Bibeldagar utifrån ett Hebreiskt perspektiv

Bibelläraren och förkunnaren Eddie Chumney kommer till västsverige i bröjan av november för att undervisa om de Hebreiska rötterna i den kristna tron.

För den som upptäckt intresset att koppla Nya Testamentet till de stora perspektiven i Gamla Testamentet kan detta vara ett lyckat arrangemang.

Eddie Chumney undervisar utifrån ett Hebreiskt perspektiv och är pastor i Beit Yacov.

Några ämnen som det kan komma undervisas om är:
-Guds mäktiga tvillingar: Torah och Nåd
-Vad lär rabinerna om de 10 stammarna
-Israels moderna historia
-Apostlagärningarna 15

Plats: Hjälmareds Folkhögskola, Alingsås
När: 4-5 november

Arrangörer är Fokus Israel, ElShaddai.se och Föreningen Shabbat Shalom

31 svar to “Bibeldagar utifrån ett Hebreiskt perspektiv”

  1. Görel Klefbom Says:

    Om det finns något sådant som ”Guds mäktiga tvillingar” är det snarare Nåden och Sanningen. Inte tänker jag lägga mina pengar (jag har inte särskilt mycket) på att lyssna på rabbiner. Att läsa Bibeln kostar ju ingenting, jo eventuellt i inköpspris, men sedan räcker den hela livet. Jag upprepar: Den räcker!

    • isaskar Says:

      Välkommen till Isaskar Görel.

      ”…är det snarare Nåden och Sanningen.”
      -Håller med dig. Som vår Kung Salomo säger: Summan av ditt Ord är Sanning…

      ” Inte tänker jag lägga mina pengar (jag har inte särskilt mycket) på att lyssna på rabbiner.”
      -Vad jag vet så är han inte rabbin. Inte vet jag vad det kommer kosta att lyssna heller.

      ”Att läsa Bibeln kostar ju ingenting, jo eventuellt i inköpspris, men sedan räcker den hela livet. ”
      -Hehe, ja så kan man se det om man vill. Kontaktar någon Gideoniterna går det det nog lösa ett exemplar gratis…. Eller från en av våra många fina second hand-butiker som ofta ger ut Biblar gratis.

  2. lewanu Says:

    Vad roligt🙂.. Jag kommer garanterat att lyssna till detta😀.. Tack Isaskar för att du informerar..

    Torah är ju sanningen så då passar det ju bra med Torah och nåden också,
    som jag tänker,,

  3. Mr Sloguom Says:

    jo han kallar sig Rabbi Eddie Chumney.
    Detta till trots så låter det högintressant!!

  4. Görel Klefbom Says:

    Även om Eddie Chumney inte kallar sig själv rabbin ska han ju tydligen lära ut vad rabbinerna säger.

    Villoläror har alltid varit högintressanta och är alltid det till en början. Annars skulle ju ingen bli lurad.

    Jesus säger själv: Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Han säger inte att thoran är sanningen.

    Även om evenemanget är gratis kostar väl resan dit pengar? Kanske boendet också? Och även om han skulle undervisa utanför min dörr finns det väl andra som bor någon annanstans.

    • Thomas Says:

      Jag fick min Bibel utan betalning, ännu hellre: Jag fick sanningen utan betalning, the hard way, före jag fick min Bibel, av vår Skapare själv. Han visade mig. Jag är nämligen en av de som inte visste något alls förut, ingenting från mina föräldrar eller släktingar. Frågan är: Lägga de små slantarna på något som kan leda till mer sanning eller gå och köpa en påse chips och hyra en fredagsrulle? Å andra sidan så gör det inte hela skillnaden heller om du missar en undervisning, den kanske inte är så bra trots allt, det hänger på talaren och hans sanning. Dubbelsidigt det där. -T.

  5. isaskar Says:

    Lewanu,
    Varsågod.

    Mr Slogum,
    ”jo han kallar sig Rabbi Eddie Chumney.”
    -Aha, ok. Han kanske räknar sig som en kristen eller messiansk rabbi? Jag är inte säker på att han skulle ”gå hem” i det ”vanliga” rabbinatet….
    Oavsett så är han en ovanligt kunnig person… och för den som återupptäcker kopplingarna mellan religionen Jesus verkade i och breven som lämnades efter på grund av honom, så kan det bli en intressant konferens för den som åker dit.

    Görel,
    ”Även om Eddie Chumney inte kallar sig själv rabbin ska han ju tydligen lära ut vad rabbinerna säger.”
    -Ja, och det kan vara mycket intressant. Det finns oerhört mycket att hämta hos dem, om man lär sig ”deras språk”…

    ”Villoläror har alltid varit högintressanta och är alltid det till en början.”
    -Om du med detta menar att du anser vad rabbiner undervisar är villoläror, så förstår jag dina inlägg. Denna konferens är ju i så fall inte för dig, utan som jag skrev i inlägget: Det är för de som upptäckt kopplingarna mellan vad Gamla Testamentet lär och NT.

    ”Jesus säger själv: Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Han säger inte att thoran är sanningen.”
    -Ok, jag hör dig.
    Personligen utesluter jag dock inte att alla som lyssnade, och bar definitionen att Torah är Sanning, då ansåg att Jesus gjorde anspråk på att vara det levande Ordet.
    Särskilt efter det att Han säger till de skriftlärda att Torah handlar om Honom.
    Men nu var det ju vad Eddie Chumney tycker och tänkter, och det kan inte jag svara på…

    ”Även om evenemanget är gratis kostar väl resan dit pengar? ”
    -Helt säkert…

    ”Och även om han skulle undervisa utanför min dörr finns det väl andra som bor någon annanstans.”
    -Jo då.
    Jag är säker på att denna konferens är frivillig för den som är intresserad. Så jag hoppas att du inte kände dig tvingad att åka dit av mitt inlägg, som jag försökte rikta till de intresserade.😉

    Thomas,
    ”Jag fick min Bibel utan betalning, ännu hellre: Jag fick sanningen utan betalning, the hard way, före jag fick min Bibel, av vår Skapare själv.”
    -Du och Paulus…🙂

    ”Dubbelsidigt det där. ”
    -Man kan aldrig stänga in Guds vägar i en formel… Eller hur?

  6. sionista Says:

    Är jätteintresserad av vad rabbinerna säger om de 10 stammarna. Efter att noga ha studerat ämnet har jag kommit fram till att alla profeter säger att de skall återsamlas, Hur ska det gå till? Herren vet.
    Kan man få ett program, jag kommer bara att kunna vara med en dag och vill inte missa ”stammarna”.

    • isaskar Says:

      Ja det är en av huvudtrådarna i Bibeln och är mkt intressant.
      Jag har ingen aning om programmet, men jag är säker på att exempelvis Aletheia kommer uppdatera allt så fort det är spikat.

  7. Görel Klefbom Says:

    isaskar, du säger ”ok, jag hör dig” men det är Jesus som säger att Han är Sanningen, det är inte jag som säger det.

    Om Han nu själv säger att Han är Sanningen måste Han ju ha gjort anspråk på att vara det Levande Ordet. Eller är inte Ordet Sanningen menar du?

    Du säger att denna konferens inte är för mig utan för dem som har upptäckt kopplingen mellan GT och NT. Då är min fråga: Vad vet du om det, om jag har upptäckt den kopplingen eller inte? Det är faktiskt så att TACK VARE att jag har fått nåden att upptäcka den kopplingen förstår jag att denna konferens inte är för mig.

    Aletheia erbjuder nu denna vilsefarna undervisning gratis men det är inte det som är det viktiga, att det är gratis (läs: billigt) utan att det är sant. Det är på så sätt Bibeln håller hela livet också: att den innehåller sanningen.

    Nejdå, du har inte alls fått mig att känna mig tvingad att vara med på konferensen, däremot känner jag mig tvingad (inte på ett obehagligt sätt) att skriva som jag gör.

    • isaskar Says:

      ”isaskar, du säger ”ok, jag hör dig” men det är Jesus som säger att Han är Sanningen, det är inte jag som säger det.”
      -Jo, det vet jag, att det är Han som säger det.

      ”Om Han nu själv säger att Han är Sanningen måste Han ju ha gjort anspråk på att vara det Levande Ordet.”
      -Det var det som var hela min poäng. Att Han personifierar Torah.

      ”Du säger att denna konferens inte är för mig utan för dem som har upptäckt kopplingen mellan GT och NT.”
      -Men då kom vi ju fram till samma sak…🙂 Skämt och sido. Det låter inte som att du är intresserad av det Hebreiska perspektivet, och därför antog jag att den inte är för dig.

      ”Aletheia erbjuder nu denna vilsefarna undervisning…”
      -Då får du hälsa dom detta i så fall. Jag har inte hört vad han kommer att undervisa, så det ”vilsefarna anklagelserna” får du stå för själv och helst hälsa dom detta.

      ”Det är på så sätt Bibeln håller hela livet också: att den innehåller sanningen.”
      -Hmmm, nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Jag anser oxå att Bibeln innehåller Sanningen. Vad är det som du reagerar på?

      ”Nejdå, du har inte alls fått mig att känna mig tvingad att vara med på konferensen…”
      -Puh, skönt!😉

      ”…däremot känner jag mig tvingad (inte på ett obehagligt sätt) att skriva som jag gör.”
      -Aj då… Vad är det som jag gjort för att du känner detta tvång?
      Gjort ”reklam” för konferensen?
      Ansett att Jesus=Sanning=Torah??

  8. Debora Says:

    Görel Klefbom:”Jesus säger själv: Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Han säger inte att thoran är sanningen.”

    Det kryllar av kyrkor som har samma budskap som du (,fast vill du komma undan med ”gratis” så blir det svårt för där pockas det på pengar hela tiden,) så du är i gott sällskap.
    Men för oss som tror på hela Bibeln är Toran/De fem Moseböckerna en ständig källa till glädje. Jag kommer att åka på konferansen!

    • Debora Says:

      Görel.”Villoläror har alltid varit högintressanta och är alltid det till en början. Annars skulle ju ingen bli lurad.
      Jesus säger själv: Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Han säger inte att thoran är sanningen.”

      När du skriver så här så tar du bort att Jeshoa är vägen till Fadern. Alltså lite förvrängt. På samma sätt gör de i kyrkorna. Jag tycker inte om det.
      I frikyrkan så används medlemmar till att arbeta gratis och till att offra så mycket som möjligt. Sedan så bestämmer pastorn vilken vers man skall läsa ur Bibeln och tolkar själv. Det är bara för medlemmen att nicka och hålla med.
      Toran, som du nämde, läses aldrig och det propageras öppet att man skall bryta mot de flesta av de buden som står där. Helt bibelvidrigt och typiskt kyrkligt, eller hur?

  9. Görel Klefbom Says:

    Debora, om man tror på hela Bibeln är väl hela Bibeln en ständig källa till glädje, inte bara de fem Moseböckerna.

    Vad menar du med att det kryllar av kyrkor som har samma budskap som jag?

    1. Till min stora sorg måste jag be dig att visa mig de kyrkorna.

    2. ”Vill du komma undan med gratis” skriver du. Då upprepar jag vad jag redan har skrivit, nämligen: det viktiga är inte att det är gratis (läs: billigt) utan att det är sant.

    Och så undrar jag: om du tror att det kryllar av kyrkor som har samma budskap som jag, varför går du inte dit? Kliar det i öronen?

  10. Görel Klefbom Says:

    isaskar, bra slingrat!

    Jesus säger: Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

    För övrigt: det kanske inte är något som du har gjort som får mig att känna mig tvingad att skriva som jag gör. Var inte så självcentrerad!

    • isaskar Says:

      ”isaskar, bra slingrat!”
      -???

      ”För övrigt: det kanske inte är något som du har gjort som får mig att känna mig tvingad att skriva som jag gör. Var inte så självcentrerad!”
      -Eftersom du skrev på isaskars blogg och ”skriver som du gör” (ditt citat) till mig, så blev jag kanske lite… självcentrerad, antar jag.

  11. Görel Klefbom Says:

    isaskar, om ”isaskars blogg” bara är till för isaskar, hur kommer det sig att den rekommenderar andra människor att åka på konferens?

  12. Görel Klefbom Says:

    Vad menar du med blockerat?

  13. Görel Klefbom Says:

    isaskar, jag syftade på att du utgick från att det måste vara du som gör så att jag känner mig tvingad att skriva som jag gör, av den orsaken att det är bloggen isaskar jag skriver på. Inte att du har blockerat någon.

  14. Görel Klefbom Says:

    Först (nu när du efter mycket om och men äntligen har förstått att jag aldrig har påstått att du blockerar någon): Om bloggen isaskar bara är till för isaskar hur kommer det sig att den rekommenderar andra människor att åka på en konferens?

  15. Sam Says:

    Snälla Görel
    Bara för att jag tycker att det verkar som en väldigt intressant konferens som Isaskar låter oss få veta om så tänker jag inte fara dit och skylla på Isaskar att det blev väldigt dyrt.
    Jag bor i Canada och kan räkna ut själv kostnaden själv och besluta om jag ska åka eller inte.
    Jag kopplar Yeshuas undervisning till detta. Luke 14;28;”Ty om någon bland eder vill bygga ett torn, sätter han sig icke då först ned och beräknar kostnaden och mer till, om han äger vad som behöves för att bygga det färdigt?”
    MVH
    Sam

  16. Götel Klefbom Says:

    Snälla Sam, så bra att du klarar dig själv. Det är ju trevligt/roligt eller vad det nu är, att du bor i Canada, men vad har det med saken att göra?

  17. Andreas Frost Says:

    Bekänner denne Eddie Yeshua som Messias och Gud?
    Jag har varit på den folkhögskolan, det är jätte fint där!

  18. sionista Says:

    Tradiga argument för att inte ens vara nyfiken. Vill påminna om att Jesus själv sa att människor skulle följa allt vad översteprästerna lärde ( från Thoran) men inte följa vad de gjorde, eftersom de inte själva levde enligt ordet.

  19. Läsare Says:

    Görel

    Men visst är det ändå lite spännande att besöka Aletheia, Isaskar mfl.😉
    Om du sedan öppnar ditt sinne så skall du se att dom har mycket att ge, om än man inte köper allt som där erbjuds.

    Själlv ÄLSKAR jag dessa bloggar, men det är ju jag det.

  20. Görel Klefbom Says:

    Läsare: Ja, det är ju du det!

Kommentera

