Nu förstår jag många politiker inom KD

Efter att ha lyssnat på en debatt mellan två KD-politiker i P1 för en tid sedan så undrade jag varför man inte kopplade synen i ”politiskt inkorrekta” sakfrågor bak till partiets klassiskt kristna ursprungssyn, utan förlitade sig på bristfälliga vetenskapliga forskningar. (Bristfälliga enligt sin mot-debattör)

Men, efter att ha läst en artikel idag i Aftonbladet och tittat lite i kommentarstråden under… så tror jag mig ha hittat en orsak.

Gunilla Gomér, en KD-politiker i Västra Götaland har nämligen stuckit ut hakan i en av både kristen tro och KD KDS kärnfrågor: Abort!
Gomér vill gå åt selektiv abort, då hon menar att det är ju ändå att släcka ett liv.
Som ett brev på posten blir hon påflugen, i det här fallet av både partikamrater, partiledning och feminister.

En partikollega från Västra Götaland hoppar på henne i artikelns efterspel (Eftersom jag röstar på kd och fick hennes reklam i lådan kände jag igen hennes namn): ”Jag blir mörkrädd och tycker vi skall jobba med RFSU.” (min parafras)
I en egen artikel skriver hon: Kvinnor i Sverige har den rätten och den ska inte ifrågasättas av abortmotståndare likt Gunilla Gomér som torgför åsikter om att abort är ”ett avbrytande av ett liv”

I TV och tidning tar partiledningen avstånd från hennes syn, trots att det i KD-s partiprogram står att abort är att släcka ett liv:

”En abort innebär att ett liv släcks.
Målet ska vara ett samhälle där aborter inte efterfrågas.
Samhällets uppgift måste vara att genom förebyggande arbete minska oönskade graviditeter, samt att erbjuda bästa möjliga stöd för att inte praktiska, ekonomiska eller sociala svårigheter ska utgöra hinder för att fullfölja graviditeten.”

På sin blogg har hon fått en rad kommentar kränkande påhopp som visar den människosyn och värdegrund ”andra sidan” bedömer oliktänkande människor med.
Bland annat tillägnas hon de kreativa orden: …du din självgoda, äckliga människa.

Eller… vänta… är det så att man verkligen är en äcklig människa om man vill erbjuda en gravid kvinna stödet att få adoptera bort sitt barn istället för att släcka dess möjlighet till ett långt liv som man själv fått.
När vi skulle föda vårt tredje barn fick vi frågan vid vårt första ultraljud om vi ville göra abort!!??!! (Heeeelt sjuk och otroligt osmakligt och fruktansvärt okänsligt samt grymt kränkande)
Personligen kan jag inte tänka mig ett liv utan våran fina pojk, eller någon av våra barn/gåvor som Gud gett oss.

Nåja,
OM man kanske inte har en stark relation till Jesus och en fast tro på att Gud och Bibeln är sann som kan ge kraft och tröst i sin vardag, om man väljer att tro på det… så förstår jag att man inte heller orkar stå upp för dessa ursprungliga kärnfrågor i vårt svenska intoleranta och militanta debattklimat.

P.S.
Bonusgroda från Aftonbladet, som antagligen har tvångstankar om Ulf Ekman och inte kunde låta bli att ge honom en känga.


För han har ju allt med det här att göra… eller vänta lite…

😉

Uppdaterat

Relaterad läsning:
Så här kan det fungera… i Brasilien
Svensk abortpolitik på export
Hägglund(KD) svarar i rksdagen på Kronlids (SD) krav på agerande från socialministern: Abortgräns inget för oss politiker (Varför driver inte mitt parti denna fråga längre? Är dessa kärnfrågor SDs nu? Hmmmm!)

10 svar to “Nu förstår jag många politiker inom KD”

  1. Sam Says:

    Ett barns hjärta börjar slå efter 4 veckor, säger vetenskapen.
    Ponera att man kallar det mord att stoppa ett hjärta, oavsett var det befinner sig, så gör sig ju nationen skyldig till mass……..?
    Läste jag inte nåt om en kvarnsten eller nåt, hmmm?
    Ironiskt då att SD, som beskylls vara nazister, står upp för slående hjärtan.
    Jag tro att KD kan ta bort K’et när som helst utan att göra våld på sin etik.
    Man kan tydligen ha ett så öppet sinne att hjärnan ramlar ut!!😉

  2. distansare Says:

    Om man går in på SVT Debatt och får se hur Lisbeth Pipping får agera helt oemotsagd så ser man ändå mer skevheter i systemet.

  3. Simon Says:

    Ah! KD igen alltså.
    Väl skrivet – även om jag kanske inte håller med hela vägen🙂 Till exempel tycker jag inte att abortfrågan är en kärnfråga i den kristna tron.
    Men jag tror du har rätt i flera saker.
    – Påhoppen på t ex Gomér saknar alla proportioner.
    – Debattklimatet i abortfrågan kunde vara bättre.
    – Om man inte har en fast förankrad kristen tro så orkar man inte stå upp för kristna kärnfrågor i ett fientligt klimat.

    Jag har själv bloggat om selektiva aborter btw: http://trevisemannen.wordpress.com/tag/selektiva-aborter/

    • isaskar Says:

      ”Ah! KD igen alltså.”
      -Självklart. Man bryr sig ju om ”sitt” parti.

      ”… även om jag kanske inte håller med hela vägen.”
      -… och ingen tappade hakan😉

      Tack för inlägget!

  4. Birgit Severin Forslund Says:

    Skrämmande.

  5. Micael Says:

    Isaskar

    Jag hade gått i taket om jag fått den fråga du fick vid ultraljudet.
    Jag och min fru har 6 barn och har aldrig fått den frågan.
    Kan säga att den barnmorska som skulle säga så åt oss vid ett ultraljud, hade fått en smäll på käften, rakt av.

    Tänka sig, att ens våga ställa en fråga som innebär ett utsläckande av liv.
    Vämjeligt.

    Micael

Kommentera

