i nyheterna i det ”nya Mellanöstern”…

  2. Hulda Says:

    Synd att jag inte hittar tillbaka.

    Ur led är tiden. Titta på det här Fredrik.

    http://kraftkallan.org/wordpress/?p=84

  3. isaskar Says:

    tyvärr får jag inte fram något på den länken

Kommentera

