Akta vad du ber om… eller kanske hur…

Det var en gång en man, en stor respekterad andlig ledare, som gick en promenad i öknen. Det var varmt, hett och svettigt.
Efter en stund började han ropa till Gud om att han skulle få en åsna.
-Kom igen, Gud, Du ser ju hur trött jag är. Det får räcka nu, jag är ju heeelt slut.
Och tänka sig… plöstligt dök det upp en man med en hel skock åsnor efter sig. Men det var inte allt, han bar pckså på ett stort blänkande svärd…

Mannen med svärdet närmade sig den gamle mannen och sa:
-Jo, jag har ett erbjudande åt dig, muttrade han samtidigt som han såg till att den gamle mannens blick fästes på svärdet.
-Jaha, svarade den gamle mannen och värjde handen från solkatten som speglade speglade sig från svärdet.
-Jag har ett åsneföl som just förlöstes. Jag vill att du skall få det, men du får inte låta det gå själv. Det är så varmt. Du måste bära det på dina axlar. Annars, sa han och speglade sig själv i det blanka stålet.
Inom sig när han fortsatte vandringen med åsnefölet över axlarna, hörde han en röst inom sig.
-Var så god!

I ett av sina tre stora tal, som blev nedskrivet i 5 Mosebok, beskriver Mose med hänvisning till sin bön om att få gå in i det utlovade landet:

På den tiden bad jag så till HERREN… (5 Mos 3:23)

I dessa rader finns en del att ta till sig när vi vänder oss till Herren i bön.
Ordet för bad här är vaetchanan, som även kan översättas med nåd/barmhärtighet.

Att förvänta sig något för att man själv tycker att jag förtjänar det, oavsett argument, så går det inte förhandla med Gud.
Mose visar här att jag förtjänar ingenting. Han visste att han bad om något som var långt utanför vad han kunde kräva och böjde sig under Guds rådande vilja.

Med andra ord bad han inte om särbehandling, trotts att han levde rätt och riktigt med många enastående gärningar. För vem kan med gott självförtroende och rak rygg stå framför Skaparen och säga: ”Bevilja min önskan, se på mitt perfekta liv!”
Snarare vänder sig en rättfärdig man sig till Gud med den oförtjäntes attityd.

I kontrast till den självgode mannen i öknen är ett fint exempel och förebild Mästaren Jesus. Precis innan Han blir förådd vädjar Han ödmjukt i tårar, för att precis som Mose bli nekad sin önskan:

 ”Fader, om du vill, så tag denna kalk ifrån mig! Men ske inte min vilja utan din.”  (Luk 22:42)

Om någon skulle kunna pruta och köpslå med Gud så är det väl ändå Han…
Och tänk… om du skulle få något som inte var det bästa för dig!!!

(Med handen på hjärtat, undra vad Rick Perry egentligen bad om förra hegen😉 )

18 svar to “Akta vad du ber om… eller kanske hur…”

  1. Thomas Says:

    Mm, bra påminnelse.. jag tänker dessutom på en liknelse i Lukas Kap.18 verserna 9-14..

    Det är lätt att råka kritisera en annan för hans/hennes brister och ordval, om det råkar handla om fotboll eller vadsomhelst.
    Det är svårt för oss alla.. vi bör hela tiden bli påminda av varann..

  2. Besviken Says:

    Rör inte Herrens smorde…och särskilt inte när det gäller fotboll. Är det det du vill säga?

  3. skogsmulla32 Says:

    Ja, en ödmjukt ande o ett brutet hjärta är det som G-d Fader helst ser hos oss. För då står vi framför Honom i ett öppet sinnelag. Då står vi till förfogande för att i Hans Kraft utföra de uppgifter Han har förberedd oss för. O just nu gäller det att vara lyhörd..Nu är det bästa vi kan göra, att vara i ständigt bön, fasta o bön..

  4. tackYeshua Says:

    Vart får du alla storys ifrån Isaskar? Du går i Jesu fotspår🙂

  5. isaskar Says:

    ”Du går i Jesu fotspår ”
    -Den störste berättaren av alla?

  6. Besviken Says:

    Är det jag som ska vidareutvecka? Men jag ställde ju en fråga, det var ju jag som undrade vad som menades, hur kan det då vara jag som ska vidareutveckla?

  7. Thomas Says:

    Till ”Besviken”
    Är det inte lite märkligt att du först påstår vad jag menar och sedan frågar vad jag menar?
    Att du kliver in på sidan som ytterligt besviken för att läxa upp andra,
    och att du tycker att undervisningen här är fin och bra och som tack plockar du fram en piska och svingar runt så folk ramlar av stolarna?
    Jag kan inte se någon signatur här som behöver ändras, varken nu eller i framtiden..

    -T.

    • Thomas Says:

      ..Ja..utom din signatur då ”Besviken” som jag hoppas att du får anledning att ändra, du vet.. i framtiden. Om inte alltför länge🙂

    • Besviken Says:

      Du är ju fri att svara att du inte menar som jag undrade om du menar. Är det det du vill säga? frågade jag. Hur kan du få det till att jag talar om vad du vill ha sagt? Har jag ”klivit in” på denna sida, jaha, har du ”tassat in” då? Hur avgör man skillnaden? Och inte visste jag att jag hade en piska i handen. Jag visste inte heller att man måste ha medlemskort för att få skriva här, inte heller att det bara är vissa saker som man får skriva. Så kanske det skulle vara om det var din sida. Men då är mitt råd: Vill du ha en sån sida så starta en. Om du känner dig uppläxad kan jag inte hjälpa det.

      • Thomas Says:

        Klivit eller tassat, ja jag menade inte ju inte ”klampat” som vissa också kan göra.. jag vet ju att du är en klok människa..som jag sa så tror jag att jag förstår din besvikelse..kan du inte berätta för mig vad som har gjort dig riktigt besviken istället? Det kan ju inte vara kommentarerna kring fotbollen eller hur? Men din framtoning var ju lite tuff..jag har inte sagt nåt om medlemskap eller regler, som jag förstår så vill Fredrik gärna att man har synpunkter om hans inlägg, såklart.🙂

      • isaskar Says:

        ”…som jag förstår så vill Fredrik gärna att man har synpunkter om hans inlägg, såklart. ”
        -Jo visst, man är välkommen att skriva och tycka till… om man vill…

      • Thomas Says:

        thomza@hotmail.com , jag är här.

  8. Thomas Says:

    Romarna Kap.12:10-12

Kommentera

