Dagen reder ut: Tikva var inte Yoga… -enligt grundaren iallafall

Ja, då har tidningen Dagen rett ut allt åt oss… 🙂

Naturligtvis var det inte Yoga, alltså det där Tikva på Nyhem, Torp osv.
Det intervjuade ju grundaren… heh
Det blev en fin reklamartikel.
Bland annat skriver journalisten Kerstiin:
Särskild musik, likartade rörelser och ”mantran”, upprepade ord, har gjort att tikva kritiserats för att vara yoga-likt.

Heh… snarare har det väl konstaterats…
Dessutom, bara för man upprepar och mumlar ett ord från Bibeln så är väl inte det en teknik som uppmuntras där…

Ok, så vad mer:
-När man släcker ned, spelar musik och gör armrörelser, som man även gör i yoga, kan nog en människa som ägnat sig åt yoga komma ihåg detta. Kroppen minns ju, säger Mimmi.

Hmmm… Jasså minsann!!!
Men det finns mer:
– Jag kan inte tänka mig att någon som går på tikva skulle vilja gå över till yoga. I tikva hämtar man kraft ovanifrån, men i yogan ska den hämtas inifrån. Där finns ingenting att hämta när man mår riktigt dåligt, säger Nadéne.

Vänta lite: ”Jag kan inte tänka mig…”
Det skulle var intressant att höra dem som faktistk tycker det är så.
Även om inte grundaren kan tänka sig det, och hon kan ju ha rätt, men så finns det ju uppenbarligen ”nyktra new ageare” som ser på saken annorlunda.

Ja, ja… dom kanske inte är så viktiga i gemenskapen…

Sen, yoga, hämtar väl andeguider utifrån… eller jag kan ju ha heelt fel där….

Det hade ju varit intressant om Kerstin hade behagat ställa de kritiska frågorna till Mimmi, eftersom hon själv skriver att det finns de som var kritiska, och inte göra en reklamartikel för Tikva… det är ju en journalists grundkod.

(Dessutom har jag fått höra idag, att ett annat team som skulle göra ett reportage, stoppades.)


40 svar to “Dagen reder ut: Tikva var inte Yoga… -enligt grundaren iallafall”

  1. Sam Says:

    Mantran är något som shamaner, medicinmän o.dyl använder.
    Sen verkar det vara väldigt självcentrerat. Fokus är bara på jaget.
    Luktar new age lång väg, i min mening.

  2. Elisabet Says:

    Jamen så fint då. då har man löst dilemmat med att bara sätta annan etikett o beskrivning på fenomenet..eller kanske inte…

    • Sam Says:

      Ja precis som man kallade hedendom för kristendom och körde på som förut.!
      Sam

    • Fredrik Says:

      ”Jamen så fint då. då har man löst dilemmat… ”
      Ja, lite så tänkte jag…
      För att vara en reflekterande artikel som tog upp ”problemet”… så blev det istället ingentin… mer än en reklamrad

  3. hulda3 Says:

    Tanken var nog inte att starta en New Age ”gympa” tror jag
    Men det går inte att komma ifrån att det hela påminner om mindfullnes, yoga osv. och är nog influerat av det. Googlar man på Tikva så uppfattar googles sökvertyg det som New Age-relaterat

    Använder man dessutom mantra så lyser röd flagg ordentligt för mig eftersom jag hållit på med sånt där en gång

    Vet inte om bilden hör till, men hon står i en hinduisk meditationsställning bortsett från armarna

    • Fredrik Says:

      ”Tanken var nog inte att starta en New Age ”gympa” tror jag”
      -säkert inte… och säker hade inte folk reagerat om man valt andra tekniker för att koppla av än yogatekniken.

  4. Elisabet Says:

    Ju mer man studerar hinduism desto mer ser man vad yogan betyder för de österländska religionerna. aldrig trodde jag att jag skulle få se Kristus presenteras som hinduisk avatar inom kristenheten så detta är ju bara ett av många steg till nån sorts religionsynkretism

    • Fredrik Says:

      ”…se Kristus presenteras som hinduisk avatar inom kristenheten ”
      -Heh… bra beskrivning… Sorgligt men sant..

      • Elisabet Says:

        Ja det är ju tyvärr inte bara i detta sammanhang det sker utan även i bland annat böcker som ”Ödeshuset” (The shack).

  5. BirgittaB Says:

    Det allvarliga i den här intervjun är journalisten Kerstin Doyle!

    Att inte ställa en enda kritisk fråga, att inte referera till fd new ageutövare som nu är kristna. Inte ett enda ”varför” tycks dyka upp i huvudet på henne.
    Hon kunde frågat om det landsting och den kommun som använder sig av Tikva vet om att det vilar på sk kristen grund, om också de har ett församlingsstöd bakom sig, om de också mantrar bibelord.
    Detta är i grunden inget annat än hinduism, med tunn, om någon, kristen fernissa.
    Som vanligt är det sanningen som får stryka på foten först!

    • Fredrik Says:

      Det var min tanke med.
      Undra om det är hon, eller tidningen som inte vill/vågar red ut det…

      Däremot var de ju tydliga mot den omdiskuterade annonsen nyligen.
      Homosexualitet är väl värre än New Age???

  6. Daniel Says:

    Det hela är bara ytterligare ett bevis för att tidningen Dagen inte går att ta på allvar. Ja, om man vill låta Bibeln vara en objektiv auktoritet alltså. Håller med BirgittaB som pekar på journalisten. Men Dagen brukar ju trubba av och tona ner för att slippa ta ställning. Typ.

    Vad gäller Tikva är jag ingen expert på yoga, meditation etc eftersom jag aldrig behövt söka utanför Jesus då han är allt en människa behöver. Men varje varningsklocka ringer när jag läser om det, och att man ska hitta på något dylikt är bara ett bevis för andlig fattigdom. Det är trist men kanske ytterligare ett tidstecken. Må Gud förbarma sig över oss fattiga svenskar…

  7. Sam Says:

    Vad som är förundransvärt är att man anammar tikva, meditation osv,osv medans man mer och mer undviker Skriften.
    Man pratar om relationer, vilket i sig är viktigt, men utanför Skriftens ramar.
    Om man levde som Yeshua, enligt Skriften och sen gjorde tikva skulle man ha lite, lite trovärdighet.
    Men att negligera stora delar av Skriften och söka varsomhelst annanstans leder inte fram till Sanningen, i min mening.
    Jag tror att om man litade på HELA Bibeln så skulle det inte komma fram så många modenycker.
    Sam

  8. Fredrik Says:

    ”Vad som är förundransvärt är att man anammar tikva, meditation osv,osv medans man mer och mer undviker Skriften.”
    –Ja, mig veteligen så är det ingen som får lämna en församling pga att man går på yoga eller meditation, men däremot om man firar Sabbat så är det en annan sak…
    Men låt oss inte hamna i den diskussionen i den här tråden!

  9. Lilian Says:

    från artikeln i Dagen ”Vi erbjuder inte en frälsningsupplevelse utan diakoni. Folk kommer med sin smärta och sina svarta tankar och behöver få hopp, säger Mimmi.”
    Du undrar jag om det inte är just en frälsningsupplevelse, att ge sitt liv till Gud som de som har smärta, svarta tankar och behöver få ett hopp, ska söka?? Vad menar hon med Diakoni??
    Sen i det som stod i artikeln för fakta:
    ”Fakta: Kungsportens friskvårdBedriver projekt kring överviktiga barn, långtidssjukskriva och nysvenskar.Samtalsterapeut Elisabeth Fahlberg hyr in sin firma i Kungsporten och till henne kan den som behöver samtal och själavård söka sig…”.
    Så då ska man alltså kunna få själavård och sen ska man alltså Tikva lite om man mår dåligt?? Vad är det för fel på bibeln undrar jag? Funkar inte Gud längre kanske?

  10. Fredrik Says:

    ”Funkar inte Gud längre kanske?”
    heh… inte om man försöker sig på saker som Bibeln typ varnar för…

  11. Hanna2 Says:

    Jag är troende kristen och har blivit mycket hjälpt av så kallad mindfulness och kroppsmedvetande träning. Jag har hittat mer ro och avslappning. Jag har blivit mer medveten om min kropp och känner mig mer stabil och hemma i mig själv. Många kristna är rädda för allt som verkar likna yoga. Vad exempelvis kroppsmedvetandeträning handlar om är att hitta balans i kroppen, träna sig i närvaro, vilket jag tror många kristna skulle må mycket bra av. Det finns ett drag av gnosticism i svenska kristenheten i dag, anser jag, där man upphöjer det andliga och förnekar det kroppsliga. Man ser ner på kroppen och förnekar dess behov. I många kommentarer framkommer mycket fördomar. Det är inte farligt att göra olika kroppsliga övningar och rörelser i sig. Däremot om jag vänder mig till andra gudar och andar och upprepar mantran jag inte vet vad de betyder etc bör jag vara vaksam och hålla mig borta ifrån. Att finna ro för själen är inget Gud står emot. Vad är det som är så farligt med att påminna sig om vad bibeln säger, upprepa bibelord för att uppmuntra själen och meditera på det goda som Gud vill förmedla, det är ju enbart positivt! Och vem har sagt att österländska religioner har patent på vissa rörelser? Rörelserna i sig är inte farliga. Med önskan om frihet, kärlek och närvaro / Hanna

    • Fredrik Says:

      Hejsan Hanna och välkommen till Isaskar. Du fick en två efter ditt namn, då det redan finns en skrivande Hanna här.

      ”Det finns ett drag av gnosticism i svenska kristenheten i dag, anser jag, där man upphöjer det andliga och förnekar det kroppsliga.”
      –absolut… men det är inte det som vi diskuterat här.

      ”I många kommentarer framkommer mycket fördomar. ”
      —säkerligen, då det är en av anledningarna till att jag har lyft frågan. många har lite kunskap i kyrkan kring nyandlighet och verkar inte vilja ta det på allvar.

      ”Att finna ro för själen är inget Gud står emot. ”
      –definitivt inte. däremot har han ett och annat att säga kring hur man närma sig Honom.
      Jesus säger även att all frid som infinner sig inte är från Himmelen.
      Då det finns före detta missbrukare av new age som reagerar på det du beskriver, så är det bra att stanna upp och även lyssna på dem och deras erfarenthet.

      ”Vad är det som är så farligt med att påminna sig om vad bibeln säger, upprepa bibelord för att uppmuntra själen och meditera på det goda som Gud vill förmedla, det är ju enbart positivt!”
      —Det är nog ingen som skulle anse att det du säger är fel. men däremot så finns det farliga vägar att gå som inte är bra när man går in på det andliga dimmensionerna.
      Jag tror inte någon medvetet vill hamna fel, så det är inte det som är problemet.
      Tack för ditt vitnessbörd Hanna.

  12. Marie Says:

    Hej Hanna!

    Efter at har läst ditt vitnesbörd så blir jag inte förvånad att du är avslappnad och är mer fokuserad på dig själv och din kropp. Det är klart att det fungerar annars skulle inte det marknadsförs så hårt i det här landet.

    Men jag kan garantera att ångesten och fruktan kommer, med massa andra saker bla höra röster, ser syner mm därför att du har öppnat upp dig för andevärlden. Yoga, meditation, mindfullness har inget med den kristna tron att göra. Jag har själv erfarenhet av yoga och är uppvuxen i en hinduisk miljö och känner till en hel del om hinduismen, det är mycket starka demoniska krafter, och mycket orent.

    Så jag tar mig friheten att VARNA kristna att ta stark avstånd från YOGA; MINDFULLNESS OCH TIKVA. Dessa tekniker och metoder fungerar men det har inget med JESUS att göra tvärtom med ljusets ängeln och hans demoner.
    Jesus har lovat oss att han ska ge oss sin frid inte världens frid och han Han ska vara med oss i alla dagar. Lägg märke till han har inte utlovat oss mindfulness, yoga eller tikva.

    God bless

  13. Elisabet Says:

    Ja, TACK Marie!
    tack vare YHWH blev jag räddad från dem hinduiska ”gudarna”
    men har fått erfara dessa krafter på ett MYCKET PÅTAGLIGT sätt och det är verkligen inget att leka med.

  14. Annica Says:

    Det här med att man bara gör något nytt, som egentligen betytt något annat, och sätter ”kristna förtecken” på är väl inte helt bra kan jag tycka. Enligt mig (vilket jag kanske också skrivit innan) så är det ju inte bara att ta bort den gamla betydelsen och sätta dit en ny och sedan säga att man inte utövar det som aktiviteten från början symboliserade. För det är omöjligt! Kanske är vad man själv hade som intention, men riterna och symboliken med aktiviteten kvarstår. Samma är det ju med jul, påsk, midsommar, lucia och halloween m.m. I det här hushållet har vi firat dessa högtider för sista gången och övergår till de bibliska. Det sorgliga är ju att hela kristenheten tror att vi gör det för jesu skull (ja, kanske inte halloween då), och sedan är det egentligen något helt annat vi gör, för att fira någon helt annan.

    Det är väl i och för sig det som är en del av problemet, vi tänker inte tillräckligt mycket själva. Kanske beror det på intresse, ork eller tid, men eftertanken saknas. Har någon pastor eller liknande sagt att det är okej, då är det väl det! Eller? Så tack Fredrik för dina kloka ord, nu får vi ju åtminstone input i från något annat håll än bara predikostolen!

    • Fredrik Says:

      ”Har någon pastor eller liknande sagt att det är okej, då är det väl det!”
      —Ja, detta är en farlig kultur. Inte för att en pastor alltid har fel. Men det kan gå över styr åt två håll.
      *En pastor börjar bara få ja-sägare runt sig så att pastorn börjar tro att hans roll är något annat än det han är kallad till. Det är lätt att man börjar agera utifrån fel motiv och driva en agenda istället för att ha en övertygelse.
      Har man en övertygelse så tål man både kritik och att bli prövad. Man uppmuntrar samtalet och har en dialog med församlingen.
      Men har man en agenda börjar man agera klumpigt och börjar övertala folk istället för att uppmuntra.
      *En medlem sluta tänka själv. En medlem slutar läsa Bibeln och förvänta sig tilltal direkt från Gud, ”för det får jag från min pastor.”

  15. Calle Says:

    Intressanta tankar, Annica. Varför vill du inte fira jul? Är du rädd för att öppna upp för det ockulta?

  16. Annica Says:

    Calle: Jag vet inte vilken kunskap du har runt julen, dess traditioner och varför man egentligen firar jul så jag vet inte riktigt hur jag ska svara dig. Men i stora drag kan jag ju säga att julen firas för att fira solguden Tammus som föddes 25 december. Man firade mässa i gryningen för att se solen gå upp och tillbe den. Man frossar i mat och sprit (dock kanske inte spriten här hemma då) och dansar runt granen. Granen är bla en symbol för manligheten och alla runda kulor man hänger i är små solar som man sedan tillber när man dansar runt granen. Anledningen att man säger att man firar jesu födelse är för att det blev jobbigt när landen ”kristnades”, man ville inte släppa sina avgudatraditioner och då kom man så käckt på att man kunde ju säga att man firar jesus istället! Julottan istället för mässan i ottan för att fira solen osv. Finns mer att säga om detta…… och påsken ska vi inte tala om! Enligt mig kan man inte fira något och ta bort en del av betydelsen av det man firar. Håller du de gamla traditionerna och sederna är det avgudarna du ärar och hyllar, även om du själv inte anser/tror det. Du tar ändå del i avgudadyrkan!

  17. Sadrak Says:

    Calle jag tar mig friheten att berätta om varför jag inte firar jul. Nu är det visserligen inte denna blogga ämne så vem vet, kanske tar Isaskar bort det. 
    Detta är anledningarna.
    1. Jesus föddes på lövhyddohögtiden och inte i december. Kyrkofärdena visste detta men ville trycka in den kristna tron i deras gamla hedniska för att få med folket. 
    Christmas är en blandning av Kristus och mässa. 
    2. Flera tusen år innan vår tideräkning firades den 25 dec som födelsedag av solguden. Han hette Tammus, hans mamma som kallades för himmelens drottning, hette Semiramis och hon var änka till Nimrod, en annan välkänd avgud.
    3. Julen är en katolsk helgdag inte biblisk, låt dem behålla sina helgdagar så kan jag fira Guds. 
    4. Under fjärde århundrat beordrade kyrkan i väst (romersk katolska) att julen skulle firas för evigt på dagen av den gamla romerska helgdagen av födelsen av Sol. Järneken, misteln, yule log och dryckjom/fest-urnan/skålen. Varje gång vi säger merry christmas blandat vi det värdefulla och heliga namnet Kristus med hedendom.  Läs även http://en.Wikipedia.org/wiki/yule
    5. Joh 2:15.    Fakta att världen, som hatar Kristus och Hans blods försoning för synd, gör mer väsen av Julen än någon annan helgdag bevisar för mig att Julen inte kommer från Gud. Man måste erkänna, världen är gift med avguden Christmas (jul). Faktiskt blir fler folk fulla vid Jul än någon annan högtid på året. Det är fler partyn och själviskt spenderingar än vid någon annan årstid. Bevisar inte detta att det inte kommer från Gud?
    6. Julen är fylld av obliska traditioner. Utbytandet av gåvor, julgranen, sjungande av julsånger och jultomten kommer alla från hedniskt ursprung.
    Kol 3:9 ef 4:25 angående om att lära barn om tomten.
    De vise männen gav gåvor till Jesus, inte varandra plus att de gav dem till Jesus när han var två år. 
    7. Användat av julgran som ”välsignar” gåvorna. Jer 10:1-9. Det gröna trädet näms 14 ggr i Bibeln och i varje exempel liknas det med avgudadyrkan.
    8. Gal 4:10-11 ni iakttar noga dagar och månader och särskilda tider och år. Jag är rädd att jag har ansträngt mig förgäves med er.
    2 kor 6:17
    9.läs gärna också Http:/sv.Wikipedia.org/wiki/jul Den fornnordiska julen. 

    Jag har använt mig av häftet ”sanningen om julen” som källa. Vill du få en kopia av den så skriv till mig på sadrakmesak@gmail.com  

  18. Elisabet Says:

    jag kan inte fira saker för sakers skull bara för att …
    jag tycker inte om jul ,påsk osv heller

  19. Fredrik Says:

    Till de berörda,
    Fortsätt gärna detta samtal om julens ursprung borta vid lägerelden:

    Bonfire

    Men fortsätt gärna resonera kring Tikva här.

  20. Blomgren Says:

    Hanna 2 : då är du inte kristen enligt min synvinkel ……..Sorry …

  21. Blomgren Says:

    Endast Bön …Har jag läst mig till att man Närmar sig Gud / Jesus !

  22. Blomgren Says:

    Tack Marie , För Upplysningen ! Har själv varit där , så jag vet hur det funkar . Tyvärr mådde jag bara dåligt av det , Men jag har hittat vägen till Jesus nu . ! Kram alla ! Bra sida !

  23. Blomgren Says:

    Tillåt mig få Skratta !!!

  24. Annica Says:

    Inte nog med att man har ”vanlig” tikvah på Nyhem, jag har hört RYKTESVÄGEN (jag kan alltså inte bekräfta det), att man från och med nästa år ska ha barntikva också eftersom det blev sådan succé…..

  25. Blomgren Says:

    Så Trevligt för dom 😛 , Jag kommer då inte åka dit ! Har fullt up ändå……………

  26. Millaz Says:

    När folk / så kallade Kristna , Börjar Hota ……..Då ÄR man INTE en Kristen !!!

    Då är det en Väldigt dålig Stil & Upförande !!!

  27. Lilian Says:

    Millaz,, vem är det som hotar? Menar du det som står i denna artikel ”(Dessutom har jag fått höra idag, att ett annat team som skulle göra ett reportage, stoppades.)”?
    Ja jag håller med dig,, väldigt svagt att de inte lät någon filma, hade de haft rent mjöl i påsen så hade de inte varit rädda för att stå för det de gör.
    Liknar nästan frimurarna som också vill hålla på med sina saker bakom lykta dörrar.
    Fast jag vet inte om de egentligen hotade mannen som ville filma (jag känner honom och har nämligen frågat honom) utan de bad bara honom att gå där ifrån. Hur har du fått reda på det, vad som hände?

  28. lewanu Says:

    Synd att jag inte hittade detta tidigare men har jag tur så är det ändå någon av er som läser detta.

    Jag har hittat ett par länkar som tar upp väldigt bra vad som kan hända av Yoga och medetation.. Läs dem gärna.

    http://www.flammor.com/artiklar/artikel108.htm

    http://kundalini.se/meditation.html

    Från den första länkar det till den andra.

Lämna en kommentar