Egypten: Ekonomi Jihad-style

Om Sharia-demokratin tar över i Egypten… så har vi fått en liten vink på hur man kan komma över svåra ekonomiska tider.

”Gå på rövarstråk…Ta fångar, kvinnor och barn och sälj dom på marknaden… det är gott i guds ögon”

Feminister och människorättsorganisationer skriker högt i protest om 3…2…1…

Säga vad man säga vill om Borg, men det låter sundare att gå åt bankchefernas bonusar och utdelningar… åtminsonte i mina öron.

26 svar to “Egypten: Ekonomi Jihad-style”

  1. lewanu Says:

    Trodde att jag hade hört det mesta redan …

  2. Sam Says:

    Om när Sharia-demokratin tar över i Egypten Europa……….

    Undrar hur de tänkt att ekonomin ska funka när madhin har kommit och hela världen har fred under sharia??

  3. Marissa J Says:

    Ju mera Sharia gräver sig in i ett samhälle, ju mindre frihet blir det för medborgarna och helst för oss kvinnor. Det leder till ett rättslöst samhälle, där onskan får härja fritt och får fritt spelrum. Speciellt kvinnor blir fullständigt rättslösa och kan inte hävda sin rätt, och de samhället vill inte jag bo i.

    SHARIA LEDER OVILLKORLIGT TILL RÄTTSHAVERI I ETT SAMHÄLLE.

    De kvinnor som kommer från de muslimska länderna vet vad förtryck är, och att de inte ärver som sina bröder och det får de bara finna sig i. Jag vill inte ha det på det sättet. Men våra politiker ser inte hur det är i verkligeheten, utan lever i en fantasivärld åt alla håll och kanter.

    • Sam Says:

      Bra inlägg.
      Du har precis rätt om konsekvenserna med sharia lag. Det blir inte heller speciellt roligt för de som väljer att tro på nåt annat än muhammed.
      Men det vore inget bättre om t.ex mormonerna kom till makten.
      Politiker törs inte göra nåt som är rätt utan gör bara det som de tror ger mest röster.
      Var finns det en profet idag???????? Vi behöver en Johannes eller Elia eller Jesaja eller…..!!

  4. tackYeShua Says:

    Känns som GT. T.e.x var det väl nått folk som kidnappade massa fruar och barn till Abraham, eller var det David, som de sedan kom ikapp och räddade tillbaks sina fruar och barn.

    • Sam Says:

      Jo det är en bra läxa om att leva ett separerat, heligt, liv!
      Shechem våldtog Dinah Jakobsson och det kostade dyrt för hans far och alla män i staden.

      • tackYeShua Says:

        Du menar Dinah Jakobsdotter. Om nån snor och sen vill ha betalt gör han en dubbel ogärning. Den som snor ska betala igen, vad är det, dubbelt?

  5. Sam Says:

    tackYeshua
    ”Du menar Dinah Jakobsdotter.”
    Javisst! Tänkte mig inte för.
    Jag tror den som våldtar en förlovad jungfru utanför staden ska stenas.
    Den som våldtar en jungfru ska betala brudens far och gifta sig med jungfrun och får inte skilja sig från henne.

    • Magnus Says:

      Helt ärlig och uppriktig fråga (kan vara svårt att tolka sarkasmer från fundamentalister man inte känner😉 :
      Skojar du?

      • Sam Says:

        Jag bara citerar vad som står i Skriften.
        Jag vet att det är värden som inte är populära i Sverige eller i den muslimska världen. Men det är Skaparens syn på saken, som jag förstår det.

        Ännu mer dynamik om man anser att fadern till våldtäktsmannen ska kasta första stenen och tillsammans med övriga familjen utmäta straffet.
        Jag anser det är värt att tänka på.

  6. Magnus Says:

    Okej. ”Intressant”.
    Undviker för tillfället att kommentera sakfrågan (kl 06 är inte den tiden på dygnet man är som mest välformulerad. Kan bli fel…)

    Undrar bara om det är en åsikt som delas av innehavaren av bloggen, Isaskar?

  7. Magnus Says:

    Intressant inlägg om pingst. Dock undrar jag fortfarande om bloggägaren delar uppfattningen om att det är ”skaparens syn på saken” att våldtäcktsoffer ska tvingas leva med sin förrövare och att det är lämpligt att personer emotionellt engagerade i ett brott ska döma och utföra straffet?

    • Sam Says:

      Jag undrar hur du ser på våldtäkt, Magnus? Anser du att det inte bör straffas?
      Anser du att våld mot kvinnor är ok?
      Anser du att hedersmord är rätt?
      Ser fram emot ett långt inlägg.

      • Sam Says:

        Magnus, jag undrar även om du satt dig in i dynamiken med att förövaren orsakar sin far att utmäta straffet.
        Egentligen så är det ingen skillnad mot vad som sker i sverige idag. Bara för att man använder ombud så är dynamiken densamma. Skattepengar från pappan gör det möjligt att utmäta straffet. Men problemet som jag ser det är ju då att man drar in även andra i resonemanget, som då blir ansvariga.

      • Magnus Says:

        Av alla åsiktsinavlade imbeciller man kan stöta på måste du vara en av de värre. Då är det främst inte dina åsikter jag syftar på, även som dessa är mer än obehagliga.

        Det är din totala avsaknad av en valid argumentationsteknik som är det värsta. Dina slutsatser är så hårresande dåliga och på det sättet du projecerar felaktiga åsikter och värderingar på de du debatterar mot skulle verka pinsamma även på ett dagis. Skärpning! Hur gammal är du?

        Att sakfrågan i sig (våldtäktsOFFER tvingas leva med sin förrövare) kanske är en normal tanke för dig. Men för de flesta andra är det en vidrig och motbjudande tanke att i dagens samhälle ha ett sådant system. Ring runt till sveriges kvinnojourer och presentera dina idéer kanske? De skulle nog bli överlyckliga att ytterliggare en manschauvinist vill kriminalisera och bestraffa offren…

        Och ditt förslag på blodshämd som rättsystem i Sverige är knappt värt att kommentera. Även som jag förespråkar betydligt hårdare straffsatser på bland annat våldtäkt skulle absurda situationer uppstå om känslomässigt inblandade skulle utmäta och genomföra straff. Vad som möjligtvis är värt att kommentera är din störda uppfattning om att detta system redan används idag p.g.a. skattesystemet. Vill inte ens veta vilken verklighetsuppfattning du har för att tro detta…

        Dina förslag kan bäst beskrivas som sharialagar. Dina åsikter och din retorik gör att jag inte kan se dig som något annat än en simpel fundamentalist, som inte lyckas läsa och förstå Bibeln.

        (Svårigheten med ”er” syn på GT blir just i dessa fall. Och en viss konsekvens finns ju iaf… Men är är ett sidospår, även om det borde vara huvuddebatten.)

        Nu är det väl bara att vänta in censuren antar jag…

  8. Sam Says:

    Magnus
    Du är lite ologisk, tycker jag.
    Du säger”Dina förslag kan bäst beskrivas som sharialagar.”
    Och sen vill du tvinga Israel att förhandla med de terrorister som styrs av sharialagar.
    Jag antar att din kvinnosyn är lik deras och du har inget emot arrangerade äktenskap där kvinnor tvingas leva med det dom får.
    Ett system där kvinnor har samma status som hundar och inte har rösträtt.
    Varför lever du i det demokratiska Sverige där man respekterar kvinnor. Borde du inte flytta nån annanstans där din kvinnosyn passar lite bättre?

    Censur, det finns det gott om det bland de terrorister som du stödjer.

    Om du inte inser att en hel nation är ansvarig för och delaktig i de beslut som fattas har du missat en av grunderna i en demokrati.
    Tror du t.ex att om Sverige förklarade krig mot en annan nation du inte skulle vara delaktig i det kriget på nåt sätt? Oavsett din personliga inställning till krig.
    Just det.
    Din naiva inställning tyder på få dagar under solen.😉

    • Magnus Says:

      Sam vet inte hur gammal du är, men du är tillräckligt gammal för att få höra sanningen; Du är helt retarderad.
      Du kan inte läsa, än mindre förstå. Du argumenterar (igen) precis som jag skrev; utan logik och stil med en häpnandsväckande låg intelligens. Tror tyvärr tror jag att hoppet är ute för dig, men gör ovärlden en tjänst och för inte dina gener vidare iaf.

      • Sam Says:

        Det vore mer intressant om du sa nåt i sakfrågan istället för att tala om vad du tycker om mig. Har du nåt att komma med i sakfrågan?
        Börja med din syn på hur en demokrati funkar och vem som är ansvariga för regeringens beslut.

  9. Magnus Says:

    Haha.. Bra att du av alla personer kommer dragandes med kravet att fokusera på sakfrågan. Var kom terrorismen i ifrån? (retorisk fråga, då jag antar att du tog det helt ut sitt sammanhang från tråden med Israels gränser… Där var jag så kontroversiell att jag antydde att fred endast kan uppnås om samtliga inblandade parter är någorlunda överens. Din fundamentalistreptilhjärna hindrade dig dock tyvärr från att försöka förstå helheten, så jag citerar mig själv; ”att förhandla är inte samma sak som att ge efter för orimliga krav utan motprestationer.” Utan motprestationer är nyckelen till förståelse. Och jag skrev tydligt att jag inte sympatiserar med Hamas/Fatahs agenda eller arbetsmetoder.)

    Nu åter till sakfrågan!
    Snabb rekapitulation;
    ”Den som våldtar en jungfru ska betala brudens far och gifta sig med jungfrun och får inte skilja sig från henne.” – Sam, de utsatta kvinnornas räddare…

    Idag föll dommen på den serievåldtäktsman från Örebro som satt skräck i staden. Personen, Niklas Eliasson, som förklarades psykiskt friskt när dåden begicks dömdes till 12 års fängelse (en i mina ögon på tok för låg straffsats) för en rad mycket brutala överfall och våldtäkter.

    Mer info:
    http://www.expressen.se/nyheter/1.2469878/eliasson-far-12-ars-fangelse
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13172659.ab
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/12-ar-for-eliasson

    Om vi nu ska applicera din rättsprincip ska Niklas Eliasson tvingas ihop med ett eller flera av sin offer…

    För att förtydliga sakfrågan:

    Hur kan du stödja en sådan påföljd?
    Hur kan du bestraffa de utsatta ännu mer?
    Har du någon empati i kroppen alls?

    Beklagar om du anser att informationen om dig var överflödig. Men bristerna i din personlighet blev så uppenbara med din argumentation.

    Fortfarande nyfiken på hur Isaskar själv ser på saken. Tycker du Isaskar att detta system ska tillämpas i Sverige? Att låtsas som du inte läst detta känns bara fegt…

    • isaskar Says:

      -Ja du Magnus. Du är fortfarande väldigt festlig🙂
      Du har fortfarande inte lyckats imponera med din ”spjutspets” retorik eller vad det du anammat, som ett uttryck i att jag är tvingad att svara på någonting du skriver. Uppriktigt sagt förstår jag inte att du utsätter dig för att läsa på denna blogg. Men du är en intressant komplettering och väldigt välkommen.
      Jag har inte varit engagerad i bloggen över huvud taget på typ en vecka. Återigen, du känner mig inte och vet inte varför. (Däremot flaggade jag för det för en tid sedan.)
      Det blir bara platt och pinsamt det du gör.
      Om det är någon som ”låtsas” något så är det du som låtsas vara tuff, eller något.

      Jag backade lite och såg att du ansett dig ta i så hejdlöst att du förväntar dig att bli censurerad.
      Heh, kanske borde du bli det, för din egen skull🙂 Det är ju mest du som skämmer ut dig själv.
      Men då du har din hejarklack som länkar hit, för dina ”episka” inlägg, så låter jag dig vara kvar. (Ledsen om jag gör dig besviken.)

      Jag tar dig med andra ord knappast som seriös, då du fortsätter beskylla mig och för både det ena och det andra.
      Styr upp din närvaro en tid så skall jag gärna ge min bild av det du vill veta.

      Eller, hör av dig när du är tillbaka i trakten så kan vi ju alltid ta en fika.

    • Sam Says:

      Magnus
      Terroristerna är de som du vill förhandla med, enligt FN,EU och Usa.
      Anser du det vettigt att förhandla med terrorister? Terrorister som inte vill förhandla?
      Jag tror du måste studera de du vill förhandla med lite närmare!

      Det är lite dubbeltydigt när du verkar ha nåt emot våldtäkt och rutten kvinnosyn å ena sidan och sen respekterar du sharia lag? Har du nån aning om hur kvinnor betraktas i sharia lagen?
      Vad tror du t.ex att det skulle få för konsekvenser för kvinnor i Sverige om man införde sharia lag?

      Då är GT’s kvinnosyn betydligt friskare och sundare!
      När tänker du flytta till ett shariastyrt land?😉

  10. Magnus Says:

    Att du inte censurerade var skrivet med en lätt touch av humor. Vissa liknande bloggare brukar ha svårt att tolerera oliktänkande, därav detta. Det hedrar dig dock att du låter debatten fortgå.

    Du har helt rätt att jag inte känner dig, med det jag hört om dig är att du är en vettig, intelligent kille. Det skulle förvåna mig om du stöttade signaturen Sam i våldtäktsfrågan, och det jag efterfrågade var bara någon form av åsikt i ämnet. Det är ju trots allt din blogg, och tycker att det ligger i läsarnas intresse att få veta din ståndpunkt i en sådant kontroversiellt ämne.

    ”Jag tar dig med andra ord knappast som seriös, då du fortsätter beskylla mig och för både det ena och det andra.”

    Är dock lite nyfiken på vad jag har anklagat dig för? Det ena och det andra?
    Skrev bara att jag tycker det är fegt att inte svara på frågan (vilket du inte gjort), och det står jag för. Kommer du att svara? Att ducka frågan genom att anklaga mig för att vara oersiöst känns tyvärr lite billigt. Den enda jag har kritiserat är Sam, och hans ologiska sätt att föra debatter, och hans avskyvärda sätt att projicera åsikter på de han debatterar. Han anklagade trots allt mig för en dålig kvinnosyn samt att stödja terrorism. Knappast något jag står för, och än mindre något jag skrivit.

    Det är inga hard feelings från min sida, kan gärna ta en fika med dig om du känner att du vill lätta ditt hjärta😉

    Var dock i ”trakten” i helgen, och vet inte när jag återkommer… ^^

    • isaskar Says:

      ”Det är ju trots allt din blogg, och tycker att det ligger i läsarnas intresse att få veta din ståndpunkt i en sådant kontroversiellt ämne.”
      -Att jag inte lagt mig i er debatt är för att jag aldrig lägger mig i andras debatter. Det är så min blogg fungerar.

      ”Är dock lite nyfiken på vad jag har anklagat dig för?”
      -Du beskyller mig för att låtsas att jag inte läser när du skriver och för att vara feg för att jag inte svarar.
      Sist var det liknande beskyllningar att jag är feg för att du inte blev tillfredsställd av mina svar i ”palestinafrågan”, jag undviker dig och jag inte respekterar palestinierna på ”andra sidan”… etc.

      Jag respekterar att Sam får framföra sina åsikter, precis som du. Men ni får själva stå till svars för dem.
      Vart jag står i olika frågor visas i summan av alla inlägg jag gör.

      ”Det är inga hard feelings från min sida, kan gärna ta en fika med dig om du känner att du vill lätta ditt hjärta.”
      -Heh… äntligen någon som vill lyssna!😉

  11. Magnus Says:

    Ok, låt oss spela med öppna kort!
    Vad jag vill belysa med att ta upp den (i mina ögon) vidriga våldtäktspoicyn-a-la-Sam är ett stort problem;

    Det uppstår problem när man ska överföra GT till nutid. Beroend på hur man ser på GT/nya förbundet etc kan man hantera detta på olika sätt.
    Mycket kan man säga om Sam, men har är iaf konsekvent i sina åsikter. Står det i GT, ja då är det så. Typ.

    Personligen skulle jag kunna tro att när GT skrevs arbetade inte kvinnorna som idag. De var beroende av att ha en man som försörjde dem. Vidare kan jag tippa att man ansågs som ”smutsig” om man hade blivit våldtagen, och möjligheten att får en man/försörjning var knappast stor som man hade blivit våldtagen. Detta påbud var då till för att offret iaf skulle få försörjning och att våldtäktsmannen skulle få ta ansvar genom att just bli försörjningsskyldig.

    Att det inte behöver fungera såhär idag tror jag inte att jag behöver förklara för dig.

    Men det fundamentala problemet blir; De nya messianer (ja, ja, jag vet att du inte vill bli kallad för detta, men i brist på ett bättre ord på vad du definerar dig som) borde få problem. Ska man vara konsekvent ska detta gälla lika mycket som de andra påbuden. Kan man plocka och välja ut GT?

    Om du inte är intresserad att svara på din åsikt i våldtäcktsfrågan (vilket är konstigt. Du verkar dölja din åsikt i frågan…), så skulle jag gärna lyssna på din syn på den konflikt som kan uppkomma när man ska överföra GT till modern tid. Hur ser du på saken?

    • Sam Says:

      Magus
      Stalltips
      Hit kan du, och din fru, flytta och åtnjuta dina åsikters fulla verkan:
      http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=265057

    • isaskar Says:

      ”Ok, låt oss spela med öppna kort!”
      -??? Så vad har du hållit på med fram till nu???

      ”Vad jag vill belysa med att ta upp den (i mina ögon) vidriga våldtäktspoicyn-a-la-Sam är ett stort problem.”
      Var så god. Ta det då med honom.
      Varför inte göra något på din blogg och välkomna honom dit.
      Jag skrev om ett egyptiskt förslag att komma igenom en ekonomisk kris. Det har inget med våldtäkt att göra.

      ”Det uppstår problem när man ska överföra GT till nutid.”
      -Det är en enorm utmaning, jag håller med dig. Jag har gott om artiklar du är välkommen att läsa.

      ”De nya messianer…”
      – Du är välkommen att kalla mig vad du vill. Bli inte besviken om jag inte böjer mig för dina ord bara. Jag tar inte åt mig. Jag har blivit kallad för värre saker.
      Jag förstår att många har behov att sätta sina medmänniskor i ett fack.

      ”Om du inte är intresserad att svara på din åsikt i våldtäcktsfrågan…”
      -Det är kul att du ägnar så mycket energi att skriva på här. Jag tror att du drar många läsare som klickar på dina kommentarer för att se vad du hittar på här näst.🙂
      Men ärligt… varför skulle jag vara intresserad? Hade det varit ett ämne varmt om hjärtat för mig, hade jag nog skrivit om det för länge sen… ELLER inte kunnat hålla mig ifrån att lägga mig i din och Sams tråd.
      Eftersom den är off topic, ber jag er fortsätta den i Bonfire från och med nu.

      ”Du verkar dölja…”
      -Knappast. Jag har inget att dölja.

      ”Hur ser du på saken?”
      -Intressant. Jag har nog minst 70 inlägg där jag tänker högt i frågan. Det mesta ligger under Den Troendes Rötter. Lite ligger även under ”Fredriks Hörna”.
      Jag skall lägga upp några fler ljudfiler också snart. Här är ett exempel.

Kommentera

