Han knackar på med dagg i håret

Har Lövhyddohögtiden/Tabernaklets högtid något lära oss idag?
Vi såg här hur det har med framtiden att göra.
Vi såg en möjlig återkoppling från dåtiden här.

Men idag då?
Här är en tanke: Johannes skriver en mäktig inledning när han skildrar sina erfarenheter med Jesus.
Han ger sig på att undervisa om Tabernaklet och om hur Ordet blivit kött.

Ordet för ord i den grekiska texten är logos.
Ett av de användningsområden som logos erbjuder är när man undervisar/instruerar/lär ut något.
Exempel: Teologi. Psykologi. Biologi. Teknologi… osv.
Det finns olika ord för ”ord” på Hebreiska. Motsvarigheten till ordet med nyansen undervisning/instruktion är Torah, som är namnet på de fem  första böckerna i Bibeln med Guds undervisning.

Johannes förklarar alltså att Ordet/Logos/Torah blir kött.
Ordet för ”kött” på Hebreiska är בְּשַׂר besar och betyder även ”goda nyheter”, det vi översätter till evangelium.

Alltså får vi veta av Johannes att Torah har visat och uppenbarat evangelium genom Jesus.


Har du gensvarat när han knackat på?

Gud har alltid velat ha en boningsplats bland oss människor, varpå Han gav instruktionen att bygga ett Tabernakel som så småningom skulle bli ett Tempel.

Men omkring år 70 i vår tideräkning rev Romarna Templet och har inte sett sin dag sedan dess.

Kung Salomo, som var den som byggde Templet, skrev en gång en bok som heter Höga Visan.
Kortfattat handlar det om en lidelsefull kärleksförklaring mellan en brud och en brudgum. Ytterst pekar det på Guds Församling och Messias.
En vers lyder:

Jag sover, men mitt hjärta är vaket. Hör, min vän klappar på.
Han säger: Öppna för mig, du min syster, min älskade, min duva, du min fullkomliga. Mitt huvud är fullt av dagg, mina lockar av nattens droppar…(Höga Visan 5:2)

Här ser vi hur brudgummen knackar på under mörka tider hos bruden och ber att få komma in. Och han har dagg i håret!!!

En annan författare och Bibelsprängd förkunnare konstaterar just att Församlingen idag utgör Guds Tempel:

Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er?(1 Kor 3:16)

Vi såg hur Johannes vittnar att Guds Ord, Messias, har kommit för att Tabernakla bland oss människor. Men idagsläget existerar ingen Tempelbyggnad att sätta sig i… varpå Han är hemlös och sover utomhus och har dagg i håret.
Men, det slutar inte där… Han söker med ljus och lykta efter hjärtan att få flytta in i…

Har du gensvarat när han knackat på ditt hjärta?

Kommentera

