…och i KD bråkar man om forskarrapporter!!?!

Ser man på… I den här artikeln är man stolt över att vara så kristen som det bara går, i Sydafrikas valkampanjande.

Gud slagträ i sydafrikanskt val
En infekterad strid om vilket parti som egentligen är mest kristet i Sydafrika

I studio P1 idag debatterades det för fulla muggar mellan två KD-politiker om huruvida homosexuella skulle få adoptera barn eller inte.
I den debattan, i motsats till kandidaterna i Afrika, hade man inte Gud som slagträ. Istället använde man forskarrapporter och statistik för att styrka argumenten man förde fram.

Men, rätta mig om jag har fel… bottnar inte KDs politik på Bibeln och de klassiskt kristna värderingarna???

21 svar to “…och i KD bråkar man om forskarrapporter!!?!”

  1. Andreas Frost Says:

    I många fall tror jag du kan stryka K:et i KD. Det är ett missvisande namn tycker. Folk tror kanske alla kristna tror som dem, men så är det ju inte.

    Var inte Hägglund för aborter? Hur kristet är det att mörda små värdefulla och hjälplösa barn?

  2. gunnel Says:

    jag trodde det förut…. men jag har gjort en omvärdering…. tyvärr

  3. lewanu Says:

    ”Men, rätta mig om jag har fel… bottnar inte KDs politik på Bibeln och de klassiskt kristna värderingarna???”

    – jag röstar för att du har fel. Det var längesen man tog bort de kristna värderingarna eftersom det skrämde bort väljare.

  4. lewanu Says:

    Andreas Frost ”Var inte Hägglund för aborter? Hur kristet är det att mörda små värdefulla och hjälplösa barn?”

    – Han var nog inte för abort men absolut inte emot. Tror inte han ”vågade” det för att inte förlora röster men i verkligheten förlorade KD många röster för sin flathet. Min har de förlorat

  5. isaskar Says:

    Hmmm, kanske man istället borde tagit bort bokstaven ”k” från kds…

  6. tackYeShua Says:

    Kan inte nån starta ett kristet parti då? Bibelpartiet. Mot abort, homosexuella adoptioner, och för Israel. Vem som helst kan väl starta ett parti eller? Om Kd ballat ur kan alla som inte gjort det starta ett nytt. Är det en bra idé?

  7. Simon Says:

    Eftersom jag jobbar mycket med Kristdemokraterna så får jag ju lust att kommentera =)

    Kristdemokraterna utgår från en ideologi som heter kristdemokrati. Den bygger i sin tur på kristna värderingar. De svenska kristdemokraternas tolkning av detta i dag är att det handlar om allmänna värderingar som inspirerats och förvaltats av den kristna traditionen.

    KD pratar om att ta hand om jorden, de naturliga gemenskaperna är viktiga, inga människor är perfekta, att alla människor är unika – och att alla människor är lika mycket värda. Däremot använder sig partiet väldigt sällan av argument direkt hämtade från Bibeln, eftersom det inte är ett ”konfessionellt” (kristet) parti.

    Att säga att Kristdemokraternas politik bottnar i Bibeln och klassiskt kristna värderingar är alltså både rätt och fel. Helt uppenbart låter sig inte KD styras av vad Bibeln säger i detaljfrågor som till exempel om håmoadoptioner. (För övrigt, en personlig kommentar: Sist jag läste Bibeln nämnde den väldigt lite om just samkönade pars lämplighet som föräldrar.)

    Man kan tycka vad man vill om att KD inte är ett konfessionellt parti. Den norska motsvarigheten står till exempel betydligt närmare kyrkan. Det man kan konstatera är att kristdemokratiska partier backar i de flesta västländer, oavsett hur mycket deras politiker bläddrar i Bibeln innan de fattar sina beslut.

    • Andreas Frost Says:

      Självklart är inte Gud för att homosexuella adopterar barn. Sen spelar det ingen roll vilket politiksnack de drar, Gud välsignar inget sådant.

      • Simon Says:

        Jag har inte uttalat mig om det heller. Jag kommer bara inte på något ställe där Bibeln pratar om samkönade pars lämplighet eller olämplighet som föräldrar. Men det verkar du ha hittat. Berätta!

    • isaskar Says:

      ”Eftersom jag jobbar mycket med Kristdemokraterna så får jag ju lust att kommentera =)”
      – Simon, du är alltid välkommen att skriva…

      ”Att säga att Kristdemokraternas politik bottnar i Bibeln och klassiskt kristna värderingar är alltså både rätt och fel.”
      -Pethrus bildade vad jag förstått partiet för att få en Biblisk röst i riksdagen, med kristna värderingar. Att man tagit bort en bokstav i namnet betyder väl inte att man klippt rötterna?
      Att man svängt om mot ny kurs är ju en annan sak.

      ”Bibeln nämnde den väldigt lite om just samkönade pars lämplighet som föräldrar.”
      -Nej, gissa varför?🙂

      • Simon Says:

        Jag tror inte att partiet har klippt rötterna. Däremot styrde Alf Svensson om – låt oss säga från konfessionellt till kristdemokratiskt. Den bibliska rösten tonades alltså ner och de ideologiska banden till kristdemokratiska partier i andra länder gjordes starkare.

        Och vad hände då? Jo partiet etablerades i riksdagen, till skillnad från tidigare då det lockade för få väljare för att nå till fyra procent. 1998 nådde KD över 11 procent av väljarna – och de lockades inte av motstånd mot homoadoptioner, vågar jag påstå.

        Min gissning till varför Bibeln inte nämner så mycket om samkönade pars lämplighet som föräldrar är: Två saker.
        a) Det här var ingen stor fråga i den kultur som Bibeln skrevs i
        b) Det här är ingen stor fråga i kristendomen.

      • isaskar Says:

        ”Jag tror inte att partiet har klippt rötterna. ”
        Ok, så bra. Men tyvärr har det nog inte nått till oss få som är kvar och röstar på partiet.
        Argumenten jag hörde mellan de två debattörerna gällde forskarrapporeter. Även om programledaren upprepat försökte fråga om det bottnade i något annat.
        Jag är övertygad att KDS ursprungliga linje i exempelvis abbortfrågan var den krisnta värderingen och inte hade botten i någon forskarrapport.

        ”a) Det här var ingen stor fråga i den kultur som Bibeln skrevs i”
        -Gud verkar ha ansett det vara så stort att Han i alla fall kände sig manad att sätta upp regler i frågan…

  8. Birgit Severin Forslund Says:

    Jag tror också KD förlorar röster för sin flathet.

    • Simon Says:

      Det där är intressant. Jag jobbar som sagt mycket med Kristdemokraterna och pratar mycket med partiets valarbetare. De vanligaste skälen till att inte rösta på KD verkar vara att man tycker att partiet är emot jämställdhet, att partiet är emot homosexuella/homosexualitet, att partiet är för invandringsvänligt eller att partiet alltför mycket har nischat in sig på familjefrågor på bekostnad av andra frågor.

      En undersökning som gjordes förra året visade att 88 procent av svenskarna vägrar att rösta på Kristdemokraterna, vilket var mer än något annat parti. Min uppfattning är att det inte har med ”flathet” att göra utan i så fall mer att folk uppfattar partiet som alltför ”kristet”.

      • isaskar Says:

        ”En undersökning som gjordes förra året visade att 88 procent av svenskarna vägrar att rösta på Kristdemokraterna,”
        -Det vore ju mer intressant att fråga de som förut röstat och lämnat partiet, varför det inte röstar på KD längre.
        Bli inte överraskad om det framkommer att man känner sig sviken att man övergett politiken som just bottnar på de klassiskt Bibliska och kristna värderingarna. Det var ju därför partiet kom till. Det var ett kristet parti.

  9. Magnus Says:

    ”tackYeShua” gör slag av din ide av att starta ett ”kristet” parti (OBS! din definition av kristendom). Det kommer få Linda Rosings Unika Partiet att framstå som en succé…

  10. Debora Says:

    tackyeshua:”Kan inte nån starta ett kristet parti då? Bibelpartiet. Mot abort, homosexuella adoptioner, och för Israel.”

    Jättebra ide. Men det skall kallas Bibelpartiet eftersom kristendomen har spårat ur. Om den nu någonsin var på rätt spår.

    Jag tycker att Kd kan fortsätta kalla sig för ett kristet parti.
    Det är nämligen det som är kristendomn nu för tiden – att INTE bry sig om vad som står i Bibeln.

  11. Simon Says:

    Svar till Isaskars kommentar ovan från 19 maj 20.01:

    För det första tror jag som sagt inte att man kan säga rakt av att KD har övergett politik som bottnar i bibliska och kristna värderingar. Men du menar man skulle fråga de som röstade på KD på den tiden då det var ett ”kristet” parti? Då får vi backa till 1980-talet och fråga dem som var röstberättigade då. Återigen: KDS-sympatisörerna var inte så många.

    Jag tror absolut att en och annan känner sig sviken när KD svänger i olika frågor. Så är det alltid. Förra veckan intervjuade jag en före detta toppolitiker som (typ) lämnat partiet för att det brytt sig för lite om miljöfrågor. Andra har lämnat för att KD är för konservativt, för socialliberalt – eller för homofientligt.

    Jag har inte sett några siffror på hur många som känner sig svikna av olika frågor så det kan jag inte uttala mig om. Men jag håller med dig: det vore intressant att fråga.

    • isaskar Says:

      ”Jag har inte sett några siffror på hur många som känner sig svikna av olika frågor så det kan jag inte uttala mig om. Men jag håller med dig: det vore intressant att fråga.”
      Du sitter ju på en bra plats att lobba för det… Eftersom jag är nog den enda kvar i mitt umgänge som röstar på KD idag, så vore det intressant…
      Snarare får jag kommentaren: ”Ge mig en anledning att rösta på KD då!”

Kommentera

