Människan spår… men Gud rår!

Heh,

(med tanke på lite kommentarer här)

När Jakob kom till Laban, ville han få bort och döda honom.
Men, ironiskt nog så såg Gud till att Laban blev välsignad i Jakobs närvaro och dessutom så etablerades Jakobs Hus… Israel med dess tolv stammar… hemma på hans ägor.
Inte nog med det:
”Tack vare” att Laban switchade Rakel mot Leah vid bröllopet, så hamnade Israel i Egypten. Hade Josef varit den förstfödde (Rakels äldsta) så hade bröderna kanske inte utvecklat avundssjukan och sålt honom.
Medan Laban kliar sig i huvudet och undrar hur i alla sina dar kunde det gå så här…så vi kan alltså ”tacka honom” för påsken!!!

När Farao skulle utrota Israels utvalde man som skulle rädda och föra Isrel ut, så skulle alla pojkar utrotas.
Lille Mose plockades upp av Faraos dotter och där satt han i hans knä och jollrade, knackade tjänarna på med konstateradet: -Nu är alla pojkar döda…
Ironisktn nog växte Mose, som Farao ville ha dödad, upp i hovet hos honom som ville ha honom dödad.

Här Haman ville utrota judarna, ja vi har Esthers bok, så vi vet hur det gick med det.
Haman hade 120 provinser under sig… en mäktig ledare över den stora världen. Vad han påbjöd lyddes vida kring. Även hans högmod och hat mot Guds folk ledde till hans undergång.
I och med detta firar judarna sin mest glädjefyllda högtid, Purim, tack vare Hamans egoistiska och blinda dumhet.

Nu mobiliserar världen åter och blint stöttar de som vill utrota Israel.
Men Herren skrattar och kommer åter konstatera: Människan spår, men det är jag som rår!!!

Kom ihåg det som har hänt i det förgångna, ty jag är Gud, och det finns ingen annan Gud, ingen som jag.
Jag förkunnar från begynnelsen vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett.
Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra.
Jag kallar på örnen från öster, från fjärran land honom som verkställer mitt beslut.
Vad jag har talat, det låter jag ske, vad jag har beslutat, det sätter jag i verket. (Jes 46:9-11)

3 svar to “Människan spår… men Gud rår!”

  1. Birgit Severin Forslund. Says:

    Tack för dessa så viktiga påminnelser!

  2. sven vestman Says:

    Det är värt ett AMEN!

Kommentera

