Rikedom?

En man gick på en promenad med en bekant. De kom till en åker när de stannade till.
-Den här har jag sålt, sa mannen. Jag ville frigöra tid för att studera Skriften.
-Jaha, jasså, svarade hans vän.


De promenerade vidare och kom till en skog, varpå mannen stannade upp och sa:
-Den har jag också sålt för att frigöra tid att studera Skriften.
Han vän tittade något förbryllat på honom med skrynklig panna.
-Säger du det?
Efter ytterligare ett stycke längs med vägen pekade han på ett fält med vinrankor och stannade åter upp.
-Det där fältet var även det mitt en gång…
-Vänta lite, avbröt vännen nästan frustrerat. Låt mig gissa, du sålde det för att studera Bibeln.
-Japp, helt korrekt, sa mannen och sken upp.
-Men varför. Förstår du inte vilken rikedom du sumpat?
-Vad menar du, svarade han oförstående.
-Men det är ju massa mark som är värt massor!!!
-Jaha, svarade mannen med ett lugn. Du tänker så. Ok.
Mannen stannade upp och frågade sin vän en fråga:
-Hur lång tid tog det att skapa allt detta?, sa han samtidigt som han sträckte ut handen och svepte över sina gamla marker.
-Med tanke på att det är du som frågar, sa han, så får jag väl svara sex dagar.
-Bra! Helt rätt. Du förstår, Guds Ord som gavs till oss människor tog 40 dagar och 40 nätter. Så vem har investerat i rätt rikedom?

När de fyrtio dagarna och fyrtio nätterna hade gått, gav HERREN mig de båda stentavlorna, förbundets tavlor. (5 mos 9:11)

Vad investerar du i?

Kommentera

