Slöjan, bruden, trumpeten och oss

I ett ortodoxt bröllop i Israel bär bruden en slöja?
Varför?

I veckan är det Bibliska datumet för nyår, när ”den sista trumpeten ljuder”.
En profetisk dag som pekar på: då Israels Kung kommer för att ta sin brud till sig.
(3 Mos 23:24, Luk  1 Kor 15:22-23, 51-52)

När ett ungt par träffas så... för att generalisera lite: 

-Killen spanar in hur tjejen ser ut. Ögon, karisma, kurvor och frisyr.
-Tjejen, hon kollar gärna upp pengastatusen, bilen och kanske vart hon blir bjuden på middag… så att hon blir ordentligt omhändertagen.

Men frågan är om det går att ersätta vad man egentligen ute efter… den inre skönheten… med smink, hårförlängningar och timmar på gym?
…eller, går dyra ringar, fin bil och en lyxig semester att ersätta den dagliga bekräftelsen och omsorgen om familjen?

Naturligtvis skapade Gud attraktionskraften mellan människor och pengar krävs idag för att bygga en familj, men det är inga hörnstenar till ett JA på frågan om du kommer att älska i nöd och lust!

Utseende och materialism är usla ersättare för bra karaktär och god moraliskt ansvarstagande.
En rik pojk kan tappa sina pengar och en söt flicka sina vackra drag.
Det är när man ser bortom dessa yttre ting som de verkliga personerna möts.
Detta är budskapet med slöjan.
När brudgummen täcker sin brud deklarerar han: Jag gifter mig inte med dig för ditt vackra ansikte. Din skönhet kommer innifrån.

Bruden bär slöjan och säger: Denna slöja hindrar mig från att se vilken karat ringen du sätter på mitt finger har. Det är inte viktigt, för med ringen får jag det jag vill ha- dig!

Det är först när vi går förbi det yttre och vår inre skönhet och andliga välfärd upptäcks, alltså de eviga principerna, som ett äktenskap kan övervinna allt.
Brudens ansikte är täckt, men hon ser klarare än någonsin.

Rebecka, Isak, Messias och… vi

När Rebecka kom för att möta sin blivande man, täckte hon sig med en slöja, tsa`iyph.

…och [Rebecka] frågade tjänaren: ”Vem är den mannen som kommer emot oss på fältet?” Tjänaren svarade ”Det är min herre[Isak].” Då tog hon sin slöja och dolde sig.  (1 Mos 24:65)

Berättelsen om Isaks och Rebeckas förenande är intressant i sammanhanget.
Abraham för sin son, Isak, till vad som komma skall bli Jerusalem, för att där offra honom.
Men, ”han får sitt liv tillbaka”. Därefter försvinner han ur händelsernas centrum ett tag, för att sen återvända i texten med sin gestalt då Rebecka kommer.
Fadern, Abraham, hade när det var dags sänt sin hjälpare för att hämta och föra bruden till sin son.

Alltså: berättelsen om Isak och Rebecka är skuggbilden hur Messias dör och försvinner ur bilden här på jorden tills han kommer tillbaka för att förena sig med sin brud, den omvända Församlingen, som Anden helgat.

Nästa och enda gången ordet tsa`iyph dyker upp i Skriften är i den intressanta berättelsen om Judah och Tamar.
Det är en berättelse om inre kvaliteter och omvändelse.

Slöjan, tsa`iyph, dyker upp i handlingarna om bröllop och omvändelse.

  • Messias kommer inte kunna ta hänsyn till hur vi i våra egna ansträngningar försöker ”sminka till” vårt framträdande eller utsmycka vårt utseende, som är väl dolt bakom slöjan.
  • Församlingen måste ”blint” leva i hoppet och tilliten till att Brudgummen, Messias, kommer till 100 procent leverera sina löften och ta hand om henne.

Så på onsdag kväll, kan du som tror på Abraham, Isak och Israels Gud stolt sträcka på dig och lyfta blicken i tacksamhet på se dig som folket som tillhör till Världens Konung… prins och prinsessor, döttrar och söner till Kungen, ljus i denna mörka värld…
… du är som olja. Oavsett vilken vätska du beblandar dig med, så denna dag stannar du upp och flyter upp till ytan för att visa dig avskild och ren från resten av världen…Jag till hör dig, Herre!

…Och, du kan frimodigt se fram emot den stora dagen:

Låt oss vara glada och jubla och ge honom äran. Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo. (Upp 19:7)

…då skall HERREN, din Gud, göra slut på din fångenskap och förbarma sig över dig. HERREN, din Gud, skall då åter samla dig från alla folk, dit han har skingrat dig. Även om dina fördrivna skulle vara vid himlens ände, skulle HERREN, din Gud, samla dig därifrån och hämta dig därifrån. (5 Mos 30:3-4)

Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra. (Matt 24:31)

5 svar to “Slöjan, bruden, trumpeten och oss”

  1. Läsare Says:

    Halleluja, Fredrik.

    Jag får ståpäls när jag läser detta, precis vad jag behövde idag.

    Tänk att få tillhöra den störste av kungar, Amen

  2. Sam Says:

    Bra tillfälle att blåsa i Shofarn och påminna oss om hur den låter.
    Yom Teruah betyder ju ropardagen. Det finns ju ingen anledning nämnd för den här avskilda dagen i Skriften.
    Därför: Greppa shofarn och ropa och jubla att Brudgummens ankomst närmar sig!!

  3. Birgit Severin Forslund. Says:

    Tack Fredrik!

    I övrigt skriver jag under på Sam.

  4. חנה Says:

    ”Detta är budskapet med slöjan.
    När brudgummen täcker sin brud deklarerar han: Jag gifter mig inte med dig för ditt vackra ansikte. Din skönhet kommer innifrån.

    Bruden bär slöjan och säger: Denna slöja hindrar mig från att se vilken karat ringen du sätter på mitt finger har. Det är inte viktigt, för med ringen får jag det jag vill ha- dig!”

    Aldrig tänkt på detta med slöjan innan, så otroligt vackert! Har kristendomen anammat slöjan från judendomen?
    Idag är det inte många svenska brudar som har slöja, vad jag sett, och när jag läser detta tycker jag det är synd..

  5. isaskar Says:

    Läsare
    -japp, skönt att veta vem man tillhör…

    Sam,
    -Det känns som det är nära nu.

    חנה
    -Vet inte om det kommer där ifrån, men det vore ju logiskt…

Kommentera

