Några av Guds ordlekar

I den märkliga berättelsen om Pinchas, han som gick in och stack ett spjut genom två personer… något som Gud belönade…  så läser vi om två Hebreiska fraser som upprepas extra frekvent.


När de Hebreiska tecknen och orden får liv…

Det första ordet upprepas fyra gånger mellan versarna 4 Mos 25:11-13. Det är ordet för avundsjuka/nitälskan vilket har kommer från det Hebreiska ordet kano.

I versarna 4 Mos 25:14-18 upprepas ordet för slå, dräpa: nako,  fem gånger.

Då församlingen är trolovad till Gud och har förenat sig, genom Bilams förförelse, i andra nationer och gudars firanden… så har Israels Guds ”KANO” tänts.
En trogen rättfärdig man, Pinchas, gick och ”NAKO” de otrogna och räddade församlingen och blev belönad med fridsförbundet…

Dessutom:

HERREN talade till Mose. Han sade: ”Pinehas, son till Eleasar, son till prästen Aron, har vänt bort min vrede från Israels barn, genom att han har nitälskat bland dem så som jag nitälskar. Därför har jag inte i min nitälskan utrotat Israels barn.  (4 Mos 24:10-11)

… för den som intresserar sig, så står det i texten att Gud var chamati, arg/vred, på Israels folk…

Plågan bröt ut och tusentals dog.
Men, genom Pinchas agerande så ”tog han Guds vrede och vände den till något positivt”…

Jag hörde något intressant.
När någon ”märker” någon eller något så bär det eller den dennes ”sigill” eller ”signatur” efteråt.
Exempelvis så om någon har ett omskuret hjärta, så är det märkt av ”Guds sigill”.
När någon sedan blir fysiskt omskuren så läses just en välsignelse med utrycket att denne person nu är märkt av ett ”Guds sigill”.
Varför är det så intressant i sammanhanget?
Ordet för detta sigill/signatur är chatami på Hebreiska.
Den som är uppmärksam ser att det är samma bokstäver även här, som ovan vilket utgjorde ordet arg/vred, chamati.

Pinchas tog Guds vrede och vände bort det till något som bär Guds signatur.

Ordet för vända i texten är det vi på svenska bygger på för att använda som ”Vänd om!”.

I så fall…berättelsen om:
…tre personer, genomborrning, en rättfärdig person som bringar försoning vänder bort Guds vrede från Hans folk och kan få det till ett sigill, en signatur för hur Israel blir räddat från plågan av avgudadyrkan och blir belönad med Fridsförbundet…
det är Goda Nyheter det!

9 svar to “Några av Guds ordlekar”

  1. Thomas Lundgren Says:

    shalom, även om jag inte hänger med i svängarna,påminner texten och handlingen om 2 Mos 24:24-26. Kanske det finns något i detta som kan rädda våra församlingar?.

    med tack och frids hälsningar från Thomas L

    • isaskar Says:

      Välkommen till isaskar,
      Jag är osäker på din Bibelreferens. Dubbelkolla den: 2 Mos 24:24-26…

      • Thomas Lundgren Says:

        Tack och ursäkta,bibeltexten är 2 Mos 4:24-26. /Thomas

      • isaskar Says:

        Mycket mycket intressant.
        Berätta mer om dina tankar…

        Ett sätt man kanske kan se den berättelsen är ju hur ”döden stoppas”, eftersom det är liv i förbundsblodet.
        Frågor som är berättigade är ju: Vem är det som skall dö? Barnet? Mose? Varför?
        Ett förslag är ju att det kan vara Mose, eftersom han är en mördare.
        Nu när han fick uppdraget att rädda Guds folk från slaveriet vaknade ”åklagaren” upp. I Midian hade ju Mose inte ”varit något hot” för honom, då han inte ens ”verkar ha brytt sig om” Guds förbund och fört över det på åtminstone ett av barnen…
        Men nu var det en annan historia. ”Åklagaren” hade rätten på sin sida och krävde Mose liv, men… kanske blodsförbundet verkade sin mystik…

        Intressant är även brudens ”bekännelse” till Israels frälsare. Du är min brudgum genom blodet, blodsförbundet…

  2. Debora Says:

    Thomas: ”Kanske det finns något i detta som kan rädda våra församlingar?.”

    Jag tror det enda som skulle rädda våra församlingar är att de börjar läsa Bibeln och jag känner inte till någon församling som är villig att offra tid och energi på det, gör du?

    Tack, Fredrik, för bra undervisning här och i Parasha-gruppen idag. Gud välsigne dig!

  3. tackYeShua Says:

    Hej Fredrik! Long time no see.

    Så gött att du skriver TT. Apropå Goda Nyheter i GT. Idag läste jag i 2 Kungaboken om hur de spetälska vid Samarias port hittar mat och kläder i Arameernas övergivna läger och de funderar på att vänta med att berätta om detta och säger:

    Men därefter sade de till varandra: ”Vi gör inte rätt. Idag kan vi komma med goda nyheter. Men om vi tiger nu och väntar till imorgon, drar vi skuld över oss. Kom så går vi och berättar om det här i kungens hus. /2 Kung 7:9

    Saknar dig. Om HERREN vill ses vi snart

  4. Thomas Lundgren Says:

    Shalom,mina tankar går till Hes 22:30 ” Jag sökte bland dem efter någon som skulle bygga en mur och ställa sig i gapet inför mig till försvar för landet så att jag inte skulle fördärva det. Men jag fann ingen”.

    Utan att ha någon större andlig inblick i detta, kan jag inte undgå tycka att dessa bibelord hittar varandra. så frågan jag ställer mig, har detta något att säga oss i dag?
    /Thomas

    • isaskar Says:

      ”har detta något att säga oss i dag?”
      -Bra fråga… det enkla svaret är väl att klinga till Messias, som är den enda som som kan ge oss liv via sitt blodsförbund…

Kommentera

