Egypten: Muslimska Brödraskapets andra kandidat anmäler sig

Först var det ingen kandidat från Muslimska Brödraskapet, försäkrades det, som skulle ställa upp i presidentvalet.

CAIRO, Feb. 4 (UPI) — The Muslim Brotherhood, banned in Egypt, won’t offer a candidate in September’s presidential election, a spokesman told al-Jazeera television Friday.

Sen kom det en

CAIRO – A senior member of Egypt’s Muslim Brotherhood unveiled a bid on Thursday, May 12, to run for the country’s presidential elections.

Nu är de två:


Snart är vi nog så här många kandidater…

Muslim Brotherhood Sheikh Hazem Abu Ismail announced his intention to run in Egypt’s upcoming presidential elections.

…som försäkrar sharialagar när de blir presidenter!

Men varför stanna där… Denne man lovar även att avsluta fredsavtalet med Israel.

He said that if elected he would implement Islamic sharia law and cancel the peace treaty between Egypt and Israel.

Dessutom, Hamas verkar ta sitt pick och pack från Syrien för att sätta upp sin bas i…. just det, Egypten.

Betyder detta att det snart händer något i Syrien??

Bonus!
Denne man är även känd för PEPSI-konspirationen

11 svar to “Egypten: Muslimska Brödraskapets andra kandidat anmäler sig”

  1. Sam Says:

    Ingen överraskning alls!
    Liksom en födsel accelererar på slutet och smärtan ökar …………..
    Skaffa en hjälm som Palin!!!!

  2. Birgit Severin Forslund Says:

    Jag är inte alls förvånad.

  3. tackYeshua Says:

    Har jag fattat det här rätt? Demokrati=folkstyre. Mellanösternländer har majoritet arabiska muslimer. En demokrativåg sker i mellanöstern. Länder som Egypten och Turkiet pendlar mellan att vara västerländska turistländer eller hårt muslimska. Iran och Saudi Arabien är hårt muslimska. Innan demokrati-vågen så har det varit kungar/diktator. Och beroende på vad han har för inställning, så blir det. Egypten har haft en ”västerländsk-minded” diktator som samarbetat med USA och haft fred med Israel. Demokrati i mellanösternländer innebär att de väljer muslimskt ledarskap som vill ha sharia-lagar. Men USA tolkar demokrati=kristendom och humanism och frihet och stöder därför revolutionerna. De är blåögda eller så gillar USA islam och sharia. Sverige står också bakom revolutionerna och demokrati i mellanöstern. Stämmer denna analys?

    Fråga två. Egyptierna som vet skillnaden mellan shariasamhälle och västerländskt turistsamhälle, vad väljer majoriteten?

  4. Magnus Says:

    Men vill folket i nordafrika ha ett muslimst styre måste de ju få ha det! Om de är folkvalda finns det väl knappast något att anmärka på? Ni kan ju inte på allvar mena att en diktator är att föredra framför folkstyre…

    • Sam Says:

      Fråga kvinnorna, även om de knappast räknas som folk, och kristna samt alla oliktänkande! Nej visst, kvinnor får inte rösta. Och om de får så måste de rösta som mannen i huset säger eller riskera att få fingrarna kapade.

    • isaskar Says:

      ”Men vill folket i nordafrika ha ett muslimst styre måste de ju få ha det! Om de är folkvalda finns det väl knappast något att anmärka på?”
      Röstar man fram en demokratisk shariastat, så var så god. Jag har då aldrig påstått att det skulle vara fel, även om jag inte skulle vilja bo där personligen.

      ”Ni kan ju inte på allvar mena att en diktator är att föredra framför folkstyre…”
      -Absolut inte! Det har jag aldrig påstått… däremot har jag tidigare skrivit att ”Egyptierna var befriat från Mubaraks diktatur.”

  5. Magnus Says:

    Ey, jag har aldrig sagt att jag sympatiserar med Muslimska brödrarskapet eller liknande! Konstaterar bara att detta är demokratins baksida, men att om de kommer till makten är de iaf folkvalda. Med ett öppet samhälle och modern informationsteknologi i samklang med en ny, ung generation som växer upp så kommer nog en större förändring komma på sikt. Viktigast nu är folkstyre och yttrandefrihet.

    Kan jag tolka ditt svar som att du hellre föredrar diktatur och en totallitär stat framför muslimska brödrarskapet?

    • Sam Says:

      Förlåt om jag missuppfattade dig!
      Du sa:”Men vill folket i nordafrika ha ett muslimst styre måste de ju få ha det!”
      Och försvarade dig med:
      ”Ey, jag har aldrig sagt att jag sympatiserar med Muslimska brödrarskapet eller liknande! ”
      Det verkar för mig som om du accepterar det muslimska brödraskapet och deras inställning så länge de är ”demokratiskt” valda.
      Du måste inse att det muslimska brödraskapet är en totalitär diktatur även om de är ”folkvalda”. Har du satt dig in angående Islams andliga ledare, ayatollorna?
      Och jag håller helt med dig om att demokratins baksida är att den absolut inte garanterar folkrätt eller lika värde för alla eller beskydd för minoriteter och svaga.
      Jag tror vi bedrar oss om vi tror att det ska öppnas för folkstyre och yttrandefrihet inom den överskådliga framtiden i islamska länder. Se hur oliktänkande och kvinnor och barn behandlas idag!!! i dessa länder.
      Vi måste våga se och säga som det är och inte försöka vara så politiskt korrekta. Kolla England! Kolla Frankrike!
      Och, Yikes, Calgary som har landet förste islamske borgmästare.😉

  6. Magnus Says:

    Jag menar bara att principen ett folkvalt styre står högt. Krävs uppenbarlignen ett förtydligande;
    Jag sympatiserar inte alls med Muslimska brödrarskapet; tvärt om. De har en kvinnosyn som är under all kritik och är på tok för konservativa i de flesta frågorna för min smak. Skulle jag vara röstberättigad i Egypten skulle de inte får min röst, dessutom av anledningen att jag inte är muslim.

    Poängen är att det spelar ingen roll om vad jag tycker. Skulle det egyptiskt folket välja det styret så tycker jag (och all annan internationell rätt) att de ska få göra det. Demokratins baksida är att idioter kan folkväljas dock..😉

    ”Jag tror vi bedrar oss om vi tror att det ska öppnas för folkstyre och yttrandefrihet inom den överskådliga framtiden i islamska länder. Se hur oliktänkande och kvinnor och barn behandlas idag!!! i dessa länder.”

    Vet inte vad du vill få fram, för det är ju så uppenbart att det inte finns några fungerande demokratier i området!

    Att du lyfter fram Frankrike som ett positivt exempel är tyvärr något beklämmande. Få, om något, europeiskt land har sådana problem den segregation och muslimska minoriteter.

    • Sam Says:

      ”Demokratins baksida är att idioter kan folkväljas dock.. ;-)”
      Ja så är det.
      Jag uttryckte mig inte klart. Jag menar att England och Frankrike är tydliga exempel på hur det går när man är politiskt korrekt. Muslimerna kan i stort sett göra vad dom vill för ingen vågar säga nåt. Be mitt på gatorna så att ingen annan kan använda dem osv.

      Varför ges dessa ickedemokratiska muslimska länder plats i FN t.ex? Varför skickas pengar till terroristorganisationer? Av Sverige?
      Varför ge dem en plats vid förhandlingsbordet?
      Skulle man inte stötta den demokrati som finns till 100%?

  7. Staffan Says:

    Man vill gärna tro att Muslimska Brödraskapets intåg i makthavarsalongerna innebär att moralen återfår sin rätta plats i samhället. Men är det säkert? Har vi kanske inte trott att Saudi-arabien höll moralens flagga högst? Jo, förvisso.
    – Och ändå avslöjar en rätttänkande klerk nu att Jeddas flygplats — Jedda! Religionens centrum! — designats så att den återger en penis som kommer ut ur en vagina! ”Här är huvudet, händerna, och benen. Tornet är en penis! Gud förbjude! Det här är en vagina! Gud förbjude. För mig är detta kristallklart.”
    – Det är Weasel Zippers som avslöjar detta. Läs, och förfäras! Det finns video också!

Kommentera

